Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Medarbejderudviklingssamtalen
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Anerkendende refleksion
John.M.Nielsen Metode & Co.
Beskæftigelsesnetværket Årskonference 2011 Onsdag d. 23. marts, kl. 13
”Livet er ikke, som man har levet det,
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Familiesamtaler med børn som pårørende
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Giv vejledningen vinger!
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
De fleste mennesker ønsker at passe
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Sociologi – Individ og samfund
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Kommunikation mellem mennesker
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Pædagogisk forår i København
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Narrativitet i teori &praksis
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Pædagogens univers.
Om at spørge.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Rita Buhl 22. september 2018.
Metoden fælles beslutningstagning
“Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed”
Narrative perspektiver - på identitet og dialoger i efterskolen
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/1 2011 Jacob Mosgaard 26/1 2011 Jacob Mosgaard Psykolog www.jacobmosgaard.dk Narrativ terapi

Narrativ menneskeforståelse Tre terapimodeller Mekanisk terapi Reparation af maskinfejl Romantisk terapi Løget skrælles Narrativ terapi Fortællingen

Narrative grundideer Alt er fortællinger Vi skaber mening gennem narrativer Narrativ eller fortælling er en metafor, som antyder, at mennesket er et fortolkende væsen Fortolkningen kan kun finde sted gennem en allerede eksisterende fortolkningsramme Fortolkningen har indflydelse på vores skridt gennem livet Fortællingen afgør, hvilke aspekter af det levede liv, der kommer til udtryk

Narrative grundideer Alt er fortællinger Narrativer er afgrænset af, hvilke ideer, vi har tilgængelige i vores kultur Livet er for rigt til, at én fortælling kan rumme alle erfaringer – det er multi-historielt Alle fortællinger indeholder selvmodsigelser og tvetydigheder Der findes derfor altid undtagelser i de dominerende fortællinger, vi har om os selv og om verden

Narrative grundideer Magt Vi er alle altid underlagt diskursiv magt Fra despotmagt til diskursiv magt Magt er produktiv – den skaber såvel som undertrykker Den skaber identitet Den udelukker og undertrykker bestemte identiteter Narrativ terapi søger at skabe modmagt til undertrykkende dominerende historier

Eksternalisering Vi er ikke vores negative identitetskonklusioner Personen er ikke problemet Problemet er problemet Formål: at adskille disse to forståelser Altså at adskille problemhistorien fra identiteten Eksternalisering som en måde at tale om problemer

eksternalisering Eksempler på metaforer Bekæmpe problemet Lægge problemet bag sig Fratage problemet dets magt Opdrage problemet Adskille sig fra problemet Reducere problemets indflydelse Afvise invitationer til samarbejde med problemet Osv.

Gen-forfatning Der findes altid oplevelser eller ideer, som ikke passer ind i den dominerende historie Alle historier indeholder undtagelser Alle problemer indeholder deres potentielle modsætning Det fraværende men implicitte

Gen-forfatning En alternativ historie er ikke en mere sand historie – bare mere hensigtsmæssig Formål med gen-forfatning: At skabe en alternativ historie Fra problemhistorie til aktørhistorie Fra offer for et problem til en, der er i stand til at handle Alle liv indeholder begge dele

Narrativ terapi og psykisk sygdom Narrativ terapi tilhører en tradition for kritisk stillingtagen til taget-for-givet-viden Narrativ terapi er ikke antipsykiatrisk, men går til psykiatrisk lidelse anderledes end fx medicinske eller kognitive tilgange Narrativ terapi har opmærksomheden på diagnosers positive og negative indflydelse på levende menneskers liv, relationer og håb for fremtiden

Fordele ved diagnoser Diagnoser giver både den lidende og hjælperen en fornemmelse af: Legitimitet (sandhed) Bekendthed (beroligende meningsfuldhed) Forudsigelighed (lineær kausalitet) Diagnoser fremmer kommunikation Konklusioner er ikke p.t. til forhandling Kategorier og konklusioner skaber fælles mening Diagnoser fremmer handling Indsatser kan sættes ind

Ulemper ved diagnoser Visse diagnoser er negative fortællinger Risiko for et fjendtligt sprog Diagnoser er ofte stemplende Diagnosen bliver personen Tiden læger ikke alle sår (fx AA) Diagnoser er individualistiske Problemer eksisterer inde i individet – eventuelt i generne eller i kemien Konteksten negligeres

Ulemper ved diagnoser Diagnoser er tynde fortællinger Tvivl og tvetydigheder er ikke velkomne Diagnoser kan skabe grøfter mellem eksperter og klienter Den professionelle ved bedst Klienten er i en offer-position Og desværre til tider grøfter mellem de ramte og de pårørende Diagnosen kan stå imellem personerne

Arbejde i et diagnostisk felt Eksempel 1 Glem diagnosen Tal om det, der optager klienten (Det gør de fleste terapeuter alligevel)

Arbejde i et diagnostisk felt Eksempel 2 Eksternalisering af diagnosen Undersøg diagnosens indflydelse på liv, relationer og fremtid Evaluér denne indflydelse – ”hvad stiller den sig i vejen for? ” Opdag fx unikke hændelser Udbred alternativ fortælling

Arbejde i et diagnostisk felt Eksempel 3 Internaliserende samtale Gå i dialog med diagnosen Undersøg, hvad den ønsker og hvilke midler den benytter Opdag personens modstands-handlinger

KONKLUSION Narrativ terapi har ikke nødvendigvis som formål at fjerne problemet Men heller ikke at påstå, at problemet blot er en illusion Formålet er at opdage alternative fortællinger med nye handlemuligheder og potentialer for nye, mere foretrukne, identiteter

Relevant litteratur Anette Holmgren: Terapifortællinger – narrativ terapi i praksis Monk, Winslade & Crocket: Narrativ terapi i praksis – håbets arkæologi Alice Morgan: Narrative samtaler Michael White: Kort over narrative landskaber