Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN
Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere i en globaliseret verden
GLOBALISERINGSRÅDET Fremgang, fornyelse og tryghed Strategi for Danmark i den globale økonomi – de vigtigste initiativer (2006) Regeringens mål for folkeskolen (verdens bedste folkeskole) Folkeskolen skal sikre, at alle unge får kundskaber og færdigheder, der kvalificerer dem til at deltage aktivt i en globaliseret verden.
FÆLLES MÅL 7 FOKUSPUNKTER Internationalisering* Undervisningen skal have et globalt perspektiv Viden om andre lande, sprogfærdigheder og international kultur – og samfundsforståelse IT* Skal integreres effektivt i alle fag, hvor det er relevant Den praktisk musiske dimension Faglig læsning Bæredygtig udvikling Tosprogede elever Evaluering
Faglighed og frihed Regeringens udspil til en bedre folkeskole (december 2010) Danske elever skal rustes til en fremtid i den globaliserede verden (afsnit 2.6). Strategi for fremmedsprog Flere udvekslingsaftaler Alle elever skal kunne vælge mellem tysk og fransk UDSPIL TIL EN BEDRE FOLKESKOLE
Forberede eleverne til det multikulturelle samfund; kommunikation, sprogkompetencer, sprogundervisning herunder fremme forståelsen for andre mennesker og andre levevilkår og –måder Interkulturelle færdigheder / kompetencer: Viden om andre lande, sprogfærdigheder, international kultur- og samfundsforståelse Færdigheder til at kunne handle, kommunikation med og på andre sprog, samarbejde på tværs af grænser Holdninger – personlig udvikling, dannelse, muligheder, opgaver, tolerance / forståelse for egen og andre kulturer MÅL
PROGRESSION Hvordan eleverne får viden, færdigheder, holdninger – og videreudvikler de interkulturelle færdigheder til kompetencer. Evaluering Hvordan i forhold til skolens / klassens mål? Formidling Hvordan alle får viden om og ”medejerskab” til f.eks. projekter? Implementering Hvordan den internationale dimension bliver en naturlig del af skolens hverdag – og involverer alle?
RAMMER IT – integreres i alle fag, eTwinning (værktøj til kommunikation) Lokale og globale netværk; gæstelærere / Comenius assistent), venskabsklasser; lokal / national / international Projekter; Comenius - EU / NordPlus – Nordisk Ministerråd, klasseudveksling / elevudveksling / lejrskole Studiebesøg / praktikophold / job-swop Andre medier; , mobil, kamera / video, audio, skype, messenger, wikis, hjemmesider (f.eks. skolens / klassens), chat, billeder / panoramio, GPS, google earth / google streetview, film
eTwinning - Grænseoverskridende dating Center for Undervisningsmidler Kontaktseminar - IU Global Gateway Venskabsbyer Netværk – lokale og globale PARTNERE TIL SAMARBEJDE
INDSKOLINGEN Viden om / færdigheder Danmark – Skandinavien
INDSKOLINGEN Lokalt det internationale i det lokale (lærere, forældre, forretninger med anden etnisk / kulturel baggrund) Fokus: mig selv, hvor kommer jeg fra, traditioner og højtider, min familie, mit hus / gade / by, min bedste leg / legetøj, sange, lege
INDSKOLINGEN Opgaver: Udveksling af ”ting”, der formidler og fortæller om: o en anden klasse o en anden by o et andet land
MELLEMTRINNET Viden om: Færdigheder / bevidsthed (national) Danmark Danmark i Europa Norden
MELLEMTRINNET FOKUS: mig selv og min familie min by, mit hus, min gade min klasse/skole min fritid, uden for mit vindue min livret (lokal/national mad)
MELLEMTRINNET OPGAVER: De 7 verdensdele, klima, natur, nærmiljø, bæredygtig udvikling Lande i Europa, hovedstad, befolkningsantal, seværdigheder, natur Dansk kultur / udenlandsk kultur i DK (historie / historisk indflydelse) Det danske samfund / demokrati
OVERBYGNINGEN Interkulturelle færdigheder (kompetencer): o viden / færdigheder / holdninger international bevidsthed Danmark Europa verden
OVERBYGNINGEN FOKUS: skolegang / fremtid fritid / fritidsinteresse job / lommepenge familie / venner
OVERBYGNINGEN OPGAVER med udgangspunkt i et internationalt møde – konkret / virtuelt: Demokrati / EU Mig selv i verden Fremtid; uddannelse, job, familiestruktur EU på skemaet / dilemmaspil Musik, teater, blade, film, TV, internet nærmiljø Nærmiljø – det lokale i det globale Norm / moral Værdig / livskvalitet / levevilkår Ungdomskultur Miljø Globale konflikter Land – by Turisme