Social kapital på arbejdspladsen – vejen til både kvalitet og trivsel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Tage Søndergård Kristensen
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Psykisk arbejdsmiljø.
Virksomhedens sociale kapital - En ny indgang til Arbejdsmiljø?
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Arbejdspladsudvikling
Arbeidsmiljøkonferansen 2012 Molde, Tage Søndergård Kristensen
Vi gennemførte en række interview ifm
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Arbejdsglæde som ledelsesredskab, Fredensborg Kommune
Arbejdsglæde eller sygefravær
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet III
Tillid Temadag for AMIR
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
DOFT Lederuddannelse Personaleledelse 21.November 2011
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Social kapital og psykisk arbejdsmiljø
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Lavere vækst i antal indvandrere Årlig nettostigning, årige, personer KILDE: Ikke-vestlige Indvandrere & arbejdsmarkedet, fig. 1.1.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet II DSR, Kreds Sjælland Haslev, Tage Søndergård Kristensen Task-Consult.
Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet?
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Chief Happiness Officer. Cand. scient. i datateknologi, Odense Universitet, Medstifter af IT-firmaet Enterprise.
Virksomhedens sociale kapital Faglige forårsdage Smålandshavet Tage Søndergård Kristensen
Arbejdspladsens skjulte reserve: Den sociale kapital Nærværsmøde Odense Kommune, Ældre og Handicap Tage Søndergård Kristensen
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Sæt fokus på arbejdets kerne hvis du vil forbedre trivslen Personalechefkonferencen, 4. november 2008 Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Arbejdsglæde som ledelsesredskab Alexander Kjerulf Jon Kjær Nielsen.
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Virksomhedens sociale kapital
Præsentationens transcript:

Social kapital på arbejdspladsen – vejen til både kvalitet og trivsel Albertslund Lærerkreds Frederiksdal, 15-9-2012 Tage Søndergård Kristensen Task-Consult

Efter VM i Sydafrika: Hele Frankrigs landshold suspenderet Enestående fiasko: 3 kampe, 1 mål, 1 point, sidsteplads. Hvorfor? De manglede social kapital

Det går (lige pludselig) ufattelig skidt Kæmpe offentligt underskud Ældrebomben er ikke afmonteret Nordsø olien slipper op Produktiviteten er holdt op med at stige Innovationen er gået i stå Konkurrenceevnen er faldende og markedsandelene er vigende En ting er i top: lønningerne

Produktivitetsstigningen i forskellige lande 2000 ─ 2008 1 2 3 4 5 % 1. Slovakiet 5,1 2. Sydkorea 4,3 3. Tjekkiet 3,9 4. Irland 2,5 9. USA 2,0 10. Finland 1,9 11. UK 1,9 13. Sverige 1,8 Hele OECD 1,7 16. Frankrig 1,3 17. Tyskland 1,2 22. Spanien 0,9 28. Danmark 0,3 29. Italien 0,1 OECD

Årlig vækst i innovation 1 2 3 4 5 6 7 8 % Rumænien 8 % Bulgarien 7 % Tyrkiet 6 % Letland 5 % Tjekkiet 5 % Schweiz 3 % Tyskland 3 % Finland 3 % Gennemsnit EU 2 % Belgien 2 % Irland 2 Frankrig 1 % NB! Norge 1 % Danmark 0 % European Innovation Scoreboard, EIS, 2009.

Det er Indien, der hitter ”Lige nu er Indien det store hit. Det skyldes ikke bare, at indiske ingeniører er billige i drift. Mange af dem har en bedre uddannelse og er skarpere end danskerne. Det er ikke lavere omkostninger, vi går efter. Indien har en talentmasse, vi ikke finder i Danmark” Rene Just. Adm. Direktør. It virksomheden Initto.

Udfordringer for den offentlige sektor i de kommende (mange) år Meget stram økonomi (cirka 50 års vækst er forbi) Stigende krav fra borgerne Den demografiske udfordring Manglende sammenhæng mellem pris og kvalitet Stadigt stigende krav om kontrol, evaluering, evidens og dokumentation Betydelige arbejdsmiljøproblemer Et stramt og ikke-rummeligt arbejdsmarked

Væksten i det offentlige forbrug 2001-2010

Velfærd i klemme Om kommunernes situation set i lyset af de kommende 10-20 års udfordringer: ”Hvad skal kommunerne gøre i denne situation? Forholder man sig ikke til udfordringerne, er det ikke svært at foretage en fremskrivning: Det hænger ikke sammen. Velfærdssamfundet overlever ikke! Mennesker med behov for hjælp vil ikke blive hjulpet, mens den krævende klasse vil kræve ind.” Uffe Palludan. Velfærd i klemme. 2011.

