Download præsentationen
1
Programmering i folkeskolen
Danmarks læringsfestival
2
Lis Zacho Matematiklærer, Skolen ved Søerne, Frb Matematikvejleder Kreativ digital matematik Familiematematik Tidlig intervention ETwinning MaXimat Valgfag programmering med TATA KreaKode
3
Program: Hvorfor Hvad Hvordan
4
Hvorfor? Forenklede fælles mål Fysik i målene Matematik i vejledningen
Der er fokus på programmering i EU. Syv europæiske undervisningsministre har allerede gjort programmering til et obligatorisk fag i deres nationale læseplaner, og yderligere fem lande tilbyder det som et valgfag i skolen.(kilde: EU kommissionen)
5
Hvilke EU-lande har programmering på skemaet?
Flere medlemslande har allerede gjort programmering til en del af deres nationale læseplaner: Obligatorisk: Bulgarien, Cypern, Stor Britannien, Grækenland, Polen, Portugal, og Tjekkiet. Valgfrit: Danmark, Estland, Irland, Italien og Litauen.
6
Citater "Programmering svarer i dag til at kunne læse og skrive – det er en nøglekompetence for både drenge og piger.” (Næstformand i Europa-Kommissionen med ansvar for den digitale dagsorden Neelie Kroes) "Man skal ikke lære eleverne at programmere for programmeringens skyld, men fordi det er en måde et nå de faglige trinmål” (It-vejledernes formand John Klesner)
7
Hvad siger vejledningen
1: Tænke i processer og algoritmer Programmeringsaktiviteter kan understøtte, at eleverne arbejder med algoritmer… 2: Digital produktion Ved hjælp af programmering kan elever bygge forskellige ting med logik og matematik… 3: Udvikling af abstrakt tænkning Ved at skrive computerprogrammer, der svarer til matematikkens abstrakte konstruktioner…
8
eTwinning Kontaktseminar i Tallinn efteråret 14
22 lande Mange interesserede lærere Mange initiativer, fx ProgeTiger Samme udfordringer i alle landene Samarbejdsprojekter IT og undervisning
9
England ICT – Information and Communications Technology – is out, replaced by a new “computing” curriculum including coding lessons for children as young as five. Programmering på alle klassetrin i England! “ICT used to focus purely on computer literacy – teaching pupils, over and over again, how to word-process, how to work a spreadsheet, how to use programs already creaking into obsolescence; about as much use as teaching children to send a telex or travel in a zeppelin. Our new curriculum teaches children computer science, information technology and digital literacy: teaching them how to code, and how to create their own programs; not just how to work a computer, but how a computer works and how to make it work for you.”
10
Seymore Papert Mindstorms har to centrale temaer: børn kan nemt lære at bruge computere, og brugen af computere kan ændre den måde, de lærer på også uden for skolen. Papert havde en vision om, at computeren bruges overalt i en persons liv. Papert siger, at i klasseværelser med teknologi er der faktisk mere socialisering og at teknologien bidrager ofte til større samspil blandt de studerende og blandt studerende og undervisere
11
Hvad lærer eleverne når de coder?
De lærer at tænke sig om De lærer at tænke algebraisk Planlægge og begrunde designvalg Entreprenørskab Kreativ og innovativ tænkning Ideudvikling Kvalificere ideer Produktrealisering Argumentere Logik Digitale færdigheder Man skal øve sig for at blive god
12
www.code.org God til intro Blokprogrammering Progression
Eleverne er selvhjulpne Alle trin Pc og Ipad
13
Code.org
14
http://scratch.mit.edu/ Historier, spil og animationer
Skolestart, indskoling og mellemtrin Pc og Ipad
15
Scratch
16
Pc og Ipad Leg , historier Indskolingen
17
Tynker
18
www.sploder.com At designe et spil For alle trin
At spille hinandens spil At gemme matematik i banerne
19
Sploder
20
programmering www.nemprogrammering.dk www.appinventor.com
21
Læringsteknologi at opfinde og bygge
Little bits Raspberry pi 3D print
22
Daisy the Dino Hopscotch Scratchjr Kodable Bee-Bot
23
Hvordan? Vi skal kaste os ud i det… Eleverne lærer det nemt…
Det er motiverende… Eleverne hjælper hinanden… Det er yderst kommunikativt… Det er kreativt, innovativt… Eksperimentere, bygge og forsøge… Vi skal som undervisere opdage programmering …
24
Hvad skal vi passe på? Vi skal passe på fagene
Vi skal sikre fagligheden Vi skal være sikre på målene Vi skal passe på tidsforbruget
25
(foreløbig) Programmering er lettere for eleverne end for lærerne
Programmering er inkluderende for nogle marginalelever Programmering er nyt, og kræver at man gør det fortløbende Programmering er godt for de interesserede elever Programmering er motiverende for eleverne Lærerne skal efteruddannes
26
Er vi parate til programmering i Folkeskolen?
Diskussion Er vi parate til programmering i Folkeskolen?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.