Sundhed og natur Om brug af naturen til sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering Naturvejledernes årskonference 2013 Eva Skytte, es@skovforeningen.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Sundhed menneske og samfund
oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Er overvægt et samfundsproblem?
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Sundhed blandt danske statsborgere med ikke-vestlig indvandrerbaggrund sammenlignet med andre danskere Resultater fra Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Idræt - også for sindslidende
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Er mit barn klar til skolestart ?
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
Jeg støtter barnet ved:
Sådan står det til med sundheden i Nordjylland - hvad kan sundhedsprofiler bruges til? - hvad er social kapital? Tine Curtis Forskningsleder.
Hvad render vi rundt og laver?
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Resultater og indsatser for projekt Sædding og Ådalen på Toppen
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
- Hvad kan I forvente som forældre?
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Sårbarhed hos børn og unge
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Fremme af unges mentale sundhed
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Fysisk aktivitet Fysisk aktivitet har en lang række gavnlige virkninger på helbredet Musklerne og skelettet bliver styrkede Motorikken forbedres Immunforsvaret.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Hvad kan jeg opnå ved træning?
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Idræt og socialt udsatte
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Session 7 – Livsstil Undervisere:
Fysisk aktivitet i DBUH Erfaringer med at bruge fysisk aktivitet i dagligdagen v. Per Hartvig Hansen og Poul Thorsen – Pædagoger Sanne Rosenfeldt Fald.
Bedre mental, fysisk og social sundhed Erfaringer med idrætsprojektet OPTUR.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Unge & psykiske sygdomme
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Middelfart Kommune: Rygning
Assens Kommune: Rygning
Seksualitet.
Spil: Repetitions fysisk aktivitet Spørgsmål: Spilleregler:
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Den pædagogiske læreplan
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sundhed og natur Om brug af naturen til sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering Naturvejledernes årskonference 2013 Eva Skytte, es@skovforeningen.dk

Fordi det virker!

Hvorfor sundhed og natur? Hvad viser forskningen? Hvad er særligt ved naturen? Hvilke målgrupper?

Hvad viser forskningen? Fysisk aktivitet Motorik Relationer og social kontakt Social ulighed Voldelig adfærd Læring og koncentration Afslapning og ro Sygdom og heling Håndtering af egen livssituation Stress og kriser

Motion i grønne omgivelser har gavnlig effekt på blodtryk og puls og fremmer selvværd og positive sindstilstande sammenlignet med motion i bylandskaber. Selv korte ophold udendørs giver nedsat puls og muskelspændinger, stabilt blodtryk og øget optagelse af D-vitamin. Der hersker mindre sygdom og hovedpine blandt borgere med udgang til park, have eller altan.

Der er registreret bedre heling på sygehuset efter operation ved udsigt til et grønt område. Asocial adfærd som kriminalitet og aggression nedsættes ved nem adgang til grønne områder. Fra barndom til alderdom gælder, at naturkontakt har positiv betydning for humøret, for følelsen af overskud, velvære og for selvtilliden. (Adhemar 2008)

Børn - færre sygedage, bedre koncentration og motorik, udvikling og indlæring (grahn P., 2000) Socialt udsatte - færre helbredsmæssige forskelle mellem velhavende og fattige indbyggere (Adhemar, 2008) Stressramte - mindre stress, men udviser også bedre mestringsevne og større robusthed, de har en mere positiv opfattelse af livssituationer, og klarer sig bedre i kognitive opgaver (Adhemar, 2008) Ældre - færre tegn på depression, bedre helbred og bedre nattesøvn, mindre risiko for at udvikle demens (Holm og Tvedt, 2001, Swane, 2004)

Skolebørn: mindre stresshormon, mere bevægelse, flere relationer både mellem og på tværs af køn, mere varieret sprog, mere taletid omkring faget end i inderummet og både elever og lærere har mere overskud og er gladere efter en udeskoledag (Mygin,2005, Herholt, 2003 og Szczepanski, 2006) Medarbejdere: udsigt og adgang til grønt kan give øget sundhed, trivsel, jobtilfredshed, effektivitet på jobbet og reducere stressniveauet. (Jensen, 2012) Patienter: udsigten til natur kan betyde, at patienter føler mindre smerte, kommer sig hurtigere og bruge mindre medicin. (Jensen, 2012)

