FREDERIKSBERG ÆLDRERÅD Forventninger til Frederiksbergs nye ældrepolitik Oplæg til dialogmødet 1. oktober 2012 Kommunens Ældrepolitik = retningslinjer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
Konklusion på Workshop om sindslidende
Demensredegørelsen 2012 Mikaela Augustussen Sundhedskonsulent Departementet for Sundhed og Infrastruktur.
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Qaasuitsup Kommunia Ældreservice.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Velfærd kontra fattigdom
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Hverdagsrehabilitering
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Omsorgstandpleje – brugernes perspektiv Jens Højgaard, Ældre Sagen 8. April 2013.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
2-01.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Samarbejde om forebyggende hjemmebesøg – hvordan spiller de forskellige aktører sammen? Ved SUFO (Landsforeningen for ansatte i Sundhedsfremmende og Forebyggende.
Frederiksberg Ældreråd
af den ældre medicinske patient
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
KL´s visioner for kroniske patienter
Muligheder og rettigheder
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Sundhedsaftale III status
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Seniorbofællesskabet Laanshøj Furesø Kommune Maj 2015
Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
BROBYGNINGSPROJEKTET ”samskabelse af sundhed”
Brønderslev Kommune Projekt Samvær.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Frivilligmesse FrivilligtSocialtArbejde Lov om social service § 18. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige organisationer § 18. Kommunalbestyrelsen.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
TR/ledermøde Nørrebrohallen 25. september ’09. Faktaark København AnlægDrift Fordeling af midler i Budget 2010 – efter udvalg.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Tirsdag den 26. juli 2016 Patientrapporterede oplysninger (PRO) i almen praksis WebPatient-brugergruppemøde.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Opsamling på de fire klyngemøder v. Jeanette Lund
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Budget september 2018.
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Præsentationens transcript:

FREDERIKSBERG ÆLDRERÅD Forventninger til Frederiksbergs nye ældrepolitik Oplæg til dialogmødet 1. oktober 2012 Kommunens Ældrepolitik = retningslinjer og holdepunkter for kommunens foranstaltninger i forhold til de ældre. Ældre = +60 årige efter kronologisk alder. De sociale aldersroller afhænger af arbejdsmarkedet, pensionssystemer og sociale konventioner – som er under fortsat udvikling. Den helbredsmæssige aldring forventes udskudt både for nuværende og kommende generationer - forudsat sundhedssystemet kan levere ydelser af højeste kvalitet – herunder relevant vejledning. - forudsat bl.a. kommunen bidrager til at reducere ulykkesrisici samt luftforurening og andre fysiske og psykiske helbredsbelastninger.

Forventninger til Frederiksbergs nye ældrepolitik Vores rådgivning af Kommunalbestyrelse kan sigte mod tre muligheder: Udviklingslinjerne for dele af foranstaltningerne for de ældre er fornuftige og skal blot bekræftes med understregning af behovet for fortsatte forbedringer. Vedrørende andre udviklingslinjer skal der lyse advarselslamper. Eksempler: Fortsatte effektiviseringer bliver på et tidspunkt til smertefulde serviceforringelser. Al for megen træning til hverdagen kan presse svage ældre urimeligt. Endelig er der områder, hvor der er brug for at sætte nye mål. Eksempel: Boligområdet.

Forventninger til Frederiksbergs nye ældrepolitik Hvem leverer ældreomsorgen? Borgeren selv: egenomsorg. Familien; ægtefælle, børn og anden nær familie. Civilsamfundet; naboer, venner, velgørende organisationer, kirker, organiserede frivillige. Markedet; køb af ydelser for penge. Staten (kommunerne); visiterede ydelser. I de nordiske velfærdsstater står kommunerne for en væsentlig del af ældreomsorgen. Dette er forudsætning for den nordiske kvindefrigørelse efter anden verdenskrig, fordi døtrene er blevet frigjort for byrden med ældreomsorg (og for børnepasning i arbejdstiden). Skæres der ned på den kommunale omsorg, kompenserer borgerne bl.a. ved at købe ydelser på (det sorte) marked. - Kommunen kan med oplysning og hjælpemidler understøtte egenomsorgen. - Frederiksberg Kommune skal ikke gå i spidsen med at reducere den kommunale ældreomsorg. - Kommunen skal værne de ægtefæller, der bærer en stor omsorgsbyrde, bl.a. ved hensigtsmæssige støtte- og aflastningsordninger. - Naborelationerne kan understøttes med beboerlokaler. Gode lokaleforhold er også en forudsætning for de frivillige organisationers virke.

