Erfaringsudvekslings-Cafe Hver gruppe beskriver/tegner (brainmap, flowchart og lignende) hvordan casene forløber: Case-start opstilling af læringsmål.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mellemtrin EMU.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Nina Tange Aarhus Universitet
Roskilde Tekniske Skole
Readymades / genbrugskunst
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed HTH
De sidste undervisningstimer
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Kvantitative metoder
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Ny Årsrapport Temadag Forretning, potentiale og midtvejsevaluering 4. november 2009 Merete Jensen, projektleder Dorte Marcussen, projektleder implementering.
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed DT Group
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Spejder er sejt!. Plan Hvorfor tager man på Plan? Hvad får du ud af det? Hvordan er det at tage helt alene af sted? Hvordan er det at skulle hjem? Forældres.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Vejlederens kommunikation
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Gruppeudviklingssamtaler
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Læring, kommunikation og samarbejde
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
Direktoratet for Kriminalforsorgen
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Årsplan – en kort en lang
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Organisation/ledelse, procesanalyse
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Flysiktræf Maribo August 2006 Workshop om meteorologi. VejrCheckListen – og lidt om internettets lyksaligheder.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
APPEL Hjemmeværnskompagni Sjælsø. Opstilling KDODEL 1. DEL 2. DEL KMP STAB Opstilling på appelplads Lundehøjgård Flagstang DF KBM/NK/KC.
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 2: Erfaringsudvekslings-Cafe Program: Portefølge Erfaringsudvekslingscafe Case aftaler i jeres nye semestergruppe.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
 1: Afblegningspulver blandes med beise. Alle beisestyrker kan anvendes, dog må 12% beise aldrig komme på hovedbunden.  2: Bruges til kamstrejf, striber,
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Læringsmål og niveaubeskrivelser
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Erfaringsudvekslings-Cafe Hver gruppe beskriver/tegner (brainmap, flowchart og lignende) hvordan casene forløber: Case-start opstilling af læringsmål. Problemområder identificeret ved 1. erfaringsopsamling: –Det er svært at forstå vejlederne –Læringsmålene bliver ofte for brede –Det tager tid at finde folk til ”rollerne” –Det er svært at få alle til at sige noget Indsamling af viden/læring. Hvordan gøres det: –Alene eller med læsemakkere? –Internet og/eller bøger? –Tid? –Har viden om læringsstile flyttet noget?

Erfaringsudvekslings-Cafe Case-slut afrapportering. Problemområder identificeret ved 1. erfaringsopsamling: –Det er svært at forstå vejlederne –Det tager tid at finde folk til ”rollerne” –Det er svært at få alle til at sige noget –Udbytte? Hvad får man med derfra? Personlig opfølgning/refleksion (portfølge): –Omfang –Tid –Udbytte Materialer:Hvid Cafedug til bemaling. Tusser. Post-It’s til kommentarer: grøn = godt, rød = skidt, orange = usikkert/faremulighed

Erfaringsudvekslings-Cafe Når beskrivelserne er færdige (vi bruger den tid det tager) skifter alle undtagen 2 ”stamkunder” til andre borde (bland jer) og Cafe-snakken starter igen: •En af stamkunderne redegør kort for beskrivelserne/tegningerne på bordet •De nye kunder byder ind med gode ideer til forandringer/forbedringer fra deres bord •Der fokuseres på at lave forslag til forbedringer af de røde og grønne sedler Stamkundernes opgaver: Den ene er ansvarlig for at forklare bordets ”indhold” og opdatere det. Den anden noterer alle de gode råd ned og rundsender dem til alle grupper efter Cafeen er lukket. Skiftet mellem borde gentages 1 eller 2 gange efter behov, men stamkunderne bliver ved deres stambord hele tiden. Før Cafeen lukker mødes grupperne ved deres eget bord og stamkunderne redegør kort for de fremkomne ideer. Styringsgrupperepræsentanten noterer hvis der er emner som bør bringes op på eftermiddagens styringsgruppemøde. Med fra Cafeen få hver gruppe sin dug med beskrivelse og case-forløbene og ideer til forbedringer.