Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Garantiskolekonference 2013
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Folkeskole-reformen August 2014.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Skolelederforeningens årsmøde 24. oktober 2013 v/adjungeret professor, tidl.kommunaldirektør Jens Christian Birch Hvor går ledelsen hen? fri agent Jens.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Præsentationens transcript:

Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen, Næstved Kommune

Hvorfor har vi brug for uddannelsesreformer? • Behov for at tænke nyt og anderledes • Vi skal gå nye veje? Mere af det samme er ikke nok! • Behov for en uddannelsesudvikling nedefra og indefra – hvor der samtidig sættes retning? • Vi er ikke gode nok til at inkludere • Vi har ikke været så udfordret internationalt, velfærdsmæssigt og uddannnelsesmæssigt siden 2. Verdenskrig • Hele verden bliver jeres læringsrum - og I skal være fremragende for færre ressourcer

Folkeskolereformens mål • Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan • Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater • Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes - blandt andet gennem respekt

Folkeskolereformen er et paradigmeskifte • Ledelsesmæssigt • Indholdsmæssigt • Kulturmæssigt • Organisationsmæssigt • Transformationsproces vil tage år

Folkeskolereformens indhold • En længerevarende og sammenhængende skoledag • Lektiehjælp og særlig støtte • Samarbejde med ungdomsuddannelser og erhvervsliv • Udskolingslinjer og -toninger • Problem: Er ambitionsniveauet i reformen højt nok i udskolingen? • Får vi en strukturreform i kommunerne – fødeskoler – overbygningsskoler ?

Skolereformens indhold II • Toninger og udskolingslinjer • Valgfag udenfor fagrækken – eks. astronomi- og teknologiværksted • Talentklasser – eks. idræt, musik • Partnerskaber • Understøttende undervisning – ungdomsskolens rolle

Behov for en udskolingsform • Skabe sammenhæng til ungdomsuddannelserne • Anvende ungdomsskolen som inspiration • Mere af det samme ikke nok • Tænke i vejledning, teori og praksis sammen – kommer der en vejledningsreform? • Skabe udskolingslinjer og -toninger – men hvordan?

Erhvervsuddannelsesreform • Adgangskrav? • Delkompetencer • Anden pædagogisk tilgang? • Klarere og tydeligere struktur og indhold • Sammenhæng til den fleksible ungdomsuddannelse • Praktikpladssituationen

Hvad har ungdomsskolen at komme med? • Fleksibilitet • Anden tilgang til teori og praksis i sammenhæng • Erhvervsklasserne • Heldagsskole for unge • Bidrage til garantiskolen • Tradition for at anvende lærere med mange forskellige uddannelser og kompetencer

Kommunale synspunkter på ungdomsskolen og reformen • Det er godt, at ungdomsskolen skal tættere ind og støtte op omkring folkeskolens mål og fag • Folkeskolen kan lære noget om inklusion af ungdomsskolen • Erfaringer med praktisk orienteret/tilrettelagt undervisning kan blive et værdifuldt bidrag fra ungdomsskolen til folkeskolen • Ungdomsskolen kan bidrage til udvikling af flere valgfag i folkeskolen og være leverandør af samme • Ungdomsskolen bør fortsat spille en rolle som et "fristed" for de skoletrætte unge • Ungdomsskolen skal fortsat bidrage med tilbud til de unge som bliver erklæret "ikke-uddannelsesparate" ved udgangen af 9. klasse • Ungdomsskolen kan med fordel indgå i samarbejde med andre aktører på overgangen til ungdomsuddannelse • Ungdomsskolen bør få mulighed for at være entreprenør/udbyder af en kommende fleksuddannelse

Fokus i kommunerne • Flere skal lære mere – fokus på 95 % - målsætningen • Strukturændringer efter reformen af folkeskolen og vejledningen? Fælles ledelse? Ungeorganisering • Flere skal lære nyt – og med andre metoder • Vi skal lære mere – og for færre ressourcer • Vi skal have større viden om effekten af det vi gør – hvilke metoder dur og hvilke gør ikke?

Fokus i kommunerne - fortsat • Stor vægt på helhed og sammenhæng i indsatsen for unge – ungdomspolitikken er kommet i fokus i en tid med mange unge arbejdsløse • Sammenhæng mellem arbejdsmarkeds-, bolig-, kultur-, social- og udannelsespolitik for de unge • Megen fokus på det almene – og specielle – hvordan når man den store gruppe af unge, som det går godt og de unge med specifikke vanskeligheder? • Hvordan målretter vi vores ressourcer på vejledningsområdet mod dem der har behov • Hvordan undgår vi at bruge alle ressourcer på de 15 %?

Udskolingen har brug for ungdomsskolen • Ungdomsskolen skal bidrage til en længerevarende og varieret skoledag • Gribe til lige dele fornyelse og historisk arv • Ungdomsskolens værdier – åbenhed, højt til loftet, solidaritet med de unge, bryde den sociale arv, tydelighed og engagement, samarbejde og respekt for de unge • Brug for struktur og tydelighed • Ledelse • Hvordan giver vi de unge livsfærdigheder?

Hvordan møder ungdomsskolen udfordringerne? • Hvordan fornyr ungdomsskolen sig yderligere, når de unge og det ordinære uddannelsessystem flytter sig? • Ungdomsskolen som platform for en ny og helhedsorienteret pædagogik • Ungdomsskolen som være– og fristed – men også et forpligtende sted – hvordan tackler I denne opgave? • Hvordan koordinerer vi indsatsen i kommunerne – og er I klar til at være i centrum i denne koordineringsopgave? • Hvordan kompetenceudvikler vi ledelse og medarbejdere til opgaven?

Spørgsmål til refleksion • Er I klar til de uddannelsesmæssige og organisatoriske ændringer i kommunerne? • Hvordan er jeres samarbejde i dag med folkeskolerne og ungdomsuddannelserne lokalt? • Hvordan byder I jer til i forhold til den understøttende undervisning i folkeskolen? Vi har brug for jer!