Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hvis Gutenberg og Gates var samtidige Om barrierer og drivkræfter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Danmark 3.0.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Alle børn skal være del af fællesskabet
På vej mod det pædagogiske udviklingscenter Bjerringbro Jørgen Schirmer Nielsen På vej mod det pædagogiske udviklingscenter.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
De store underviser de små ved hjælp af it.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Selvopfattelse.. STIGMA
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
IT i undervisningen.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Dansen omkring handicapbegrebet
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Tinderhøj Skole Den digitale skole i Rødovre
Forskningsperspektiver på læremidler
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Michael Hald Konsulent, KL
Hvordan lettes overgangen relevant
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Ordet er dit. Selv om man egentlig ikke er spor blind kan man godt være temmelig ordblind.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Læring, kommunikation og samarbejde
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Mikael Galmar eeskole.dk
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Sprogbaseret læring i naturfag
Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Mikael Galmar eeskole.dk 8/4-16
- Kom tættere på dit barns skolegang
Lærere og team arbejder videre
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hvis Gutenberg og Gates var samtidige Om barrierer og drivkræfter

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Baggrund n Skolekonsulent på Pædagogisk Center Randers n Fokus på nye læreprocesser gennem brugen af it og medier n Mangeårig erfaring fra special- undervisningen n Særlig fokus på, hvordan it kan anvendes ifht. børn med særlige behov.

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Sort kapitel i dansk skolehistorie

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Aktuel sag -Inderst inde sidder nederlagene fra folke- skolen i mig endnu. -Jeg hader faktisk folkeskolen for det, de har gjort. -Det er svært at hente alle de år ind, hvor jeg sad på bagerste række og intet lærte, siger Mikkel Jensen.

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hovedproblem: Læringspraksis i folkeskolen: InformationBearbejdningProduktion Læsning – bearbejdning - skrivning

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Det var lettere hvis n Læsevanskeligheder var en sygdom n Hørehæmmede n Synshæmmede –For 20 år siden

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Nye muligheder med it n Træningsprogrammer n Computerspil – forudsætninger for læring n Oplæsningsteknologier n Interactive Whiteboards n Taktile tilgange n Dansk Talegenkendelse n Mobilteknologi og håndholdt n Predikationsprogrammer n Stave, komma og grammatik kontroller n Webcam – streamet video

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Læring med it Media literacy Fagbeskrivelser – Fælles Mål

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Nye læreprocesser HjælpemidlerKompensation Kompensatorisk brug af it Kjeld Fredens: Al rehabilitering er læring

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Oplæsningsteknologier snydellerlæring

Talegenkendelse Snyd eller læring? Hvordan vil en dansklærerinde forholde sig, når hun opdager, at eleven har indtalt sin stil ?

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Teknologiskift n Hulemalerier n Runer n Håndskrift n Bogtryk n Tavle og griffel n Blyant – kuglepen n Tekstbehandling n Bredere mediebegreb

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Læreprocesserne n Læselæringen n Fag-faglige aspekt – det vi bruger læsningen til

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Bliver eleverne bedre læsere af at benytte it? Bliver de svage læsere bedre, lærer de mere? n Impact1 n Impact2 n SITES n eLearning Nordic 2006 n Kristrup – Nyvang - Rismølleskolen

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hvad siger Gerd om det? Når vi taler om oplæsningsteknologier kan vi sige: Nana og Carsten bliver aldrig trætte og Eleverne kommer igennem en langt større mængde tekst

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Sammenfattende konklusion: Svage elever præsterer mere og bedre gennem brug af it

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hvor er læringspotentialet? Dobbeltklikket

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 CDord5 Danske-dyr.dk

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Digitale undervisningsmidler n ebøger n Alinea n WEB n n Ophavsret – læseusikre elevers adgang

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hvordan får vi fokus På sporet af ordet På sporet af ordet

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Ledelse n Største succeskriterium er skoleledelsens involvering idet han er den eneste der kan bringe samspil gennem ledelse. eLearning Nordic

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Læsevejledere n Skal det være en kvalifikation at man kan læse

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Specialcentrene n Hvordan forankrer vi indsatsen her

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 It-rygsækken Kommercialiseringen af problematikken Effekten ligger i it-baserede læringsmiljøer

Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Mere evaluering? Nej Vi skal bare handle på det, vi godt ved