Beskriv en virksomhed - Nokia

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Advertisements

10 Konkurrencesituation
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Analyse af eksterne og interne forhold
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Produktion og Logistik
Fremtidens vinderhold DI fødevarer årsdag
Aktuel lønudvikling og fleksible lønpakker
Den glade CEO og iværksætter!
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Præsentation af e-takeaway.dk
Floor Heating arketype processen
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Introduktion af Danmarks største jobmarked på Godkendt rådgiver for Selskabet.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Innovationstyper & Innovationsrader
Stedet som indgang til digital forvaltning
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Januar 2011 Trivselsmøder.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
IT Arkitektur og Sikkerhed Mobil sikkerhed, trådløse teknologier og VPN.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Business cases.
Årsmøder og generalforsamlinger 2015
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
af 15 Region Hovedstadens Vækstbarometer Konjunkturer Udsigt 2015 ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt.
Skab kraft i fortællingen Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
SUF - gevinstrealisering
Sælg et produkt eller en tjeneste
Præsentation af forretningsplan
10 Konkurrencesituation
Præsentation af forretningsplan
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Historie og organisation
Mission, vision og forretningsidé
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

Beskriv en virksomhed - Nokia

Fordeling af opgaver i gruppen Per Hvad er det for en virksomhed Hvad producerer den Historie Claus Ejerforhold Organisation Markedssituation Søren Konkurrenter Medarbejderkvalifikationer Fremtid

Projektplan Dato Opgave 18-11-2003 21-11-2003 24-11-2003 25-11-2003 Find og udvælg virksomhed Fordel opgaver i gruppen Tidsplan Per Claus Søren Færdiggørelse af opgave Fremlæggelse

·   Nokia ·   Hovedproduktet er mobiltelefoner men digitalt tv-udstyr er også en del af produktudvalget. ·   Historie Nokias rødder går helt tilbage til 1865, da mineingeniør Fredrik Idestam grundlagde en skovindustrivirksomhed i den lille finske landsbyflække Nokia i det sydvestlige Finland. I 1898 etableres den finske gummifabrik, Suomen Gummitehdas, et andet sted i Finland, og i 1912 påbegyndte den finske kabelfabrik, Suomen Kaapelitehdas Osakeyhktiö, sine aktiviteter. Med tiden ændredes ejerskabet sig for de to virksomheder og Nokia, så de efterhånden lå i hænderne på blot et par ejere. Endelig blev de tre virksomheder i 1967 fusioneret i Nokia Corporation. Vejen til succes har således været lang og stenet for mobiltelefongiganten. Fra i over 100 år at have produceret gummistøvler, toiletpapir og kabler, er den finske virksomhed i dag en af verdens førende inden for mobiltelefoner.

Organisation Firmaet Nokia er bygget af Nokia Group, som er hovedselskabet. Nokia Group består af tre dele der tjener penge og en forskningsafdeling. Nokia Mobil Phones er den del af Nokia Group der står for den største del af indtjeningen. Nokia Phones producere mobiltelefoner og alle segmenter der har med dem at gøre. Dette omfatter protokoller, udstyr, tilbehør og andre ting. Nokia Networks er en af de førende udbydere af mobil- og IP-netværksinfrastruktur samt relaterede tjenester. Nokia Networks er den anden største del af virksomheden. Nokia Ventures Organization er den tredje og sidste del af Nokia Group der tjener penge. Formålet med Nokia Ventures Organization er at identificere og udvikle nye forretningsidéer uden for Nokias aktuelle fokusområde og bidrage til vækst og fornyelse inden for vores eksisterende kerneområder. Den sidste del af Nokia Group er deres forskningsgruppe som de kalder Nokia research center. Denne del af firmaet står for forskning og udvikling af nye teknologier til videreudvikling i de andre afdelinger. Forskningsafdelingen er en af de vigtigste dele i Nokias organisation. Deres opgave er at sørge for at de bevarer forspringet i forhold til deres konkurrenter.

Ejerforhold Nokia er et aktieselskab. Firmaet er så stort at det står for 40% af Finlands samlede bruttonationalprodukt.

