Social kapital i krisetider

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Jan Forsing og Lisa Andersson
Fortolkning af AMO reformen
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Virksomhedens sociale kapital - En ny indgang til Arbejdsmiljø?
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Borgernes barrierer for brug af IT
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Virksomhedens sociale kapital
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Ledelse af innovative medarbejdere
Arbejdsglæde eller sygefravær
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Tillid Temadag for AMIR
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Sie – Årskonference marts 2010 Vejle Center Hotel.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Den lærende organisation
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Frivillighed på kommando findes ikke
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet?
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
FOA FTR og overordnede MED-rep. 6. juni 2011 Hans Hvenegaard Virksomhedens sociale kapital.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
Peter Hasle, 2007 Social kapital og den samarbejdende virksomhed 21. juni 2007 på LO-skolen Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Sæt fokus på arbejdets kerne hvis du vil forbedre trivslen Personalechefkonferencen, 4. november 2008 Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Sparekassen uden regler og forretningsgange Gennem værdier og selvledelse til en af Danmarks bedste arbejdspladser.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Uddannelse i sygefraværshåndtering
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Sådan arbejder den gode TR
Virksomhedens sociale kapital
Mere MOST - mindre fravær
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Social kapital i krisetider HR-dagen, d. 3. oktober 2012 Peter Hasle Professor, Ph.D. Center for Industriel Produktion Aalborg Universitet København

Danmark Graversen et al. FORA, 2011

Peter Hasle

Tillid til andre mennesker i Europa Skala 1-10 Udvalgte lande European Quality of life survey 2007 Peter Hasle

Autonomi på arbejdspladsen i Europa Danmark Skala fra 1-5, European working conditions survey 2005 Peter Hasle

Spændinger mellem ledelse og medarbejdere PCT. European quality of life survey 2007 Peter Hasle

Gjort noget for at påvirke forhold på arbejdet 10 20 30 40 50 60 70 80 % Danmark Norge Sverige Schweiz Holland Slovenien Spanien Rumænien Portugal Tyskland J. G. Andersen, 2004 Peter Hasle

De særlige danske forudsætninger giver et stærkt udgangspunkt Høj social kapital i samfundet Vi har tillid til hinanden Relativt små sociale forskelle (stadigvæk) Høj social kapital på danske arbejdspladser Lave spændinger mellem arbejdsgivere og med-arbejdere Traditioner for at samarbejde Aktivt engagement Peter Hasle

En definition af virksomhedens sociale kapital ”Virksomhedens sociale kapital er den egenskab der sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse dens kerneopgave” Peter Hasle Peter Hasle

Virksomhedens sociale kapital Samarbejds- evne Tillid Retfærdighed Kerneopgaven Peter Hasle Peter Hasle

Udviklingstræk i ledelse og organisation Teknologien overtager rutinearbejde og efterlader arbejdsopgaver baseret på skøn Arbejdsopgaverne bliver stadig mere komplekse og kræver stadig flere horisontale kontakter De traditionelle styrings- og koordineringsprincipper bliver utilstrækkelige: Marked: Køb og salg af produkter og ydelser Bureaukrati: På forhånd fastlagte roller og opgaver Samarbejde som det nye princip: Engagement i opgaven og anerkendelse af bidrag til en fælles løsning Peter Hasle

Relationel koordinering i orthopædkirurgi Gittell, 2009 Peter Hasle

Social kapital har positiv indflydelse på produktivitet og kvalitet: Team effektivitet Overlevelse af iværksætter virksomheder Tværgående vidensdeling Udvikling af intellektuel kapital Innovation Mindre personaleomsætning Bedre indlæring på skoler Færre liggesår og beboerkvalitet på plejehjem Sengedage og patienttilfredshed på hospitaler Performance i kommuner Trivsel og helbred Peter Hasle

Social kapital har også betydning for arbejdsmiljøet Peter Hasle

Individuel social kapital og selvrapporteret helbred Odds ratio Dårligt helbred Høj social kapital Lav social kapital Kouvonen et al, BMC Public Health 2006 Peter Hasle

Kollektiv social kapital og selvrapporteret helbred (afdelingsniveau) Odds ratio Dårligt helbred Høj social kapital Lav social kapital Kouvonen et al, BMC Public Health 2006 Peter Hasle

Tilfredshed med livet og tillid til ledelsen i Canada skala 1-10 5 eller under 6 7 8 9 10 Tilfredshed med livet, skala 1-10 Et point forbedring i tillid til ledelsen øger tilfredshed med livet - lige så meget som 30% forøgelse af indkomsten. Helliwell & Huang, 2008 Peter Hasle

