Presse- og kommunikationskursus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

PR KAMPAGNE.
Caseoplæg om Facebook.
Journalistiske virkemidler
Hjælp der er en journalist i røret
Regionskursus Region Syddanmark Udviklingsfysioterapeut, Martin Walsøe
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
Kommunikation af resultater
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
”Markedsføring og pressetræning”
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.
AOH.DK Herning Gymnasium i Europa.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Guldkorn til vækst PR som vækstmiddel.
Tovholder v/Ulla Haahr Erhvervs- og Kulturservice Haderslev Kommune 20. januar 2009.
Introkursus for frivillige
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Magistrenes Arbejdsløshedskasse
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Introduktionskursus for frivillige
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Relationer – børn og voksne
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Intern kommunikation PR og presse
Presse- og kommunikationskursus Herning, den 25. oktober 2013.
Weekendkonference i 2. kreds LO-skolen, lørdag og søndag den 29. – 30. januar 2011 Presse- og informationsafdelingen Boligselskabernes Landsforening.
Marketing & Fundraising
Procesværktøjer.
Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
Kommunikation Intern kommunikation
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Møde med Trygfonden Den 29. august 2011 Danmarks Lungeforening.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Hjerteforeningen ♥ Hjerteforeningen er en af Danmarks største private sygdomsbekæmpende organisationer med  medlemmer. Vi arbejder med forskning.
Verdens værste bødler Sagprosa.
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Sundhed & Patientstøtte Introduktionskursus Charlotte Kira Kimby, Sundhedschef.
Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
OPRETTELSE AF FACEBOOK-SIDE REGION SYDDANMARKS LOKALKOMITEER Helle Andersen PR & kommunikation hos Colliers International Cand.merc(stud), Copenhagen Business.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Forebyggelsesafdelingen v/Morten Ørsted Rasmussen, Forebyggelseschef
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Evaluering i Rådgivningen resultater samt tiltag.
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Hjerteforeningens interessevaretagelse Politisk konsulent Signe Elkrog Friis Den 20. oktober 2015.
30. marts 2016 Kort om Hjerteforeningen Patientforening, stiftet i medlemmer og Danmarks næststørste patientorganisation 3 faste rådgivninger.
Introkursus for frivillige Hjerteforeningens kommunikationsafdeling 2015.
Introduktionsdag for frivillige Den 20. oktober 2015.
Hvad er nyhedskriterier?
Hjertecafèer - tilbageblik
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Sommerlejr juli 2017 v. Red Barnet Mariagerfjord
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Presse- og kommunikationskursus Nørre Aaby, den 4. april 2014

Program Kl. 11.10-12.30: Velkommen Jeres forventninger til kurset Værdien af omtale Hvordan skabes omtale Eksempler

Forventninger til dagen Hvad håber I at få ud af i dag? Anvender I pressemeddelelser og annoncer, og til hvad bruger I dem? Har I prøvet at kontakte aviserne – hvordan gik det?

Annonce eller pressemeddelelse?

Værdien af omtale

Brug medierne – og hjælp jer selv! Avisomtale kan tjene mange formål Artikler ender ikke i avisen som følge af tilfældigheder Nytårsmarch Norddjurs Sisyfos’ kamp med at få stenen op ad bjerget. Lotte Skab synlighed og opbakning om jeres arrangementer Udnytte den fælles interesse vi har med pressen i at oplyse borgere

Gode grunde til at anvende PR – pressen er vores hjælper Medierne hjælper os med at blive kendt og med at udbrede vores holdninger PR giver mere troværdighed end annoncering, case: brug af medicin PR er omkostningseffektivt Sikrer opbakning om lokale arrangementer Nemmere at samle ind og få nye medlemmer Større politisk gennemslagskraft. Lars Kend pressens arbejdsmetoder og – vilkår Mediespillet er er kompliceret

Hvad skal vi være kendte for? Vores vision: Et Danmark, hvor mennesker ikke dør unødvendigt af hjertekarsygdom Lige, rettidig og ordentlig behandling for alle Efterbehandling til hjertekarpatienter Hjertestop – livreddende førstehjælp Konkret og patientrettet forskning Slogan: Hjerteforeningen på rette sted Vi er der, hvor hjertepatienter og pårørende har brug for os Vi tager over, når sundhedsvæsenet giver slip Vi tilbyder støtte og fællesskab i en svær situation via komiteer og centre samt inspiration til en sund hverdag via blade, nyhedsbreve, opskrifter, bøger og foldere.

Pressen er vores hjælper Hjerteforeningen satser på: Et positivt samarbejde med pressen En aktiv og udfarende pressekontakt Strategiske mediesamarbejder med udvalgte medier Hjerteforeningen har oplevet støt stigende opmærksomhed i medierne – ikke mindst lokalt. I 2011 var vi i aviserne 3.743 gange, godt halvdelen handlede om frivilliges aktiviteter, det var i alt 1.931 artikler.

