De ”ikke-uddannelsesparate” unge, 4. marts 2013 Tema 2: Uddannelsessystemet Sune Agger UU Horsens Hedensted 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
IKV i den politiske kontekst
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Energi- & Vandværkstedet
Socialreformkommissionen: Betænkning 1 fra 1969:
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul
FLERE IGENNEM UDDANNELSES- SYSTEMET MARTSTRÆF 2011.
Hvor der er fokus på klimaet.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Undervisning i Plone CMS marts 2014 Lær at lægge indhold på koncernens websteder.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Relationer – børn og voksne
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Midtvejsevaluering af Uddannelsesparathed. Om evalueringen  Del af den samlede evaluering af initiativerne under Ungepakke 2  Midtvejsevaluering – status.
Relationer – børn imellem
Kvalitet i Skolepraktikken - kick-off-møde 13.marts 2012 Projekttitel : ”Virksomhedspartnere i skolepraktikken” Baggrund : a)Tab af ca. 700 ordinære praktikpladser.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Hvad er uddannelsesparathed, og hvordan kan man vurdere paratheden?
Simulering af en plenarforsamling. Din opgave i 6 etaper 1.Læs udtalelsen 2.Vælg en gruppe (hver elev vælger én gruppe), udarbejd og fremsend dine ændringsforslag.
Forældremøde 7. klasse.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Madkamp - DM i madkundskab
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
DIF inklusive specialforbundene har behov for at forberede sig til næste spillelovgivning skal forhandles i DIF har koncentreret udviklingsmidler.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Når A + B giver et langt større C
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
Udarbejdet af UU Randers
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
20. Strategisk intention.
10. ved Kløften Velkommen til jer alle
Præsentationens transcript:

De ”ikke-uddannelsesparate” unge, 4. marts 2013 Tema 2: Uddannelsessystemet Sune Agger UU Horsens Hedensted 1

1. overordnede pointe: Flere får faktisk en uddannelse! (ikke til afstemning, sådan er det bare) Udvalgte profiltal fra Ministeriet for Børn og Undervisning – så stor en procentdel forventes at få mindst én ungdomsuddannelse: •2011: 92,1% •2001: 87,8 % •1990: 79,6 % 2

2. overordnede pointe: De unge skal føle, at de gør en forskel og indgå i et fællesskab 3

1. anbefaling: Unge, der ikke er uddannelsesparate, skal opleve fleksibilitet og fingrene i praksis Altså i alt 4xF: 1.De unge skal opleve, at de gør en Forskel 2.De unge skal indgå i et Fællesskab 3.De unge skal opleve Fleksibilitet 4.De unge skal ofte have Fingrene i praksis! 4

2. anbefaling: ”Uddannelsessystemet skal tænkes som LEGO-klodser (bryd faglige monopoler!)” ”I modsætning til andre firmaer, der har markedsført ”kasseformede elementer med koblingsorganer”, har LEGO-Koncernen i udviklingen af nye elementer sikret, at alle nye elementer passer sammen med alle tidligere frigivne elementer. Det er sikret ved, at man i LEGO Koncernen har udarbejdet og overholdt præcise elementstandarder, der beskriver kravene til LEGO-systemelementer. Fundamentet i systemet er standarder for: moduler, koblinger og regler for, hvordan systemet anvendes.” modulerkoblinger Kilde: Wikipedia 5

3. anbefaling: ”Skab bedre muligheder for parallelindsatser!” 6