Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Tak fordi jeg måtte komme
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Ledelse i Praksis – 4. aften

JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Kompetenceudvikling på KU
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Krop og læring Karen Barfod,
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
SIMIL – rådgivende pædagoger
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Velkommen til Grundlæggende Fotokursus! Hold FOF Start: Torsdag d. 16/9 Hold FOF Start: Torsdag d. 16/9.
VISL – begrænsninger og styrker
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Den ideelle talentudvikler - en refleksiv praktiker?
INDSKRIVNINGSMØDE.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Velkommen til Lægedage
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Relationelle Kompetencer
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Drømmen om Sankt Ansgars Skole. Udvikling, en naturlov.. ”Den samme lærer/pædagog kan ikke gå ind på denne samme skole to gange..!” Heraklit: Alt flyder..
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Organisationskommunikation Forholdet mellem kommunikation og læring.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
- nogle fundamentale forhold omkring læring i og udenfor skolen
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Problem- and play- based Learning
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SIMIL – rådgivende pædagoger
”Alle til idræt” IBOS konference Middelfart 2018 Tine Teilmann, synskonsulent i Roskilde kommune Tine Soulié, Handicapidrættens Videnscenter.
Præsentationens transcript:

Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009 Kropslig læring Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009

Hvad er viden? Læring er tilegnelse af viden, men… Aksel Bendsen 2009 03-04-2017 side 2 Læring er tilegnelse af viden, men… Hvad er viden? Aksel Bendsen 2009

2 videnformer ? Intellektuel viden Teoretisk Viden Bevidst Refleksion 03-04-2017 side 3 2 videnformer ? Intellektuel viden Teoretisk Viden Bevidst Refleksion Sproglig Fælles Langsom Hoved Jeg Kropslig viden Praktisk Kunnen Ubevidst Intuition Tavs Personlig Hurtig Krop Mig Aksel Bendsen 2009

2 videnformer Intellektuel viden Kropslig viden Objektiv Subjektiv 03-04-2017 side 4 2 videnformer Intellektuel viden Objektiv Kropslig viden Subjektiv transformation instruktion konstruktion Aksel Bendsen 2009

03-04-2017 side 5 Kropslig viden Kropslig viden er at kunne klare situationer hensigtsmæssigt Der er ligevægt mellem udfordring og kunnen Ligevægten er dynamisk – som hos en cyklist Aksel Bendsen 2009

Kropslig viden – kropslig læring 03-04-2017 side 6 Kropslig viden – kropslig læring Vi vil altid prøve at forstå en situation som et nyt tilfælde af noget kendt Kan vi forstå kan vi se mening Perception og handlinger er bestemt af den kropslige viden, man har Fx opfattelsen af hvad der sker i et boldspil Fx det man kan gøre, når man spiller bold Aksel Bendsen 2009

Kropslig viden – kropslig læring 03-04-2017 side 7 Kropslig viden – kropslig læring Klares situationen ikke hensigtsmæssigt? Opfatter man det selv? Er det meningsfuldt? Basis for læring 1) Ændre opfattelse - perception 2) Ændre handlemåde Start med at lære handlinger perception udvikles gennem handling Aksel Bendsen 2009

03-04-2017 side 8 Hvad er læring? En hver proces der hos levende organismer fører til en varig kompetenceændring, og som ikke kun skyldes glemsel, biologisk modning eller aldring.(Illeris,K, 2006) Det er læring, hvis man kan identificere en forskel ved tilegnelse af færdigheder og kundskaber, erhvervelse af motoriske færdigheder, adfærdsændringer, holdningsændringer og følelsesreaktioner i tilknytning til visse foreteelser. (Hermansen,M, 1996) Aksel Bendsen 2009

Situeret læring Læring i de sammenhænge hvor det lærte skal anvendes 03-04-2017 side 9 Situeret læring Læring i de sammenhænge hvor det lærte skal anvendes Læring gennem iagttagelse, imitation og handling Tavs viden Viden som helheder Jeg gør > jeg ved Aksel Bendsen 2009

03-04-2017 side 10 Skolastisk læring Læring udenfor de sammenhænge hvor det lærte skal anvendes Læring gennem forklaring og instruktion Italesat viden > rutine > ekspertise Viden som elementer Jeg ved > jeg gør Aksel Bendsen 2009

03-04-2017 side 11 Dreyfus & Dreyfus Læring gennem 5 stadier: 1. Nybegynder 2. Avanceret begynder 3. Kompetent udøver 4. Kyndig udøver 5. Ekspert Fra instruktion til konstruktion Aksel Bendsen 2009

03-04-2017 side 12 Dreyfus og boldspil

Læring Tilføjende læring – assimilation Når stilladset bliver udbygget 03-04-2017 side 13 Læring Tilføjende læring – assimilation Når stilladset bliver udbygget Læring gennem træning Overskridende læring – akkomodation Når et nyt stillads skal konstrueres Læring gennem forandring Aksel Bendsen 2009

Læring Konstruktivisme: Situation Adaptation Assimilation Akkomodation 03-04-2017 side 14 Læring Konstruktivisme: Situation Adaptation Assimilation Akkomodation Equilibrium Kompleksitet Aksel Bendsen 2009

En omvendt Dreyfus? Cykling Klatring Løb Kajak Kano 03-04-2017 side 15 En omvendt Dreyfus? Cykling Klatring Løb Kajak Kano Kan læres uden instruktion? Hvorfor instruktion? Aksel Bendsen 2009

Tavs viden – eksplicit viden 03-04-2017 side 16 Tavs viden – eksplicit viden Selvlærte bevægelsesmønstre kan være Uhensigtsmæssige Svære at ændre Lært gennem lang tid Lært med høj motivation Eksempler: Aksel Bendsen 2009

Uderummenes læringsmiljøer 03-04-2017 side 17 Uderummenes læringsmiljøer Tilgængelighed Forhindringer Udstyr Transport Variation Risiko Konsekvens Læringsarenaer for kroppen Aksel Bendsen 2009

Opgavetyper Åbne opgaver Lukkede opgaver Kreativitet Sikkerhed 03-04-2017 side 18 Opgavetyper Åbne opgaver Kreativitet Motivation Samarbejde Mere tid Mere differentiering Lukkede opgaver Sikkerhed Konkurrence Begrænsninger Mindre tid Mindre differentiering Aksel Bendsen 2009

Øvelser – kropslig læring 03-04-2017 side 19 Øvelser – kropslig læring Sende besked gennem kæden Parvis 1-2-3 Cowboy i kreds Aksel Bendsen 2009

03-04-2017 side 20 Litteratur Bendsen, Aksel, ”Bevægelseslæring” in Idrætspædagogisk Årbog 2002, SDU Illeris, Knud, ”Læring”, Roskilde Universitets Forlag, 2006 Rasmussen, Jens, ”Socialisering og læring i det refleksivt moderne”, Unge Pædagoger, 1997 Hermansen, Mads, ”Læringens Univers”, KLIM, 2005 Lüders, Kurt, ”Lærings- og færdighedsniveauer i idræt” in Focus Idræt, 1/02 Lüders, Kurt, ”Idrætspædagogisk praksis og læringsniveauer i idræt” in Focus Idræt, 3/02 Rasmussen T. H. ”Kroppens Filosof, Maurice Merleau-Ponty”, Semi-forlaget, Brøndby 1996 Aksel Bendsen 2009