Vokalforandring i virkelig tid

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SU-støttemodtagere i udlandet maj •Hvor mange støttemodtagere læser på hele videregående uddannelser (VU) i udlandet? •Hvad læser de og hvor læser.
Advertisements

Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Lyd fra musikinstrumenter
Case: Tekst på Call-To-Action link
Forestil dig en landsby, hvor der bor 100 mennesker
Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
7. Januar 2012 Hans Christian Engelbrecht
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Reduktion AM 2009.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Hypotese test – kapitel 6 (Signifikans test)
En opskrift Den dag jeg byggede en kage. Af ren og skær kedsomhed kiggede jeg på bogreolen og fandt en gammel støvet bog, jeg ikke kunne huske at have.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Arbejdspladsudvikling
Anvendelse af GAF Netværk for forskning og kvalitetssikring af psykoterapi – heldagsmøde januar 2008.
Sprog/billeder på Internettet
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Evolution.
Ph.d.-projekt, Sanni Nimb
Irak.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Konsensusprocessen.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Kvinderne i Kvinder i 1900’erne havde meget få rettigheder og absolut ingen politiske. De havde en meget stereotyp rolle – hvis gift så husmor.
En ny himmel Epicykelmodellen
Anvendt Statistik Lektion 6
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Statistik.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
The Art of Conversation Introduktion - Sammenhæng mellem spillertyper og samtaler i spil? - Kvantitative og kvalitative undersøgelser - Vores konklusion.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Statistik og kvantitativ metode Politik & Administration og Samfundsfag 3. semester 2007 Lektion 5, tirsdag den 23. oktober Punkt- og intervalestimering.
Case.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Reduktion AM 2009.
Martin Andersen og Mads Petersson Nr. 7
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Evolutionsteorien En teori om, hvordan livet udvikler sig. For at forstå den skal man lære følgende begreber: Fødselsoverskud: Der fødes flere unger end.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Galakser 2014 F3.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DGCSS MUDS 11, Århus oktober 2006 Sprogforandring i virkelig tid En resentation af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Sociolingvistiske.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Skrevet af Alexander E, Amalie og Wootae 6.a
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Økonometri 1: F51 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 22. september 2006.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Anvendt Statistik Lektion 6
Præsentationens transcript:

Vokalforandring i virkelig tid SCALPS foredrag, RUC Fredag den 30. marts 2007 Anne Fabricius

På programmet i dag… Om at studere vokalkvalitet gennem tid: hvordan (og måske også hvorfor) problemet: kortvokalers forhenværende og nuværende stilling i britisk engelsk/RP et paradoks… Mit eget arbejde med STRUT og TRAP (JIPA) analysemetoder resultater paradokset opløses…

Om at læse vokaldiagrammer: IPA-vokalerne og kardinalvokalerne

…baserede på tungens højeste punkt under udtalen. Fra ’i’ til ’u’, 1-8 ’i’ som Fr. vie ’e’ som Ge. See ’є’ som Fr. crème ’a’ som Fr. patte ’’ som Br. Eng box ’’ som Eng. Awe ’o’ som Ge. So ’u’ som Ge. Schuh

Lytte- og transkriptionstræning The International Phonetic Alphabet. Daniel Jones dannede skole for dette i England i starten af det tyvende århundrede. Daniel Jones’ optagelse: http://www.let.uu.nl/~audiufon/data/e_primary_long.html. Transkriptionstræning foregår i en vis grad stadigvæk som basistræning, men andre akustiske metoder har også for længst vundet indpas. På grund af en vis grad af subjektivitet i den traditionelle transkriptionsmetode (Kerswill and Wright 1990). konsonant- og vokalkvaliteter kan variere i det uendelige. Andre metoder tillader præcise målinger.

Om at undersøge vokaler akustisk I Lidt fysik: Forskellige vokalers klange stammer fra de forskellige resonansfrekvenserne i lyden der genereres som følge af formen og størrelsen af resonanskammeret, dvs munden. Afstand mellem stemmelæberne og læberne kan være kortere eller længere [u:] [a:]; det påvirker også lydens primære resonansfrekvenspunkter, som hedder formanter. Formanterne siger ikke ALT om en vokal men er en velaccepteret måde at vise klangforskelle mellem vokalerne.

