Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hvis Gutenberg og Gates var samtidige Om barrierer og drivkræfter
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Baggrund n Skolekonsulent på Pædagogisk Center Randers n Fokus på nye læreprocesser gennem brugen af it og medier n Mangeårig erfaring fra special- undervisningen n Særlig fokus på, hvordan it kan anvendes ifht. børn med særlige behov.
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Sort kapitel i dansk skolehistorie
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Aktuel sag -Inderst inde sidder nederlagene fra folke- skolen i mig endnu. -Jeg hader faktisk folkeskolen for det, de har gjort. -Det er svært at hente alle de år ind, hvor jeg sad på bagerste række og intet lærte, siger Mikkel Jensen.
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hovedproblem: Læringspraksis i folkeskolen: InformationBearbejdningProduktion Læsning – bearbejdning - skrivning
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Det var lettere hvis n Læsevanskeligheder var en sygdom n Hørehæmmede n Synshæmmede –For 20 år siden
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Nye muligheder med it n Træningsprogrammer n Computerspil – forudsætninger for læring n Oplæsningsteknologier n Interactive Whiteboards n Taktile tilgange n Dansk Talegenkendelse n Mobilteknologi og håndholdt n Predikationsprogrammer n Stave, komma og grammatik kontroller n Webcam – streamet video
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Læring med it Media literacy Fagbeskrivelser – Fælles Mål
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Nye læreprocesser HjælpemidlerKompensation Kompensatorisk brug af it Kjeld Fredens: Al rehabilitering er læring
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Oplæsningsteknologier snydellerlæring
Talegenkendelse Snyd eller læring? Hvordan vil en dansklærerinde forholde sig, når hun opdager, at eleven har indtalt sin stil ?
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Teknologiskift n Hulemalerier n Runer n Håndskrift n Bogtryk n Tavle og griffel n Blyant – kuglepen n Tekstbehandling n Bredere mediebegreb
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Læreprocesserne n Læselæringen n Fag-faglige aspekt – det vi bruger læsningen til
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Bliver eleverne bedre læsere af at benytte it? Bliver de svage læsere bedre, lærer de mere? n Impact1 n Impact2 n SITES n eLearning Nordic 2006 n Kristrup – Nyvang - Rismølleskolen
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hvad siger Gerd om det? Når vi taler om oplæsningsteknologier kan vi sige: Nana og Carsten bliver aldrig trætte og Eleverne kommer igennem en langt større mængde tekst
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Sammenfattende konklusion: Svage elever præsterer mere og bedre gennem brug af it
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hvor er læringspotentialet? Dobbeltklikket
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 CDord5 Danske-dyr.dk
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Digitale undervisningsmidler n ebøger n Alinea n WEB n n Ophavsret – læseusikre elevers adgang
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hvordan får vi fokus På sporet af ordet På sporet af ordet
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Ledelse n Største succeskriterium er skoleledelsens involvering idet han er den eneste der kan bringe samspil gennem ledelse. eLearning Nordic
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Læsevejledere n Skal det være en kvalifikation at man kan læse
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Specialcentrene n Hvordan forankrer vi indsatsen her
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 It-rygsækken Kommercialiseringen af problematikken Effekten ligger i it-baserede læringsmiljøer
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Mere evaluering? Nej Vi skal bare handle på det, vi godt ved