Maleriforløb Kirsten Hyldahl 26.D.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT-2 repetitions Quizzzzz
Advertisements

En fejl ved kvinder. Da Gud skabte kvinden, var han kommet til sin sjete dag med overarbejdstid. En engel dukkede op og sagde: “Hvorfor bruger du så lang.
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Farvevirkning/Farvekontraster
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Kirsten Hyldahl Pedersen
Readymades / genbrugskunst
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Arbejdspladsudvikling
Claude Lorrain: Landskab med hyrder, 1644
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Landart.
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Markedskommunikation Kapitel 10
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
?.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
BILLEDKUNST FARVER.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
At vente på Guds time.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Vokse gennem venskab!.
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Gabriel Klassiske korinthiske søjler Jomfru Maria Maria læser i skriften Den blå kappe Fra Angelico: ”Bebudelsen” ca Uddrivelsen fra Paradis Undfangelsen.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
 ” kunsten og videnskaben at designe hjemmesider, der hjælper brugerne med at træffe beslutninger, som resulterer i ønskværdige handlinger ” (Andrew Chak)
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
- et forsøg på en analyse
Tema: Første Verdenskrig Bliv inspireret i temaet på.
Farveplanlægning. Farveplanlægning er en vigtig del af Malerens daglige arbejde, dette kan angribes på mange forskellige måder. Farveplanlægning på stedet.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Vædderen Af Cecil bødker.
STREET ART / GADEKUNST.
Reklameanalyse Walkthrough.
Billedanalyse Komposition Symboler Modsætningspar
Spillet er af adventure typen. Det skal foregå i real time 3D. Spillet foregår i en model af et eksisterende, velkendt bymiljø i København. Udtrykket skal.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Det moderne gennembrud
Skabt som mand og kvinde
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
SKABELON.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Reformation.
Lavet af: Emil og Astrid
Reformation.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
ROMANTIKKENBilledanalyse
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Kunstbilleder analyse.
Præsentationens transcript:

Maleriforløb Kirsten Hyldahl 26.D

Farvelære Primærfarver: Blå, Gul, Rød Sekunderfarver: Grøn, Orange, Lilla Teritærfarver: Gulorange, Rødorange, Rødviolet, Blåviolet, Blågrøn, Gulgrøn. Komplementærfarver: Grøn – Rød, Orange-Blå, Violet - Gul

Farver - komplementærfarve: En farve der anbragt over for en anden, blandet af to primærfarver  på farvecirklen, fremtræder kraftigere eller lysere. Rød og grøn, blå og orange samt gul og violet er komplementærfarver. - lokalfarve: En bestemt genstands farve, set i dagslys og mod en hvid baggrund, uden omgivelsernes påvirkninger, som skygger og reflekser. - nuance: Den dominerende farve i en farveblanding eller i en blanding af en farve og hvidt, f.eks. "en blå nuanve" eller en "blålig hvid". - primærfarve: Blå, gul og rød. Farverne, hvoraf alle andre er frembragt, og som ikke kan blive opløst i andre farver. - sekundærfarve: En farve frembragt ved at blande lige dele fra to primærfarver. Blå og gul danner grøn, blå og rød violet og gul og rød orange. - signalfarve: Kraftig, iøjnefaldende farve, der danner stor kontrast til omgivende farvenuancer. - tone: 1) Den dominerende farve i et billede. 2) Denne farves forholdsmæssige lysstyrke eller mathed. - valør: Forholdet i et maleri mellem de tonale værdier, mellem farverne og mellem disse to elementer tilsammen.  

