En mulig scenografisk metode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Om at facilitere Facilitering, fra fransk facile = nemt, let
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Undervisning med Storyjumper
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
TV-seriens dramaturgi
Videnskabsteori og faglige metoder
X LukNæste  Velkommen Du skal nu lære at bruge PowerPoint ved at lave en præsentation. Du får mulighed for at vælge mellem at lave tre forskellige opgaver,
Audiovisuel betydning
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Niveauer for læring i organisationen
Filmanalyse - et grundkursus -
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Pædagogisk forår i København
Tv-reklame.
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Perception og disposition af grænseflader
Inklusion og inkluderende processer
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Vædderen Af Cecil bødker.
Kortfilm Et overblik.
Reklamefilm Analysemodel.
Manuskriptkursus Efterår d mediefag. Et filmmanuskript BegyndelseMidteAfslutning Paradigmet Filmmanuskript 120 sider 1 side pr. minut.
Analyse af noveller.
Arild hoelstad: en web skitse || marts 2003 en web skitse.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Computerspilsdramaturgi Dramaturgisk computerspilsanalyse I En computerspilsanalytisk værktøjskasse 11. november 2004.
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
Historiske kilder Kildekritik
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Tirsdag 4/11 Storytelling (kort version) Narrative Modeller
Tidsrammen: Opstart - præsentation og instruktion Arbejde med scenografi - inklusive pause Improvisation + opsætning.
Komposition - modeller
SKABELON.
Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin
Levende billeder: Kortfilm
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Aristoteles’ fem faser
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Analyse af Eventyr Kontraktmodellen & Aktantmodellen Strukturalisme – En litterær strategi.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Oplæsningens byggeklodser. Oplæsning Publikum skal kunne høre din oplevelse og forståelse af teksten, når du læser op. Dette kan du træne ved at gøre.
Kortfilm For 6. årgang. Læringsmål At du kan udvælge og anvende virkemidler lyd og perspektivering, så de understøtter din produktion At du skal kende.
Komposition - modeller
KORTFILM: De fantastiske 3
Kreativ Scene Drama Tidsrammen:
Lauge og Sonny. Kortfilm: Lauges kat Personerne + miljø Se filmen Berettermodellen Hvem har magten?
- Virkelighedsvarianter
Kreativ Scene Drama Tidsrammen:
Komposition - modeller
Oplæsningens byggeklodser
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion?
Novelleanalyse introduktion.
Dansk-historieopgaven
Læringsmål og niveaubeskrivelser
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

En mulig scenografisk metode Arild Hoelstad: | En mulig scenografisk metode |

| En mulig scenografisk metode | Der er fire interesseområder i en mulig scenografisk metode: PRODUKTION TEKST KONCEPT KONDITION Arild Hoelstad: | En mulig scenografisk metode |

| En mulig scenografisk metode | De fire områders komplikationer: det tekniske det æstetiske det konstruktive PRODUKTION aktant præmis AV-parametre berettermodel visuals lys lyd kostume rum sted TEKST KONCEPT KONDITION pitch ideoplæg synopsis story-line scenegang treatment Arild Hoelstad: | En mulig scenografisk metode |

| En mulig scenografisk metode | Tekstens variationer: pitch: et resume, fem linjer hvem er det hvor er det hvad sker der hvordan sker det ideoplæg: prosa, tyve linjer særpræg individuelle karakterer den særlige indre spænding trin i udviklingsforløb hvem udsættes for hvad synopsis: beskrivelse, fem sider organisering af pitch og ideoplæg begyndelse midte slutning og det der forbinder story-line: prosa, tre sider organisering af indhold der kommer led deling mod enkelt scener overraskelser, begivenheder scenegang: disposition barberet udgave af story-line de enkelte trin i fortællingen, hvert trin lige vægt overraskelser, begivenheder treatment: prosa hver begivenhed sit drama sammen kedning af begivenheder hvem, hvad, hvor, hvordan begivenheder, overraskelser del konflikter, rekvisitter Arild Hoelstad: | En mulig scenografisk metode |

| En mulig scenografisk metode | Konceptets muligheder: aktant subjekt objekt hjælper modstander giver modtager præmis menneske, tilstand, betydning / tid, sted, enhed (på trods af ... er det / er det ikke muligt at ... på grund af …) AV-parametre tid bevægelse rum lys lyd berettermodel anslag præsentation point of no return / afgørende vendepunkt konfliktoptrapning klimaks udtoning visuals (billedmæssigt formulerede udtryk for farver, strukturer og sansninger i fortællingens syv stadier / overordnede grafiske metaforer på berettermodellens stadier) Arild Hoelstad: | En mulig scenografisk metode |

GIVER--------------------OBJEKT--------------------MODTAGER KONCEPT Aktantens form: Til at undersøge subjektets mål, ønske, bestræbelse, objekt og denne bestræbelses med- og modvirkende kræfter. GIVER--------------------OBJEKT--------------------MODTAGER (kommunikationsakse) (ønskeakse) (konfliktakse) HJÆLPER-------------------SUBJEKT--------------------MODSTANDER Arild Hoelstad: | En mulig scenografisk metode |

| En mulig scenografisk metode | KONCEPT AV-parametre: Den audiovisuelle formgiver tager stilling til fortællingens helhed, detaljering og komposition, sådan som den kan formidles gennem de audiovisuelle parametre tid, bevægelse, rum, lys, lyd: AV-parametre Variabler Tid Bevægelse Rum Lys Lyd = Faktuel / Historisk = Konventionel / Koreografisk = Konditionelt / Kontekstuelt = Døgnets / Skabt = Realistisk / Kompositorisk og redegør for / dokumenterer den mulige materielle og designmæssige fremtoning hvormed den audiovisuelle produktion kan mødes med sit publikum. Arild Hoelstad: | En mulig scenografisk metode |

| En mulig scenografisk metode | KONCEPT (parameter= para: græsk; hos, til, ved siden af / meter= fransk metre; af græsk metron; mål.) AV-parametre, anvendt: Til vægtning af de forskellige udtryksmuligheder. Tid Bev Rum Lys Lyd 5 4 3 2 1 kategori AV- styrke Arild Hoelstad: | En mulig scenografisk metode |

| En mulig scenografisk metode | KONCEPT (beretning: (berette; af plattysk bereichten, egl. Retlede, give oplysning, fortælle) meddelelse, fortælling, redegørelse.) Berettermodel: Til at fastlægge handlingens forskellige højdepunkter og de handlingsstyrende hensigter. Varighed AV- styrke 5 4 3 2 1 anslag præsentation uddybning Point of no return Konflikt optrapning klimaks udtoning Arild Hoelstad: | En mulig scenografisk metode |

| En mulig scenografisk metode | KONCEPT Berettermodel, konstruktion i tid: Forløb Forekommeligheder Fremdrift (Varighed) (Tekst) (Lyd) (Billed) (Rum) (Karakter) PRÆSENTATION 1. Vendepunkt KOMPLIKATION 2. Vendepunkt KONFRONTATION 3. Vendepunkt KLIMAKS Arild Hoelstad: | En mulig scenografisk metode |