Retfærdighed og fravær Resultater fra en finsk undersøgelse af 31.000 offentligt ansatte Relativ risiko for fravær (mindst 3 dage) Mænd Kvinder Elovainio et al. Soc Sci Med 2005;61:2501-12 Peter Hasle

Retfærdighed og psykisk helbred 1,00 1,12 1,55 1,0 1,18 1,60 0,5 1,5 Høj Middel Lav En undersøgelse af 10.308 britiske funktionærer fulgt over 6 år. RR Risiko for dårligt psykisk helbred blandt raske ved undersøgelsens start Retfærdighed (proces) Kvinder Mænd Ferrie et al. Occup Environ Med 2006; 63:443-450. Peter Hasle

Arbejdspladsen gør en forskel 30 40 50 60 70 80 90 Retfærdighed Lodret tillid Sparekassen Konsulenthuset Sundhedstjenesten Døgninstitutionen Daginstitutionerne Hjemmeplejen Familierådgivningen Cateringen Trykkeriet Maskinfabrikken Transportmateriel Banken IT-virksomheden Skala 0-100 Hasle et al, 2008 Peter Hasle Peter Hasle 20

Der er forskel på sammenlignelige virksomheder 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 5,5 6 Arbejdsglæde Social kapital Folkeskoler i København Forskningsprojektet ’Engagement eller mistillid i folkeskoler’, www.teamarbejdsliv.dk Peter Hasle

Opbygning af social kapital Opbygge social kapital Udvikle løsningen af kerneopgaven Peter Hasle

Trykkeriet - den negative og fastlåste tillidsspiral Refleksion over afvisning af direktørens forslag til at inddrage konsulenter til at hjælpe: “Kommunikation er et reelt problem. Måske skulle vi have brugt noget tid på at overveje forslaget – måske kunne det så være lykkedes. Men vi afviste det meget hurtigt, fordi vi har erfaringer for at han [direktøren] aldrig vil noget godt.” (Tillidsrepræsentant) Begrundelse for afvisning af medarbejdernes forslag til styrket forebyggende vedligeholdelse: “Der er helt klart tale om dovenskab. Det er altid meget lettere for dem at sidde og drikke kaffe mens de venter på en smed i stedet for at tage kedeldragten på og selv gå i gang med skiftenøglen.” (Direktør) Peter Hasle

Tillidsspiralen Leder beslutning Medarbejder oplevelse fortolkning handling Peter Hasle

Tillid En definition: Accept af egen sårbarhed i forventning om at den anden ikke udnytter sårbarheden Tillidsbaseret ledelse: Ledelsen afgiver kontrol til medarbejderne i forventning om at de ikke udnytter situationen Medarbejdertillid: Medarbejderne accepterer at blive ledet i forventning om at ledelse udøves for at varetage det fælles bedste Peter Hasle Peter Hasle

Troværdig adfærd: Velvillighed: Man viser sin gode hensigter (udnytter ikke sårbarhed) Integritet: Man mener og gør som man siger Kompetence: Man demonstrerer at man ved hvad man taler om Uddelegering af kontrol: Man viser selv tillid ved at give kompetence til andre Mayer et al, 1995 og Whitener et al, 1998 Peter Hasle

Hvordan skabes en retfærdig proces Konsistens: Lige behandling af alle Involvering: De berørte høres Respekt: Synspunkter behandles seriøst Synlighed: Beslutningsprocessen er gennemskuelig Forklaring: Hvorfor beslutningen blev som den blev, og hvilken konsekvenser den får Ankemulighed: Unfair og forkerte beslutninger kan omgøres (Leventhal 1980 og Kim & Mauborgne 2003) . Peter Hasle

Samarbejdsevne Struktur: Netværk Relationel koordinering Anerkendelse: Både ledelsen og medarbejderne gør deres bedste Både ledelsen og medarbejderne har legitime interesser Man viser aktivt anerkendelse af de andre Normer og værdier understøtter samarbejdet fx: Hjælpsomhed Lydhørhed Orientering mod fællesskabet Peter Hasle Peter Hasle

Fra kontrol til coaching i bankafdeling Kontrollerende ledelsesstil: Måling af individuel performance Individuel belønning Deltagelse i konkrete sagsbehandling Ny støttende ledelsesstil: Tillid til medarbejderes beslutningskompetence Coaching af medarbejderne Kollektiv belønning Resultat: Bedre psykosocialt arbejdsmiljø bedre økonomisk performance Peter Hasle

