Det grænseløse arbejde Vilhelm Borg Fremtidens kontorarbejde Dialogdag 19. november 2003
Dimensioner ved det ”grænseløse arbejde” Tid – arbejdstidens længde og placering i døgnet, ugen, året, livet Sted – arbejdspladsens omfang og placering inden for virksomheden og samt virksomhedens placering inden for samfundet Organisation – handling i relation til mål, i relation til andre medarbejdere Ansættelsesvilkår – vilkår for arbejde i form af rettigheder og forpligtelser ift. en arbejdsgiver, formaliseret gennem aftaler eller gennem love og forordninger, psykologiske kontrakter
Tid Mellem arbejde, familieliv og offentlig liv Overtid ved deadlines Arbejde med hjem Være i kontakt hele tiden via mobil og e-mail
Sted Arbejde flere arbejdsplads Grupper distribueret på flere steder i verden uden personlig kontakt hos kunder hjemme - distancearbejde
Organisation - opgaver Sammensatte arbejdsopgaver Udgør de en helhed ? Konstant ændring i delopgaver Overlappende opgaver med andre medarbejdere
Organisation -grupper Arbejde i flere grupper Forskelle i klarhed i definition/afgrænsning af grupper Pseudogrupper
Organisation - ledelse Arbejde i flere organisationer med forskellige regler Arbejde med flere ledere, uklare referencer, ingen ledelse Hyppige forandringer i organisationer: omorganisering, fusion, downsizing, out-sourcing
Ansættelsesvilkår Projektansættelse Konsulentansættelse
Det ’grænseløse arbejde’ ex. IT-personale, ledere Minimale fysisk-kemiske belastninger Dog ensidigt gentaget arbejde/bevægelser for nogle Høje kvantitative krav Indflydelse og udviklingsmuligheder Rollekonflikter og lav rolleklarhed Lav ledelseskvalitet Kognitive stress-reaktion
Ændrede krav til medarbejdere Forøgede krav Forandringer i krav Uklarhed i krav Potentielt modsatte krav Nødvendighed af individuel regulering af ”grænser” Store individuelle forskelle i færdigheder til at mestre manglende, diffuse og skiftende ”grænser”
Øget fokus på grupper Skabe klarhed i arbejdsopgaven: mål, rammer, tid, selvbestemmelse Skabe klarhed i eksterne relationer i og uden for egen organisation Nødvendighed af færdighed i selvledelse Mestring af konstante forandringer
Øgede krav til ledelse og organisation Forandringsledelse Indsigt i grupper Superledelse – ledelse af andres selvledelse Skabe klarhed i hurtigt ændrede relationer til omgivelser med mange interessenter