Selvbetjente biblioteker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Lederens kommunikation og værktøjer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
I dag er temaet Visualisering
- gennem Marte Meo metoden
Velkommen på biblioteket Vi glæder os til at få dig som bruger. Spørg bare, hvis du har brug for hjælp!
Illustrationer til undervisningsbrug
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Sprog/billeder på Internettet
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kommunikation.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Gnavne, gamle mænd Behov og hverdagsliv i et univers domineret af kvinder.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
SEO PÅ AU.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Vejlederens kommunikation
Projektleder Anders Midtgaard Krag
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Skraldeeksperiment i Københavns Kommune TMFs Innovationsforum
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
- sikkert og enkelt netværk for ældre
Bibliotekernes BRUGERUNDERSØGELSE 2013 HJÆLP BIBLIOTEKET TIL AT BLIVE BEDRE Et par ting, du skal vide, når du rekrutterer i udlån.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Uddannelse for udviklingshæmmede
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Status december 2013 FRIVILLIGE IT-GUIDER V/ RIKKE, SOLRØD BIBLIOTEK.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Nudging – nye greb i det selvbetjente biblioteksrum Gitte Jacobsen, Roskilde Bibliotekerne Hollandsk lufthavn.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 2. marts.
”Et kærligt puf” Jakob Willer
”Et kærligt puf” Jakob Willer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
At ændre adfærd med nudging
Et rum er ikke blot et rum:
Præsentationens transcript:

Selvbetjente biblioteker Nudging – en metode ved Gitte Jacobsen, Roskilde Bibliotekerne

Nudging kan skabe mere af den adfærd, som vi gerne Nudge: a slight push or shake et lille (kærligt) skub eller puf Nudging Nudging kan skabe mere af den adfærd, som vi gerne vil have 

Nudging Nudging fratager ikke borgeren mulighed for at vælge selv, men arrangerer valget, så borgeren bliver puffet i en bestemt retning Eks buffet bord – kager og frugt

Et godt eksempel er fluen i toilettet, der skal hjælpe mænd til at indstille sigtekornet korrekt, og dermed spare en masse rengøring… Hollandsk lufthavn

Syv nudging greb 1.OMGIVELSER: Make it easy – tilrettelæg modtagerens omgivelser 2.AFSENDERE: Brug troværdige afsendere som budbringere 3.OVERSÆT BUDSKABET: Oversæt budskabet til det, som har betydning for brugeren 4.NORMER: Brug normer aktivt i kommunikation 5.DEFAULTS: Lav defaults, der understøtter ønsket adfærd 6.OFFENTLIG FORPLIGTELSE: Gør det nemt for folk at forpligte sig ”offentligt.” 7.GAMIFICATION: Udnyt at folk elsker at konkurrere Færrest mulige skridt Personlig afsender Fjern overflødigt 99 % bruger sikkerhedssele Donorregister, Facebook, andre hjemmesider Næste slide: vi cykler til arb.

Udnyt at folk elsker at konkurrere En rask lille konkurrence kan få os til at handle, yde en indsats eller ændre adfærd. Det pirrer både sociale behov, vores identitet og det indre konkurrence-gen.

Formodningsprojekt 2013: Bornholm, Greve, Guldborgsund, Slagelse, Roskilde IS IT A BIRD - Line Groes Undersøge muligheder og potentiale ved nudgingtilgangen i selvbetjente biblioteker. Særlig interesse for formidling, der skaber hensigtsmæssig adfærd og inviterer borgere til at være aktive medspillere

TRYGHED, EJERSKAB OG AKTIV DELTAGELSE IDÈER PATHFINDING IDÈER AFGRÆNSNING AFGRÆNSNING CASE: Få folk ind gennem den nye hovedindgang Hvor skal jeg hen? Er jeg på rette vej? Er jeg kommet det rigtige sted hen? GREB Retningsgivende information Gangstier med gulvbelægning (farvekoder) Intro zone: Vejvisning til bestilling, bøger, aflever og lign. Oversigtskort Kommunikation Ikoner eller let afkodelige tegninger Farvezoner På gulvet Store typografier på gulvet Farvestriber på gulve (som på hospitaler) Linjer i gulvet Fodtryk – gerningssted CASE: Få folk til at føle tryghed og tage ejerskab gennem kommunikation via skiltning (af fx normer) GREB Positiv skiltning og normer Brugernormer: De fleste brugere låner flere end 2 bøger Plakat: ”Når personalet ikke er her, må du gerne..” Brugernes egne udsagn om stedet: Få brugerne til at nedskrive hvad de bruger biblioteket til Spørg dem hvad de vil gøre for deres bibliotek Nudging: nye greb i det selvbetjente biblioteksrum. To spor

PROTOTYPERNE OG EFFEKTEN PATHFINDING PROTOTYPERNE OG EFFEKTEN Prototyper: Skillevæg der begrænser udsigten til den gamle indgang Pile der guider bruger ind gennem den nye indgang Markering af 2 søljer ved den nye indgang Effekt: Før: 15 (nye)  25 (gamle) Skillevæg: 16 (nye)  26 (gamle) Skillevæk, pile og søjler: 19 (nye)  16 (gamle) Brugerfeedback: ”Det ser helt kongeligt ud”

Nudging: nye greb i det selvbetjente biblioteksrum marts 2014 – juni 15 Tilskud fra Udviklingspuljen: Roskilde projektledelse, Bornholm, Guldborgssund, Slagelse og Greve Is it a bird v. Line Groes Pelle Guldborg Hansen, RUC, formand for Danish Nudging Network

Mål Viden om og strategier for hvordan biblioteker kan anvende nudge tilgangen til udvikling af fysiske biblioteksrum, der inviterer til ejerskab og aktiv deltagelse.

Selvbetjening og nudging: - 2 prototyper testes på 3 biblioteker -Endagspraktik: projektdeltager for en dag -Pixibog Refleksioner: hvor og hvordan kan Vordingborg arbejde konkret med nudging: Case: ældre klager over børnelarm, kan vi flytte de ældre?

Spørgsmål: Hvad vil vi have brugeren til at gøre på det selvbetjente bibliotek? Kan nudging hjælpe?