Om at undersøge vokaler akustisk II Resonanserne samler sig omkring visse frekvenser som kaldes formanterne. Disse er de vigtigste indikatorer for hvor i munden tungen befinder sig mens vokalen udtales Vokalformanterne numereres fra den laveste frekvens til den højeste (F0, F1, F2, F3). F0 er stemmens grundtone eller ’pitch’ (= musikalsk node) F1 siger noget om hvor højt eller lavt det højeste punkt på tungen står F2 siger noget om hvor langt foran eller tilbage i munden tungen står

Om at undersøge vokaler akustisk III. Man bruger derfor målinger af formanterne til at lave vokaldiagrammer meget lige dem vi så i Jones’ bøger: kardinalvokaldiagrammer > en F2-F1 ’plot.’ Metoden bliver brugt meget både indenfor fonetikken og den kvantitative sociolingvistik. Labov og hans kolleger har brugt metoden siden 1960’erne; også Preston, Thomas, Yaeger, andre i USA. I UK: Watt, Harrington, Kerswill, Foulkes et al. Spørgsmål der også optager fonetikker: hvor i ’segmentet’ måler man bedst? hvilke algorithme skal bruges? Normalisering, så man kan sammenligne forskellige populationer f.eks. både mænd og kvinder?

Fra formanter til diagram…

Et eksempel fra Labov

Et eksempel fra fonetikken: Hawkins and Midgley 2005

Analysemetoder: Fonetiske: Typisk ændringer over tid i F1 eller F2 statistiske tests af to datagruppers signifikante forskelle fra hinanden (HM) Problem: én dimension ad gangen Sociolingvistiske: Typiske gennem observation af vokalernes relation til hinanden to-dimensionelt Problem: er det målbart/ reproducerbart?

Eksempel fra Torgersen and Kerswill 2004… See handout examples Raises questions of intersubjective agreements/measurability/replicability. What constitutes a significant change?

Nu går vi tilbage til britisk engelsk/RP Vi undgår her spørgsmålet om hvordan man definerer og afgrænser accentvarieteter, for enkelthedens skyld, men spørgsmålet er også relevant…og kan måske diskuteres senere…

Kortvokalsystemet i RP Seks kortvokaler i minimalpar (Keyword-systemet er fra Wells 1982) KIT pit FOOT put DRESS pet LOT pot TRAP pat STRUT putt

Observerede forandringer i løbet af det 20. århundrede TRAPs kvalitet fra 1960erne DRESS’ kvalitet følger efter, 1970-80 KIT følger måske efter (kæde) – efter 1980 FOOT (fronting and unrounding) 1980-1990erne LOT stabil STRUT???

Hvad er der faktisk skete med STRUT? Problematisk af flere grunde Hvor langt ’tilbage’ i munden lå den oprindeligt? Og hvornår kom den nye variant til? Hvad er det sket siden? Er det en del af ’TRAP-kæden’?

Britiske engelske vokaler: Jones 1909, 1932 (Received Pronunciation)

Gimson’s ”Pronunciation of English” 1962, 1970 To forskellige varianter: General RP: STRUT centraliseret og højere i forhold til kardinalvokal 4 Conservative RP: STRUT foran men tæt på kardinalvokal 6 (men ikke med rundet læber)

Efterhånden gik man ud fra at vokalen var langt tilbage i starten…(UCL-traditionen) Wells 1982: den konservative variant ligger længere tilbage i munden end den mere generelle/mainstream variant (på basis af anekdotisk observation)

Og så søgte man beviser for at vokalen havde bevæget sig fremad.. Bauer 1985: undersøgte vokalerne akustisk, dvs gennem formantmålinger Brugte oplæsningsmateriale: Edinburgh Universitets samling af optagelser ”Arthur the Rat” (Sweet) med talere født fra cirka 1900-1945 men der var et potentielt problem at alle STRUT-eksempler var vokaler foran nasale konsonanter (run, young, coming), som dæmper nogle af formanter (giver lavere F2 primært) og derfor er misvisende at sammenligne med andre vokaler der ikke står foran nasale konsonanter…dvs Ikke overbevisende resultater

Sociolingvistiske undersøgelser igang nu i London viser bevægelse i STRUT-vokalen over tid: (Informanter fra Central London, arbejderklassen)

Hawkins and Midgley 2005 (JIPA) igen en akustisk undersøgelse af vokalkvaliteter (oplæsningstale) 4 aldersgrupper, Cambridge-området alle korte og lange monoftonger viste den velkendte TRAP-bevægelse, men ikke noget definitivt mht STRUT bortset fra yngste generation som havde spredte værdier i vokalhøjden (F1) ingen statistiske sammenligninger (16 talere i alt)

Og så paradokset som startede det hele… Forventningen til STRUT bevægelsen over tid: fra langt tilbage nær kardinal 6 fremad mod kardinal 4 (cf Jones) Dronningen taler et konservativt form for RP generelt… Bauer undersøgte talere af samme generation og forventede bevægelse fremad, konkluderede at bevægelsen var slut Cf Harrington et al’s beskrivelse af Dronning Elizabeth’s talesprog fra 1950’erne til 1980’erne: STRUT havde bevæget sig bagud. (dvs endnu mere bagud?) Hawkins and Midgley 2005 fandt ingen spor af bevægelse for STRUT

Mit eget studie: To appear in JIPA, 2007 Variation and change in the TRAP and STRUT vowels of RP: a real time comparison of five acoustic data sets Sammenligning af fire sæt data fra andre kilder, plus vokalmålinger fra interview data fra mit eget ph.d.-korpus Normalisering af datasættene med en procedure der finder et fælles central tyngdepunkt for vokalsystemet: S-proceduren (Watt and Fabricius 2002)

Studiet… kigger på data der strækker sig tilbage til en taler født i 1909, og frem til den yngste taler der er født i 1980 dvs cirka 70 år (handout). normaliserer alle data efter samme procedure, som er meget bedre end de gængse procedurer til at gøre dataerne visuelt sammenlignelig derudover har jeg fundet på en nye metode som supplerer de gængse måde at kigge på dataen, ved at kombinere det bedste fra fonetikken med det bedste fra den kvantitative sociolingvistik

Øvelsen går ud på at præcisere relationen mellem to vokaler ved at beregne vinklen imellem dem i forhold til vandret

Vinkel Ved at beregne den præcise vinkel mellem de to punkter får man et tal der repræsenterer relationen mellem to vokalers positioner, et tal der måske forandrer sig gennem tiden… Tan Θ = ((F1 trap-F1 strut)/(F2 trap-F2 strut))

…og afstand ved at beregne den geometriske afstand mellem to punkter kan man være mere sikker på om vinklen virkelig siger noget (er der en relativ stor eller relativ lille afstand imellem dem?) EUC. DISTANCE = SQRT( (F1 trap – F1 strut)2 + (F2 trap–F2 strut)2)

Forbedringer ift tidligere At beregne vinklen er en forbedring af den fonetiske metode fordi ét tal repræsenterer to dimensioner på én gang, ikke kun en dimension (vandret eller lodret) At beregne vinklen er en forbedring af den gængse kvantitav sociolingvistiske metode fordi tallet er replicerbar (i sammenligning med noget der nogle gange- med lidt ond vilje- kan opfattes som subjektive fortolkninger) At beregne geometrisk afstand har mange mulige anvendelser for paradigmet… (cf Handout)

Resultater Se handout: Tabel med vinkel- og afstandsmålinger 3 hovedmønstrer The TRAP/STRUT rotation Spørgsmål: STRUTs periferalitet??

Og paradokset opløses…

Tak for jeres opmærksomhed! Spørgsmål?