BEVÆGEGLÆDE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Er mit barn klar til skolestart ?
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Præstationsangst!.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
De 8 kostråd Et sundt liv hænger ikke kun sammen med det, du spiser, men også med, hvor meget du bevæger dig – og med din livsstil i øvrigt. Samspillet.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Vejlederens kommunikation
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
Sunde børn i Danmark Viden om kost og krop
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Fysisk aktivitet og træning
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Anbefalinger. Forebyggelse  minutters træning (svarende til rask gang) hver dag, eller  Minimum 4 timer om ugen  Må.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Overordnet dagplejeleder Nord (246 dagplejere) 1 dagplejeleder 1,5 teamleder 11,19 dagplejepædagoger fordelt i 4 makkerskaber Centrum (148 dagplejere)
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
A RBEJDSMILJØ OG BØRNS SELVHJULPETHED GÅR HÅND I HÅND Læring for børnene i Stjernestunderne Opmærksomhed på eget arbejdsmiljø De fysiske rammer og brug.
Spil: Repetitions fysisk aktivitet Spørgsmål: Spilleregler:
Velkommen til Atroseskolen
Bevægelse på Bavnehøj Skole
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

BEVÆGEGLÆDE

LIVSSTIL...

Lazytown…..

MENNESKET ER SKABT TIL BEVÆGELSE Børn bevæger sig for at komme fra et sted til et andet, deltage i en leg…for bevægelsens egenværdi Derudover har bevægelsen Biologisk betydning (fx kroppens sundhed) Social betydning (fx kunne samarbejde) Psykisk betydning (fx kognition, selvværd)

BEVÆGEGLÆDE GRUNDLÆGGES I BARNDOMMEN

VANER Tandbørstningen er hver dag i top Men hvad med din krop Kommer pulsen dagligt op

STOFSKIFTE KONDITIONEN... Daglig fysisk aktivitet har stor betydning for sundhedstilstanden. Det bedrer kontrol af fx: Blodsukker Kolesterol Appetit Fedtforbrænding

SOFA-KARTOFLER Så det er godt med nogle gode rollemodeller…

THOMAS MOSER ”Undersøgelser har vist at de finmotoriske aktiviteter favoriseres i daginstitutioner frem for viltre, grovmotoriske aktiviteter, som kan virke kaotiske og larmende. (sølvguiden s.63) Det betyder at daginstitutionen formidler en kulturel og social værdiladning af mere eller mindre acceptable former for kropslighed.”

Hvilken konsekvenser har det for et barn sundhedsmæssigt at være fysisk inaktiv?

VÆGT-BÆRENDE... Knoglernes styrke og sundhed grundlægges i barndommen ved indtagelse af kalk og d-vitamin samt vægtbærende fysiske aktiviteter

KREDS- LØBS- KONDI- TION... Kondition. Evnen til at forbruge ilt under fysisk arbejde For at bedre konditionen kræves, at der bruges store muskelgrupper og en vis intensitet over tid Intervaltræning

FALD I BØRNS KONDITAL Polariseringen i børns konditionsniveau

BASERET PÅ NYE RESULTATER BØR SUNDHEDSSTYRELSEN ANBEFALE: Børn skal bevæge sig med moderat intensitet mindst 1½ time om dagen!!!! 2-3 gange om ugen skal børn bevæge sig yderligere 20-30 minutter med høj intensitet.

BØRNE- BOKSEN: hos børnene…” ”4 ud af 10 institutioner sætter dagligt gang i aktiviteter, som kan bringe pulsen op hos børnene…”

NEAT... NON-EXCERCISE ACTIVITY THERMOGENESIS Den energi man bruger når man bevæger sig bare lidt Betydning for fx slank/overvægt Fastlægges tidligt i livet

I INSTITUTIONEN BRUGES MERE ENERGI PÅ AT FÅ BØRN TIL AT SIDDE STILLE, END PÅ AT FÅ DEM TIL AT BEVÆGE SIG...

KROPS-BEVIDSTHED og vi husker med den. er identitetsskabende. Børns største udtryksmiddel er kroppen. Følelser lagres i kroppen og vi husker med den. Kropslige oplevelser er identitetsskabende. Selvværdsfølelse Kommunikation…

SOCIALE KOMPETENCER... Barnets evne til at bevæge sig hensigtsmæssigt har betydning for den sociale accept.

PLATON, 450 ÅR/F.KR: ”Man kan få bedre kendskab til et menneske under 1 times leg og spil end gennem samtale et år...”

BØRN SKAL SIKRES ET SUNDT LIV OG GODE MOTORISKE FÆRDIGHEDER og have stimuleret sanserne!

HJERNENS GENVEJE...

SANSEAPPARATET!

ASE & MASE...

DEN GROVMOTORISKE UDVIKLING

HVAD SER BØRNETERAPEUTERNE: Stort lændesvaj – stor mave Falder ned af stolen Urolig Socialt ikke med i legen ” klovner” Kognitive problemer - færre beskeder ÅRSAG HOS BØRN MED NORMALT NERVESYSTEM: Nedsat muskelstyrke (mangler saft og kraft) Nedsat stabilitet Manglende udholdenhed Barnet krydser ikke midt-linie

HVORDAN SIKRES MOTORISK UDVIKLING?

