Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Svend Gønge-skolens værdier...
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Den gode klasse Forældrenes rolle
Forædremøde den
God trivsel = God læring
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Forældremøde X årgang.
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
LÆSEHJØRNET I BLOK A.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
AKTIV DELTAGELSE AF TOSPROGEDE FORÆLDRE GENNEM UNDERVISNING I FORÆLDREINTRA Christiane Bech, Udviklingskonsulent og projektleder Lene Mose Nielsen, Underviser.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Nørlem SFO Forældrerådet Årsberetning 2012/13. Hvem er vi? Eivind Jesper HenrietteIben MajaThekla Flemming.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Omgangstone og kollegialitet
Velkommen til Nordregårdsskolen
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Sprogtilegnelse og sprogpædagogik - at vokse op med mere end et sprog…
Og hjemmearbejde. Er forældrehjælp altid god hjælp? Hvordan ser og oplever barnet verden? Hvilke små forklaringer og hjælpemidler kan synliggøre matematikken?
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
En undersøgelse af et didaktisk eksperiment En undersøgelse af et linjefagsforløb i historie ved læreruddannelsen.
Om forældre som rollemodeller
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
Læsning.
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Læreren som læringsleder
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
læse- skrivevanskeligheder
Klassesamtale om resiliens
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Læringslokomotivets forældresamarbejde
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv? DIA privatskole Mette Ginman Den 13.5.2008

Tosprogede elever har en særlig udfordring De lærer fag på et sprog der ikke er deres modersmål De lærer altså fag på et sprog de er ved at lære Det kræver meget af undervisningen Det kræver meget af forældrene Det kræver meget af eleverne

Krav til undervisningen Undervisningen skal have fokus på sprog hele tiden. Fag er sprog! Eleverne skal have mulighed for at bruge sproget meget i undervisningen (både dansk og modersmålet)

Hvordan kan man som forældre bakke op? Sid i små grupper og kom med forslag Hver gruppe skal have mindst tre forslag

Hvordan kan man bakke op? (Mine forslag) Snak med jeres børn om det faglige – meget gerne på modersmålet Brug jeres egne erfaringer i samtalen Vis interesse for skolen og skolearbejdet Se på undervisningsmaterialet sammen Spørg barnet! Snak sammen! Giv rammerne til lektielæsningen: tid, plads, ro

Mine forslag (fortsat) Giv ros Snak om hvorfor det er vigtigt at få en uddannelse Hjælp barnet med at strukturere sin tid Snak med barnet om hvad der er interessant i skolen Snak om at det kræver ekstra at lære på to sprog

Hvad er vigtigt at barnet får tid til i sit barneliv? Sid i små grupper og kom med forslag Hver gruppe skal have mindst tre forslag

Mine forslag – hvad er vigtigt barnet får tid til? Skolen Fritidsinteresser Venner Familie Barnet skal have hjælp til at få tid til det hele!

Lidt om lektier… Det giver ikke altid mening at give lektier for – fx i sprogfag Lektier kan være mange ting Man lærer ikke altid så meget ved at terpe Man lærer rigtig meget af at diskutere noget fagligt med nogen – brug jeres egne erfaringer.

Hvad er et godt skoleliv? Sid i små grupper og kom med forslag Hver gruppe skal have mindst tre forslag

Hvad er et godt skoleliv? (Mit svar) Det sociale – Vi har det godt! Motivation – Det er sjovt! Engagement – Det er spændende! Må ikke fylde alt – Jeg har tid til andet! Forståeligt og meningsfyldt – Det giver mening! Sammenhæng skole-hjem – Mit liv hænger sammen!

Hvad kræver det af børnene at få en uddannelse? Sid i små grupper og kom med forslag Hver gruppe skal have mindst tre forslag

Krav til børnene – mit svar Tænke over at være tosproget Være bevidst om at de er i gang med at lære et sprog (flere sprog) Bruge mange muligheder for at lære sprog Spørge når de ikke forstår Være nysgerrig Bruge forældre og andre aktivt