Fra legepraksis til legefilosofiske spørgsmål

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Svend Gønge-skolens værdier...
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Hvad er internationalisering
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Hvorfor børnekulturpolitik?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Handelsgymnasiet JTP Idrætslinjen
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Hvad render vi rundt og laver?
Den gode patientrejse og det gode liv
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Sociologi – Individ og samfund
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
En ny model for bibliotekernes rum
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Ledelsesperspektiver
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
En eftermiddag om børns leg og pigefnidder
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Lærerprofessionen.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Uddrag af politiske principprogrammer
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Af OVE K. PEDERSEN Copenhagen Business School DANNELSENS HISTORIE.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Pædagogens univers.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Relations kompetencer
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Sted og rum Kapitel 3 Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due, Mie Femø Nielsen.
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Hvordan motiverer vi de unge?
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
Hvorfor arbejde med leg i kommunen?
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Fra legepraksis til legefilosofiske spørgsmål Netværksdag Leg – krop - teknologi SDU, Odense 2011

Indhold 1. Legeudviklingens aktualitet 2. Legens antropologi 3. Tre legefænomenologier 4. Fra praktisk udvikling til filosofiske spørgsmål: Leg og læring 5. Filosofiske spørgsmål: Legens rum 6. Filosofiske spørgsmål: Leg og produktion

1. Legeudviklingens aktualitet Leg som plus-ord, med politisk bevågenhed: Leg og læring – playwork Børn og unge, pædagogik og udvikling Legens rum – playspace Legepladser og byudvikling Legeteknologi – playware Legetøj, virtuelle legeredskaber, robot-legetøj

Kritiske spørgsmål: Fra leg til ikke-leg? Leg og læring Edutainment: Legens pædagogiske kolonisering? Legens rum Legens udparcellering? Legeteknologi Vareproduktion og markedsføring af leg? Fælles: kritik af funktionalismen – en antikolonial pointe

Legeteoriens nødvendighed Fra udvikling til erkendelse: Hvad er leg? Og hvad er ikke leg? Fra pædagogens, arkitektens og ingeniørens arbejde hen imod en overbygning: Leg i menneskenes liv Filosoffen betræder legepladsen

2. Legens antropologi: klassikere Johan Huizinga, 1938: Kultur er baseret på leg Roger Caillois, 1958 Typologier: Paidia og ludus Kamp, rollespil, chanceleg, beruselse

Legens antropologi: nyere teori Brian Sutton-Smith, 1970’erne: Komparativ legeetnologi Tre legetyper: tilfældighed, behændighed, strategi Den ”mørke leg” Pierre Parlebas, 1980’erne: Klassificerende prakseologi psyko- og sociomotorisk systemdannelse

Brian Sutton-Smith, 1997 Kritik af retorikker, der forstår leg som 1. Fremskridt: evolution, udvikling, vækst 2. Skæbne: lykkespil, kaos, uden kontrol 3. Magt: agon, kamp, ære, rivalitet 4. Identitet: bonding, fællesskab, integration 5. Fiktion: kreativitet, drøm, fantasi, innovation 6. Selv: individ, fornøjelse, subjektiv oplevelse 7. Frivolitet: uden nytte, ikke-arbejde, triviel Skal legefilosofien begynde helt forfra?

3. Tre fænomenologier: Monistisk legefænomenologi 1. Tese: Alt menneskeligt liv er i grunden leg (Huizinga, Berg/Sverige) Alle spiller rollespil – sociologi Sprog er spil, leg med ord – lingvistik Valgkamp i moderne demokrati Endog krig er (var) leg

Dualistisk legefænomenologi 2. Antitese: Forfald, nedgang Den moderne voksne leger ikke længere Legen gik tabt i moderne sport Kulturkritik: ”dengang … men i dag …” (Huizinga) Vi møder leg kun hos: Børn Eksotiske ”naturfolk”

Differentiel legefænomenologi 3. Der er forskellige slags lege Legens differentielle typologi: Leg og spil Kamp, beruselse, chanceleg, rollespil (Caillois) Behændighedsleg, lykkespil, strategileg (Sutton-Smith) Pædagogisk leg og mørk leg (Sutton-Smith) Alene-leg og samspil (Parlebas) Perfektioneringsleg (sport) og iscenesættelse af det uperfekte menneske (karneval) Moderne leg: præstation, disciplin, møde (idrættens trialektik)

Leg og spil I nogle sprog to ord: Leg og spil (dansk) Play og game (engelsk) Paidia og ludus (Caillois) Men på tysk: Spiel, fransk: les jeux Dyr leger – men de spiller ikke – Hvor er forskellen?

