Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Børns sociale liv med digitale medier
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Et væksthus for børn og voksne
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Højdevangens Skole Her er godt at lære
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Lærerprofessionen.
Internationalisering i grundskolen
Kladde til informationsdias
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
International Linje.
Fremtidens skole Gruppe 5.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Fagets formål, fokus og fagmål
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
- bliv klar til den virkelige verden!. Hvad kommer I til at høre noget om?  Den internationale dimension  Nogle gør det...  Vi skal alle gøre det...
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Rådmandsgades Skole12008 ALLE KAN KOMME TIL TOPS.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Engelsk er studieretningsfag i 2.f. Engelsk er studieretningsfag i 2.f. Engelsk er det naturlige omdrejningspunkt for den internationale profil i studieretningen.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
Lærerprofessionen.
Det internationale perspektiv i uddannelse, arbejdsplads og rekruttering UC- Sjælland d. 17. marts 2010 Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen,
Velkommen til forældremøde
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Internationale aktiviteter Hvorfor? Og hvordan? Helle Bukh tlf.
Hedegårdenes Skole 2009 / Værdidebat. Værdidebat - synlighed og handling.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Konfliktforebyggelse
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Velkommen til forældremøde
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Den internationale dimension i folkeskolen Udsyn – udvikling - bæredygtighed UndervisningsministerietUndervisningsministeriet siger blandt andet på sin.
1 Værdidebat - synlighed og handling Værdidebat Globalisering Medborgerskab Bæredygtighed Pædagogisk udvikling.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
De seks bedste billeder fra gruppen
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
Vejledning med globalt udsyn Eisbjerghus Efterskole Vejleder Bodil Dinesen og Charlotte Tegen.
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
- Når integration begynder i børnehøjde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Internationalisering - Sproglærerforeningen 31. marts
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
Præsentationens transcript:

Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN

Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere i en globaliseret verden

GLOBALISERINGSRÅDET Fremgang, fornyelse og tryghed Strategi for Danmark i den globale økonomi – de vigtigste initiativer (2006) Regeringens mål for folkeskolen (verdens bedste folkeskole) Folkeskolen skal sikre, at alle unge får kundskaber og færdigheder, der kvalificerer dem til at deltage aktivt i en globaliseret verden.

FÆLLES MÅL 7 FOKUSPUNKTER Internationalisering* Undervisningen skal have et globalt perspektiv Viden om andre lande, sprogfærdigheder og international kultur – og samfundsforståelse IT* Skal integreres effektivt i alle fag, hvor det er relevant Den praktisk musiske dimension Faglig læsning Bæredygtig udvikling Tosprogede elever Evaluering

Faglighed og frihed Regeringens udspil til en bedre folkeskole (december 2010) Danske elever skal rustes til en fremtid i den globaliserede verden (afsnit 2.6).  Strategi for fremmedsprog  Flere udvekslingsaftaler  Alle elever skal kunne vælge mellem tysk og fransk UDSPIL TIL EN BEDRE FOLKESKOLE

Forberede eleverne til det multikulturelle samfund; kommunikation, sprogkompetencer, sprogundervisning herunder fremme forståelsen for andre mennesker og andre levevilkår og –måder Interkulturelle færdigheder / kompetencer: Viden om andre lande, sprogfærdigheder, international kultur- og samfundsforståelse Færdigheder til at kunne handle, kommunikation med og på andre sprog, samarbejde på tværs af grænser Holdninger – personlig udvikling, dannelse, muligheder, opgaver, tolerance / forståelse for egen og andre kulturer MÅL

PROGRESSION Hvordan eleverne får viden, færdigheder, holdninger – og videreudvikler de interkulturelle færdigheder til kompetencer. Evaluering Hvordan i forhold til skolens / klassens mål? Formidling Hvordan alle får viden om og ”medejerskab” til f.eks. projekter? Implementering Hvordan den internationale dimension bliver en naturlig del af skolens hverdag – og involverer alle?

RAMMER  IT – integreres i alle fag, eTwinning (værktøj til kommunikation)  Lokale og globale netværk; gæstelærere / Comenius assistent), venskabsklasser; lokal / national / international  Projekter; Comenius - EU / NordPlus – Nordisk Ministerråd, klasseudveksling / elevudveksling / lejrskole  Studiebesøg / praktikophold / job-swop  Andre medier; , mobil, kamera / video, audio, skype, messenger, wikis, hjemmesider (f.eks. skolens / klassens), chat, billeder / panoramio, GPS, google earth / google streetview, film

 eTwinning - Grænseoverskridende dating  Center for Undervisningsmidler  Kontaktseminar - IU  Global Gateway  Venskabsbyer  Netværk – lokale og globale PARTNERE TIL SAMARBEJDE

INDSKOLINGEN  Viden om / færdigheder  Danmark – Skandinavien

INDSKOLINGEN  Lokalt det internationale i det lokale (lærere, forældre, forretninger med anden etnisk / kulturel baggrund)  Fokus: mig selv, hvor kommer jeg fra, traditioner og højtider, min familie, mit hus / gade / by, min bedste leg / legetøj, sange, lege

INDSKOLINGEN Opgaver:  Udveksling af ”ting”, der formidler og fortæller om: o en anden klasse o en anden by o et andet land

MELLEMTRINNET Viden om:  Færdigheder / bevidsthed (national)  Danmark Danmark i Europa Norden

MELLEMTRINNET FOKUS:  mig selv og min familie  min by, mit hus, min gade  min klasse/skole  min fritid,  uden for mit vindue  min livret (lokal/national mad)

MELLEMTRINNET OPGAVER:  De 7 verdensdele, klima, natur, nærmiljø, bæredygtig udvikling  Lande i Europa, hovedstad, befolkningsantal, seværdigheder, natur  Dansk kultur / udenlandsk kultur i DK (historie / historisk indflydelse)  Det danske samfund / demokrati

OVERBYGNINGEN  Interkulturelle færdigheder (kompetencer): o viden / færdigheder / holdninger  international bevidsthed  Danmark  Europa  verden

OVERBYGNINGEN FOKUS:  skolegang / fremtid  fritid / fritidsinteresse  job / lommepenge  familie / venner

OVERBYGNINGEN OPGAVER med udgangspunkt i et internationalt møde – konkret / virtuelt:  Demokrati / EU  Mig selv i verden  Fremtid; uddannelse, job, familiestruktur  EU på skemaet / dilemmaspil  Musik, teater, blade, film, TV, internet  nærmiljø  Nærmiljø – det lokale i det globale  Norm / moral  Værdig / livskvalitet / levevilkår  Ungdomskultur  Miljø  Globale konflikter  Land – by  Turisme