Nonfigurativt maleri Det konkrete maleri: Det abstrakte maleri: Ikke referende Stemning: farver som virkemiddel Individuelt hvad billedet kommunikere Det abstrakte maleri: Referende ”Titel” Kommunikere noget bestemt Symboler i abstrakt kunst: Dybde Tynde/lethed Balance Linjer – stram/blød Statisk/dynamisk bevægelse Spændinger mellem flader

Øvelser i 3-lags nonfigurativt maleri Mini-serie 1

Øvelser i 3-lags nonfigurativt maleri Miniserie 2

Øvelser i nonfigurativt maleri Miniserie 2

Nonfigurativt maleri

Nonfigurativt maleri med gouache og Neopastel Vrede Glæde

Nonfigurativt maleri med gouache og Neopastel Tristhed

Popart Enkelthed. Fokus på forbrugeren og samfundets udvikling Realistisk Reklamer Kultur Skildre befolkningens dagligdag og en hyldest til forbruger-livet Modernismens formsprog er enkelt og har ingen dybde. Lenografi

Erfaringer med forskellige former for fedtfarve

Opgave i Pop art Stil: Pop art – stiliseret maleri Emne: Transportmiddel Intro til pop art, visning af kunstens billeder Fotografere eller finde billede af transportmiddel Metode: overføre billedet på transparent Farvevalg – får givet overordnet palet – farveprøve Skitse – valg af egen palet Maleri på plade Fremlæggelse Ophængning - udstilling

Farveprøver til maleri

Maleri af fotografi

Kunstens billeder: Andy Warhol Warhol bevægede sig fra reklame- og modeverdenen over i kunstverdenen i slutningen af 1950'erne. Gennem 1960'erne begyndte han at male berømte amerikanske produkter - herunder produkter fra Coca-Cola, samt suppeæsker fra Campbell. Han gik efterfølgende over til silketryk, idet han havde et ønske om ikke bare at afbilde masseproducerede genstande, men også at masseproducere kunsten i sig selv. Han lejede en hel stab for at kunne producere kunsten i The Factory. Warhol producerede desuden portrætter og reklamer på bestilling fra andre. Hans billeder har en klar inspiration fra reklame og tegneserier. Mange af hans værker drejer sig om USA og amerikansk kultur. Han malede penge, dollartegn, madvarer, kvindesko, kendte og avisudklip. Et kendetegn for Warhols malerier gennem 60'erne var repetition af motiver på store lærreder. Hans silketryk af Marilyn Monroe er et andet af hans mest kendte værker.

Eksempler på Andy Warhols værker

Elektronisk billedmanipulation, Popart – Photo Booth Modeller: Kirsen Hyldahl og Tore Mortensen

Skitsen til farveøvelser.

Øvelser med farver Valørmaleri Varm kold 4 klang

Valør

4 klang

Varm - kold

Ekspressionistisk Maleri Inspiration: Skriget af Edvard Munch 1893. Størrelse: 91 x 74 cm.

Figurativt ekspressionistisk maleri Titel: ”Glæde”, 2009, Akrylfarver og neocolor Motiv: Figuren i forgrunden udtrykker glæde gennem sin dansende bevægelse Farvevalg: Jeg har brugt glade farver i de følelser som stråler ud af figuren. I baggrunden er der benyttet nogle lidt mørkere farver for at sætte fokus på personens ”udstråling.

Blomstermaleri - Iagttagelsesmaleri Mal et lille maleri af en blomst efter iagttagelse. Vælg en blomst, din synsvinkel og beskæring. Skitsér med let hånd og akvarelkridt blomsten op på pladen. Vælg jeres naturalistiske blomsterpalet. Mal alle billedfladerne op: baggrund ogblomsten forskellige farveflader. Præcisér og nuancér dernæst de forskellige flader. Mal til sidst detaljer på maleriet.

Blomstermaleri - Iagttagelsesmaleri

Blomstermaleriets historie Blomstermaleriet har en interessant forhistorie. I guldaldertiden optog man ikke kvinder på kunstakademiet. Det var i udpræget grad en uddannelse for mænd, hvilket sandsynligvis skyldtes, at man ikke ville udsætte kvinder for nøgne mandlige modeller. Ville kvinder lære at male, var de henvist til at betale for privat undervisning hos en mandlig maler. Det benyttede mange kvinder fra adelen og borgerskabet sig af. Og motivet ved denne undervisning kunne så være noget uskyldigt såsom blomster. Efterhånden droslede mændene i øvrigt så deres interesse for blomstermaleriet ned, hvorefter kvinderne tog over, og den tradition er forsat.