Specielt om folkeskolen

ADHD – en eksplosion Momentum. 16-8-2011.

Antidepressiv medicin til børn Momentum. 16-8-2011.

Andel af en ungdomsårgang, der forventes at opnå mindst en ungdomsuddannelse 95,0 % 95 90 87,6 % 87,4% 85,7 % 86,2 % 85 79,5 % 80 75 År 1990 1995 2000 2005 2009 2015 Mål UNI-C Statistik & Analyse

Danmark har færrest dygtige elever Agenda. 14-4-2011.

12000 unge tager hvert år folkeskolens basale fag om igen Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC) er en af de skoler i Danmark, som efteruddanner flest unge i de to basale folkeskolefag, dansk og matematik. Anne Jelsøe er uddannelseschef på området, og hun mener, at det grundlæggende problem er klart. ”Vi har rigtig mange elever, der simpelthen ikke er skolevante, selv om de har ni års folkeskole bag sig. De mangler grundlæggende færdigheder, som de egentlig burde have fået med fra folkeskolen. Det gælder også evnen til at møde op, høre efter og forstå krav. Det må vi så lære dem, og det ser vi som en ædel opgave. Men det er også hårdt,” siger hun. Hun ville egentlig helst bruge ressourcerne på direkte at videreuddanne de unge. ”Men antallet, der ikke kommer videre end folkeskolen, har været uændret i årtier, så vi får nok fremover også noget at lave,” siger hun. Agenda. 6-5-2010.

Gennemsnitskarakterer ved afgangseksamen 2008 i folkeskolen Moderens fødeland 1 2 3 4 5 6 7 USA 7,2 Sverige 6,7 Polen 6,6 England 6,5 DANMARK 6,4 SriLanka 6,4 Norge 6,4 Tyskland 6,3 Vietnam 6,3 Iran 5,7 Pakistan 5,3 Jugoslavien 5,0 Afganistan 4,9 Thailand 4,6 Irak 4,4 Libanon 4,2 Tyrkiet 4,2 Somalia 3,7 KREVI. Maj, 2011. 16

Hierarkiet på en skole Forvaltning Skolebestyrelse Skoleleder Souchef Afdelingsledere Lærere Pædagoger Sekretærer Skolebetjente Rengøringen

Hvad bruges tiden til i folkeskolen? Lærerne bruger i gennemsnit 15 timer per uge til ”indirekte brugerrettede opgaver”. Heraf kan: 9 timer henføres til statslig regulering 3 timer henføres til statslig regulering med lokal frihed 2 timer henføres til opgaver, der er lokalt reguleret 1 time ikke henføres til en bestemt form for regulering KL. 15-10-2009.

Stabile udgifter til folkeskolen 2010 59.652 2010 9.222 (En stigning på 64% på 8 år). BDO, Kommunernes Revision, 2010 + 2011.

Undervisningstid per lærer, grundskolen 2007. OECD. Finansministeriet. Budgetredegørelse. 2010.

Sammenhæng mellem antal elever per lærer og børnenes læsefærdigheder PISA placering (læsning, 2009) Top Finland 1 Holland Japan Polen 5 Belgien Estland Norge Island 10 Lichtst Sverige Frankrig Tyskland DK UK 15 20 Tjekkiet 25 Litauen Tyrkiet 30 Bulgarien Malta 34 Cypern Antal elever per lærer Bund 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 Kilde: Eurostat.(Momentum. 5-12-2011).

Folkeskolen – dyr og dårlig ”I slutningen af den periode på 40 år (1970-2010), som Gyldendals Velfærdshistorie dækker, havde lærerne i vores folkeskole ifølge OECD faglige resultater langt under resultaterne i en række andre lande, selvom vore folkeskolelærere havde 25% flere ressourcer per elev”. ”Regeringen bør tage det opgør med velfærds-koalitionen, som fx kan bringe folkeskolens kvalitet op og folkeskolens udgifter ned til i nærheden af niveauet i sammenlignelige lande”. Gunnar Viby Mogensen. Forfatter til ”Det danske velfærdssamfunds historie”. Kronik. Politiken 26-9-2011.

Hvor finder vi løsningen Hvor finder vi løsningen? De seks guldkorn: Vejen til det gode job De tre diamanter: Vejen til den gode arbejdsplads.