Forventninger til Frederiksbergs nye ældrepolitik Fremkommelighed og tilgængelighed, her er der brug for fortsatte forbedringer - Fremkommelige fortove og fremkommelig kollektiv trafik. - Tilgængelige bygninger: elevatorer og niveaufri adgang som prioriterede mål. - Kørselsordninger for patienter og handicappede. - Tilgængelighed for syns- og hørehandicappede. - IT-tilgængelighed: IT-uddannelse og fri trådløs Internet opkobling i størst muligt omfang. - Tilgængelighed til personlig rådgivning og sagsbehandling for de, der ikke kan klare sig uden.

Forventninger til Frederiksbergs nye ældrepolitik De ældre borgere er storforbrugere af sundhedssystemets ydelser. Et nogenlunde godt helbred er afgørende for livskvaliteten. Der er behov for fortsat at arbejde målrettet for koordination og sammenhæng hen over grænsefladerne mellem hospitaler, lægepraksis og kommunen. Manglende koordination og sammenhæng rammer navnlig de ældre patienter med flere diagnoser eller uskarpe diagnoser - og samtidigt plejebehov. Kommunale døgnpladser med høj sundheds- og plejefaglig kvalitet i grænsefladen mellem hospital og eget hjem er et voksende behov og udfordring. De ældste borgere har samme krav på diagnosticering, behandling og genoptræning på samme høje faglige niveau som de yngre borgere. Fokus på tandsundhed og omsorgstandpleje. Fokus på demens, som er stærkt aldersrelateret.

Forventninger til Frederiksbergs nye ældrepolitik Boliger og pleje De fleste ældre er glade for deres nuværende bolig, men den er ikke altid lige velegnet til at blive ældre i – og ofte uegnet til at være stærkt plejekrævende i. Mange vil gerne i tide flytte til bofællesskaber, hvor der er naboskab og fælles faciliteter. Der er for få sådanne bofællesskaber. Plejehjemmene har over en årrække ændret funktion fra alderdomshjem, som var bofællesskaber for ældre, til ”sygehjem”. Med en mildere visitation til plejeboliger vil man kunne vende den udvikling og generelt gøre livet meget bedre for alle beboere.

Forventninger til Frederiksbergs nye ældrepolitik Aktivitets- og kulturtilbud For de stærke ældre, specielt de, der har en rimelig økonomi, er der næsten ubegrænsede muligheder for et aktivt liv med mange oplevelser. De mindre stærke - og eventuelt sky eller ensomme - er mere begrænsede. Åbne aktivitetscentre evt. forbindelse med plejehjemmene kan åbne mulighederne for de mindre stærke og introducere til klubtilbud. Mulighed for at spise sammen med andre ældre på cafeer bl.a. i tilknytning til plejehjemmene kan være vejen til nye bekendtskaber og et mere aktivt liv.

Forventninger til Frederiksbergs nye ældrepolitik Det er Ældrerådets opgave at være i kontakt med kommunens ældre og efter bedste evne at rådgive kommunalbestyrelsen, herunder om formuleringen af den nye ældrepolitik. Hvis I efter mødet vil klargøre synspunkter, I har fremført her, eller får nye ideer, som I gerne vil have Ældrerådet til at inddrage i sine henvendelser og høringssvar, må I meget gerne sende dem, gerne som stikord, i en mail til: aeldreraadet@frederiksberg.dk