Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At bruge disse to ord rigtigt
Advertisements

Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Når lærere samarbejder med forældre
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Et væksthus for børn og voksne
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Folke skole UU Kom- mune Alder Tværs Udd Instit/ Prod. UV assistent
Idrætsskole fra 1. august 2008
Ikke til at komme udenom… MJUK er etableret bl.a. på baggrund af støtte fra: Morsø HK, Nordvestmors boldklub, Ø. Jølby Borger og Erhvervsforening, Ø. Jølby.
Tværfagligt samarbejde
Mentorordning i Skive.
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
en elevrådskonference Afholdes af Netværk A - Sjællandsgruppen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Projektlederens rolle(r)
Tilfredshedsundersøgelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Fakta om unge Alle skal have en uddannelse 96% starter
- Hvad kan I forvente som forældre?
forældre og klassens sociale liv.
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Læring i et vejledningsperspektiv
Unge og Kirke Hvordan virker vi sammen. Smittende tro… ”2010 har været et helt fantastisk år for mig. Jeg vil huske det igennem hele mit liv for at være.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Ved Jannie Asklund Mobil:
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Fremme af unges mentale sundhed
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Skive Kommune: Hvordan kan kommunale initiativer over for borgere med psykiske problemstillinger sikre gode skoleforløb og bedre tilknytning til arbejdsmarkedet.
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/
Historien om de gode venner.
En samlet strategi for hele skolen giver bonus Struer Statsgymnasium.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Glad Motion Et motionstilbud til hjemmeboende demensramte
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
-projekter i den kommunale tandpleje. LIF Teamdag 2015 Mandag d. 30 november 2015.
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Præsentationens transcript:

Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse er markant bedre, hvis de trives og fungerer godt i dagligdagen både personligt, social og fagligt. •Netværksgrupperne er med til at eleverne bliver bedre rustet til ungdomslivet efter folkeskolen og dermed til at gennemføre en ungdomsuddannelse. •I øjeblikket (2010) er der netværksgrupper på 7 skoler i Skive Kommune.

Fakta  Flere og flere skoleelever får "ondt i livet"  De fleste klarer sig heldigvis godt, men en stadig voksende gruppe slås med problemer som o lavt selvværd, o ensomhed, o marginalisering, o angst, o depression, o selvmordstanker, o forsømmelser o m.v.

Styrken i netværksgrupperne er  Socialt samvær med andre jævnaldrende  Større netværk  Mere selvværd  Et sted at ”læsse af”  Mulighed for at blive mødt som den de er  Voksne, som har tid til at lytte  Mulighed for at udveksle erfaringer med andre i ”samme båd”  Hjælp til at se frem og ”Se verden med nye briller” At elever som til tider synes at skolelivet eller andet er svært får:

Struktur  Grupperne ledes af en lærer fra skolen og UU vejlederen o Læreren får ca. 40 t. til opgaven  Pigerne er fra kl.  Gruppestørrelse ca. max. 8. ellers deles i 2 grupper  Foregår hver 14. dag dels i undervisningstiden, dels uden for  Der laves en aktivitetsplan  Eleverne ”spottes dels af lærerne og dels af vejlederen (forældre)  Lærer eller vejleder tager kontakt til den unge og tilbyder at være med i gruppen. Herefter kontakt til hjemmet.  Der underskrives et papir vedr. tavshedspligt i gruppen.

Eks. på indhold og aktiviteter:  Gruppesamtale hvor alle kommer til orde. Tage emner op, som optager pigerne eller emner som de voksne giver oplæg til.  Springgymastik i springhal med en instruktør.  Badeland  Motioncenter med oplæg fra instruktør omk. motion, kost og humør. samt gennemgang af div. maskiner. Derefter motion.  Bowling  bytur med besøg på spisested (hygge, men også lidt læring i forhold til adfærd på restaurant)  "skovtur" madpakker og tæpper. Selv tænde bål og derefter riste skumfiduser mv.  Inviteret på kaffe hos en af pigerne privat. De hyggede, så værelser mv. Kom lidt tættere på hinanden  Samtale imens de malede malerier.  Set DVD med Søren Lynge. Om at være en ”kegle”. Det gav dem i den grad stof til eftertanke.  Foredrag med Joan - en pige, som selv har haft mange problemer og om at komme videre.  Ridning med guide  Bage i skolekøkken - Julehygge med at lave konfekt  Biograftur  Lave fin afslutningsmiddag inden sommerferien  - Afslutter hver gang med en runde, hvor alle siger noget positivt de enten glæder sig til eller som er sket siden sidst.

 Jeg har fået nye venner  Jeg har fået mere selvtillid  Jeg er mere glad for at gå i skole  Fra starten var der få venner – til sidst var der mange venner  Jeg har lært at lukke af for kommentarer  Jeg er bedre til at åbne op når jeg sidder i en lille flok  Jeg er blevet bedre til at klare hverdagen  Jeg har fået svar på de fleste spørgsmål som jeg havde mest brug for, og det har hjulpet mig meget gennem hverdagene.  Jeg er blevet mere aktiv i skolen, og jeg har fået det meget bedre i skolen...  Jeg føler mere, at jeg har en grund til at møde op i skole for lige meget hvad, så ved jeg, at jeg kan finde en at snakke med et eller andet sted og der er også gennem gruppen blevet knyttet nogle venskaber Elever fra netværksgrupper har udtalt:

Tværs møder Gruppetovholderne mødes 3 gange årligt og:  Udveksler erfaringer  Har mulighed for supervision med ekstern superviser

”Skulle der virkelig ikke mere til!” - Sådan siger en skoleleder Han er nu i færd med at få en drengegruppe i gang

Læs mere på: > Til lærerne> netværksgrupper Her findes projektbeskrivelse, links og gode ideer.