Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det konkrete projekt er udviklet i samarbejde mellem:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det konkrete projekt er udviklet i samarbejde mellem:"— Præsentationens transcript:

1 Kommunikation, leg og læring i MeeWee room Tema: Identitet, krop og læring med digitale medier.
Det konkrete projekt er udviklet i samarbejde mellem: Madsen og Hjernø, som er et firma, som arbejder med historiefortælling/storytelling som personlig udvikling TRESS, som er et firma, der arbejder med udvikling af rekvisitter og redskaber til fysisk aktivitet og motorisk udvikling Den Sønderjyske Idrætsinstitution i Hoptrup, som har nogle meget eksplicitte værdier i forhold til børns deltagelse i aktiviteter SDU, Institut for Idræt og Biomekanik, som har stor viden om børn og fysisk aktivitet UCL, som uddanner pædagoger og lærere, og som har stor indsigt i børns læreprocesser og udvikling Arkitektskolen i Aarhus, som har stor viden om arkitektur og design Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

2 Leg og læring i Dannmark
I Danmark har vi traditionelt haft en stærk, og nogle mener sikkert lidt naiv, at børns adgang til fri leg er en vigtig parameter i forhold til børns udvikling Så derfor skal børn have betydelig adgang til mulighederne for at lege På grund af internationalt pres, blandt andet på grund af, at danske børn scorer dårligt i internationale tests, ønskes et mere målrettet arbejde med børns læring med udgangspunkt i nationale læreplaner for institutionsområdet I MeeWee Room ønsker vi at imødekomme læreplanerne med udgangspunkt i en legende tilgang til især sprog og kommunikation samt krop og bevægelse Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

3 Målet for udviklingsprojektet
Kommunikation Sprog og sproglig udvikling Sanser og sanseintegration Udvikling af grovmotoriske færdigheder Fantasi og kreativitet stærk og positiv jeg-identitet, nye medier i daginstitutionerne Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

4 Kommunikation og nationale læreplaner
Læreplaner for daginstitutions-området Alsidige personlige udvikling: Selvværd, grænsesætning, fantasi, kreativitet, følelser, stillingtagen, motivation og vedholdenhed Sociale kompetencer: Etablere fællesskaber med andre, føle og udtrykke empati og respekt , indgå i sammenhænge med andre og kende til demokratiske værdier Kommunikation og sprog: Ordforråd, udtale, kendskab til skriftsprog, rim og remser, eksistensen af tal og bogstaver og hvad de kan bruges til, IT / medier og kommunikation Krop og bevægelse: Sundhed, ernæring, fysisk aktivitet, beherske og praktisere fin- og grovmotoriske bevægelser, kende til dagtilbuddets og lokalområdets fysiske muligheder Naturen og naturfænomener: Respekt og kendskab til naturen og naturfænomener, miljø, logisk tænkning og kende kategorier som vægt, form og antal Kulturelle udtryksformer og værdier: Kendskab til forskellige kulturelle udtryksformer og værdier, udnyttelse og brug af sanser via musik, tegning, dramatik, ler mv. Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

5 Kommunikation, leg og læring i MeeWee room Tema: Identitet, krop og læring med digitale medier.
Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

6 Sprog og kommunikation
Sprog er forudsætningen for at udtrykke sig og kommunikere med andre. Der findes mange forskellige sprog, som alle spiller en rolle i børns udviklingsproces og som skal have opmærksomhed sammenhænge mellem f.eks. kropssprog, mimik og tale. Sprog skaber kontakt, og evnen til at bruge nuancerne i sproget støtter og fremmer forståelsen af og fra andre. Det er vigtigt at træne dialogen, så børn i fællesskabet kan tale, lytte, stille spørgsmål, give svar og være aktive i at planlægge fælles aktiviteter og projekter. Sproglige færdigheder er en indgangsdør til verden – en mulighed for at høste viden og erfaringer. Det er derfor vigtigt at støtte børnene i at sætte ord og begreber på de oplevelser, de har i dagligdagen. Sproget er en forudsætning for frugtbare løsninger af problemer og konflikter. Balancen i fællesskabet afhænger af børnenes evner til at sige til og fra, og om de har de sproglige forudsætninger for at udtrykke, hvad de mener, og dermed formår at blive forstået af både børn og voksne. Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

7 Mikkel Krop og bevægelse
Krop og bevægelse er redskaber til at erobre verden. Ved at styrke børns udvikling af motoriske færdigheder, styrke, udholdenhed og bevægelighed, styrkes også deres forudsætninger for at udvikle sig. I dagtilbuddet er der mangfoldige rammer og muligheder for at udfordre børnene til at bevæge sig. Krop og bevægelse er ikke kun en fysiologisk, men også en sanselig, adgang til verden. Bevægelse baner veje for at udforske, afprøve, nyde og forstå det fysiske såvel som det kulturelle miljø og naturen. Ved at bruge forskellige redskaber og materialer får børnene anledning til både at bruge og stimulere denne sanseverden. Kropslighed er en del af det at være til stede i verden sammen med andre. Ved aktivt at udforske kroppens muligheder og begrænsninger udvikles børnenes færdigheder og vaner. De får erfaringer i, hvad det betyder at koble f.eks. det talte sprog og kropssproget, og de udvikler herigennem også respekt for, at andre kan have et ”andet” udtryk, andre reaktioner og deres egen integritet. Mikkel Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

