Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 IBC EUROFORUM 2004-05-10 Introduktion til konferencen: Kravspecifikationer Grundlaget for succesfulde IT-projekter Otto Vinter SPI Projektleder, DELTA,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 IBC EUROFORUM 2004-05-10 Introduktion til konferencen: Kravspecifikationer Grundlaget for succesfulde IT-projekter Otto Vinter SPI Projektleder, DELTA,"— Præsentationens transcript:

1 1 IBC EUROFORUM 2004-05-10 Introduktion til konferencen: Kravspecifikationer Grundlaget for succesfulde IT-projekter Otto Vinter SPI Projektleder, DELTA, Afd. for Software Teknologi, Tel: +45 7219 4000, Fax: +45 7219 4001 otv@delta.dk

2 2 Hvorfor en konference om kravspecifikationer ? Kravspecifikationsfejl fundet efter frigivelsen af produktet koster op til 1000 gange mere end hvis de findes under udarbejdelsen af kravene –B. Boehm Kun 16% af alle projekter overholdt tid, budget og opfyldt alle krav. 43% af resten havde problemer relateret til kravspecifikationsprocessen –Standish Chaos Report 1995 61% af DELTAs anbefalinger ved assessments vedrører mangler i virksomhedernes kravspecifikationsproces

3 3 Analyser af fejlrapporter hos Brüel & Kjær viste, at 51% af de rapporterede fejl kan henføres til problemer med kravspecifikationen 64% af de kravrelaterede fejl var Usability problemer 28% skyldtes samspillet med software fra eksterne leverandører Kun 22% af problemerne var egentlige funktionalitetsproblemer Med støtte fra EU. Final Report: http://www.esi.es/ESSI/Reports/All/21167 eller: http://inet.uni2.dk/~vinter/finalrp3.doc Hvorfor en konference om kravspecifikationer ?

4 4 Konferencens emner - formiddag Forundersøgelser –Visioner og strategier –Forretningsmæssige mål –Brugernes behov Kunde – leverandør forholdet –Partnerskabssamarbejde –Balance mellem forpligtende og plads til nytænkning Juridiske implikationer –Kravspecifikationens betydning –Muligheder og faldgruber Brugerinddragelse –Forståelse af brugerne og forretningen –Sikring af brugervenlighed

5 5 Konferencens emner - eftermiddag Forretningsstyrede krav –Deltagere i processen –Værktøjer i indsamlingen Kravspecifikationen under arbejdet –Sikring af opfyldelse af kravene –Sporbarhed og testbarhed Kravstyring i en iterativ proces –Indsamling og prioritering af kravene –Styring af det forretningsmæssige mål –Afvejning af tid, pris og kvalitet

6 6 Kender vi brugernes reelle behov? … en forudsætning for at kunne skrive en kravspecifikation … og dermed for et brugbart produkt … resten må klares med god projektledelse ;-)


Download ppt "1 IBC EUROFORUM 2004-05-10 Introduktion til konferencen: Kravspecifikationer Grundlaget for succesfulde IT-projekter Otto Vinter SPI Projektleder, DELTA,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google