2009 POSITIV PSYKOLOGI: Om vedvarende, pædagogiske og arbejdsmæssige energikilder Samfundsmæssige / institutionelle rammer Individuelle styrker.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Gode læringsmiljøer i museer og kulturinstitutioner
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Trivselspolitik på Løsning Skole
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Lærerprofessionen.
Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Kvinder i Ledelse IT Brancheforeningen 2. juni 2008 Alfred Josefsen
Positivitet og Performance
Mad, Måltider og Pædagogik
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Sociologi – Individ og samfund
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Støvring den 11. september 2007
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Den inkluderende skole
Hans Henrik Knoop 2008 Science Centers and the Citizens of the Future: Do citizens need basic scientific knowledge in order to participate in a modern.
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Program Vitalisering af samspillet
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Relationskompetence – hvad er det?
Om livsglæde og relationer
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Pædagogens univers.
Positiv Psykologi - Flow i leg og læring
Relations kompetencer
Vision mission værdier handleplaner
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Photo: Hans Henrik Knoop, Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Team Nordahl og Skibet Skole
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

2009 POSITIV PSYKOLOGI: Om vedvarende, pædagogiske og arbejdsmæssige energikilder Samfundsmæssige / institutionelle rammer Individuelle styrker Sociale relationer Livsglæde / Lykke / Trivsel Succes i form af standardiserede SAMT unikke læreprocesser og bidrag Hans Henrik Knoop

Gode, meningsfulde institutioner POSITIV PSYKOLOGI: FORSKNINGSOMRÅDER 2009 Gode, meningsfulde institutioner (familier, skoler, virksomheder, samfund) Hans Henrik Knoop Livsglæde/Trivsel (gennem positive emotioner, engageret læring og kreativitet, sociale relationer og eksistentiel mening) Individuelle styrker (personlighedstræk, intelligensprofil, læringsstil, karakterstyrker, interesser, værdier) Gode chancer for succes (i form af standard-rettede OG unikke bidrag) 2

Grad af differentiering/ diversitet KOMPLEKSITET SOM UNIVERSELT IDEAL 2009 Grad af differentiering/ diversitet Hans Henrik Knoop Komplekst system Over-differentieret system Høj Simpelt system Over-integreret system Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj

2009 Hans Henrik Knoop

BÅDE POSITIVE OG NEGATIVE EMOTIOER ER GODE 2009 2009 Vi er udstyret med emotioner fordi de gennem 200 millioner års pattedyr-evolution har understøttet individers overlevelse Negative emotioner hjalp individer med at undslippe fare Positive emotioner hjalp individer ved at øge deres psykologiske kapital (intelligens, kompetence etc.) and sociale kapital (sociale netværk, magt, indflydelse etc.) Emotioner spiller samme roller i moderne samfund og kulturer, da vore basale genetiske programmer ikke er ændrede nævneværdigt de sidste mange tusinde år Derfor er der ingen grund til at dæmonisere negative emotioner overhovedet – MEN megen negativitet er helt uden pointe Og der er derfor heller ikke nogen grund til at dæmonisere positive emotioner – OM END det er vigtigt at være varsomme over for overdreven naivitet og misbrug af positivitetsbegrebet Hans Henrik Knoop

POSITIVITET KAN FAKTISK VÆRE OK 2009 Former for positivitet: glæde, taknemmelighed, afklarethed, interesse, håb, stolthed, morskab, inspiration, ærefrygt og kærlighed Positivitet øger chancen for: Et længere liv Et bedre liv Et mere årvågent liv En bedre fremtidsudsigt Mere styrke til at kæmpe for, hvad du har kært Positivitet sandsynliggøres især via åbenhed, nysgerrighed, håb, venlighed og autenticitet Hans Henrik Knoop (Barbara Fredrickson, 2008)

ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SPONTANT SELVORGANISERENDE 2009 Hans Henrik Knoop ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SPONTANT SELVORGANISERENDE

ALLE LEVENDE ORGANISMER ER UNDERLAGT… …TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER 2009 Hans Henrik Knoop ALLE LEVENDE ORGANISMER ER UNDERLAGT… …TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER

2009 Hans Henrik Knoop ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SÅLEDES AFHÆNGIGE AF AT KUNNE… …SELVORGANISERE UNDER TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER

ENERGIGIVENDE KONTAKT - I MØDET MELLEM KRAV OG LYST 2009 Økonomi - Pædagogik - Politik Krav om at lære Lyst til at lære Biologi - Psykologi - Samfund/Kultur Hans Henrik Knoop Dette er de vigtigste pædagogiske kompetencer Faglig kompetence Relationskompetence Ledelseskompetence Balanceret kombination af pædagogisk differentiering og pædagogisk integration Meningsfuldt engagement Dette muliggøres gennem hensyn til individuelle styrker som fx læringsstile 10

Til ingen verdens nytte  2009 Hvis kravene om at lære kvæler lysten til at lære, betyder det bl.a., at man får en uinspirerende hverdag, lærer langsommere, glemmer hurtigere, bliver mindre kreativ, bliver mindre ansvarlig og får mindre lyst til videre uddannelse. Hans Henrik Knoop Til ingen verdens nytte  Alle taber herved ! 11

2008 Hans Henrik Knoop

LÆRING OG KREATIVITET - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER 2009 LÆRING OG KREATIVITET - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER Hans Henrik Knoop Nye Muligheder Kreativitet / Originalitet Læring Klæbehjerne 13

KREATIVITET OG ANSVARLIGHED - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER 2009 KREATIVITET OG ANSVARLIGHED - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER Hans Henrik Knoop Lyst til at gengælde at verdens opleves som god Mulighed for at være kreativ/ original Social ansvarlighed Tryghed

LÆRING/KREATIVITET OG LIVSGLÆDE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER 2009 LÆRING/KREATIVITET OG LIVSGLÆDE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER Hans Henrik Knoop Oplevelser Livsglæde - positive emotioner - engagement/flow - eksistentiel mening - sociale relationer - succes Læring / Kreativitet Øget kapacitet

UDDANNELSE OG DANNELSE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER 2009 2009 UDDANNELSE OG DANNELSE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER Hans Henrik Knoop Bedre muligheder for selvstændighed Uddannelse (mere standardiseret) Dannelse (mere unik) Mere interesse i personlig dygtiggørelse

UDVIKLING OG LIVSGLÆDE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER I PÆDAGOGIKKEN 2009 UDVIKLING OG LIVSGLÆDE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER I PÆDAGOGIKKEN Hans Henrik Knoop Personlig -social udvikling Faglig udvikling Livsglæde Kropslig udvikling

2009 Livsglæde og livskvalitet afhænger i høj grad af, hvordan samfundet er indrettet Hans Henrik Knoop

Grad af differentiering/ diversitet KOMPLEKSITET SOM SAMFUNDS-IDEAL 2009 Grad af differentiering/ diversitet Hans Henrik Knoop Komplekst samfund Fragmenteret samfund Høj Simpelt samfund Totalitært samfund Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj

2008 Hans Henrik Knoop

Samlet tilfredshed med livet - på en skala fra 0 til 10 2009 Hans Henrik Knoop Danmark 8.0 Schweiz 7.5 Canada 7.4 USA 7.2 Vestbredden 4.7 Zimbabwe 3.8 Sierra Leone 3.6 Togo 3.4 Samlet tilfredshed med livet - på en skala fra 0 til 10 Life Evaluation Ladder, Ed Diener, 2009

KOMPLEKSITET SOM DEMOKRATISK IDEAL 2009 Danmark er et af verdens mest antiautoritære lande Frihedsgrader Hans Henrik Knoop Komplekst broder-/søsterskab Fragmenteret samfund Høje mest økonomisk egalitære lande et af verdens Danmark er Simpelt broder-/søsterskab Totalitært samfund Lave Ligheds-grader Lave Høje

2008 DET AMERIKANSKE PARADOKS: Kombinationen af stigende materiel velstand og faldende gejst “…More than ever, we at the end of the last century were finding ourselves with big houses and broken homes, high incomes and low morale, secured rights and diminished civility. We were excelling at making a living but too often failing at making a life. We celebrated our prosperity but yearned for purpose. We cherished our freedoms but longed for connection. In an age of plenty, we were feeling spiritual hunger…” (David Myers, 2004). Hans Henrik Knoop

Faglighed? Trivsel? Udvikling? 2009 Hans Henrik Knoop Faglighed? Trivsel? Udvikling?

PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER 2009 PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER Udfordrende og æstetisk inspirerende muligheder for vækst (læring og kreativitet) Hans Henrik Knoop Hensyn til behov for socialt fællesskab Hensyn til behov for individualitet Lettilgængelighed og fleksibilitet (kort ventetid) (Anne Kirketerp & Hans Henrik Knoop)

PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER 2009 PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER Pædagogisk byggeri befordrer: Aktivitet / initiativ Metodisk fleksibilitet Æstetisk inspiration Vækst gennem læring Vækst gennem kreativitet Individualitet Socialt fællesskab Kropslig aktivitet Fordybelse Hans Henrik Knoop

VEDVARENDE ENERGI I ARBEJDET ! 2009 VEDVARENDE ENERGI I ARBEJDET ! Naturvidenskab - Psykologi - Kulturvidenskab Stærkere videns-base Stærkere evidens-base Hans Henrik Knoop Højere kompetence i arbejdet gennem viden og evidens – OG bedre arbejdsvilkår Højere udfordringer i arbejdet gennem viden og evidens Meningsfuldt engagement 27

2009 Livsglæde og livskvalitet afhænger i høj grad af, om man oplever vækst (læring og kreativitet) og balance (effektiv regulering i forhold til ”for meget eller for lidt”) Hans Henrik Knoop

VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET 2009 VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET Hans Henrik Knoop Gener: kilder til 40-50 % af ens livsglæde Det skyldes, at vi tilsyneladende er født med en slags kemisk bestemt grundstemning, kaldet happiness set-point Materielle livsvilkår: kilder til 10-20 % af ens livsglæde At det ikke er mere skyldes, at vi (desværre) vænner os til at have det godt, kaldet hedonistisk adaptation Immaterielle livsvilkår: kilder til ca. 40 % af ens livsglæde Frihed til at engagere sig i nydelsesfuld aktivitet her og nu Frihed til eksistentielt og socialt at engagere sig i et større, mere langsigtet, meningsfuldt perspektiv (efter Sonja Lyubomirsky, 2007) 29

VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET 2009 VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET Kortvarige positive emotioner (orden i krop, inkl. hoved/psyke) Vedr. fortiden: stolthed, afklarethed, tilfredshed etc. Vedr. nuet: fysisk sundhed, hygge, god mad, god musik, inspirerende rum etc. Vedr. fremtiden: tryghed, tillid, optimisme, håb etc. (Vigtige forudsætninger for læring og kreativitet) Længerevarende fordybet engagement/flow (orden i opmærksomheden) Fx leg, hobbyer, læsning og spændende arbejde Optimal udfordring og fuld koncentration (Ofte ensbetydende med effektiv læring og kreativt) Vedvarende oplevelse af højere mening (social og eksistentiel orden) Oplevelsen af at være betydningsfuld del af noget meget større (Dybere grundlag for læring og kreativitet) Hans Henrik Knoop (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991 og Seligman, 2002) 30

TRE PSYKOLOGISKE PRIMUS-MOTORER Befordrende miljø som inducerer positiv gengældelse Selv-forstærkende mening Selv-forstærkende engagement positive emotioner Effektiv læring og kreativitet PERSON

VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET 2009 VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET Hans Henrik Knoop ∞ Angst Høj A3 A4 Udfor- dring Lav A1 A2 Kedsomhed Kompetence Flow (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991 og Seligman, 2002) 32

VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET 2009 VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET Gode muligheder for selv at tage initiativ og for at styre sig selv – under ansvar for omgivelserne Konkrete, energigivende mål Håndterbare, ubureaukratiske regler Gode muligheder for fleksibel tilpasning af udfordringer til kompetencer Umiddelbar og tydelig, ikke-ydmygende, information om, hvor godt man klarer sig At distraherende faktorer kan fjernes, så det er muligt at koncentrere sig Hans Henrik Knoop (Knoop, 2002 efter Csikszentmihalyi, 1991) 33

2009 Hans Henrik Knoop

2009 Hans Henrik Knoop Tak ! 35

OMTALTE ONLINE-TESTS Test dit positivitetsniveau jf. Barbara Fredrickson: www.positivityratio.com Test dine karakterstyrker jf. Christopher Peterson & Martin Seligman: www.viacharacter.org/ Test din moral jf. Marc Hauser: moral.wjh.harvard.edu/ 36

PRIMÆR BAGGRUNDSLITTERATUR FOR OPLÆGGET 2009 Hans Henrik Knoop

EGNE PUBLIKATIONER OG LINKS Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag. Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug. Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund. Knoop, H. H. (2007). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity, Wisdom and Trusteeship . Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Knoop, H. H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Knoop, H. H. & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Cambridge, Mass.: Harvard University. Lyhne, J. & Knoop, H. H. (red.) (2008). Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik. København: Dansk Psykologisk Forlag. Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk Forlag www.universeresearchlab.dk Min hjemmeside på DPU / Aarhus Universitet 38