4. Fra praktisk udvikling til filosofiske spørgsmål: Læring (1.) Leg og læring Normalt syn: Leg udvikler kompetencer for det fremtidige liv Unge hunde leger – de lærer for livet The rhetorics of progress (Sutton-Smith) Men: Hvorfor (og hvordan) leger ældre?

Elderly in play Alenelege: krydsord, puzzle, sudoku, kabale Sociale lege: rommy, canasta, bridge, doppelkopf, domino, bingo Kropslige lege: boules og bocce i Sydeuropa, petanque, traditionelle lege i Flandern, Nordic walking, dans...

Petanque i Wiedergården Danmark 2010

Legens generationelle diversitet ellers Unge tager afstand fra “barnagtig leg” – de holder fest og party, dyrker computer games og parkour Voksne “har ingen tid” for leg – de søger “underholdning” og “afslapning” Lykkespil (af voksne) udgør et kæmpe marked

Ældres leg – en udfordring At lege for hvad? At mestre, at cope (barn) at holde fest (unge) at dyrke hobby, at underholde sig, at afslappe, at flygte (voksne) at søge stimulation, spænding, afspænding, at holde sig i live (ældre) Leg er ikke tilstrækkeligt defineret som læring-og-udvikling for det senere liv

5. Filosofiske spørgsmål: Legens rum Normalt syn: Mennesket først, og så legen Det legende individ leger legen The rhetorics of self (Sutton-Smith) Men hvis nu legen leger os - ? (Gadamer)

Legen leger den legende Nogle ekstremformer: Hobby som obsession Ilinx leg (trance) som besættelse Dansemanier

Rum som medspiller Legens rum og sted er ikke kun en “omverden” for individet (Lefebvre) Rummet er ikke kun “derude” Rummet er en medspiller Der er behov for en differentiel fænomenologi af legepladser og af legens steder mere generelt

6. Filosofiske spørgsmål: Leg og produktion (3.) Leg, teknologi og legetøj Normalt syn: leg versus arbejde Jørn Møllers formel:  proces/resultat > 1 = leg proces/resultat < 1 = arbejde Arbejde i nødvendighedens rige versus leg i frihedens rige, alvor versus lyst Rationel produktion versus ”irrationel” leg Arbejde under kontrol versus leg som overraskelse Produktivt arbejde versus uproduktiv leg

Men: Skibsbygning som leg

En filosofisk udfordring Er der noget tredje? Leg i produktionen – arbejde som leg? Arbejdets legificering? Produktiv leg? Leg som forbrug, konsumption (genstand for underholdningsindustrien)? Og: Hvad er produktion, og hvad er produktivitet? Hvad er reproduktion? Findes der uproduktivt arbejde?

Lege til verden? Leg som kultur har betydning ikke mindst for økonomien: H. C. Andersen branding Den nordiske skrammellegeplads Lego – legetøjsprodukter over hele verden, Kompan… Rasmus Klump: at bygge skibet Mary som leg Teknologisk leg: GPS-leg, robot-leg Computerspil: Limbo … Kaospiloterne: leg som kreativitets- og iværksætteruddannelse

Lege til verden? International Legepark Gerlev Legende fodbold som fredskultur: Open Fun Football Schools på Balkan og i Transkaukasien Folkelig breddeidræt: Danmark som foregangsland? (IDAN)

Shanghai World Expo 2010

Kultur, filosofi, økonomi – og kritik Danmark bringer legekultur til verden Men: Leg som produkt? Er leg og vores legekultur del af den kapitalistiske produktivisme og dens globalisering? Det filosofiske spørgsmål berører sig med det økonomiske Legefilosofi har en kritisk pointe

Legefilosofiens bredere horisont Legefilosofi er ikke kun for at forstå legen, men for en bredere. Kritisk forståelse af Læring Rum og sted Teknologi, produktion og reproduktion Menneskelig praksis og bevægelse