Udviklingsprojekter på den agile måde Af og med: Michael Holk Wätjen
Visma-koncernen Ledende leverandør af produkter og ydelser som forbedrer effektiviteten Software Detail it-løsninger BPO Regnskab og Løn Inkasso løsninger Projekter og Rådgivning Økonomisy-stemer Fakturahånd-tering Salgs- og kundedialog Rapportering og analyse eHandel It-løsninger til detailkæder Implemente-ring og uddannelse Support, service og vedligehold Hardware Økonomi og løn HR Bemanding Debitorstyring Fakturaservice Kreditoplys-ning Collectors-Online TM Rådgivning Løsninger Application management Commerce Solutions hedder Inkasso på dansk men her er valgt den engelske betegnelse da ”inkasso” giver andre associationer…
Introduktion Erfaring med brug af ”agile kontrakter” i it- projekter – set fra leverandørens side Hvor agil har du mulighed for at være i det konkrete projekt (tid, pris, omfang)? Hvad er der sket med kravspecifikationen? Hvilke roller og ansvar har kunden og leverandøren i et agilt projekt? Hvad betyder det for leverandøren og for kunden, at projekteamet sidder sammen? Hvordan anvendes ændringshåndtering og test/godkendelse i et agilt projekt?
Bragt af: Michael Holk Wätjen Salgs- og marketingdirektør Visma Sirius 20 års erfaring som sælger og forretningskonsulent Formand for IT-Branchens Udvalg for Digital Forvaltning Medlem af ITST arbejdsgruppe om Ny agil standardkontrakt for offentlige it-projekter
Agil softwareudvikling Manifestet Individer og samspil frem for arbejdsgange og værktøjer. Funktionsdygtigt software frem for omfattende dokumentation. Samarbejdet med kunden frem for kontraktforhandling. Tilpasning til forandring frem for at følge en plan
Hvor agil er du i dag? 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 Image: Boaz Yiftach / FreeDigitalPhotos.net
√ √ Hvor agil er du i dag? Scope Husk: Hvad er ”den udbudte genstand” Kvalitet Husk: Hvad er ”den udbudte genstand” √ Deadline √ Pris
Passer kontrakterne til agile projekter? ”K03” fokus Den agile metode gør op med den opfattelse, at man kan forudse et projekt og dets præcise udformning fra starten. Den agile metode bygger på principper om hyppige iterationer og fleksibilitet og samarbejde mellem kunde og leverandør i hele udviklingsprocessen. ”Anvendelse af den agile udviklingsmetode er et vigtigt bidrag til bedre styring af it-projekter. I mange tilfælde kan metoden sikre, at et it-projekt rent faktisk opfylder de forretningsmæssige mål og - nok så væsentligt - undgå at et projekt kører helt af sporet” (fra det tidligere IT- og Telestyrelsen)
Hvad er der sket med kravspecifikationen? Kravspecifikation -> Behovsopgørelse = Absolutte krav Andre krav Business case Forretningsmæssige mål => prioriteter i forhold til iterationer => leverandøren forstår bedre mål/formål med projektet => forretningsmæssig rådgivning
Projekter Styregruppe Leverancestyregruppe Ledelse af et Projekt Kunde PRINCE2 – projektleder SCRUM – Product Owner (Kunde) (Leverandør) PRINCE2 – teamleder SCRUM – SCRUM Master Projektteam (Kunde og Leverandør) Leverancestyregruppe Projekter Styring af Produktleverancer Styring af en Fase Udføre en Arbejdspakke Levere en Arbejdspakke Acceptere en Arbejdspakke Færdig Arbejdspakke Ledelse af et Projekt Styregruppe PRINCE2 SCRUM Fremdift / Statusrapport Kommisorium Start af Projekt
Det er sådan vi arbejder! 24 timer 2-4 uger Product Backlog Sprint Backlog Sprint Produkt
Product Owner (Kunde) In a nutshell @ Planning meetings Jeg definerer produktet Jeg varetager business casen for produktet Jeg prioriterer, hvad der skal udvikles Jeg accepterer eller afviser leverancer @ Planning meetings @ Review meetings @ The Backlog @ Daily Scrum meetings @ Restrospective meetings
Scrum Master (Leverandør) In a nutshell Jeg sikrer, at teamet kan arbejde effektivt og fjerner forhindringer Jeg fremmer samarbejde på tværs af roller og grænser Jeg beskytter teamet Jeg sikrer, som navigator, at teamet følger Scrum processen Jeg fungerer som ambassadør for teamets værdier @ Planning meetings @ Review meetings @ The Backlog @ Daily Scrum meetings @ Restrospective meetings
Processen Fase /Release Planning Sprint Demo Sprint Planning Sprint retrospective Daily Scrum
Metoder Planning Poker estimering Pomodoro styring Backlog Grooming User Story beskrivelser Velocity beregning Unit testing og continuous Integration
Artefakter Product Backlog Impediment list Sprint Backlog Task Board (burndown chart)
Planlægning af iterationer Absolutte krav Andre krav Modenhed… det slipper vi ikke for! Krav til Modenhed Beslutninger Prioriteter Planlægning af iterationer Absolutte krav Andre krav + Kunde (Product Owner) + Leverandør (Scrum Master) + Projekt-team
=> Husk at ”sælge hele pakken” til projektteamet Projektteamet skal sidde sammen! Hvad betyder det for: Kulturen Arbejdstider Omgangstone Frokost, kaffe, frugt Transporttid m.m. => Husk at ”sælge hele pakken” til projektteamet
Regler for ændringshåndtering! Ændringshåndtering er næsten som vi plejer, men… Regler for ændringshåndtering! ”Agile ændringer” – inklusive i kontraktsum, fremadrettede ”Egentlige ændringer” - ikke inklusive i kontraktsum, reel udvidelse af scope eller ændring af tidligere leverance
Test og godkendelse er ikke som vi plejer… Regler for test og godkendelse Bindende Endelig Betalingsforpligtende Ibrugtagning? Skal kunne ibrugtages, men ikke nødvendigt at det bliver det Spørgsmål: Hvem har bemyndigelse til at sige god herfor?
Vil du vide mere? Kom godt i gang Vi fortæller om vores egne erfaringer med, hvad det vil sige at arbejde agilt, og giver jer et indblik i teorien bag agil udvikling. Udbudsrådgivning Vi udarbejder udbudsmaterialet til et agilt drevet it-projekt i samarbejde med jer. Agil hjælp til selvhjælp Vi hjælper jer med at håndtere jeres agile it-projekt overfor jeres leverandør, herunder at udfylde rollen som Product Owner. PRINCE2 og Scrum Vi sammenkobler jeres brug af PRINCE2 med Scrum for at sikre den rette organisatoriske forankring (roller og ansvar).
Tak for opmærksomheden! Michael Holk Wätjen michael.h.watjen@visma.com Tlf. 23 72 31 51 www.visma.com http://blog.visma.com/dk/ Twitter: mhwaetjen