Tillid tager tid ”Jeg var meget detailorienteret og regelfikseret. Jeg ville gerne have, at der var faste rammer, som jeg måtte bevæge mig inden for. Derfor var det med sommerfugle i maven … Jeg turde ikke tro på det, de sagde – hvis nu der sker en fejl, så er det det, og så lærer vi af det – jeg tænkte, det kan sgu ikke passe … Det skulle jeg vende mig til, at det var anderledes.” (medarbejder i Sparekassen) Peter Hasle

Fra ledelses- til medarbejderkoordinering med lean Medicinleverance til kemoambulatorium på sygehus: Daglige problemer med levering af medicin til tiden og med produktion af medicin til aflyste patienter Ledelserne af afdelingen og apoteket har jævnligt holdt møder hvor de er blevet enige om stramme op Ifm. et leanprojekt blev sygeplejersker og apoteks-assistenter ved et kaizen blitz sat sammen og gennem en minutiøs gennemgang af kommunikationen mellem afdelingerne løste de problemerne Peter Hasle

Hvordan træffes der beslutninger med høj social kapital? Kriteriet er løsning af kerneopgaven Forståelsen af kerneopgaven er hverken entydig eller simpel Både ledere og medarbejdere bidrager til at udvikle en fælles forståelse af kerneopgaven At der skal skæres igennem og træffes en beslutning, accepteres fordi medarbejderne: har tillid til at det sker ud fra løsningen af kerneopgaven til det fælles bedste beslutningerne træffes og gennemføres på en retfærdig måde Peter Hasle

Social kapital fører ikke til et konfliktløst konsensus Høj social kapital indebærer accept af andre gruppers interesser, perspektiver og fortolkninger Afvisning af kritik - fx i form af prædikatet modstand mod forandring - nedbryder social kapital Social kapital indebærer derfor en evne til at rumme og anerkende kritik uden uenighed fører til uløselige konflikter Peter Hasle

Social kapital som et trivselsprojekt? Social kapital er en ressource til løsning af fælles opgaver Trivsel uden opgaveløsning har ikke noget med social kapital at gøre Fokus på det positive i at løse den fælles opgave betyder mere for trivslen end fokus på trivsel Social kapital en strategisk ressource for hele organisationens opgaveløsning En styrkelse af den sociale kapital fører derfor til en positiv udvikling i både effektivitet, kvalitet og trivsel Peter Hasle

Kriser - en trussel og en mulighed for social kapital Projekt start (antal ansatte) Projekt slut Forandring % Trykkeriet 120 100 -17 Cateringen 220 -45 Transport- materiel 400 180 -55 Peter Hasle Peter Hasle

Forandringer i den sociale kapital   Trykkeriet (17% fyringer) Cateringen (45% fyringer) Transportmateriel (55% fyringer)  (skala 0-100) Resultat Foran-dring Vertikal tillid 40.8 -4.3* 52.1 7.9*** 64.7 2.9* Horisontal tillid 62.2 -2.3 69.3 1.8 69.0 -0.1 Retfærdighed 36.0 -2.9 46.0 4.9* 57.0 2.8* *p<0.05, **p<0.01, ***p<0.001 Peter Hasle Peter Hasle

Social kapital som strategisk grundlag Høj social kapital bidrager både til høj performance og trivsel En social kapital tilgang giver mulighed for at Udnytte unikke ressourcer i virksomheden Sikre medarbejderinteressen i performance og helhedstænkning Sikre arbejdsgiverinteressen i medarbejderinddragelse og et godt arbejdsmiljø En ledelse som går foran: Integritet (jeg siger og gør hvad jeg mener) Velvillighed (jeg gør mit bedste for fællesskabet) Kompentence (jeg handler på et gennemskueligt vidensgrundlag med åbenhed overfor andres bidrag) Medarbejdere som spiller med og tør vise tillid Peter Hasle

Ingen fribillet Udvikling i fællesskab baseret på social kapital giver ikke en fribillet til paradis Enhver organisation er præget af problemer og dilemmaer som der hele tiden skal tages stilling til, og hvor de perfekte løsninger ikke findes Social kapital tilbyder nye ledelelses- og samarbejds-former som udnytter de særlige danske forudsæt-ninger og åbner mulighed for både at forbedre arbejdsmiljø og performance Ledelse, medarbejderrepræsentanter og medarbejdere får nye og mere komplekse roller Peter Hasle

Social kapital og kerneopgaven i en nøddeskal Tak for opmærksomheden hasle@business.aau.dk Peter Hasle