Kunstens blomsterbilleder Vincent Van Gogh Blomster i en blå vase, 1887. 24 x 15 inches

Forenklet blomstermaleri – frit.

(Non)figurativt Ekspressionistisk Maleri OPGAVE: INDIVIDUEL OPGAVE Maleri i serie på 2 plader/ lærreder eller på stor plade/ lærred Ekspressivt (non)figurativt maleri – evt. som combinemaleri Inspiration: Robert Storm Petersen: ”Kultur”

Lidt om den ekspressive malemåde Opgør med den traditionelle akademiske skoling Det inspirerede øjeblik blev grundlaget for malernes skaben Impulsive forsøg, - resulterede i serier med samme motiv Voldsomme modsætninger Beskuer chokeres gennem farver og former Rene spektralfarver, fortrinsvis sat op som kontraster Fortrak de kraftige farver pga. disses styrke og intensitet Farverne bruges ikke naturalistisk, men er valgt efter deres følelsesmæssige og stemningsskabende effekter Bred penselføring, spatel, tyk lag maling – temperament kommer til udtryk i pinselføringen Figurernes former er stærkt forenklede Enkelthed og abstraktion – nødvendig konsekvens ny holdning til maleriet som følelsesmæssigt udtryk Billeder præget af dynamik, der forhindrede gentagelse af små detaljer Ekspressionisternes billeder er meget udtryksfulde pga. de slagkraftige virkemidler

Step by step - Processen

Step by step - Processen

Overvejelser over forløbet – Figurativt maleri Jeg har forsøgt at skildre Ensomhed gennem mit ekspressive maleri Baggrunden: Himlen, er der brugt en farvepalet med 6 forskellige farver, for at give billedet en stemningseffekt. Mellemgrunden er udarbejdet med udgangspunkt i perspektivtegningens regler og vinduerne er lavet via diagonalteknikken. Derefter har jeg forsøgt at lave nogle lidt skæve linjer for at give billedet dynamik. Farverne er ikke naturalistiske, bygningerne er sorte og vinduerne er helt gule, komplementært til den gule har jeg brugt lidt violet i himlens rum.

Overvejelser over forløbet – Figurativt maleri I forgrunden har jeg skildret en figur/ person, der ligesom baggrunden, skal udtrykke ensomhed. Der har jeg, inspireret af Storm P., malet personen således at hovedet hviler på hans hånd. Således udtrykker personen en negativ sindstilstand. Kroppen er malet i en violet, komplementært hertil er den nederste del af håndfladen malet gul. Ansigtet er malet en blanding af gul og grøn og skyggerne ved øjnene og læberne er malet komplementært til den grønne via den røde farve. Håret er malet orange som skulle stå komplementært til himlen som primært er blå. Grunden til at har brugt komplementærfarver i så vid udstrækning er blandt andet pga. genren og at jeg er inspireret at Storm P’s brug af disse farveholdninger.

Didaktiske overvejelser: Arbejde med ekspressionistisk maleri i FS. Figurativt maleri: Eleverne kan have svært ved at skulle male forvrængede ansigter og forholde sig ikke naturalistisk til maleriet. Det stemmer ikke overens med hvad eleverne umiddelbart synes er flot malerarbejde. Nonfigurativt maleri: Eleverne kan have svært ved at male noget der ikke symbolisere temaet, f.eks. Hjerter i forbindelse med kærlighed. Men at de skal udtrykke sig kun via farver og pinselstrøg. Det kan være en god ide at arbejde med strøgenes betydning i forhold tilat udtrykke en følelese.

