Modstand som forandringspotentiale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Parforhold; kommunikation og seksualitet
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
5 IT-didaktiske principper
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
VI model Modellens 4 trin VIRKELIGHED VIDEN VILJE VISION
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
iBøger og didaktisk design
Om feedback og tilbagemeldinger
Stimulering af væsentlige sider af udviklingen motorikmotorik kropsbevidsthedkropsbevidsthed følelserfølelser fantasifantasi.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvad er forandring?.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle børn er alles ansvar
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Professionelt nærvær Distance Distant Evnen til at have overblik
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
- psykodynamisk perspektiv
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Læreren som læringsleder
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Videndeling - hvad er der sket? - hvad er på vej?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Scleroseforeningen Færøerne Eidi den
Idræt og socialt udsatte
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Mærk dig selv.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
© Oplevelse, fordybelse og virkelyst
© Oplevelse, fordybelse og virkelyst
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
QR-koder Fælles øvelse.
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Præsentationens transcript:

Modstand som forandringspotentiale Når voksne deltager i undervisning [eller udviklende kommunikation] må de ofte ændre de opfattelser, de har. Det er en krævende proces, både mentalt og følelsesmæssigt, som gør den voksne sårbar. I sidste ende er det en udfordring til den voksnes identitet. Hemmingsen og Pedersen (1999): Læring, identitet og sårbarhed – om modstand og forsvar i voksenundervisningen. Undervisningsministeriets forlag. Jørgen Kloster Larsen

Modstand som forandringspotentiale Regressions- og progressionsinteresse Både og Regressionsinteresse Progressionsinteresse Lyst til kendte tilstande og harmoni Lyst til forandring og fremskridt Angst for stilstand Angst for ikke at følge med Jørgen Kloster Larsen Eksempel: Husindretning eller IT

Modstand som forandringspotentiale Regressionsinteresse Tid - Jeg har tid nok Erfaringer – Mine erfaringer er gode nok Identitet – Jeg er god nok Tankemæssigt – Jeg må få gode logiske forklaringer Følelsesmæssigt – Jeg må udtrykke mine følelser Socialt – Jeg må tale med andre om det Jørgen Kloster Larsen

Modstand som forandringspotentiale Progressionsinteresse Tid - Jeg har tid til at udvikle mig Erfaringer – Jeg får nye erfaringer Identitet – Jeg udvikler mig Tankemæssigt – Jeg tænker nye tanker Følelsesmæssigt – Jeg oplever nyt Socialt – Jeg taler med nye mennesker Jørgen Kloster Larsen

Modstand som forandringspotentiale Hvordan kan modstand hjælpe til forandring ? Skaber balance Skaber dialog Udtryk for selvstændighed Udtryk for ansvarlighed Jørgen Kloster Larsen

Modstand som forandringspotentiale Hvad gør jeg som koordinator ? Moderat udfordring Skaber dialog Giver tid Udnytter erfaringer Jørgen Kloster Larsen

Modstand som forandringspotentiale Litteratur Ziehe, Thomas (1999): Regressions- og progressionsinteresse. I Nejst Jensen, Carsten (1999): Om voksenundervisning – grundlag for pædagogiske og didaktiske refleksioner. Værløse, Villesø & Baltzer. Wahlgren, Bjarne (1998): Modstand mod læring. I: Voksenpædagogisk Opslagsbog. Chr. Ejlers forlag. Berliner, Peter og Jens Berthelsen (1989): Passiv aggression - som voksenpædagogisk problem. I: Nordisk psykologi, 1989, 41 (4) s. 301-315. Jørgen Kloster Larsen