Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis • Tæt samarbejde mellem forskning og professionsudviklere • Tæt samarbejde mellem formidling og praksis • Intern og ekstern kompetenceudvikling baseret på viden • Internationale samarbejdspartnere
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis • Data fra skoler - elever, lærere og pædagoger • Data fra dagtilbud – børn, forældre og personale • Data fra erhvervsskoler – elever og lærerne
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis • Forskerskole • Kortlægninger • Analyser, rapporter og temaer • Fokus på fundne udfordringer • Produktioner
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis • Formidling: – PADEIA et nyt pædagogisk tidsskrift i samarbejde med SePU (Høgskolen i Hedmark) – Kompendier, antologier og artikelstof – Bogproduktioner ’Det ved vi om…’ – Konferencer, seminarer og temamøder
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis • For LP-skoler efter år 3: • Abonnementer • Analyser • Mål og planer • Differentiering •.
Videngenereringstrappe Rummelighed Læringsmiljø - inkludering Integrering Inkludering ”Onde ånder” Asylering
Hvilke kompetencer er vigtige ? • Relationskompetence • Ledelseskompetence • Fællesskabsskabende kompetencer • Faglig kompetence Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, 2008 Visible Learning, John Hattie 2006
To the point - inklusion • Fokus nu: arbejder med eller opsporing af udsatte og ’mærkelige’ børn. • Fokus fremad: fremme de bedste fællesskabsskabende læringsmiljøer for alle børn. LP-modellen er et ’kulturændringsinitiativ’, der i høj grad handler om, at professionerne tager nye briller på, ser nye muligheder og handler i fællesskab derefter
• Glædelig Jul og Godt Nytår • På gensyn i 2011