Kreativ digital matematik Brøkknuseren Multiplikationsknuseren
Hvem er jeg? Matematikvejleder Matematiklærer
Hvad arbejder jeg med? Specialundervisning Familiematematik Matematikindsats Matematikvejledning Kreativ digital matematik
Hvordan opstod knuserne? Hvad var ideen? Hvordan kan man lave mere spændende, inkluderende, erhvervsrelateret og kreativ matematikundervisning uden tastevejledninger og brugsanvisninger
Hvem har jeg afprøvet materialet på? 5. Klasse 3. Klasse 2.-4. Læseklasse 8. Klasse
Lærerens rolle At motivere til at arbejde undersøgende og eksperimenterende Læreren ved ikke alt Eleverne skal se efter hos hinanden Læreren fremhæver enkelte elevers arbejde Eleverne skal hjælpe hinanden Alt det man ikke ved, kan man finde et svar på
Brøkknuseren www.kreativdigitalmatematik.org/broekknuseren
Multiplikationknuseren https://sites.google.com/site/spilfabrikken/
Hvad mener eleverne om kreativ digital matematik! Det er sjovere end at skrive i bøgerne Det er sjovt at lave spil og dekorere dem Man bruger sin hjerne på en anden måde - man tænker mere I bogen står der præcist, hvad man skal – her må man selv bestemme At lave spillet er som en leg Man presser sig selv mere, fordi de andre skal spille spillet Man bruger sin fantasi
Der er ikke noget der er forkert, det sker kun i bogen Man lærer programmet at kende, fordi man selv skal undersøge det, og man finder også nye ting i programmet Det er hyggeligt at sidde at arbejde med GeoGebra, i bogen er man alene Jeg lærer at bruge programmet, når jeg prøver mig frem Man prøver sig frem, så lærer man det – det er det samme med spil fx. Wii
Hvad lærer eleverne af kreativ digital matematik Fordybelse Tålmodighed Fantasi At knuse problemer At bruge GeoGebra At føre egne ideer ud i virkeligheden At lege med matematik