Eksempel på undervisningsforløb Første gang: Dobbelt lektion Indhold: Induktiv fase: nonfigurativt maleri Øvelser med goache og farvekridt. Opgaven: 1. Male 4 farver; varm, kold, lys, mørk. 2. Tegn med farvekridt ovenpå bunde, mal følelserne; vrede, glæde, afslappethed og tristhed. Fokus på farverlære og linjernes udtryk Deduktiv fase: Sammenkobling med nonfigurative ekspressionistiske værker. Evt. Per Kirkeby, Kandinsky og Klee Kobling med figurativ ekspressionisme: Louis Soutler og Jon Gislason Kunsthistorie med fokus på den samfundsmæssige grund for ekspressionismens fremkomst Sammenligner ekspressionismen med andre stilarter, herunder naturalisme (komparativ metode) Mål: anvende farvens virkemidler til at skabe kontrast, dybde og stemning i billeder anvende faglige begreber i samtaler om billeders indhold og form

Eksempel på undervisningsforløb Anden gang: Dobbelt lektion Indhold:Introduktion til billedarbejde med figurativ ekspressionisme (Louis Soutler) Tema: ”Glæde kontra Vrede” (eleverne vælger selv hvilken af følelserne de til arbejde med) Øvelse: krøltegning. Eleverne starter på at udarbejde skitser og farveprøver til deres maleri(er) Udarbejdelse af maleri(er) Eleverne må bruge akrylmaling, goache og farvekridt til udarbejdelsen Mål: fremstille skitser og billeder på baggrund af ideer, følelser, holdninger anvende faglige begreber i samtaler om billeders indhold og form genkende enkle stilarter og formsprog fra forskellige historiske perioder og kulturer kommunikere i forskellige billedformer herunder maleri,…. anvende billedet som kommunikationsmiddel

Eksempel på undervisningsforløb Tredje gang: Dobbelt lektion Indhold: Udarbejdelse af maleri Mål: kommunikere i forskellige billedformer herunder maleri,…. anvende billedet som kommunikationsmiddel Fjerde gang: Dobbelt lektion Indhold: Udarbejdelse af maleri(er) Evaluering: Ophængning og individuelle præsentationer af refleksioner over billedarbejdet Feed back Mål : undersøge, analysere, kategorisere og vurdere egne og andres billedsproglige udtryk anvende faglige begreber i samtaler om billeders indhold og form

Formsproglig analyse af plane billeder Kirsten Hyldahl Pedersen

Opgaveformulering Med udgangspunkt i analyse af det valgte billede, at identificere og sætte begreb på de anvendte formsproglige virkemidler i billedet

Lidt om engle Juleengle er yndige, men de er i absolut mindretal blandt alle de stærke og dynamiske engle der findes i verdens religioner. Inden for buddhismen findes de åndelige væsener devaer, der støtter alt godt der gøres i verden. Hinduismen har ligeledes åndelige væsener. I islam spiller engle en betydelig rolle som budbringere fra Allah. Alle har to skytsengle der følger dem og optegner alt hvad de gør. For jøderne er engle Guds budbringere og hjælpere, der beskytter og straffer Israel. Også for mormonerne er engle Guds budbringere, men bl.a. profeten Mormon blev en engel efter sin død. Alle kristne kirker anerkender engle med baggrund i englene i Bibelen, men de opfattes forskelligt.

Lidt om engle Den romersk-katolske kirke har en udbygget teologi om engle. De er åndelige væsener skabt af Gud før menneskene og opdelt i De ni englekor. Her findes de syv ærkeengle Michael, Gabriel, Rafael, Uriel, Raguel, Sarakael og Remiel. De mest kendte udover dem er keruber og serafer. Alle mennesker har deres egen skytsengel. Engle er budbringere og hjælpere. En engel bebudede Jesu fødsel, engle beskyttede ham i ørkenen og engle kæmper mod satan i Johannes Åbenbaring. Men deres vigtigste opgave er at lovprise Gud. - Esajas' bog 6,1-4.Satan eller Lucifer er en falden engel der gjorde oprør mod Gud og blev forvist fra himlen. Derfor fristede han Adam og Eva i paradisets have. De ortodokse kirkers opfattelse er tilsvarende. De protestantiske kirker ser engle som Guds budbringere der kendes fra Bibelen og lægger ikke megen vægt på begrebet skytsengle.

