Www.ecodrive.org En måde at spare brændstof på... Men der er en anden!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Advertisements

Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Fokus på brændstof ! ”En hest er ikke bare en hest ” !!
FOKUS! På vores udvikling.
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Forvandl dit liv på 90 dage
13. Ikke-finansielle rapporter
Oplæg på REUN årsmøde 2004 Hedvig Vestergaard
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
RESUME Køretøjer og brændsel
Profitten øget med økologiske tryksager! Kim T. Rasmussen, direktør UniFlip A/S.
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
Rådgiverseminar Schneider Electric Danmark A/S 1 Den globale specialist i energiovervågning video – inspiration - produkter.
Europæisk samarbejde om fugleovervågning DOF’s årsmøde 2012 Nymindegab, 24. marts 2012 Henning Heldbjerg.
Energy and Environment Bioenergi og fremtidens jordbrug Indlæg på Dansk Landbrugsrådgivnings seminar d. 23. August 2006: “Energiafgrøder i biogasprojekter.
International Økonomi A
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
Analyse- og udviklingsmodel
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Strategiplanen er fundament og retning.
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
Energibesparelser i offentlige bygninger
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Udvikling – del II.
mulige reformstrategier
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Kursus i analyse af projekter med ren energi Analyse af udledning af drivhusgas med RETScreen ® software © Minister for naturlige ressourcer Canada 2001.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Klimaændringer og udledning af drivhusgasser
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem? Klimaforandringerne EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
EU’s mål På vej mod en fremtid med større forsyningssikkerhed.
Tværfaglig undervisning
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Hvad gør EU for klimaet? Jeppe Gents Europa-Kommissionen,
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Zero Carbon Network P. ELLEGAARD A/S. Hvad er Zero Carbon Network? Zero Carbon Network er et initiativ for virksomheder i Region Sjælland, der arbejder.
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Kan landbruget reducere udledningen af drivhusgasser?
The Friends of Scouting in Europe. Hvem er Friends of Scouting (FOSE) i Europa? Flere end 400 enkeltpersoner, fra hele verden, som har givet en økonomisk.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Globalisering, side
Planteproduktion 2004 Pesticidplan Per Kristensen Handlingsplan for nedsættelse af forbruget af bekæmpelsesmidler (1987) Pesticidhandlingsplan.
Hans Martens EU I HVERDAGEN – EUROPA 2020 SOM CASE.
Danfoss ligningen og dilemmakort CO 2 Emissions = GNP/Population Population  Energy/GNP CO 2 /Energy  
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Energipolitik – vækst og klima
Hvor langt på literen Bilsælgeruddannelsen Afstemning af forventninger
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Fakta om Spar Bonde Spar Bonde blev stiftet i 2001 af en række landmænd, der så behovet for en indkøbsklub. Spar Bonde drives af SLF, LMO, SAGRO og Centrovice.
Præsentationens transcript:

En måde at spare brændstof på... Men der er en anden!

Økonomi-kørsel er: energi effektiv kørsel, samt udstyr og indretning af bilen Det sikre: - forbedring af vejsikkerhed, - bedre udnyttelse af brændstof, - besparelse af penge - bekæmpelse af klimaforandringer Willy Raimund, Austrian Energy Agency

Begynd med…  Ikke at køre overhovedet, det er den bedste måde at spare brændstof/energi på  Udskift køreture i bil med mere miljøvenlige transportmåder  1/3 af alle køreture er kortere end 5km  Hvis du skal køre i bil, så gør det på „den miljøvenlige måde“

Økonomi-kørsel, hvad er det?  Skift til højere gear for mindre end 2500 omdr./min.  Hold farten i det højest mulige gear  Se fremad, vær forudseende og følg trafikken  Sænk farten med køretøjet i gear  Undgå hurtig acceleration og kraftige opbremsninger

Andre måder at spare brændstof på  Stands motoren ved korte stop  Undgå overflødig last  Undgå tagbokse og andet på taget  Optimer brugen af aircondition og bagrudevarmer  Tjek dæktryk regelmæssigt  Udnyt bilens udstyr

Fordele ved økonomi-kørsel  Øger vej-sikkerheden  Reducerer brændstofforbruget og CO 2 udslippet med 10-15% i gennemsnit  Reducerer omkostningerne  Mindre slitage, færre vedligeholdelsesomkostninger  Færre støjgener  Øget komfort  Alt på samme rejsetid

Fordele ved økonomi-kørsel  „Ingen vej tilbage“, det bliver dyrt at reducere udslip af drivhusgasser fra transport  eks. Holland kalkulerer med 5-7 € per reduceret ton CO 2  „En vifte af muligheder“  med hensyn til råolie og brændstofpriser