8 Hej. Hermed lidt stikord
Hej! Hermed lidt stikord. Vores erfaringer med rummet er kort beskrevet: Meget populært blandt alle de 2-6 årige børn Bliver brugt af støttepæd i forhold til et barn som har brug for ro til fordybelse - scenografier , lys og fortællinger er gode til fordybelse, ro og frirum Bruges kun sammen med en voksen med max børn. dette har vi holdt fast i, da det ikke bare skal blive et ekstra flexrum, men et rum med nogle særlige tilbud om fordybelse, leg kreativitet og fantasi. Enten med en voksen som medspiller eller fluen på væggen. Dette i tråd med vores legeagentbegreb Rummet bruges til at inspirere børnene til at koble fortællinger, bevægelse og fantasi. Ser flere børn, der bringer fortællinger med ud af rummet og inddrager dele eller hele fortællinger i deres videre leg. Rummet styrker de sociale relationer og legeagentrollen, idet rummet appellerer til, at vi i fællesskab skaber en leg, bevægelse, aktivitet udfra enten fortælling, billedbøger eller scenografier Et absolut brugbart pædagogisk redskab, som har uanede muligheder, hvis midlerne er tilstede til videreudvikling En ny teknologi, som kan bekræfte, at teknologi i daginstitutioner kan udvikle børn socialt, hvis teknologien sammensættes rigtigt Rummet giver børnene en lyst til at formidle hvad de ser, hører og oplever i rummet både mens de er i rummet og bagefter. Fleksibiliteten i rummet kan ses udfra forskellige børns forskellige brug af rummet. Er intensionen med legen bevægelse, ro eller/ og fantasi. Rummet kan tilgodese alle behov. Stort plus, at rummet er stort set lydtæt og helt uforstyrret af omverdenen. Kan lukke alt ude og have fokus på samværet i rummet. En stor gave i en daginstitution, hvor roen noglegange er svær at finde og et godt arbejdsredskab til at hjælpe børn til fordybelse og at sortere forstyrrende ydre indtryk fra. Vi kan skabe en stemning af en flyvende kuffert, hvor kun dem som er med i kufferten bestemmer vejen og oplevelserne undervejs. Viser hvordan børn har brug for forskellige forhold for at kunne indlære optimalt. Nogle børn vil eksempelvis helst være lidt i bevægelse, mens de lytter nærværende, mens andre sidder helt stille. Rummet giver dermed en individuel metode til indlæring og er meget sigende og lærerig at hæfte sig ved som fagpersoner omkring barnet. Et barn, der bliver læst en historie for, vil have forskellige forudsætninger for at lytte optimalt, alt efter om vi kræver at barnet sidder stille eller har lov til at være lidt i bevægelse. Dette er sværere at tilgodese i en børnegruppe på stuen, men kan netop p.g.a. teknologien rummes i Mee-Wee. Et stort plus!1 Rummet indeholder et hav af muligheder og endnu flere kan uden tvivl kobles på. Skallen er skabt, fyldet kan suppleres og varieres!! Det var lidt af vores tanker og konklusioner. Håber, det giver mening for dig. Med venlig hilsen Annie

9 Men er det overhovedet muligt at kombinere leg og læring?
Der er gjort mange forsøg med henblik på at kombinere leg og læring Kritikere påstår, at når man institutionaliserer legen, kan man ikke tale om fri leg, og begreber som ”Kolonisering af legen” har været brugt Andre er ikke helt så radikale, men har i stedet forsøgt at sætte leg og læring på formel proces/resultat > 1 = leg proces/resultat < 1 = læring I det efterfølgende vil jeg argumentere for, at det ikke blot er muligt men også hensigtsmæssigt at kombinere leg og læring Idet det kan bidrage til at udvikle børns individualitet og kompetencer med henblik på at bidrage til at give dem gode muligheder for at få et godt liv, hvor de kan imødekomme morgendagens udfordringer Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

10 Qvortrup´s fire vidensordener
Faktuel viden Første ordens viden Direkte læringsstimulering Kvalifikationer Proportional effekt Refleksiv viden Anden ordens viden Appropriation Kompetencer Eksponentiel effekt Kreativ viden Tredje ordens viden Produktion Metarefleksivitet Kvantespring Verdens viden Fjerde ordens viden Social evolution Interkulturel kompetence Almen dannelse Paradigmeskift Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