Lidt om engle New Age opfatter begrebet engle helt anderledes. Her ses de som vejledere i personlig udvikling Der er mange berømte engle i kunsthistorien. I litteraturen er de berømteste John Miltons Det tabte paradis og Dantes Den guddommelige komedie. I ældre dansk litteratur optræder der mange engle. De er med i hele 12 af H.C. Andersens eventyr. I salmebogen findes englene ikke mindst i Martin Luthers Fra himlen kom en engel klar, Ingemanns lysets engel går med glans og i Grundtvigs Velkommen igen guds engle små.

Opgaveformulering Farvepalet: Baggrund – blå Engel  gul, rød, orange og hvid Blå må indgå i englen hvis maleriet bliver for lag på lag agtig..

Overvejelser inden arbejdet Kulturens billeder: Denne Engel er malet af Colleen Lane. Jeg vil i min fortolkning sætte fokus på det klassiske englebillede. Dvs. en meget let, lysende og hvid engel.

Processen

Min fortolkning af Colleen Lane’s engel

Maling benyttet til englemaleri Engel. Cadmium orange Process yellow Kaminrød Titanium white Baggrund: Process Cyan

Frit efter van Gogh Kunstens billeder: Vincent van Gogh 1876 Størrelse: 21,125 in x 18,875 in Titel: ”Der Engel der liebe”

Frit efter Van Gogh Engel: Baggrund: Cadmium orange Process yellow Kaminrød Titanium white Mars black Baggrund: Process Cyan

Didaktiske Overvejelser I denne opgave tages der udgangspunkt i kunstens billeder, hvilket gør at eleverne nemt kommer til at arbejde med kunstens billeder. (perspektiv) I forhold til at fortolke billedet og male det med en begrænset farvepalet, får eleverne øjnene op for kunstnerens penselstrøg, samt farvebrug og kombination af farver. (udtryk) Forløbet ligger ligeledes op til undervisning om englenes rolle i forskellige historiske og kunstneriske sammenhænge. (indhold)

Billedanalyse af David Schnell’s Thermik Udarbejdet ved hjælp af kompendiet: DE BILLEDSPROGLIGE VIRKEMIDLER

David Schnell’s Thermik

Komposition Komposition betyder at ordne dvs. det er et ordningsprincip, hvor der tages hensyn til de enkelte billedelementer, men hvor målet er at skabe harmoni. Dette vil ske i det følgende:

Aksesystemet Hvis man inddeler billedfladen, kan man se at maleriet er malet med udgangspunkt i aksesystemet. Her er det de diagonale akser som særligt skaber harmoni i billedet via modvægt.

Balance Balancepunktet skal være centrum, således afvejes masserne indbyrdes. I dette billede er der balance, da der på begge sider af den vertikale midterakse er brugt billedelementer som afvejer hinanden.

Rummet

Rummet Rummet er malet med udgangspunkt i øjenhøjden som dog ligger meget lavt, da vi står for enden af noget der minder om en vej. Thermik har benyttet sig af perspektivtegningens matematiske regler Ligeledes er der brugt gradienter for at give billedet dybe. Dette gælder bl.a. de grønne stilke, de røde og gule plamager i de øverste hjørner, samt de røde rektangler i høre side

Genkendelige former De genkendelige former som associere til virkelighedens verden er her de grønne græsstrå, blomsterne i himlen. Af geometriske former er der det vertikale rektangler i højre side, samt de horisontale rektangler for enden af vejen, hvilke associerer til bygninger

Bevægelse Billedet opfattes meget dynamisk, hvilket skyldes bevægelsen i billedet. Dette skyldes især at billedelementerne trækkes mod billedets forsvindingspunkt. Rette linjer og blomsternes enkelte hvirvelende placering skaber denne dynamik

Farver Thermik har benyttet sig af de 3 grundfarver, samt sekunderfarver. Således arbejder han med komplimentærfarver og disse har der specielt været fokus på. Yderligere er der og benyttet tertiær farverne og forskellige nuancer. Han har et vidt farvespil, hvilket også er med til at skabe dynamikken i hans billede.

