Sundhedsprofilkonference, RN, 1/3 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Sundhed menneske og samfund
med de helt rigtige svar
Set i forældreperspektiv
Kompetenceafklaring af børnene
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?

Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Børn, bevægelse og motivation
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Handicap, idræt og social deltagelse
Forældremøde X årgang.
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Får dit barn 10 skoleår på 9 år? Klovborg Friskole har højt timetal. Sammenlignet med den lokale folkeskole får elever på Klovborg Friskole 900 timer mere.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Singlerne på boligmarkedet: hvem er de og hvor bor de?
Sociologi – Individ og samfund
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Heidi Wandbæk Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed med speciale i Human Ernæring.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Højmeskolens Ungestrategi
Konference om Almen Studieforberedelse
Idrætseksamen 2006 Indledning Valg af emne, problemformulering..
Højmeskolens Ungestrategi August Vi laver strategien som en film om en terning.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Hvordan håndterer lægen børns deltagelse i forsøg? Pediatric Research and Ethics Søren Pedersen, Dr. Med. Professor, Overlæge Pædiatrisk forskningsafsnit.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Lærerprofessionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Efterskole og kirke Kirken er kun en generation fra at uddø Carey.
Fritidspas.
Det aktive ur Gruppe 7 Katja, Katrine, Christian, Sigurd og Jakob.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
” Godmorgen, Cykel ” I lyset af den nye skolereform: Undersøgelse af potentialer for implementering af målrettet cykelundervisning i Folkeskolen.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Den måde vi vælge at leve og indrette vores liv på.
Ungdomsliv.
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Mad og måltidspolitik (kostpolitik)
Præsentationens transcript:

Sundhedsprofilkonference, RN, 1/3 2011 Det er svært, når man aldrig har lært det Fedmeudfordringen blandt børn og unge Anders Lindelof Anders.lindelof@stab.rm.dk Sundhedsprofilkonference, RN, 1/3 2011 Hvem er jeg, antropolog / læge Min interesse er sygdomme som skabes pga adfærd, fx fedme (dvs som kunne være undgået hvis man handlede anderledes) www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk 1

Pointe og program Pointe: Individets adfærd er et produkt af sociale og samfundsmæssige forhold – ”problemadfærd” kan ikke håndteres uafhængigt af disse forhold Program: Unge og fedme Hvorfor er fede teenagere inaktive og spiser usundt? Håndtering af fedmeproblematikken? Sundhed er det brede sundhedsbegreb, dvs leve et tilfredsstillende liv (med/uden tobak, alkohol etc) www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk 2

Hvorfor har vi en fedmeepidemi? Samfundsændringer: fx globalisering, individualisering, økonomisk velstand, teknologisk udvikling, urbanisering Muligt at leve Inaktivt Spise usundt At forblive tynd kræver de rigtige valg; at man ikke benytter sig af denne mulighed www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk

Hvordan vælger vi? Antropologisk praksisteori: Baggrund Erfaringer i barn-, ungdom: Subjektive Objektive Habitus Kropsliggjort matrix af værdier og normer Adfærd Dagligdagens valg www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk

Hvorfor er det sådan? Min phd-undersøgelse: Hvorfor er fede teenagere inaktive og spiser usundt? Metode: ”Lære dem at kende”. Deltagerobservation og interviews gennem 2.5 år Hvem: 15 fede teenagere og deres forældre www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk

Er det interessant? Disse svar ansporer ikke til ”intervention”. Det interessante er hvorfor de har en sådan adfærd. www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk

Hvad kendetegner de unge? Alle ønsker at tabe sig men kan ikke Alle er ulykkelige Alle skammer sig Alle er isoleret og taler ikke med nogen om deres vægt www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk

Bevægelse Baggrund Inaktivt hjem, teoretisk og praktisk Er ikke gennem omgivelserne blevet opmuntret til at bevæge sig fordi det er sjovt, praktisk, afslappende, giver mening Habitus Associerer ikke bevægelse med noget positivt Associerer bevægelse med pligt Adfærd Meget inaktive Bevægelse er aldrig et tilvalg Forsøger jævnligt at motionere www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk

Mad Baggrund Hjemmets mad er ikke prioriteret som social begivenhed Er ikke af omgivelserne blevet opfordret til at nyde og glædes ved mad Habitus - Associerer ikke mad med glæde, sammenhold, social aktivitet - Mad associeres med det at ”putte i munden” Adfærd Spiser meget og hele tiden, kan ikke sige fra Spiser ofte alene Forsøger jævnligt at spise sundere www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk

Hvorfor spiser fede teenagere usundt og er inaktive Fordi de ikke har lært glæden ved at bevæge sig og spise sundt! Forældre/netværk – social ulighed! ”Samfund” Hvad gør vi ved det? www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk

Man gør noget fordi man har lyst! Forebyggelse: italesætter ”sundhed” på en praktisk måde og virker som ramme for befolkningens adfærd signalerer at et ”sundt” liv har værdi (mening, sammenhold, glæde), dvs. målet er ikke at fremme sund adfærd fordi den er sund, men fordi den giver mening www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk

Bevægelse Lokke folk til at benytte aktiv transport væk fra TV Fx cykelstier / infrastruktur, legepladser, bålpladser / borde & bænke, konkurrencer, BMX-baner… Mad Skal italesættes som meningsfyldt (og ikke sundt) Fx prioriter måltidskultur (fx fælles indkøb, madlavning, spisning opvask), fællesmad i boligområder, ”frugt og grønt busser”…

Måltidspyramiden - Før man kan spise efter kostpyramiden skal man anerkende værdien og glæden ved at spise! $ www.marselisborgcentret.dk www.centerforfolkesundhed.dk