Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
For dig der er glad for mode og energi- besparelser.
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Måske er I gode venner i et år,
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Matematik er det nye sort!
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Fremtidens skole Gruppe 5.
Støttet af • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
Fysioterapiens fremtid  Fremtiden er et spil I selv skal spille  Medspillere er også modspillere  I er selv jeres egen med- og modspiller  Den profession.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Historier fra et demonstrationsprojekt
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Formidling og forankring i organisationen – hvordan
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Inquiry based science education
Hvad gør livet så værdifuldt?
Deltagerstyret undervisning
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
- Klimaet og den globale opvarmning
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
 Skal fra starten være om nære og genkendelige ting  Skal være med mulighed for gentagelse  Skal give eleverne en positiv tilgang til et nyt sprog.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Afsenderens eget univers er - naturligt nok - udgangspunkt når budskaber skal formidles. Afsenderens univers er – foruden en masse viden - fyldt med: Afsenderen.
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
AT8 3a 2010.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Fra vejledning til biologi c
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Almen studieforberedelse
AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kan du holde varmen? Samarbejde mellem AffaldVarme Aarhus og Aarhus Katedralskole.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
HANS CHRISTIAN ØRSTED Lavet af: Emil og Astrid. FAKTA OM H.C ØRSTEDS LIV Hans Christian Ørsted han vidste ikke hvad han skulle bruge sit elektromagnetismen.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Undervisningsdifferentiering uden ekstra arbejde Signe Ammitzbøll Anette Gjervig.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
SRO SKRIV!.
Hovedformål: Sammenhæng
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig? Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll

Energi Hvad har det med mig at gøre? Eleverne har en ringe erfaring med området Energi = Strøm = Ledninger Samfund perspektivet Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll

Hvad Engagerer ? Udgangspunkt i elevernes hverdag Gør det genkendeligt Hvor kan de selv gøre en forskel Skulle bruge sin viden aktivt Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll

Hvordan Lade eleverne selv stille deres undersøgelses spørgsmål Eleverne selv opstiller hypoteser Undersøger og efterprøver Inddrage andre undervisningsmidler Film og tv-udsendelser f.eks. Viden om/Nørd Udstillinger – f.eks. Experimentarium Spil og andre computer simuleringer Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll

Solfanger Fysisk – at bygge solfangeren Lave hypoteser og efterprøve dem Lave målinger på solfangeren Skal formidle sin viden til andre – her en udstilling i zoologiskhave Klæde hinanden fagligt på Udtænke hvad der vil være klogt at formidle på deres stand i zoo Udarbejde plakater der er informative Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll

Hvorfor formidling Deres eget faglige niveau bliver højere Altid sjovere at lave noget andre kan bruge Engageret i forhold til at ”man vil ikke virke dum” Stolte over at ”vide noget” De gør – De husker Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll

Hvad lærer de så? Bruge begreberne aktivitet og i en sammenhæng Kunne forklare sin viden til andre Faglig viden til at ændre egen adfærd De husker det de har lært og ikke kun det de har lavet Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll

Hvad kræver det af læreren? Inddrage eleverne tidligere i forberedelse Slippe styringen Lade kaos råde – det skal nok blive godt igen Hold hoved koldt og bevar overblikket Brug den tid der skal til Tænk muligheder ikke begrænsninger Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll