Globalisering 2.0, innovation, ledelse og mennesker i fremtiden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Newcommers som ny målgruppe i integrationsarbejdet Jacob Als Thomsen Als Research.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Forestil dig en landsby, hvor der bor 100 mennesker
Velkommen til varigt rygestop! RYGESTOP Dokumenteret høj effekt i kliniske studier.
Sinding-Ørre i fremtiden
Fremtidens velfærdsudfordringer og handicaporganisationerne
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Varde Kommune i Fremtiden: Erhverv, bosætning, turisme og branding
Fremtidens Videoforbruger
John Jensen Rådgiver AgroMarkets
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Borgernes barrierer for brug af IT
Fremtiden gymnasium til fremtidens samfund
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Det frivillige arbejde –grundstenen i fremtidens civile samfund? Forskningschef Marianne Levinsen Cand.scient.pol. Fremforsk, Center for Fremtidsforskning.
Læringsmål Kendskab til:
Forbrugeradfærd i fremtiden
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Fremtidens arbejdsmarked, arbejdsplads og ledelse frem mod 2020
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Virksomheden Den 6. største searchvirksomhed i verden
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Forøg din værdi som konsulent
Floor Heating arketype processen
Virksomheder - definition
Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Problemløsning Læs opgaven højt Genfortæl opgaven med egne ord
Fremtidens samfund - og skolen der passer dertil
På kanten af arbejdsmarkedet – en del af samfundet? Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Den anerkendende interviewform
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Region Midtjyllands tilbud 2013
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Carat case competition
Fremtidens børnepatient og dets forældre
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Familier og børn i fremtiden Ellekærskolen
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Matematik B 1.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Globalisering, side
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Fremtidens samfund, uddannelser, unge og handelsskoleområdet
K OMPETENCEUDVIKLINGENS FREMTIDIGE KABALE Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Fremtidens erhverv og uddannelse: ” Hellere en god håndværker end en dårlig akademiker” Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Fremtidens almene bolig
Fremtidens udfordringer med fastholdelse af unge på efterskoler
Fremtidens medarbejdere og ledelse (Collectia Day 2017)
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Fremtiden for idræt forbundet med arbejdspladsen
Hvem er fremtidens medarbejdere? (Generation Z & New Millenium)
Ansvar og forandring frihed.
Barberians Copenhagen hvorfor Kina?
Præsentationens transcript:

Globalisering 2.0, innovation, ledelse og mennesker i fremtiden Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker

En Verden med 7 mia. mennesker Vi topper mellem 9 og 10 mia. (måske) Middelklassen vokser dramatisk

Byer i fremtiden Den flettede by – funktionerne blandet Virksomheden uden hovedsæde De nye nomader på vej fra oase til oasen Dagen som en lang, fraktal rute igennem byen

Privat forbrug (Gennemsnitlig stigning 2,6% p.a.) Mængdeindeks Kilde: Danmarks Statistik

Demografi Danmark Absolutte tal 2013-2023   2013 2023 Ændring 0-9 643670 617716 -25954 10-19 692950 655148 -37802 20-29 681165 755726 74561 30-39 700144 695547 -4597 40-49 815577 698074 -117503 50-59 727494 790977 63483 60-69 693653 679367 -14286 70-79 415050 585217 170167 80-89 192270 254169 61899 90 + 40468 48402 7934 I alt 5602441 5780343 177902 Kilde: Danmarks Statistik, 2012

Produktiviteten stiger langsomt

India’s high-tech centre

Udfordringen Anvendelse af masseproduktions-teknikker på sofistikeret service Hospitaler – øjne, fødsler etc. IT-service Call-centre Innovation og ingeniørers udviklingsarbejde Begyndte med indiske outsourcing virksomheder Man er i gang med at sikre de samme gevinster på serviceområdet, som vi engang sikrede på porduktionsområdet

Globalisering 2.0 Udflytnings af ”videns-arbejdspladser” Højtuddannede ingeniører, forskere, matematikere og finansielle wizkids Kreative medarbejdere White coller sweat shop arbejde Digital udprikning i Dacca Hvorfor? Prisen er bedre og de er ofte tættere på markederne Vi skal leve af det, vi er bedre til end de andre – og hvor vi kender markederne bedre Reshoring – tilbageflytning af arbejdspladser

Den nye verdensorden

Hvad lever vi af i dag? (netto) Eksport industrivarer (medico 24 mia, maskiner 29 mia, møbler 5 mia, instrumenter 3 mia) Eksport landbrug (50 mia.) Søtransport (45-58 mia.) Varetilknyttede tjenester (13-15 mia.) Varetilknyttede tjenester, merchanting (10-14 mia.) Lønindtægter over grænsen (10-16 mia.) Lufttransport person og godstransport land (8-10 & 2-4) Royalties og licenser (2,5-4,5 mia) En lille smule ingeniørtjenester (2-4 mia.) …resten giver underskud

