Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Advertisements

Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
01.marts 2006Kulturens rolle efter kommunalreformen OPP-aftaler •En ny partnerskabsmodel i Kolding.
Accessoriske kontrakter
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Samlet udbud - Hvad er det?
”Facilities management”
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Tillid Temadag for AMIR
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Virksomheder - definition
Service leverance aftaler DFM Målet med dagen er at starte proces mod etablering af ramme for SLA’er i DFM-regi.Målet med dagen er at starte.
Kommunikation og konflikthåndtering. Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Indkøbspolitik Esben Madsen, Indkøbs- og Logistikchef &
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Analyse af om virksomheden har optimale arbejdsgange indenfor:  Telefoni  Markedsføring  Politikker  Værdikæde  Fakturering Mulige opgaver til de.
Kodeks for offentlig topledelse
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Bred Partnering - overvejelser i Driftsområdet om brug af en ”Bred Partnering” model Indlæg på Fælles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer,
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Thomas B. Randrup Forretningsudvikler, HedeDanmark Professor, Sveriges Lantbruksuniversitet Drift af ejendomme.
Gymnasiernes Fællesindkøb Hvorfor fælles indkøb ? Temadag
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Jeg hedder …… og er indkøber i GLX.
Administrative fællesskaber - definition
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Digitalisering af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Ved vicedirektør Betina Hagerup.
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Bo Kobber Petersen, Jurachef, Slots- og Ejendomsstyrelsen DFM–konference februar 2005 OPP i virkeligheden - Hvordan går det med Rigsarkivet som OPP-projekt.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Insert picture in this frame Grid Projekt Go-For-It Oktober Securitas, Morten Enghave.
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Bygningssamarbejde på Campus Nakskov Peer Lundquist Bygningschef, CELF.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Implementering i en behandlingsinstitution - overvejelser og daglig drift NICMI April 2013 Anette Søgaard Nielsen, Enheden for Klinisk Alkoholforskning,
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Strukturreformen i Danmark
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Digitalisering i den offentlige sektor
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Netværksdage om sygehusbyggeri 17. september 2019
Præsentationens transcript:

Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als

Frasolgte Driftsafdelinger Antal medarbejdereÅrlig omsætning Vagt/sikring17570 mio. kr. Rengøring34070 mio. kr. Teknisk Drift7565 mio. kr. Udlicitering af havedrift 5021 mio. kr.

•Størst mulig tryghed for berørte medarbejdere • Administrativ personale med tilknytning til udførende aktiviteter indgår i virksomheds-overdragelsen • Ikke udbetales rådighedsløn til tjenestemænd • Hurtig udskillelse af hensyn til medarbejdere • Eksisterende kunder sikres • 18 måneders udsættelse af udbudspligt • Statens kapital interesse skal varetages bedst muligt Hoved forudsætninger for udskillelsens gennemførelse

• Organiseret i BUM model fra 1998 • Udliciteringserfaring fra havedrift • Etablering af Kundekoordinator og ejendoms-tekniker funktioner • Etablering af den udførende enhed SES Teknik • Betydelige effektiviseringsgevinster inddraget på teknikområdet i forbindelse med omorganiseringen Situationen i 1999

Kundekoordinator Ejendomstekniker SES Teknik Før frasalg Bestiller Udfører SES

Kundekoordinator Slotsholmens Teknik Efter frasalg SES Ejendomstekniker

• Information •Etablering af indkøbsorganisation (Drift) • Nye kompetencebehov (kundeservice, kvalitetssikring, tekniske fag, forhandling, udbudsjura, etc.) • Opbygge aftalegrundlag • Kontrakt • Ydelsesbeskrivelser • Bearbejde loyaliteten • Præcisere facilities managers og controllers roller • Bevare samarbejde mellem tidligere kollegaer • Gennemføre udbud efter 18 måneder Væsentlige SES indsatser efter frasalget

Funktionsdiagram for ”Drift” Indkøb Telefoni Bygningsvedligehold Teknik Vagt og Rengøring Haver

• Opbygge fælles mål og klare succeskriterier for leverandøren • SLA, KPI • Udviklingskrav • Sociale klausuler • Sikkerhed • Digitalisering af kvalitetsstyring • Etc. • Fokus på kundetilfredshed ( også SES’ kunder) • Opbygge gensidig tillid • Erklæring om åben dialog • Fælles vilje • Ugentlige møder • Kvartalsmøder til overordnet opfølgning, herunder audit • Fælles uddannelse Samarbejdet med leverandøren

• Lang overgang hvor kraftig støtte til Slotsholmens Teknik var nødvendig • Lokal kendskab og in-house faglighed afgørende i overgangsfasen • Veldefinerede ydelser, mere præcise valg • Fleksibilitet • Besparelse • Øget digital dataopsamling og kommunikation • Fald i udkald til nedbrud • Stigende kundetilfredshed • Fagligt løft for Slots- og Ejendomsstyrelsen og Slotsholmens Teknik SES erfaringer

• Først stor usikkerhed og modstand fra medarbejderne. • Nu høj medarbejder tilfredshed, 75 % af virksomheds overdragede medarbejdere er stadig ansat • Succesfuld overgang til ny overenskomst • Succesfuld overgang til nye aftaler og udførelsesforhold • Bevare selvstændig enhed i stor koncern • Øget fokus på slutbrugers krav gav større kundetilfredshed • Fastholder acceptabel indtjening Slotsholmens Tekniks erfaringer

Operationen lykkedes og patienten overlevede

• Forsat udvikling af indkøbs organisation • Øget fokus på leverandør forsynings kæden og SES kontaktflade til kunden • Ny indkøbs- og leverandør politik • Målrettet afprøvning af nye udbuds- og samarbejdsformer • Optimal udnyttelse af udbuds- og samarbejdsformer • Sikre kundens interesser bedre i forbindelse med indsatser på ejendommene • Udvikle markedet • Fortsat omkostningsreduktion • Digitale indkøb • etc. • Strategisk kompetenceudvikling SES’ nye udfordringer

VedligeholdTeknikTelefoniHaverVagt Indkøb/udbud Facilities manager Controller 9 Drifts organisering Rengøring

Leverandør Kunde/lejer SES underleverandør Leverandør forsyningskæde