Udviklingshæmmede: bedre helbred og livskvalitet, mindre beroligende medicin og oplevelse af mere livsglæde. (Miljøstyrelsen)

Borgere: der bor mere end en km fra et grønt område har gennemsnitligt lavere point i alle otte helbredsområder end folk, der bor tættere end en km på et grønt område (fysisk smerte, alment helbred, psykisk velbefindende, fysisk betingede begrænsninger, psykisk betingede begrænsninger, fysisk funktion, social funktion, vitalitet). (SUSY grøn, 2011) der bor i de grønneste omgivelser, har den laveste dødelighed - også når man tager hensyn til faktorer som indkomst og uddannelse (Jensen, 2012) der bor under 1 km til nærmeste skov aflægger ca. 3,5 gange så mange besøg som dem der har 3-5 km. (Jensen, 2011)

Vi ved at det virker  - men ikke hvorfor det virker - eller hvad det er der virker

Hvorfor sundhed og natur? Hvad viser forskningen? Hvad er særligt ved naturen? Hvilke målgrupper?

Naturens åbne tiltale Har ingen intention Er alligevel fuld af udtryk Et rum vi kan tolke os ind i Jeg kan være som jeg er (Bjørn Tordsson)

Aktiviteter i naturen kan: være både stillesiddende eller meget aktive stimulere både fysisk, psykisk og social sundhed

Psykisk Social Fysisk - Ro og fordybelse - Sansninger og følelser - Træning, bevægelse og motion - Motorik - Sol - Frisk luft Psykisk - Ro og fordybelse - Sansninger og følelser - Indre balance - At relatere sig til sig selv - Skønhed og æstetik - Udfordring af egne grænser - At mestre/læring - Noget der er større end mig Social - Relationer til andre/naturen - Lege og samvær - Samarbejde - Samhørighed

Naturen kan bruges og opleves på mange måder Naturen kan bruges og opleves på mange måder. Hvad vi hver især kommer efter og hvad vi får ud af at være i naturen afhænger bl.a. af hvem vi er, hvor vi står i livet og hvilken sammenhæng vi er i. Er du barn, ung, voksen eller ældre? Er det i en pædagogisk sammenhæng, er du af sted alene eller med familien på tur? Plukker du hyldeblomster, træner til en maraton, cykler du til skole eller nyder du roen og stilheden?

Det betyder ikke at alle skal ud og lave det samme. Tværtimod Det betyder ikke at alle skal ud og lave det samme. Tværtimod. Det handler i høj grad om at det enkelte menneske eller grupper af mennesker skal kunne være i og bruge naturen på en måde som forbedrer og vedligeholder den enkeltes sundhed.

Hvorfor sundhed og natur? Hvad viser forskningen? Hvad er særligt ved naturen? Hvilke målgrupper?

Målgrupper Voksne, børn, ældre, dagplejere, SFO’er, skoler, institutioner, virksomheder. Folk med: demens, stress og udbrændthed, udviklingshæmmede, psoriasis, KOL, overvægt, kørestolsbrugere, livsstilssyge, diabetes, hjertepatienter, misbrugere, spiseforstyrrelse, voldsramte, tidligt skadede børn, depression, angst, utilpassede unge, svære handicaps, ADHD, kræft, genoptræning, etniske minoriteter, overvægtige børn, rygere, arbejdsløse, socialt udsatte, ikke motionsvante borgere, enlige ……..

Ikke motionsvante, overvægtige borgere Samarbejde mellem naturvejlederen og lægen på Læsø Naturvejledning på recept 2 gange om ugen i 12 uger

Demente Skovdagcentret Egehjorten, Hillerød Demente borgere 2 gange om ugen Samarbejde mellem Hillerød Kommune og økobasen Egehjorten

Børn i naturen Kroppen på Toppen Ålborg Kommune fysisk aktivitet og bevægelse i hverdagen 0-6 årige 56 naturdagplejere 50 mere i foråret 2013

Naturture for psykisk syge 44 psykisk syge beboere Frederikshavn Kommune 41% af beboerne på naturture

Outdoor- mums Efterfødselsgymnastik i naturen Udendørstræning med barnevogn Naturformidling og ideer til sjove naturoplevelser fællesskab med andre

Familieskole for flygtninge Red Barnet og Odense kommune oplevelsesklub for traumatiserede familier, flygtninge

Mere info Sundhedsnetværket www.natur-sundhed.dk – et godt sted at starte!!