Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig? Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll
Energi Hvad har det med mig at gøre? Eleverne har en ringe erfaring med området Energi = Strøm = Ledninger Samfund perspektivet Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll
Hvad Engagerer ? Udgangspunkt i elevernes hverdag Gør det genkendeligt Hvor kan de selv gøre en forskel Skulle bruge sin viden aktivt Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll
Hvordan Lade eleverne selv stille deres undersøgelses spørgsmål Eleverne selv opstiller hypoteser Undersøger og efterprøver Inddrage andre undervisningsmidler Film og tv-udsendelser f.eks. Viden om/Nørd Udstillinger – f.eks. Experimentarium Spil og andre computer simuleringer Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll
Solfanger Fysisk – at bygge solfangeren Lave hypoteser og efterprøve dem Lave målinger på solfangeren Skal formidle sin viden til andre – her en udstilling i zoologiskhave Klæde hinanden fagligt på Udtænke hvad der vil være klogt at formidle på deres stand i zoo Udarbejde plakater der er informative Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll
Hvorfor formidling Deres eget faglige niveau bliver højere Altid sjovere at lave noget andre kan bruge Engageret i forhold til at ”man vil ikke virke dum” Stolte over at ”vide noget” De gør – De husker Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll
Hvad lærer de så? Bruge begreberne aktivitet og i en sammenhæng Kunne forklare sin viden til andre Faglig viden til at ændre egen adfærd De husker det de har lært og ikke kun det de har lavet Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll
Hvad kræver det af læreren? Inddrage eleverne tidligere i forberedelse Slippe styringen Lade kaos råde – det skal nok blive godt igen Hold hoved koldt og bevar overblikket Brug den tid der skal til Tænk muligheder ikke begrænsninger Innovativ energiundervisning Signe Ammitzbøll