Ulemper ved økonomikørsel  Ingen er endnu dukket op!  Ingen negative følgevirkninger indtil nu (eks. at folk ville køre mere, fordi de brugte mindre brændstof)  Interessenter (eks. virksomheder, udviklere, leverandører, markedsføringsfirmaer): på trods af alle fordelene, kan det stadig være en udfordring at overbevise dem (eks. køreskole organisationer)

Økonomi-kørsel: fremtidsperspektiver  Undervisning af kørelærer (og censorer)  Obligatorisk del i køreskolernes pensum  Opmærksonhedsskabende aktiviteter eks.  konkurrence „Spritsparwettbewerb“ I Østrig  TV-rekalmer i Tyskland og Holland  PR  Undervisning af billister, buschauffører og truckførere

Økonomi-kørsel: fremtidsperspektiver  Støtte til opstart af nationale programmer  eks. Canada, de Baltiske lande, Spanien)  Forskning og videnskablige beviser  eks. øget vej sikkerhed, langsigtet effekter, effekt af simulator-træning eller indretning af bilen  Vejledning til udstyr og indretning af bilen, simulatorer og computerspil

Drivers of ECO-DRIVING KulturLovgivning Teknologi

Hvad så Europa?  Aktiviteter på nationalt plan  Østrig  CH  Tyskland  Holland  Scandinavien  Spanien, de Baltiske lande…  ECO-DRIVING Europe og økonomi-kørsel projekter

Vigtigste resultater  Fordelene ved økonomi-kørsel er bredt accepteret  Kvalitetsstyring er et nøglepunkt  Markedsføring over for forskellige målgrupper  Kørselssimulatorer kan være effektive  Skriftlig kommunikation kan godt stå alene

Strategi for fremtidige resultater  Uddannelse af nye billister er nøglen til fremtiden  Obligatorisk uddannelse til truck- og buschauffører  Spar tid og billige produkter (simulator, „Spritsparstunde“...) er et „blikfang“  Udstyret på instrumentbrættet – den eneste vej til alle fremtidige kører  Politisk integration mellem klimabeskyttelse og vej- sikkerhed

Økonomi-kørsel forener...  Virksomheder  Udviklere  Leverandører  Markedsføringsfirmaer

lær´ af hinanden  Know-how platform  nyhedsbreve  hurtig, informativ, personlig udveksling  Teknisk viden  Handling  Involvering af interessenter  Mål-strategier  Marketing  Kvalitetsstyring  Standarder og undervisningsmaterialer

deltagere og støttere  Pilot projekter  Ekstra deltagende lande  Udviklingsstrategier  Praktisk support  Undervisningsmaterialer  Legitimation

ECO-DRIVING i Østrig  2004: Opstart af ECO-DRIVING I Østrig (  Austrian Energy Agency sammen med  Austrian Federal Ministry of Agriculture, Forestry, Environment and Water Management (“Lebensministerium”)  Federal Branch Association of Driving Schools  Programmet er en del af “klima:aktiv->mobil” et initiativ der skal være med til af opfylde målene i Kyoto-aftalen

Hovedelementerne i Østrigs økonomi-kørsel  Konkurrence i økonomi-kørsel Alle billister blev inviteret til at deltage i en konkurrence i brændstof- besparende kørsel. Konkurrencens mål var at sprede ideen om økonomi- kørsel til billister og køreskoler.  Økonomi-kørsels certifikat for kørelærere På et pilotseminar er 20 kørelærere blevet uddannet og certificeret som “økonomi-kørsels-trænere” der skal opfylde en vis standard.  Co-operation med flere operatører En lang række af professionelle kører er inviteret til at deltage i økonomi- kørselstræning. Trænere fra flere områder (stat, jernbane, busselskaber, hæren osv.) er inviteret til at deltage i certificeringskurserne.  Øget fokus, markedsføring og PR De øverste punkter støttes op af PR, eks. radiospots, trykte mediers dækning, foldere med tips om brændstofbesparelse etc.

Energieffektivitet Kør i højt gear ved lavt omdrejningstal Økonomi-kørsel mindsker brændstofforbruget Undersøgelser viser at effekten af træning er vedvarende Reduktion af brændstof- forbruget på mere end 10-15% er normalt 60 km/h

Støj ECO-DRIVING reducerer støjgener Støjen fra 32 biler ved 2000 rpm er den samme som støjen fra 1 bil ved 4000 rpm

Miljømæssige indvirkning Økonomi-kørsel mindsker udledninger og forbedrer miljøet lokalt

Aerodynamik

Gear, fart og brændstofforbrug

Gear, fart og brændstofforbrug

Acceleration, gear og brændstofforbrug

eksempler på hjælpeværktøjer PC spil database for brændstof effektive biler brændstofforbrug On-board måler computer beændstoføkonomimærke(retrofitting) (indbygget)

Udstyr og indretning af bilen  Hjælp til at overvåge og reducere brændstofforbruget (og følge Ø-K principperne):  økonometer  øko-omdrejning-meter  fartpilot  on-board computer (måling af brændstofforbruget)  gear skift indikator  accelerationsbegrænser

Udstyr og indretning af bilen  Omdrejningstæller forhindrer at bilen bliver kørt med en for høj og derfor meget ineffektiv fart.  Fartpilot Fartpilot gør det nemt at holde en stabil fart  On-board computer Viser det aktuelle brændstofforbrug, og føreren får direkte feedback på sin køreadfærd og dennes påvirkning af brændstofforbruget.  Økonomometer og gearskiftindikator Et brændstof-forbrugsmeter. En gearskiftindikator viser føreren hvornår det er mest brændstofbesparende at geare op.  Fartbegrænsere og/ eller omdrejningsbegrænsere Fartbegrænsere og/ eller omdrejningsbegrænsere hjælper til at undgå uhensigtsmæssige og for store omdrejningshastigheder. Alle de nævnte enheder medfører brændstofbesparelser på 5%. Kombineret med køreteknisk træning er besparelserne væsentligt højere.

Tilbage til fremtiden  Lad os tage til året 2012, slutningen af Kyoto-perioden  Og se nogle ECO- DRIVING nyheder.

ECO-DRIVING Nyheder  Østrig var det sidste af de 27 EU-lande, der introducerede ECO-DRIVING i den anden fase af kørekort proceduren for at opfylde det harmoniserede Europæiske kørekort direktiv  På trods af dette uddannes hvert år nye førere i ECO-DRIVING

ECO-DRIVING Nyheder  For 6 år siden, blev yderligere træning obligatorisk for lastbil- og buschauffører, vedtaget af Europa Kommissionen herunder et ECO-DRIVING modul  Der er nu ingen lastbilchauffører på de europæiske veje, der ikke har en ECO- DRIVING uddannelse

ECO-DRIVING Nyheder  Transporterhvervets øgede udledning af CO 2 har medført store bøder til EU- landene som følge af Kyoto aftalen  ECO-DRIVING har reduceret CO 2 udslippet fra transportområdet med 2%, hvilket sparer EURO om året.  Med en investering på bare 7 EURO i ECO-DRIVING i 2002 har den hollandske regering sparet 50 EURO for udledning af 1 ton CO 2.

ECO-DRIVING Nyheder  2-liter biler med integreret ECO-DRIVER mode har opnået en andel på 5% af alle nye biler  Nye direktiver foreskriver brændstofspare for alle automatgearkasser, der sælges i EU  Intelligent Speed Adaptation og REV-kontrol styre bilerne i mere end 95% af køretiden

ECO-DRIVING Nyheder s  ECO-DRIVING vælges som et case studie fra vugge til grav ( )  Hovedbudskabet: Dets succes gjorde ECO-DRIVING programmet unødvendigt

oplæg til diskussion  (Hvordan) Kan du bruge Ø-K i din situation?  Beregn effekterne af en implementering af Ø-K i hele EU ( reduktion i tons CO 2 )  Hvordan kan man overvinde mulige forhindringer ved en implementering af Ø-K?

Inputs til diskussion  The European Climate Change Programme (ECCP) kalkulerede i 2001 med en potentiel reduktion på mindst 50 Mton CO 2 ved uddannelse af førere og økonomi-kørsel i Dette vil betyde besparelser for forbrugerne på cirka € 20 Billion pr. år.  Virksomheder: For Dutch national transportation (80,000 km pr. år) vil dette betyde en gennemsnitlig besparelse på omkring € 800 pr. år pr. køretøj. For Dutch international transport ville besparelsen måske løbe op i € 1,400 pr. år pr. køretøj.  Gennemsnitlig besparelse for en passagerbil pr. år: 120 €  Amortisation af gennemsnitlig Ø-K træning: tager 3 måneder (virksomheder) til max. 6 måneder (passagerbiler)

Se mere om ECO-DRIVING! Wily Raimund, Austrian Energy Agency Tel: A-1060 Vienna, Otto-Bauer-Gasse 6