Arbejdsmarkedet i fremtiden Der bliver endnu større mangel på arbejdskraft i fremtiden De ufaglærte taber: Særlige evner Uddannelses-længde

Værdikæden og pladsen i denne Under- under leverandør Under- leverandør Under- leverandør Producent Distributør Slutkunde Under- leverandør Under- leverandør Værditilvækst

Hvorfor innovation slår fejl? Trend following and mental inventions (egne tankekraft som kilde) – 3 gange så mange fiaskoer som succeser Need spotting - dobbelt succes til fiasko Market research: 4 x succes til fiasko Solution spotting: 7 x succes til fiasko ”Taking advance of random events” 13 x succes til fiasko Kilde: Why innovation Fails, Carl Frankling, Spiro Press (2003) (193 product innovations studied)

They all laughed Glødepæren: Eddisons første forsøg Computeren 1948: Verdensmarked på 8 stk. Radar i en boks: Microbølgeovnen Fjernsyn: I USA og senere i Krøniken Fotokopieringsmaskinen Laserstråler 3M – post-it Materialer: Velcro, Telfon, I dag: Materialer med hukommelse

Predesign Tænk før man tegner – og begynder at lave prototyper Er den proces, der går forud for design/produktudviklingsfasen Det er en validering af antagelserne Det er ofte den vigtigste del af processen Det er den billigste – der er kun tanker i drift Det er det arbejde en god arkitekt gør inden den første streg til en ny bygning tegnes

Udfordringer for virksomheder Ikke udnyttede muligheder - Markedsandele Ikke udnyttede muligheder - Mulighedsandele Ikke erkendte behov Ikke udnyttede muligheder - Mulighedsandele Erkendte behov Allerede udnyttede muligheder - Markedsandele Serviceret marked Ikke serviceret marked

Udfordringer for virksomheder Brugerorienteret Produktudvikling Nye produkter: Mobiltelefonen, RFID Udnytte nye muligheder? - Markedsandele Det ukendte land: Wildcards Ny forretningsmodel og Nye produkter Google, Skype, Joost Udnytte nye muligheder? - Mulighedsandele Ikke erkendte behov Virksomhedens mission drejes: Futureshaping, Scenarier, strategiproces Hedeselskabet, ipod/itunes Udnytte nye muligheder? - Mulighedsandele Erkendte behov Allerede udnyttede muligheder Videreudvikling af bestående Markeder og produkter - Markedsandele Serviceret marked Ikke serviceret marked

Organisationer i fremtiden Taylor er stadig grundlaget for konstruktionen af organisationer og idealet på produktionsområdet Max Weber er stadig grundlaget for forståelsen af organisationer og hans idealmodel for et bureaukrati anvendes stadig i det daglige Hvorfor er intet ændret på 100 år i en global og løbsk verden? Den nye organisation skal være helt anderledes!

Organisationer i fremtiden II W.L. Gore Find dine egne ideer Arbejde i projekter Selvledelse Men meget præcise krav til at videreføre et projekt Google 10% egen tid – find på noget, du brænder for Innovation i mange spor på en gang Store belønninger til nye bærbare ideer Whole Food Teams og præstationsmåling i teams Indkøb decentral i teams Ledelse via peers

Organisationers behovspyramide (Gary Hamel) Passion Kreativitet Initiativ Intellekt Akkurat, omhyggelig Adlyde ordre Passion Creativity Initiative Intellect Diligence Obedience

Handlingsliste for den nye organisation: Management 2.0 Cellular structures Radikal decentralisering Naturlige hierarkier – ingen titler og labels Internt Market – betaling efter værdi Communities of passion Selvbestemmelse og selvledelse Gennemtrængelige el. flydende grænser Transparency – gennemsigtighed Peer evaluation – vurdering af kollegaer Reverse accountability – ledelsen vurderes af medarbejderne

Frisatte medarbejdere Frisatte medarbejdere er mere glade for at gå på arbejde og bruger langt flere af deres kompetencer på arbejde De er mere produktive og effektive Deres potentiale som mennesker for udvikling og forandring udnyttes bedre Det er en kunst at frisætte medarbejdere – det kræver stram styring af mål og en helt anden ledelsesstil – eller ingen ledere Den stramme styring af opgaver og måske også arbejdstid er nødvendig for at hjælpe medarbejderne med at være frisatte

