De to officielle miljømærker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

Myter om den valgfrie sundhed
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Madlavning i leve-bo-miljøerne VEGA SEMINAR 18. november 2008 Birgitte Højlund.
Præferencer på markedet.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prissætning - hvordan gør man ?.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Energi- & Vandværkstedet
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
FOKUS! På vores udvikling.
Mærkninger  kemien i din hverdag..
Hvorfor ØKO? • ØKO og Astma & Allergi (A&A) er ved at blive en kategori der er stor efterspørgsel på inden for indendørs maling (top 3). Vores målgruppe.
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Virksomheder – Leavitt’s model
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Hvor der er fokus på klimaet.
Kommunikation / it.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
”Kaldet til kærlighed”
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Musik: Nightengale Serenade
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Danmarks passion og stolthed Strategi for Økologisk Landsforenings Kommunikationsteam
Projektlederens rolle(r)
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Kommunikation mellem mennesker
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Men vi kan godt gøre en forskel.
Lidt om at flytte bjerge
Kvikguide til miljømærker
7 Årgang Langmarkskolen
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Velkommen til seminar om kontor- og hobbyartikler.
Seminar om kontor- & hobbyartikler Hvordan vurderes miljøkrav
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Schjerning Farver A/S · Østerallé 21 · 8400 Ebeltoft · Hvorfor ønsker vi at miljømærke vores farver? Hvorfor?
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Skoleparathed Sunds skole.
Styrk miljøkommunikationen Planlæg din kommunikation – 7 nemme trin.
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Formål og indhold Det overordnede formål med forslaget er at medvirke til en bæredygtig produktion og forbrug ved at opsætte kriterier for god miljømæssig.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Carsten Vejre Director HR Genmab A/S Skandia: investForum 18. marts 2010.
Bærdygtighed Miljø projekt.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Min fætter BR min fætter
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Mærk dig selv.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Virksomhed: SedumEksperten Præsentation af: Kåre Noer I faget: Speciale LA
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Grønne indkøb hos BIF Tidlig markedsdialog om miljømærker – med bred opbakning fra landets indkøbere NOTE! For at ændre billedet på denne side.
Bæredygtige indkøb i Gladsaxe Kommune
Præsentationens transcript:

De to officielle miljømærker Kemiens Dag 2013: Kemikalieinformation – nu og i fremtiden Oplæg ved Martin Fabiansen, direktør for Miljømærkning Danmark

Blomsten og Svanen er frivillige markedsredskaber Politisk: Miljøeffekt Stimulere bæredygtig produktion og forbrug Forbrugere Give reel valgmulighed Navigere efter mærket Virksomheder Miljøkrav Bruge miljømærket i markedsføring Udbud Efter-spørgsel

Svanen og Blomsten er med til at håndtere en kompleks verden Miljømærkekriterier Åbne og transparente Livcyklusvurderinger Kravene skærpes trinvis Kontrol Kontrol af dokumentation ved ansøgning Løbende kontrolindsats

Større og større udbud af miljømærkede varer og ydelser Pt. 12.224 Blomst og Svanemærkede produkter og ydelser En fordobling siden 2009 Salg på godt 5 mia. kr. af Svanemærkede varer og ydelser i 2012 i DK (fra fabrik-priser) (Salg i 2009 ca. 3,3 mia. kr.). Produktgrupper (med licenser) 31 Blomsten 63 Svanen

Danske forbrugere har et højt miljøengagement 69% 81%

Forbrugerne kender og går efter Svanemærket Skrappe miljøkrav Hensyn til sundhed God kvalitet 88% Af danskerne kender Svanemærket 70% Kigger altid, ofte eller af og til efter Svanemærket, når de køber produkter eller tjenesteydelser 68% Synes godt om Svanemærket Motivation for at købe miljømærket Miljø: 62% Sundhed: 34% Klima: 30%

Det siger forbrugerne… "Mine børn skal kun have det bedste. Man ved, at Svanemærket er kvalitet."  "Fordi Svanemærket er et troværdigt mærke i junglen af alt det, der vil os godt – men ikke nødvendigvis gør os godt!" "Svanemærket giver en tryghed, så man kan vælge nogle gode produkter, der ikke er fyldt med al verdens (…). Samtidig kan man have en tanke for miljøet, så det må vel være win win" "Fordi svanemærkede produkter gør mig rolig i en hverdag fyldt med informationer. Svanemærket – så behøver jeg næsten ikke vide mere." www.facebook.com/svanemaerket

På forbrugernes ønskeliste… Vi lever i en kompleks verden Forbrugerne er forskellige: Segmentér kommunikationen; nogle har brug for enkle budskaber, mens andre efterspørger deltaljeret information Forbrugerne er en ressource: Stimuler til dialog/interaktion mellem forbrugerne – og lad dem guide hinanden Giv forbrugerne reelle valgmuligheder Skab et endnu større udbud af miljømærkede varer og ydelser Øg tilgængeligheden – gør det nemt at efterspørge miljømærkede varer og ydelser