Ledelsens lederskab inden for arbejdsmiljø Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø 2012-13 Talerens navn og stilling Dato | Begivenhedens titel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Har VIP’ere en formidlingsforpligtelse – og hvor langt rækker den i givet fald? Praksisudvalgets konference 23/ om forskningsformidling Oplæg ved.
Advertisements

Talerens navn og stilling
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
En europæisk kampagne om arbejdspladsvurdering
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Talerens navn og stilling
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Arbejdsmiljø i uddannelserne Seminardag for ambassadører for arbejdsmiljø og sundhed Middelfart, den 9. Februar 2006.
Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads. Medarbejderdeltagelse Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads. Samarbejde om forebyggelse Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Arbejdsmiljøcertificering
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Produktion og Logistik
Ændring af arbejdsmiljøloven
Gode arbejdspladser tager hånd om stress Håndtering af stress og andre risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Skabelon til strategisk plan
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Udviklingsplaner Sønderborg
DEN INNOVATIVE ARBEJDSMILJØPOLITIK OG ARBEJDSMILJØINDSATS
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Kommunikation i projekter
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Arbejdsglæde eller sygefravær
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Producere og formidle viden Vingstedcenteret, 22/10-14.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Kodeks for offentlig topledelse
Sikkerhed og førstehjælp ved rengøringsarbejde
Dan Zielke og 1.
Det Sociale Kapitel
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
© Siemens A/S 2015siemens.com/answers Vedvarende teknologiløft til Grønlands erhverv Future Greenland konference den 8.maj 2015.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både for dig og for arbejdspladsen. Sikre og sunde arbejdspladser for alle aldre Fremme af et bæredygtigt arbejdsliv.
Præsentation 4: Hvordan ved jeg, om der bruges nanomaterialer på min arbejdsplads?
Landsorganisationen i Danmark Har Arbejdstilsynet et godt øje til arbejdsmiljøet ? - Den 25. august LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen.
Præsentation af forretningsplan
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Med helbredet på spil som indsats
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj: Check dine relationer
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Ledelsens lederskab inden for arbejdsmiljø Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø Talerens navn og stilling Dato | Begivenhedens titel Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads.

2 Problemets omfang Hvorfor er arbejdsmiljø vigtigt? •Godt for forretningen, medarbejderne og samfundet som helhed •Hvert år mister over mennesker livet som følge af en arbejdsulykke •Over dør af en erhvervssygdom (anslået af ILO) •Det koster EU's økonomi 490 mia. EUR

3 Problemets omfang De fleste arbejdsulykker og erhvervssygdomme kan forebygges •1999–2007: I EU15 blev arbejdspladserne sikrere (antal dødsulykker faldt fra til 3 782, og arbejdsulykker uden dødelig udgang faldt med ) •2007–2012: EU-strategiens mål er et yderligere fald på 25 % •Denne kampagne skal bygge videre på denne succes MEN •Vi skal blive ved med at forebygge, fordi hårdt tilkæmpede forbedringer let kan forsvinde, hvis vi hviler på laurbærrene

4 Fordele ved et godt arbejdsmiljø •Færre risici og omkostninger −mindre sygefravær og personaleudskiftning −færre ulykker −lavere forsikringsudgifter •højere produktivitet •færre trusler om sagsanlæg •bedre ry blandt kunder, leverandører og investorer

5 Forebyggelse er bedre end helbredelse Forebyggelse er hovedhjørnestenen i EU's tilgang til risikostyring •Færre risici •Risikovurdering •Bekæmpelse af risici ved kilden •Tilstrækkelige instrukser til medarbejderne •Tilpasning af arbejdspladsindretningen og udstyret til medarbejderne •Tilpasning til tekniske fremskridt •Indførelse af en sammenhængende overordnet forebyggelsespolitik •Prioritering af beskyttelsesforanstaltninger for hele arbejdsstyrken frem for enkeltpersoner

6 Ledelsens rolle De underliggende ledelsesfaktorer for et bedre arbejdsmiljø •effektivt og stærkt lederskab •aktiv medarbejderdeltagelse •løbende vurdering og gennemgang •lederskab og deltagelse følges ad •Uden godt lederskab bliver deltagelsen ikke til noget •Ledelsen har ansvaret for at skabe betingelser for partnerskab og deltagelse

7 Ledelsesprincip nr. 1: Lederskab og arbejdsmiljø (1) Et effektivt og stærkt lederskab for arbejdsmiljø er afgørende. Det betyder, at ledelsen: •engagerer sig i arbejdsmiljøet som en kerneværdi i organisationen •har et nøjagtigt billede af organisationens risikoprofil •går foran ved et godt eksempel og udviser integritet •tydeligt definerer og overvåger roller og ansvar •prioriterer arbejdsmiljøet i virksomhedens bæredygtighedsstrategi og i hele forsyningskæden

8 Lederskab og arbejdsmiljø (2) Praktiske eksempler på arbejdsmiljølederskab: •Du besøger arbejdspladsen for at høre personalet om arbejdsmiljøet (medarbejderne har sikkert ikke bare identificeret, men kan også foreslå løsninger på problemerne) •Du tager et personligt ansvar og viser, at det interesserer dig •Du er et godt eksempel til efterfølgelse •Du stiller penge og tid til rådighed i videst muligt omfang

