CAP Møde i myndighedsforum 26. April 2007 Baggrund for projektet Status Indhold
Landmandens processer – Fokus på administration Produktions- apparat Køb/Salg/Leje Fase 2 Produktion Plan- lægning Dyrkning Høst Administration Fase 1 Administration Mark- plan Ansøg- ning kontrol Breve
Målsætninger opfyldes … mange nye features og værktøjer Effektiv understøttelse af EB og på sigt af hele tilskudsområdet Støtteordninger understøttes gennem parameterstyring. Nye eller ændrede ordninger kan hurtigt ændres uden at involvere leverandør Systemet understøtter effektivt genbrug af data gennem begrebsmodel og funktionalitet via serviceorienteret arkitektur Effektiv genbrug af data og funktionalitet Kunden i Centrum Systemet understøtter målretning af information til bruger gennem cockpit, kunde gennem kundeportal og ansatte i FVM gennem intranet Effektiv og fleksibel administration Systemet understøtter fleksibelt omstilling og tilpasning af processer via brugeropsatte regelsæt (workflows)
Status: Fase 1 halvvejs. Fase 2 påbegyndes. Kort sigt Landbrugsreform LSK Krydsoverensstemmelse Lang Sigt fase 1 Infrastruktur DFFE/FVM Rammesystem Kartoffelstivelse Lang Sigt fase 2 Enkeltbetaling LSK Rettigheder Arealer 2004 2005 2006 2007 2008
Serviceorienteret Arkitektur Løsning omfatter: Afkobling af grænseflader, funktionalitet og data Åbne standarder Opdeling af funktionalitet i autonome og automare enheder – services Konsekvens Overblik over funktionalitet og data – da de kun ligger ét sted Lettere at genbruge og tilrette funktionalitet Fleksibel tilgang til funktionalitet – via services Services kan laves af flere leverandører - Leverandøruafhængighed
Information målrettes brugernes behov via Portal Cockpit – Indgang sagsbehandler Kundeportal – Indgang kunde Intranet – Indgang FVM medarbejder Engagementsoversigt Konsekvens Information kan samles og målrettes forskellige behov Kunder og sagsbehandlere kan nemt få overblik via engagementsoversigt Funktionalitet kan målrettes kunder og brugere via Portal Fleksibel opsætning af FVM Funktionalitet og data kan udstilles på andre portaler Intranet Cockpit KundePortal
Genbrug og styring af data via fælles begrebsmodel Løsning omfatter Opbygning af ansøgning, E-ansøgning, skærmbilleder og breve sker via schema Schema defineres af brugere via - Infopath Schema opbygges af blokke som kan genbruges Opbygning af schema sker via begrebsmodel Ansøgning papir Ansøgning elektronisk Schema Konsekvens I regi af SSU Der bør udarbejdes fælles begrebsmodel Begrebsmodel sikrer at felter hedder det samme på tværs Samme funktionalitet udvikles kun én gang men kan anvendes flere steder Tilretning sker hurtigt og fleksibelt IT Systemer Fejlbreve mv. Begrebsmodel
Arbejdsgange styres fleksibelt via WF & aktiviteter Arbejdsgange ikke kodet Arbejdsgange synlige Ændring i arbejdsgange medfører ikke ændring i kode Mulighed for udstilling af arbejdsgange Superbrugere Work Flow Foundation FSB: Biz Talk Teknikere Konsekvens Systemmæssigt let og hurtigt at ændre arbejdsgange Arbejdsgange kan på sigt spille sammen på tværs af FVM og ”det offentlige” Udviklere Services
Spørgsmål Hvis du skulle bygge et nyt hus ville du nok ikke overlade ansvaret for huset til leverandøren. De fleste ville konsultere med husstanden og finde ud af hvad behovene var. Skal det være en opvarmet dobbeltgarage til far eller er der behov for et godt køkken al rum. Når behovene er fundet kontaktes en arkitekt eller et typehusfirma, der kommer med et udkast. Det kan være at der flyttes lidt rundt på nogle vægge. Der blives enige om materiale, elementer mm. Og kontrakt underskrives. Præcis samme fremgangsmåde anvendes i dette projekt. Hele husstanden – DFFE – skal over de næste 3 – 6 måneder finde og afveje vores behov, hvorefter vi går i udbud for at finde den rette leverandør.