11 Hej. Hermed lidt stikord
Hej! Hermed lidt stikord. Vores erfaringer med rummet er kort beskrevet: Meget populært blandt alle de 2-6 årige børn Bliver brugt af støttepæd i forhold til et barn som har brug for ro til fordybelse - scenografier , lys og fortællinger er gode til fordybelse, ro og frirum Bruges kun sammen med en voksen med max børn. dette har vi holdt fast i, da det ikke bare skal blive et ekstra flexrum, men et rum med nogle særlige tilbud om fordybelse, leg kreativitet og fantasi. Enten med en voksen som medspiller eller fluen på væggen. Dette i tråd med vores legeagentbegreb Rummet bruges til at inspirere børnene til at koble fortællinger, bevægelse og fantasi. Ser flere børn, der bringer fortællinger med ud af rummet og inddrager dele eller hele fortællinger i deres videre leg. Rummet styrker de sociale relationer og legeagentrollen, idet rummet appellerer til, at vi i fællesskab skaber en leg, bevægelse, aktivitet udfra enten fortælling, billedbøger eller scenografier Et absolut brugbart pædagogisk redskab, som har uanede muligheder, hvis midlerne er tilstede til videreudvikling En ny teknologi, som kan bekræfte, at teknologi i daginstitutioner kan udvikle børn socialt, hvis teknologien sammensættes rigtigt Rummet giver børnene en lyst til at formidle hvad de ser, hører og oplever i rummet både mens de er i rummet og bagefter. Fleksibiliteten i rummet kan ses udfra forskellige børns forskellige brug af rummet. Er intensionen med legen bevægelse, ro eller/ og fantasi. Rummet kan tilgodese alle behov. Stort plus, at rummet er stort set lydtæt og helt uforstyrret af omverdenen. Kan lukke alt ude og have fokus på samværet i rummet. En stor gave i en daginstitution, hvor roen noglegange er svær at finde og et godt arbejdsredskab til at hjælpe børn til fordybelse og at sortere forstyrrende ydre indtryk fra. Vi kan skabe en stemning af en flyvende kuffert, hvor kun dem som er med i kufferten bestemmer vejen og oplevelserne undervejs. Viser hvordan børn har brug for forskellige forhold for at kunne indlære optimalt. Nogle børn vil eksempelvis helst være lidt i bevægelse, mens de lytter nærværende, mens andre sidder helt stille. Rummet giver dermed en individuel metode til indlæring og er meget sigende og lærerig at hæfte sig ved som fagpersoner omkring barnet. Et barn, der bliver læst en historie for, vil have forskellige forudsætninger for at lytte optimalt, alt efter om vi kræver at barnet sidder stille eller har lov til at være lidt i bevægelse. Dette er sværere at tilgodese i en børnegruppe på stuen, men kan netop p.g.a. teknologien rummes i Mee-Wee. Et stort plus!1 Rummet indeholder et hav af muligheder og endnu flere kan uden tvivl kobles på. Skallen er skabt, fyldet kan suppleres og varieres!! Det var lidt af vores tanker og konklusioner. Håber, det giver mening for dig. Med venlig hilsen Annie

12 Helle Skovbjerg Karoff, Ph.D. DPU
Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

13 Koblingen mellem læring og leg
Faktuel viden/ Intensitet Skift Validering Forståelse Kvalifikationer Refleksiv viden/ Hengivelse Glid Refleksion Evaluering Systemisk viden/ Fremvisning Fremvisen Udgive Kreativitet Produktion Verdens viden/ Eufori Overskridelse Udvikle Interkulturel kompetence Almen dannelse Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

14 Leg, læring, IKT og kreativitet
Det synes muligt at koble læring og læreprocesser med legepraksisser og legestemninger I det følgende vil jeg illustrere de grundlæggende tanker bag MeeWee Room i forbindelse med koblingen mellem leg og læring Og samtidig ønsker jeg at skabe en kobling til læringsmålene for institutionsområdet igennem leg Der anvendes informations- og kommunikationsteknologi i rummet Og endelig har det været målsætningen, at aktiviteterne i rummet skulle bidrage til at udvikle børnenes kreativitet med henblik på at styrke deres innovative kompetencer Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

15 Læring gennem leg i MeeWee room
Faktuel viden/ Intensitet Skift Validering Forståelse Kvalifikationer Refleksiv viden/ Hengivelse Glid Refleksion Evaluering Systemisk viden/ Fremvisning Fremvisen Udgive Kreativitet Produktion Verdens viden/ Eufori Overskridelse Udvikle Interkulturel kompetence Almen dannelse Digital historiefortælling ved professionelle skuespillere Refleksions- og aktivitetsrum med dramatisering af historier Lær nye sider af dig selv og skab din identitet Videooptagelse og deling af egne dramatiseringer Video 2 Michael Bjørn, Chefkonsulent, University College Lillebaelt, Laboratorieleder , LoL, Kid n` Tweens Lifestyle with Lars Elbæk

16 Tak for jeres opmærksomhed
Referencer: Anderson, Lorin W. & Lauren A. Sosniak, eds. (1994), Bloom's Taxonomy: A Forty-Year Retrospective. Chicago National Society for the Study of Education Karoff, Helle Skovbjerg. Leg som stemningspraksis.  Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, s..Ph. D.-afhandling Piaget, J. (1977). The Grasp of Consciousness: Action and concept in the young child. London: Routledge and Kegan Paul. Qvortrup, Lars, Det hyperkomplekse samfund Gyldendal 1998 ISBN Links


Download ppt "Det konkrete projekt er udviklet i samarbejde mellem:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google