9 Eksempler på god praksis (1) Olieraffinaderi, Belgien •Totals olieraffinaderi i Antwerpen fusionerede med det belgiske firma SPIE •Det resulterede i et sammenstød mellem forretnings- og sikkerhedskulturerne, som skulle løses •De to selskaber løste centrale organisatoriske forskelligheder og fokuserede derefter på personalets adfærd ude i virksomheden •Virksomhedskulturerne blev justeret ind efter hinanden ved hjælp af en intens, primært uformel høring

10 Eksempler på god praksis (2) •Forbedringen fik ulykkestallet ned på nul, efter at Total og SPIE havde opnået enighed om "bedste praksis". Succesfaktorer •Øverste ledelses deltagelse og kvalifikationer •Åben kommunikation •Aktiv inddragelse af medarbejdere

11 Ledelsesprincip nr. 2: Aktiv medarbejderdeltagelse (1) •Arbejdsgiveren er ansvarlig for arbejdsrelateret risikostyring, men ifølge EU-retten skal arbejdsgiverne høre deres medarbejdere om arbejdsmiljø •Visse arbejdsgivere gør mere end deres pligt og skaber en reel tovejskommunikationsproces, hvor medarbejderne deltager i beslutninger om arbejdsmiljø

12 Aktiv medarbejderdeltagelse (2) •Det skaber en kultur, hvor forholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager bygger på samarbejde, tillid og fælles problemløsning MEN •Direkte medarbejderdeltagelse bør ikke ses som et alternativ til et system med medarbejderrepræsentanter •De kan begge bruges effektivt i overensstemmelse med nationale regler og arbejdspladsens specifikke forhold

13 Aktiv medarbejderdeltagelse (3) Input fra medarbejdere er særlig værdifuldt for: •Risikoanalyse •Udvikling af politikker og foranstaltninger •Tilvejebringelse af relevante iagttagelser under uddannelse og gennemførelse

14 Aktiv medarbejderdeltagelse (4) Fordele ved aktiv medarbejderdeltagelse: •Lavere ulykkestal •Omkostningseffektive løsninger •En mere tilfreds og produktiv arbejdsstyrke •Større bevidsthed om og kontrol med arbejdspladsrisici

15 Ledelsesprincip nr. 3: Løbende vurdering og gennemgang (1) •Overvågning og indberetning er centrale værktøjer til et bedre arbejdsmiljø •De kan bruges af bestyrelsen til at udarbejde specifikke (f.eks. hændelsesrelaterede) rapporter og regelmæssige indberetninger om arbejdsmiljøresultater •Det kan være nyttigt med hensyn til at rejse spørgsmål, fokusere på problemer og i sidste ende forbedre arbejdsmiljøet

16 Ledelsesprincip nr. 3: Løbende vurdering og gennemgang (2) Et vurderings- og gennemgangssystem bør indeholde: •Procedurer for hurtigst mulig rapportering om større arbejdsmiljøsvigt til bestyrelsen og selskabsejerne •Systemer til at opfange og rapportere data om ulykker og sygdomme •Ordninger for indarbejdelse af medarbejdernes synspunkter og erfaring •Vi hjælper med at skabe sikrere og sundere arbejdspladser til alles bedste – men vi kan ikke gøre det alene

Centrale styrker: nationale knudepunkter og trepartsnetværk men også... inddragelse af andre interessenter/partnere •Officielle kampagnepartnere (paneuropæiske og internationale organisationer), herunder arbejdsmarkedsparter, ngo'er, sektorspecifikke organisationer og netværk, private virksomheder •EU-institutioner, herunder Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet, repræsentationer i EU, EU's agenturer, Enterprise Europe Network 17 Netværksbaseret kampagne

Kampagnen er åben for alle, enkeltpersoner såvel som organisationer. Du kan deltage ved: •at formidle oplysning og materiale om kampagnen •at slutte dig til en af de mange begivenheder, konferencer, konkurrencer og reklamekampagner, der foregår i løbet af kampagnen •at arrangere dine egne aktiviteter 18 Sådan deltager du

Paneuropæiske organisationer kan også søge om at blive kampagnepartnere. Agenturet tilbyder: •partnerbevis •velkomstpakke •reklame på EU-plan og i medierne •onlineplatform til kommunikation •webafsnit for partnere 19 Tilbud om kampagnepartnerskab

•Anerkende fremragende og innovative bidrag •Tilskynde ledere og medarbejdere til samarbejde •Forbedre arbejdsmiljøet •EU's medlemsstater, EØS-landene, Vestbalkan og Tyrkiet •To kategorier:  arbejdspladser med under 100 ansatte  arbejdspladser med mindst 100 ansatte •Vinderne vælges blandt bidrag, der er indsendt af de nationale knudepunkter 20 Europæiske priser for god praksis

•Kampagnevejledning •Praktisk vejledning for medarbejdere og ledere •Eksempler på god praksis •Nyheder om kampagnebegivenheder •Præsentationer og animerede videoklip •Alle findes på 24 sprog 21 Ressourcer

•Kampagnens start: 18. april 2012 •Europæiske arbejdsmiljøuger: Oktober 2012 og 2013 •Uddeling af priser for god praksis: April 2013 •Arbejdsmiljøtopmøde: November Vigtige datoer

•Besøg kampagnens websted •Kontakt dit nationale knudepunkt for at få mere at vide om begivenheder og aktiviteter i dit land 23 Yderligere oplysninger