Analysemetoder og landskabsbilleder

Komparativ analysemetode Ekspressionistisk og Impressionistisk landskabsmaleri

Den komparative analysemetode Impressionisme Ekspressionisme Impressionisme stammer fra det franske ord: impression og betyder indtryk Følelsesmæssigt indtryk Ekspressionisme stammer fra det latinske ord expression og betyder udtryk Følelsesmæssigt udtryk

Den komparative analysemetode Impressionisme Ekspressionisme Malemåde og farver: Benytter blandede og ublandede farver Skildre lys - skygge Tæt på er malerierne slørede og flimrende, derfor skal de ses lidt på afstand Tydelige og ufærdige penselstrøg Malemåde og farver: Rene spartelfarver fortrinvis sat op som kontraster Fortrækker kraftige farve Farverne bruges ikke naturalistisk Farverne er valgt efter stemnings og følelsesmæssige effekter Bred penselføring, spatel, tykt lag maling Figurernes former er stærkt forenklede Dynamisk og udtryksfulde

Ekspressionisme, Emil Nolde, ”Efterårshav” 1910 Farve: Her benyttes komplementærfarver til at give maleriet styrke og intensitet. Penselføring: Brede penselstrøg, hvorigennem temperamentet kommer til udtryk Virkning: Voldsomme modsætninger – beskueren chokeres gennem farver og former

Impressionisme; Claude Monet, ”Åkanderne”, Farve: Forskellige dæmpede nuancer, samt komplementærfarverne gul –violet og hvid til at skildre lysets glimmeren Penselføring: Tydelige strøg, hvilke underbygger kunstnerens ideer om at vise her og nu indtryk og effekter af virkeligheden Virkning: Umiddelbar sansning, idyllisk, roligt og skitseret

Impressionisme Impressionisterne var ofte ikke specielt interesseret i motivet, men mere i at skildre lyset forskellige tidspunkter på dagen, derfor malede Monet hans have mange gange, hvilket resulterede i en hel del ”åkandemalerier”.

Ekspressionistiske malere lavede ofte mange impulsive forsøg hvilket ofte resulterede i serier med samme motiv, f.eks. Edward Munchs, Skriget 1893. Ekspressionisme

Komparativ analysemetode Impressionisme Ekspressionisme Poul Gauguin, Have i sne, 1891 Jens Søndergaard, Vinterdag 1926,

Hans Andersen Brendekilde Biografisk Metode Hans Andersen Brendekilde

Biografi 1857-1942 Han hed oprindelig Hans Andersen, men tog navn efter sin fødeby, Brændekilde på Fyn i 1884. Han er uddannet stenhugger, senere uddannet på kunstakademiet, 1877-81. På kunstakademiet mødte han L.A. Ring. I begyndelsen af 1880’erne malede de sammen på Fyn.

Han fandt sine billeder blandt landsbyens lavestestillede. Akssamlerne 1883 Han fandt sine billeder blandt landsbyens lavestestillede.

Hans far var fattig husmand. Han var selv en fattig kunstner i starten af sin karriere, men han kommer i kontakt med en gårdejer fra Rågelund. Han invitere Brendekilde til at bo på gården, sommeren 1882. I den periode boede der også andre kunstner på gården. De boede alle sammen så de kunne male realistiske billeder fra landet.

I løbet af 1880’erne bliver han en kendt kunstner. Han får sine billeder med på store og vigtige udstillinger. Han udstiller bl.a. på verdensudstillingen i Paris med udslidt.

Udslidt 1889

Socialrealismen Tager parti for de svage i samfundet, de fattige, de udstøtte, syge og gamle. Socialrealisme ses i både 1500-tallet, 1700-tallet og i 1800-tallet. Den har størst betydning i 1800-tallet, hvor også Brendekilde maler. Man tillagde de udsatte en vis form for medlidenhed.