INDRETNING UDE OG INDE Bakket terræn eller skråplan Noget at hænge i Noget at svinge op om (ringe, trapez, koldbøttestativ) Klatreredskaber (ribber, træer, redskaber) Noget at hoppe på (planke, trampolin, madras) Plads til begejstring og voksne der bliver ved

Aktive voksne  Viser vejen!

MANGE GENTAGELSER... Tid, lov og plads til at prøve igen… Igen og igen og igen og… Mange gentagelser…

FÅR ALLE BØRN PULSEN OP HVER DAG? ER DER FYSISKE UDFORDRINGER TIL ALLE? Summe: Hvad er dit autosvar til aktive børn? Og hvilken god aktivitet bremses når barnets naturlige trang til bevægelse melder sig!

TRO PÅ BARNETS KOMPETENCE Alle børn udfordres fysisk Aktiviteter i tumlerum og uderum Klare regler og instrukser skaber mulighed for at eksperimenterer Sikkert faldunderlag giver tryghed Træning af faldreaktioner øger sikkerhed

UDE- RUMMET Ude trang eller tvang – hvad betyder frit valg. Aktivitet på legeplads hele dagen Ude trang eller tvang – hvad betyder frit valg. Tid, plads og lov til at øve sig Voksne kan justere legen Vær bevidst: Er du foran, bagved eller med barnet Ude attraktioner trækker børn ud Brug aktivitetshjulet Klar til voldsom leg i skolegården?

LAV UDE-ATTRAKTION Troldeuge Motorikkørekort Idrætsmærke Klatretårn ændres til sørøverskib eller nisseslot Slå dig løs - bliv lidt ”skør”! Løbelege – Hoppelege Giv bolden op, driblesjov, sjippetov… Analyser uderummet og brugen heraf

PAS PÅ!” Inaktive piger får 10 gange så mange skader som aktive Inaktive drenge får 5 gange så mange skader som aktive

SIKKERHED KRÆVER GODE FALSREAKTIONER

EGEN PRAKSIS eget arbejdsredskab NOGET skal gøres på en bestem måde… Behovet for kontrol er forskelligt Sårbart fordi ens person er ens eget arbejdsredskab Ydre krav Indre krav Ødelæg ikke oplagte muligheder for bevægelse Begræns ikke børnenes ideer fordi du syntes NOGET skal gøres på en bestem måde… Frygt ikke kaos - det tager kun et øjeblik at skabe orden

Sådan gør vi i …….. Aktive samlinger. Alle får pulsen op. Fysisk aktivitet hver dag inden frugt på legepladsen. (eks. Trolde løb) Fast aktivitetsdag. Alle ude og pulsen op. Pulspædagog rollen går på skift. Fast start og slut hver gang.

Bryd traditionerne Fællearrangementer altid inkl. en fysisk aktivitet (forældrearrangementer, fødselsdag, fastelavn osv) Fast punkt på personalemøde: Introducere aktivitet for kolleger. 5-10 min. varighed.

Vi gør… Løb på forskellig vis. Tour de …, morgenløb eller løb på legepladsen. ”Gå tur” ændret til ekspedition. Udfordre terrænet. Kravler op, løb op og ned af bakker, temposkift, udholdenhed. Finder ”nye veje” hvor man ikke skal holde i hånd.

ÆNDRE PRAKSIS Fast månedlig aktivitet på legeplads for alle. 2 personaler arrangerer på skift. Funktionsopdelt institution. En af funktionerne er motoriske aktiviteter. Uderum også bemandet om formiddagen. Mere løb og flere igangsatte aktiviteter. Revideret reglerne for aktivitet inde og ude. Giver lov til mere.

Og mere.. Flere igangsatte løbeaktiviteter: Stafet, fangelege, slalom bane med kegler til løb, tag tid, start flag som ved rally. Personalet beviste om at børnene skal have pulsen op hver dag.

Konkrete aktiviteter Ridderfest med vilde aktiviteter. Skriver bevægehistorier med børnene og dramatiserer sanglege. Bruger mere aktivitet og krop ved sange. Tag udgangspunkt i børnenes univers – Harry Potter, sommerferie oplevelser osv.

Og flere… Stopdans med forskellige motoriske udfordringer. Dragen. Hold fast om maven på hinanden. Fang halen. Cirkeltræning. Gummitarzan på legepladsen. Bevægelegetøj og motorikredskaber altid synlige og tilgængelige for børnene.

Eksempler på ide mapper: Alle voksne skriver 4 aktive ideer ned. Børn tegner den fysiske udeaktivitet de bedst kan li – tegningerne lamineres og samles i snor i skuret. Gode ideer på menukort på legeplads Check også www.kroppenpaatoppen.dk for ideer og månedens leg. God inspiration i bogen ”Leg så hjernerne banker”.