Oplæg 5: Krop, rum og sanselighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Forskning, formidling og andre færdigheder
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Struktur: ”Quiz og byt”
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
At være magtesløs med den magtesløse
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
AT-1 - efterspil 2013.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Sprog/billeder på Internettet
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Chris Argyris f
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Forretning og Ledelse lektion 7
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Kultur- og branchestudier
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Teamwork En praksisnær øvelse.
Vejlederens kommunikation
Snak med din sidemand om dette et par min.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Den lærende organisation
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Metaforik og alternative muligheder
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Evaluering af MT SDMT-SMV2 Workshop 2 Bente Maegaard, Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
Afleveringsopgave 1 – Opgave 3 Opgaven er baseret på artiklen “The houses that saved the world”, fra The Economist, 30/ Opstil en model for en.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Compositional Design Principles “SemiCiv”
. Oh, store Gud med fem vers
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Oplæg 5: Krop, rum og sanselighed Hayles, Kathrine: Toward Embodied Virtuality Johannesen, Hanne-Louise: Man kan aldrig vide sig sikker Wissinger, Elizabeth: Always on Display: Affective production in the modeling industry

Hayles, Kathrine: Toward Embodied Virtuality Centralt i teksten: Det gradvise skift fra ”human” til ”posthuman”   Hayles’ sammenligning af human og posthuman: ”If ’human essence is freedom from the wills of others’, the posthuman is ’post’ not because it is necessarily unfree but because there is no a priori way to identify a self-will that can be clearly distinguished from an other-will” Hayles mener at vi generelt (især i forhold til computermediet) ser kroppen som noget der kan reduceres til information. Fordi alle mulige informationer om os kortlægges og registreres (ex. vores færden på nettet) ser vi computerne og de elektroniske systemer som alvidende. Hayles argumenterer for at kroppen er det altafgørende udgangspunkt for al information. Betydningen af information opstår først i mødet med en forankret og fortolkende krop (kilde: Hanne-Louise Johannesen)

Hayles, Kathrine: Toward Embodied Virtuality Forskellen på body og embodiment:  Body: Kroppen tolket som kulturelt objekt, som kan reduceres til information Embodiment: Kroppen tolket som legemliggjort bevidsthed (kilde: Hanne-Louise Johannesen)   Når man begynder at tænke på sig selv som en række uafhængige enheder (fx ”min soveenhed vil gerne sove” og ”min madenhed vil gerne have at jeg finder noget mad”) ser man sig selv i en posthuman kontekst. Man er posthuman fordi man begynder at opfatte sig selv som et ”vi” (enheder) i stedet for et ”jeg” (helhed). ”Hvis mit mareridt er en kultur af posthumans, som ser deres kroppe som modetilbehør frem for som udgangspunktet for deres eksistens, så er min drøm en version af det posthuman menneske, som omfavner mulighederne i informationsteknologi uden at blive forført af fantasier om ubegrænset magt og kropsløs udødelighed – et menneske, som anerkender og glædes ved dødelighed som en præmis for dét at være menneske, og som forstår at menneskeheden er en del af en meget kompleks, materiel verden, som vi er afhængige af for at kunne overleve på langt sigt”. (frit oversat efter Hayles, p. 5)

Johannesen, Hanne-Louise: Man kan aldrig vide sig sikker Dét som kendetegner samtidens digitale kunst er beskuerens aktive involvering. Uden beskueren eksisterer værket ikke: Beskueren er nødvendigt materiale i værkets tilblivelse.   Nøgleord i samtidens digitale kunst: Realtid (samtidigheden i værket: Værket er der kun i nuet). Dét at værket kun eksisterer lige nu og her afføder en affektiv tilgang til værket. Et eksempel er værket ”Under Scan” (2006), hvor beskueren forføres af sin uundværlighed for værkets eksistens: ”Jeg eksisterer i overvågningssystemet – altså er jeg”

Johannesen, Hanne-Louise: Man kan aldrig vide sig sikker Affektive handlinger: Vores instinktive reaktioner, ofte ubevidst og i ukendte situationer. Affekten optræder før ord og refleksioner. I samtidens digitale kunst ved beskuerne sjældent hvad der kommer til at ske, og hvordan værket vil påvirke dem og hvordan de vil påvirke værket.   New Media-værker fordrer et helt anderledes udgangspunkt for fortolkning end traditionelle værker, som bliver fortolket med bevidstheden. New Media-værker fortolkes først med krop og sanser, og derefter kan beskueren reflektere mere bevidst over værket. I traditionelle værker er vi primært, og i New Media-værker er vi aktive deltagere/medskabere.

Wissinger, Elizabeth: Always on Display: Affective production in the modeling industry Centralt i teksten: Opfattelsen af kroppen som kontinuerlig med dens omgivelser, snarere end som en adskilt enhed med en fast essens eller en organisme bundet til huden. Affect kan forstås ud fra Silvan Tomkins, som specifikke fysiologiske reaktioner, der herefter giver anledning til forskellige effekter, som måske eller måske ikke bliver til følelser: Affect er ikke bevidst, men det har en dynamik, en socialitet eller en social produktivitet. ”Affect economy is one in which the human body and its preindividual capacities are made the site of capital investment for the realization of profit  Immaterial labor. Wissinger taler om at fashionmodeller er arbejdere hvis kroppe uundgåeligt er blevet fanget i den seneste udvikling indenfor billedteknologien.

Wissinger, Elizabeth: Always on Display: Affective production in the modeling industry Affective response takes place below the level of awareness: Med dette mener hun at selv dem, der burde kunne se og forstå hvad, der er specielt ved en model, tit ikke selv kan forklare hvad, der skyldes modellens succes. De kommer ofte kun med generelle betegnelser. Affect som ”Produced as an effect of it’s circulation”. Hvor at jo mere et objekt cirkulere jo mere værdi får det. Fashioning affect and the invested body: Hun snakker om at i en affect økonomi er det ikke kun hele kroppen der bliver brugt til markedsføring og billeder, men også enkelt kropsdele er værdifulde. F.eks. den rette frisure, rigtige størrelse barm, om hun bruger make up eller ej spiller en rolle for de mennesker hvis job det er at sælge/markedsføre modellen. You’re always on display: you have to put on that show twenty-four hours a day.

Oplæg til diskussion Kathrine Hayles’ tekst: Hvad vil det sige at være posthuman? Hvad kan vi bruge differentieringen mellem human og posthuman til?   Kom med eksempler på situationer, hvor vi kan tolke os selv som henholdsvis body og embodiment? Hanne-Louise Johannesens tekst: Diskutér beskuerens rolle i forhold til digitale værker: Hvad gør det for oplevelsen af værket at beskueren tvinges til at deltage aktivt i tilblivelsen af værket? Diskutér hvordan digitale værker med forskellige grader af kontrol/tab af kontrol opleves for beskueren? Med kontrol menes om beskueren kontrollerer værkets output, eller om beskueren bliver reduceret til værkets værktøj (”værket vil have din krop”)