Omsætning Nettoomsætning efter forretningsgruppe, 2. kvartal af 2003 mio. EUR % Nokia Mobile Phones 5 513 78 Nokia Networks 1 480 21 Nokia Ventures Organization 82 1 Nokia Group 7 019 100 Herover vises hvor stor en del af indtjeningen til firmaet de enkelte afdelinger har  

Ledelse Til at styre firmaet og udarbejde visioner for fremtiden har Nokia en koncernledelse der består af 10 personer. De er listet herunder med titler.   Koncernledelse Jorma Ollila Bestyrelsesformand og CEO Pekka Ala-Pietilää Adm. direktør og medlem af koncerndirektionen, Nokia Matti Alahuhta Adm. direktør, Nokia Mobile Phones Sari Baldauf Adm. direktør, Nokia Networks Dr. J.T. Bergqvist Vicekoncerndirektør og direktør, IP Mobility Networks, Nokia Networks Pertti Korhonen Vicekoncerndirektør, Nokia Mobile Software Olli-Pekka Kallasvuo Vicekoncerndirektør, CFO, Nokia Group Yrjö Neuvo Vicekoncerndirektør, CTO, Nokia Mobile Phones, og medlem af direktionen, Nokia Group Veli Sundbäck Vicekoncerndirektør Anssi Vanjoki Seniorkoncerndirektør, Nokia Mobile Phones

Konkurrenter Nogen reel konkurrence kan man ikke sige at Nokia har, men der er dog andre mobil-telefon leverandører på markedet. Sidste år, 2002, så tallene sådan ud;

”Medarbejderkvalifikationer” Nokia arbejder målbevidst med personalepolitik for at opnå status som en positiv arbejdsgiver. Derfor er det vigtigt for Nokia at forstå deres ansattes forventninger og personlige præferencer omkring deres ansættelse. "Nokia Employee Value Proposition" er et konkret ansættelsestilbud til hver medarbejder, som løber fra den allerførste dag i Nokia. Det omfatter fire fundamentale elementer, der skal motivere, engagere og bibeholde tilfredshed hos medarbejderne og velbefindende på arbejdspladsen. Disse fire elementer er "The Nokia way" og Nokias værdier Belønning baseret på ydeevne Professionel og personlig udvikling Balance mellem arbejdsliv og fritid Hos Nokia har de lavet flere løsninger for hver af disse fire kategorier for at sikre os, at medarbejderne får det, de har mest brug for og værdsætter, mens de er ansat hos Nokia. Der er taget højde for, at mennesker har forskellige behov på forskellige tidspunkter af deres arbejdsliv.

Fremtiden… Nokia har en vision om en mobil verden, hvor teknologiske nyskabelser benyttes til at give folk mulighed for at få trådløs adgang til applikationer og tjenester, uanset tid og sted. Der er tre globale megatrends bag denne udvikling: Mobilitet, internettet og konvergens. Det er Nokias mål at indtage og fastholde en ledende rolle inden for udviklingen af kommunikationsprodukter og -tjenester, der beriger folks dagligdag og giver virksomheder mulighed for økonomisk vækst. Nokia arbejder hårdt for at holde et klart fokus på menneskelige behov og på samme tid styre risici, opbygge et godt omdømme samt integrere interessenternes forventninger i virksomhedens beslutningstagning. På tærsklen til 2004 forventer de, at markedsforholdene fortsat vil være en stor udfordring, men de vil forsøge at fastholde og udvide vores markedsførende position og på samme tid opnå høj lønsomhed og vinde markedsandele inden for vores to hovedforretningsområder.

Fremtiden… Netværk: Når vi ser fremad, vil den største udfordring ligge i at fastslå, hvordan vi styrker deres lederposition inden for 3G-netværk. Nokia mener at være på vej til at kunne nå målet om en markedsandel på 35% af det samlede infrastrukturmarked. Mobiltelefoner: Nokia vil fortsat arbejde for at sikre fortsat og øget føring på markedet for telefoner med en række nye produktlanceringer, der er planlagt for dette år, bl.a. helt nye produktkategorier og koncepter. Evnen til fortsat at forny og forbedre vores produktsortiment og samtidig kunne håndtere udbud og efterspørgsel vil være nøglen til at nå vores fastsatte mål for finansiel vækst samt øgede markedsandele. Nokia har god opbakning fra vores samarbejdspartnere og står derfor godt rustede til en storstilet implementering af 3G-netværk. Operativsystemer og forskellige trådløse adgangsteknologier som f.eks. UMTS, WLan og Bluetooth er nøglefaktorer i udviklingen mod en trådløs webrelateret verden. Disse teknologier vil fortsat fremme branchens indtjening i de næste par år.

The End Made by: PerJensen Claus Højgaard Jensen Søren Guldbrand Pedersen