Introduktion og workshop

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Lav design med ord, billeder og meget andet...
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Highlights fra fokusgrupperne Næstved, Undervisnings- og læringsformer med iPad (10-15 minutter) Hvad er nyt/hvad er kendt? Giv eksempler.
Flickr.com – online billeddeling
Det tekniske: PC:  Tryk Start, programmer, tilbehør, underholdning, lydoptager  Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil  Når du er færdig.
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
It og elevaktivering Workshop på Egaa Gymnasium d
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Værktøjer Elevinteresser Social-fagligt Struktur Skole-fagligt
Velkommen til. Hvor er jeg? BasismodulerModul 1 Skal det være … Sådan?
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Gymnasiedage.dk, Odense 29. sept Claus Berg, chefkonsulent Web 2.0, dialog og interaktivitet på EMU.dk.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
FC HUSET - et konferencesystem som First Class er li’som et hus, der arbejdes og samarbejdes i. Denne lille Power Point forsøger at beskrive First Class.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Introduktion til Access (Access, del 1)
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Flipped Classroom i tyskundervisningen
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
VUC Erhverv Vestegnen. En verden VUC Erhverv Vestegnen.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Kompetencekrav, Fase 1 Oversigt over kompetencekrav til deltagerne i Flipped Learning.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Netværksmøde den Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Oversigtsreference til Lync 2013 til Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Med Lync kan du begynde at samarbejde uden.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Hvad er interaktive animationer Indsætte
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Dagens program – ugens program
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Mikael Galmar eeskole.dk
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
ViTre til MAC TalkingWeb. ViTre til MAC Version 1: (ViseOrd) Hjælpeprogram der kører i baggrunden. Oplæsning med highlight i ViTre læsevindue. Læsehjælp.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Din kreative online praksis! – del 2
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

Introduktion og workshop Flipped Classroom Introduktion og workshop

Agenda Kl.11.30-11.45: Præsentation af instruktører og program Kl.11.45 - 12.15: Oplæg om Flipped Classroom (FC) og teoretisk rammesætning Kl.12.15-12.45: Præsentation af læringsvideoer fra praksis Kl.12.45 - 13.00: Pause Kl.13.00 - 15.00: Dialog, refleksion og Workshop

Hvordan og hvonår 2007 - Khan Academy https://da.khanacademy.org/ 3000 faglige oplæg Set 134 mio gange Youtubekanaler (fri viden, restudy osv.)

Teoretisk ramme Helt grundlæggende handler modellen om at bytte rundt på forholdet mellem hjemmearbejde (lektier) og de aktiviteter, der foregår i undervisningstiden. Handle om at anvende viden - at kunne øve sig fx. ved løsning af opgaver Spørgsmål til indholdet sendes til underviseren, der herefter kan tilrettelægge undervisningen med udgangspunkt i de problemer, de enkelte elever oplever (i den ideelle verden)

Teoretisk ramme - fortsat FC er en del af web 2.0 verden Deling, video, multimodulære tekster, iTunes U osv. Alle en del af den nye IT-virkelighed Youtubekanaler er et fantastisk værktøj

Didaktisering af FC Elevcentreret undervisning Mulig for differentiering Mulighed for stilladsering Fokus på analyserende og diskuterende niveau Finde og deling af viden via fx. youtubekanaler

Flipped classroom - i praksis Filmen ses hjemmefra (Kan skrive spørgsmål) Opsamling på film ud fra spørgeskema - referere til egne ord Direkte på det analyserende og det diskuterende niveau. Afslut med opsamling

Summeøvelse Summe to og to over følgende spørgsmål: “Hvad er dit umiddelbare indtryk af mulighederne i FC?” “Hvad er dit umiddelbare indtryk af begrænsningerne i FC?” Brug lige 2-3 minutter på at få skrevet det ned

Praktiske erfaringer - lærerne mener... “Jeg har bedre tid til den enkelte elev i stedet for at have dem alle sammen på én gang. Jeg kan meget bedre differentiere, siger hun.” (Lærer på Højby skole på fyn) “Det kræver en del arbejde i starten, men man får en hvis rutine efterhånden. Mulighederne er mange i dette spændende felt” (Lærer Vejby Skole i Nordsjælland) “Udfordringen er at få flipped classroom sat sammen med tekstlæsning. Det ene må helst ikke udelukke det andet” (lærer på Københavns Åbne Gymnasium i Valby).

Praktiske erfaringer. Eleverne mener... “- Hun har meget mere tid. Der er meget kortere ventetid på Caroline”, siger Henrik Smitt.” “Det er fedt at kunne direkte til opgaverne, og have tid til det” Nanna, Københavns Åbne Gymnasium (HF) “Lektien er nem at overskue, og det er en stor fordel at kunne spole frem og tilbage i sin læringsvideo” Christoffer, Københavns Åbne Gymnasium (HF)

Hvad mener eksperterne? “- Hvis ikke man forstår den video og ikke kan få hjælp til at forstå videoen, så er det jo lige meget, om man ser videoen 3, 4 eller 7 gange.” (Bjørn Hansen, der er formand for det uddannelsespolitiske udvalg i Danmarks Lærerforening.) “- Læreren kan bruge mere af den tid, de har i klassen på de svage elever, der måske skal have forklaret det på en lidt anden måde.” (professor fra Aarhus Universitet, Niels Egelund.)

Modeller

Show off - udpluk fra forskellige youtubekanaler Om international politik ved Henning Romme Lund fra Roskilde Gymnasium https://www.youtube.com/watch?v=JHHG8safGEQ Om lys ved Nils Fruensgaard fra Københavns Åbne Gymnasium https://www.youtube.com/watch?v=w8v4N0RsnMY Om Suveræne stater ved Simon Larsen fra Københavns Åbne Gymnasium https://www.youtube.com/watch?v=Fh9iYDrdZ28&list=PLX4NZZFlTxTER5PoOsoX8dCKiQiSgtn3Z&index=2 Forklaring af aflevering om Menneskerettigheder ved Simon Larsen (med videoshot) https://www.youtube.com/watch?v=WXnLt907Dr8&list=PLX4NZZFlTxTER5PoOsoX8dCKiQiSgtn3Z&index=2

Summe med en ny Summe over følgende - 3 minutter til hvert: “Hvordan kunne du forestille dig at bruge video/FC i din daglige praksis?” “Hvad skulle der til for at FC blev en integreret del af jeres uddannelse?” Brug lige 2-3 minutter på at få skrevet det ned

Midtvejsopsamling Opsamling på spørgsmål Muligheder? Begrænsninger? Er det nyttigt for jer? Integration i jeres praksis?

Workshop - explain everything Kort intro Kører på IOS enheder (afspille på Mac) Kan bruges til FC og producerende elever Tanken er man overfører sin præsentation eller laver den direkte i Explain Explain er tavler/projektor man kan optage og sætte lyd til

Explain - praksis Åben app Blive fortrolig med den - se mulighederne - tryk rundt - 5 minutter

Lav en video - integration med explain Brug iMovie eller iPad´ens kamera Klip det ind fra kamerarulle i explain Tag billeder fra nettet og gem dem i kamerarullen - derfra integration til Explain Download video fra youtube - integration via forskellige kanaler i Explain

Opgave 1 i explain 1) Find et emne indenfor dit fag 2) Find nogle billeder eller noget video om emnet 3) Sæt noget tekst til billederne/videoen 4) Indtal et speak til præsentationen 5) Evt. deles på youtube

Opgave 2 i explain 1) Find et nyt emne 2) Find en film om dette på youtube 3) Integrér denne i explain 4) Find noget tekst til filmen - enten egetproduceret eller andet

Liste over programmer til FC Voicethread – udgiv medier kommenteret med stemme/webcam video. Elever kan kommentere med webcam/audio/tekst. Present.me – læg tale og webcam video på dine powerpoints/PDF filer. Screencast o matic – optag din skærm (f.eks. en animation eller powerpoint) og tilføj speak. Youtube – udgiv og redigér dine videoer på youtube. Lav en kanal. Audioboo – audioblog. Lydoptagelser med mulighed for at eleverne kan give audio feedback. Myrna - avanceret lydoptager med flere spor. Soundcloud – lydoptagelser. Eleverne kan kommentere direkte på lydoptagelsens tidslinie. Educreations – lav digital tavlegennemgang med lyd. Super til smartboard, iPads – alt med touch. Google Docs - lav præsentationer. Optag med nogle af de andre tjenester/software. Jing (software) – skærmoptagelse. Optag f.eks. den interaktive tavle med lyd. Audacity (software) – avanceret lydredigering. Twitter/Facebook/Google+ – som forum for spørgsmål og diskussion. Micromobs/TodaysMeet/Twiducate – som forum for spørgsmål og diskussion. Flipperiet.dk for inspiration til flipped classroom