L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Legende Innovation Evaluering v. Ulla Kellermann.
Dias 1 Datalogisk Institut DIKU Business Club Klubmøde 3. feb 2011 DIKU Søndre Campus Vært: HCC-gruppen.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Sprogpakken Tosprogede.
Energi- & Vandværkstedet
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Velkommen.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Fra integration til inklusion
Introduktion til Sprogpakken
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
Introduktion til Sprogpakken
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Intern survey uge 45.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Konference 14. april ’10 Forskerparken i Odense Ressourceregnskab i øjenhøjde Konference og repræsentantskabsmøde Den 14. april 2010 kl –
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Velkommen til Skovshoved Skole.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
© Capacent 0 Projektledelse som karrierevej Dansk projektledelses Forskningsprogram 28. Januar 2011Roskilde Universitets Center.
Velkommen. Per Roholt Praktisk Tidsplanen Tilmelding til workshops Pauser Rygning Frokost Toiletter Og husk, Mobiletelefoner skal være tændt!
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Lean Netværk AAU.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Demokratiforum/Kompetenceforum 7. oktober, 2008 Interkulturelle kompetencer - hvad skal der til ? © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Klaus Marius Hansen / Aarhus Universitet Industri og Pervasive Communication Workshop i KomIalt / Infrastruktur.
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Børn og pædagoger i en digital verden
Skoleparathed Sunds skole.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
VirksomhedsnetværkCabi – Danmarks største netværk for socialt ansvarlige virksomheder 1.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Al undervisning understøtter alle børns læring og udvikling.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Velkommen. Dagens Program Velkomst og præsentation Gennemgang af Værktøjskassen Pause med kaffe og kage Erfaringer med Værktøjskassen.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
VirksomhedsnetværkCabi – Danmarks største netværk for socialt ansvarlige virksomheder 1.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Stormøde for økonomi på AU
Forskningsnetværk i Region Sjælland Yngre Læge Dag 2015.
Præsentationens transcript:

L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende Innovation og Innovationsnetværket RoboCluster inviterer udviklings- personer, producenter, pædagoger, lærere, forskere og andre med interesse i og fokus på, hvordan vi gennem udvikling og anvendelse af nye interaktive teknologier kan understøtte og stimulere - også 2- sprogede børns tilegnelse af sprog, og hvor fremtidens dagsorden vil være: Innovation – læring og rummelighed i en ny virkelighed. S PROG L ÆRING TEKNOLOGI M ULIGHEDER 5. Maj 2011

Praktisk: Afholdes torsdag d. 5. maj kl Forskerparken 10 F, 5230 Odense M. Arrangementet er gratis for medlemmer af Skoleteknologisk Netværk. Øvrige: Pris: 295 kr. + moms, deltagerbetaling modregnes ved tegning af medlemskab med Skoleteknologisk Netværk Tilmelding til Camilla Søgaard på Begrænset antal pladser. Vi fordeler efter først til mølle-princippet. Tilmeldingsfrist d. 27. april Program Registrering og let forplejning Velkomst – præsentation af konferencens fokus v/ Teamleder Kurt Nielsen, Teknologisk Institut, Center for Robotteknologi Etsprogede og tosprogede børn med og uden sprogproblemer Det danske sprog er svært at lære. Selv for børn født af danske forældre. v/ Centerleder, Lektor Ph.D., Dorthe Bleses, Syddansk Universitet, Center for Børnesprog Vi kunne jo osse…… v/ NN Kaffepause med teknologidemonstration Muligheder med ny teknologi Præsentation af forskellige børnerettede teknologiprojekter V/ Søren Tranberg, Hansen, Teknologisk Institut, Center for Robotteknologi Læring og ny teknologi i pædagogiske sammenhænge Konkrete erfaringer med den pædagogiske tilgang til og anvendelse af teknologi i legepladser i skolen. v/ Viceskoleleder Grethe Jacobsen, Rosengårdskolen, Odense Kommune Lege fordrer et fælles sprog – børns leg med medier og teknologi. v/ lektor Ole Caprani – Aarhus Universitet, Datalogisk Institut Opsamling, afrunding og præsentation af projektet ’Legende Innovation’ 5. Maj 2011 L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi

E TSPROGEDE OG TOSPROGEDE BØRN MED OG UDEN SPROGPROBLEMER Dorthe Bleses, Centerleder, Lektor Ph.D., Syddansk Universitet, Center for Børnesprog Det danske sprog er svært at lære. Selv for børn født af danske forældre. Fokus er på arbejdet med tidlig sprogtilegnelse hos danske børn (især ordforråd, grammatik); dansksproglig tilegnelse hos børn med anden etnisk herkomst end dansk, eksterne faktorer. der påvirker sprogtilegnelsen, vurdering af børns sprogtilegnelse, herunder udvikling af værktøjer og dokumentation af talepædagogisk praksis. L EG, PÆDAGOGIK OG SPROGUDVIKLING NN, Nærmere info følger M ULIGHEDER MED NY TEKNOLOGI Præsentation af forskellige børnerettede teknologiprojekter V/ Søren Tranberg, Hansen, Konsulent, Teknologisk Institut, Center for Robotteknologi L ÆRING OG NY TEKNOLOGI I PÆDAGOGISKE SAMMENHÆNGE Grethe Jacobsen, Viceskoleleder, Rosengårdskolen, Odense Kommune Konkrete erfaringer med den pædagogiske tilgang til og anvendelse af teknologi i legepladser i skolen. L EGE FORDRER ET FÆLLES SPROG – BØRNS LEG MED MEDIER OG TEKNOLOGI. Ole Caprani, lektor, Aarhus Universitet, Datalogisk Institut I mange år har vi sammen med børn, pædagoger og lærere leget og eksperimenteret med medier og teknologi. I daginstitution eller skole har vi sammen med børn mellem fire og ni år skilt gamle computere ad til sidste skrue og lavet nyt legetøj ud af dem, taget hundredvis af billeder med digitale kameraer og leget med professionel bluescreen teknologi. Midt i børnenes hverdag har vi i en række mindre projekter afprøvet og analyseret alt fra helt konkrete pædagogiske metoder til principper for, hvordan børn og voksnes fælles møde med medier og teknologi kan tage form og samle det i en pædagogik: Det eksperimenterende fællesskab. U DDYBNING AF OPLÆG L EGENDE I NNOVATION