Hjælp jer selv! Nytårsmarch 60-70 artikler i lokal og regional presse Lotte

Hjælp jer selv! Norddjurs Lokalkomité samler ind til hjertestarter Lotte

Hvordan skabes omtale

Den gode historie En nyhed er en begivenhed, en beslutning eller en tanke, som påvirker udviklingen eller tilværelsen for en gruppe mennesker En nyhed er en historie, journalisten kan bringe dagen før andre Nyheden er større, jo flere den berører, og den vokser, jo nærmere den er

Den gode historie - nyheden Kriterier for den gode historie Aktualitet Væsentlighed Identifikation Sensation Troværdighed Konflikt Der sker noget nyt Der sker noget væsentligt for mange Der sker noget usædvanligt Oplysningerne fremstår sande Lars Aktualitet og troværdighed

Den gode historie – ”Infotainment” Et vigtigt emne behandles i underholdende form: En god skæbnehistorie Et emne der berører mange Mulighed for identifikation Kriterier for den gode historie Case-person – ansigt Aktualitet (forskning, undersøgelse ell. lign.) Lars Følelse og engagement

Journalisten er nøgleperson KEND MEDIERNE I DIT OMRÅDE Hvem skal have informationen? Hvilke medier når frem til netop dem? KEND JOURNALISTERNE Husk journalisten er din første målgruppe …..så kend journalister, der er interesserede i dit stof KEND AVISENS/MEDIETS DØGNRYTME Timing er altafgørende Lotte – HVAD GØR I NU – Oplæg til diskussion

Medielisten hjælper på vej… I arbejdstøjet… Vælg medie(r) Lokalt dagblad + lokale redaktioner + web Ugeavisen + web Lokalradio + web Regionalradio + web Tv-lokal/regional + web Andre medier Lars Lotte: Gennemgang af pressport Medielisten hjælper på vej…

I arbejdstøjet… Vælg VÆRKTØJ Send e-mail Send pressemedd/pressebrief Ring til journalisten Indkald til happening/event Brug website (Annonce) Lars

Historiens mange liv… Lars Foromtale Arrangement Efteromtale

Pressemeddelelsen Vinkel/nyheden – hvem, hvad, hvor, hvornår Forklarer og udvider indledning Lars Fakta, data

Eksempel på pressemeddelelse Kurven fuld af sundhed Hjerteforeningen i Lejre giver i samarbejde med SuperBrugsen tip til at fylde kurven med sunde varer tirsdag den 3. maj - Når vi handler ind, sætter mange af os hjernen på autopilot og lægger de sædvanlige varer ned i indkøbskurven. Det kan være svært at få styr på, hvad der er sundt, og hvilke madvarer, vi med fordel kan gå i en lang bue udenom, siger Kjeld Andersen, Lejre Lokalkomité. Hjerteforeningen i Lejre har derfor inviteret diætist Ulla Bahne fra Hjerteforeningens rådgivningscenter i Næstved til en aften i SuperBrugsen, hvor hun giver tip til de sunde valg og en varieret kost, der er med til at forebygge hjertekarsygdom. Ulla Bahne indvier deltagerne i, hvilke varer der er sunde for hjertet. Hun viser forskellige typer varer frem og giver nogle tommelfingerregler til, hvordan man gennemskuer varedeklarationerne. Der er mulighed for at stille spørgsmål. - Aftenen giver mulighed for at ændre livsstil hen mod de sunde madvarer. Her er ingen løftede pegefingre, og der bliver masser af konkrete råd at tage med på indkøb næste gang, siger Kjeld Andersen. Sundhedsaftenen foregår tirsdag den 3. maj kl. 18-20 i SuperBrugsen, Skolevej 1, Hvalsø.   Det er gratis at deltage, og der serveres et let traktement. Der er begrænsede pladser, og tilmelding er nødvendig til Kjeld Andersen, tlf.: 50 59 65 68, mail: kjelda40@live.dk Aftenen er støttet økonomisk af Lejre Kommune. Alle er velkomne. Hør mere, kontakt Kjeld Andersen, tlf.: 50 59 65 68, mail: kjelda40@live.dk Rubrik Underrubrik Brødtekst Lotte

Talspersoner og pressen

Hvem udtaler sig om hvad? Direktør og officielle talspersoner Principielle holdninger og synspunkter Afdelingsledere, fagpersoner og projektleder Fagområder Formand / presseansvarlig i lokalkomiteer - Aktiviteter i lokalkomiteen, holdninger til lokale aktiviteter Lars

Hvordan skabes omtale

Start i god tid Kontakt medier og evt. os minimum 14 dage før Få hjælp til pressemeddelelsen hos Lotte Bucka Følg op en uge før

Vi hjælper med… Fælles pressemeddelelser Individuelle pressemeddelelse og udsendelse Overvågning af lokal omtale Kontakt: Lotte Bucka, tlf.: 33 67 00 19, lbucka@hjerteforeningen.dk

Eksempler

Frederiksborg Amts Avis den 5. januar

Sjællandske Dagblad 03.01.2009

Dagbladet Køge 2. januar 2009

Hvert år er der mindst 50 avisartikler om nytårsmarcherne Lokalavisen Budstikken Kolding 29.12.2008

Norddjurs Lokal- Komité samler ind til hjertestartere