De seks generationer, værdier og teknologier Baby Boomers Den store under og efterkrigsgeneration: 40-tallister, 68-generation Fra mangel til overflod P-pillen, rejsegrammofon Født 1940-54 Generation Jones Nyopdaget generation stor generation, ”Jones”, fordi de er almindelige Stereoanlægget Født 1955-66 Generation X Nå-generationen Den lille efter p-pillen Selvcentrerede, selv-optagne, udadvendte Videoen Født 1967-79 Generation Y Den mindste generation Kvinder ud på arbejdsmarkedet Pc, mobiltelefon Født 1980-89 Generation Z Mellemkrigs­generation Stor familieværdier Projekt- og curlingbørn Digital Natives Født 1990-2001 New Millenium Efter 9-11 generationen Kulturel homogen. 1. verdensborgergen. Wi–Fi (Wireless internet) Født 2001 - I sælger til 4 af de 6 generationer - Generationsteorien siger, at vi er vilde og rebelsk som unge og derefter bliver ældre og mere fornuftige konservative. Kohorteteorien( afgrænset aldersgruppe) her 7-10 år siger, værdierne i en generation mellem 15 og 23 år og bevares gennem livet. Den rigtige beskrivelse – værdibilledet – flytte det ud i fremtiden Babyboomer – insisterer på at genopfinde hver fase – nyt at være ung, nu ny familie, ny seniorfase – ind i off.sektor. Hele tiden vil omdefinere livet – medvindsgenerationen. Værdimæssigt – solidariditet – alle skal bidrage til en selv. 25

Babyboomers født 1940-54 Den store efterkrigsgeneration – 68’erne. Født i en periode med mangel og afsavn. Kollektivisme og solidaritet - ens for alle Teknologi: p-pillen og TV – apparatet, og telefonen. Kommunikation - De kan bedst lide at løse problemer via telefonen eller ansigt til ansigt med personen. Det vigtigste – spændende opgaver, kollegaer og lønnen ikke så vigtig, dog sikkerhed og anerkendelse Udsigten til 2. teenagefase - manglende anerkendelse, sygdom, ægtefælle – så stopper de med at arbejde

Mere bevidste og kyniske i arbejdsliv og forbrug Design, etik, idé.. Født 1955-66 Mere bevidste og kyniske i arbejdsliv og forbrug Design, etik, idé.. Vil ikke skilles, familieværdier og den personlige succes er familie, karriere og fritid i forening Teknologi: Båndoptageren Den gamle race på arbejdsmarkedet (A-kasse) og samfundet er vigtigt Penge, status og position – Op og nedture på arbejdsmarked. Kommunikation - Fokus på udvikling og at vi gør det rigtige(etikken/ideen) Stadigvæk digitale indvandrere – nogle mere end andre Dennis Storhøj – Per Gynt 1960 27

Generation X født 1965-77 De første ønskebørn efter p-pillen, og første generation med fokus på enkelte individ Teknologi: Videomaskinen – when it fits in. Den personlige succes …Workaholics Meningsfuldt arbejde til en høj løn og gerne arbejde meget (titel uden betydning) Fleksible arbejdstider og resultater Anerkendelse, Udvikling og Udfordringer Værdier på arbejdsmarkedet – harmoni, helhed og hensyn Alle skal se og opdage de er forældre skifter ble på cafebordet ikke pli og hensynsfuldhed, som præger denne generation. 28

Generation Y Den mindste født 1980-89 Bor til leje Teknologi: Pc, mobiltelefon Nettet informationssted 1 Mobilen vigtigste genstand Selv at spille, downloade og sample musik, optagelser Ligge det ud i cyberspace – the dual world Søger ægthed – autenticitet Situationsbestemt forbrug Veluddannede Fun-shoppers Store sociale talenter Mestre mange valg og en ustabil og labil situation Stil frem for Brands Zappere Ambivalente

Generation Y ( 1980-89) og arbejdslivet Meningsfyldt og dybere mening Udvikling, udfordring, ansvar og afveksling Arbejdet skaber min identitet og selvrealisering Fair og retfærdig løn Fleksible arbejdstider, ex. Fri torsdag med forståelse for andre interesser end arbejde (Heste, Yoga, festival) Gerne en titel – English Please… Ros – se mig hele tiden og hver dag! Og tilgiv mig ! Vil ikke arbejde for meget - De 3 FFF ( frihed, fællesskab og fritid) 30

Digital Now or invisible in 2020 Husk og se, om de byder op til dans, avatar, de gode historier om de mange muligheder 31

www.fremforsk.dk Jesper Bo Jensen Fremforsk Kannikegade 18 8000 Århus C E jbj@fremforsk.dk T 86 11 47 44 M 20 67 45 00