Kids n’ Tweens, Leg og læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Kompetenceafklaring af børnene
Ørestad Skoles værdier
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Forædremøde den
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Jeg støtter barnet ved:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Hvad render vi rundt og laver?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Kulturen på vores skole Det forpligtende fællesskab Overskueligheden i miljøet Helheden i skoleforløbet Kommunikation.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Det konkrete projekt er udviklet i samarbejde mellem:
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Børn og pædagoger i en digital verden
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Pædagogens univers.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
Prinsesse Arabella blander farver
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kids n’ Tweens, Leg og læring Indretning af sanserum på børnenes præmisser Eller Børn lærer gennem fortællingen og kroppen

Opgaven for i dag er altså: Hvordan kan vi skabe en ny type rum, som kan være med til at styrke børns sprog, sanser, motorik og fantasi med henblik på at udvikle deres sproglige, sansemotoriske og innovative kompetencer, så de udvikler en stærk og positiv jeg-identitet, og hvorigennem de nye medier trygt og sikkert kommer ind i daginstitutionerne

Indholdet i læreplaner for institutionsområdet Sproglige udvikling: Ordforråd, udtale, kendskab til skriftsprog, rim og remser, eksistensen af tal og bogstaver og hvad de kan bruges til, IT / medier og kommunikation Sociale kompetencer: Etablere fællesskaber med andre, føle og udtrykke empati og respekt for andre, indgå i sammenhænge med andre og kende til demokratiske værdier Alsidige personlige udvikling: Selvværd, grænsesætning, fantasi, kreativitet, følelser, stillingtagen, motivation og vedholdenhed Naturen og naturfænomener: Respekt og kendskab til naturen og naturfænomener, miljø, logisk tænkning og kende kategorier som vægt, form og antal Kulturelle udtryksformer og værdier: Kendskab til forskellige kulturelle udtryksformer og værdier, udnyttelse og brug af sanser via musik, tegning, dramatik, ler mv. Krop og bevægelse: Sundhed, ernæring, fysisk aktivitet, beherske og praktisere fin- og grovmotoriske bevægelser, kende til dagtilbuddets og lokalområdets fysiske muligheder

Blooms taksonomi

Kolbs læringscirkel

Kolbs læringscirkel

Kolbs læringscirkel med læringsstile

I Kolbs univers er læring bl.a. kendetegnet ved følgende: Læring er en proces; ikke et resultat Læring er en sammenhængende proces – baseret på erfaring Læring opstår i feltet mellem forventning og erfaring. Læring er således en slags 'igen-læring' eller 'om-læring' Læring involverer udveksling mellem person og omgivelser Læring er en proces, der udvikler erkendelse Læring er en helhedspræget tilgang til verden – og omfatter derfor både tænkning, følelse, perception og handling

Rammer for udviklingsarbejdet – Den sønderjyske idrætsinstitution Det bygger på et læringssyn, hvor al læring sker i kraft af fællesskab, imitation, identifikation og rummets muligheder, og hvor: Det enkelte menneske har unikke muligheder Læring er en kompleks proces Man lærer bedst, når flere sanser involveres Hvert menneske har sin personlige læringsstil Den enkelte er aktiv i egen læreproces Legens elementer såsom motivation, nysgerrighed, afprøvning, fordybelse koncentration, fantasi og forestillingsevne er vigtige elementer i en god læreproces

Rammer for udviklingsarbejdet - Kidsntweens Vi går altså efter som udgangspunkt at skulle indrette ét rum. Det rum skal så til gengæld kunne anvendes til såvel historiefortælling som sansemotorisk udvikling, fordi de er hinandens forudsætninger i et læringsperspektiv. (Hvis det viser sig hensigtsmæssigt at bringe begge rum i anvendelse, kan det være en mulighed) Vi tager udgangspunkt i den viden, der er om læring med udgangspunkt i Kolbs læringscirkel og Blooms taksonomi Vi tager udgangspunkt i den viden og de kompetencer samt de produkter, som TRESS og Madsen og Hjernø har, men det er målet, at de skal sættes i spil i forhold til hinanden, så der udvikles ny og tværfaglig viden (additionsprincippet) Fokus er på på lokaleindretning og historiefortælling med det formål at styrke børnenes læring og udvikling. Der skal i så stort omfang som muligt anvendes kendt og allerede udviklet teknologi. Der kan dog vise sig at være behov for ekstra programmeringsarbejde Rummet skal kunne anvendes med udgangspunkt i de forskellige perspektiver, som Den Sønderjyske Idrætsinstitution arbejder ud fra voksen til barn – barn til voksen – barn til barn Vi tager udgangspunkt i de læreplaner, der er for institutionsområdet