Vejen til et godt job: ”De seks guldkorn” * Høj indflydelse (kontrol) (hvordan arbejdet udføres, pauser, hvem man arbejder sammen med, etc) Højt niveau af mening (formål med arbejdet, sammenhæng med andres indsats, kvalitet) God forudsigelighed (relevante informationer om fremtidige forandringer og begivenheder) God social støtte (praktisk og følelsesmæssig støtte fra kolleger og ledere) Retfærdig belønning (anerkendelse, karriere, løn) Passende krav (kvantitative, følelsesmæssige, sociale) * * * * *

Virksomhedens sociale kapital De tre diamanter Samarbejds- evne Kerneopgaven Retfærdighed Tillid

Hvad er det nye ved at arbejde med virksomhedens sociale kapital? Social kapital er en egenskab ved hele arbejdspladsen og ikke ved det enkelte job eller afdeling Det er et begreb, som direkte knytter an til den daglige drift og kerneydelsen. Social kapital er ikke et projekt! Begrebet er ikke primært et arbejdsmiljøbegreb, men omfatter såvel ledelse som organisation Produktivitet og trivsel ses som to sider af samme sag og ikke som modsætninger

Trivselsmåling 2009, BUF, Alberts- lund

Tillid på arbejdspladsen SAMTALE ARBEJDE De ansatte stoler på, at ledelsen gør et godt stykke arbejde De ansatte stoler på ledelsen Nede fra og op De ansatte stoler på, at kollegerne gør et godt stykke arbejde De ansatte stoler på hinanden Vandret Ledelsen stoler på, at de ansatte gør et godt stykke arbejde Ledelsen stoler på de ansatte Oppe fra og ned

Opbygning af tillid Man opbygger tillid ved at være troværdig: Konsistent adfærd: Man handler gennem-skueligt og forklarligt Integritet: Man gør hvad man siger og siger hvad man gør Uddelegering af kontrol: Man viser selv tillid ved at give kompetence til andre Demonstration af lydhørhed: Man tager andres synspunkter seriøst

Dokumentation, kontrol og evaluering Limborg m.fl. Engagement eller mistillid, 2012

Blind tillid?

Retfærdighed på arbejdspladsen * Fordelings retfærdighed. Bliver løn, forfremmelser, fyringer, anerkendelse, frynsegoder etc. retfærdigt fordelt? Proces retfærdighed. Er processen retfærdig? Følges anerkendte procedurer? Går det “rigtigt til?” * Cohen-Charash & Spector, 2001.

De seks regler for en retfærdig proces * Konsistens. Samme procedurer skal bruges over for alle ansatte. Upersonlighed. Ledernes personlige interesser skal ikke influere på processen. Beslutningsgrundlag. Beslutningerne skal være baseret på pålidelige og relevante informationer. Ankemulighed. Der skal være mulighed for, at unfair og forkerte beslutninger omgøres. Repræsentation. Alle berørte parter skal involveres og høres i processen. Etik. Processen skal finde sted i overensstemmelse med fundamentale etiske principper. * * * * * Leventhal. 1980.

Virksomhedernes sociale kapital: Samarbejdet Samlende, brobyggende og forbindende social kapital (Bonding, bridging og linking) Ledelsen Grupper,fag eller afdelinger Forbin-dende Samlende Samlende Samlende Brobyg-gende

23 skoler: Tillid og retfærdighed Høj Lav

Høj social kapital hænger altid sammen med god og anerkendende ledelse

Social kapital og ledelseskvalitet i en dansk kommunes skoler B 70 E F 60 G DK H I 50 J 40 L K Social kapital 50 60 70 80

23 skoler: Social kapital og anerkendelse fra ledelsen

33 skoler. Social kapital og anerkendelse fra ledelsen

Nærmeste ledelse og social kapital: Udviklingen over 1 år i BAR SOSU projektet ”Det Stærke Fællesskab”

Yasar Cakmak på Amager Fælled Skole Tag ansvaret: Tag institutionens problemer på dig, selvom det er andre, der har skabt dem. Det er kun den siddende ledelse, der kan skabe betingelser for reelle forandringer. Vær tydelig: Jo mere usikkerhed der omgærder institutionen, jo vigtigere er det, at du er tydelig i dine udmeldinger. Når kommandovejene er klare, opstår der færre misforståelser. Medarbejderne vil faktisk gerne ledes. Vær offensiv: Ingen forbedringer sker af sig selv. Brug ekstern sparring, skab alliancepartnere i nærområdet og gå i clinch med forvaltningen. Engagement og visionær ledelse belønnes – også oppefra.

Social kapital hænger altid sammen med arbejdsglæde og trivsel

Social kapital og trivsel i institutioner og skoler 2008 Selvejende institutioner 4,7 Special institutioner Børnehaver Vuggestuer 4,6 Fritidshjem 4,5 * Integrerede institutioner 4,4 Hele BUF 4,3 Specialskoler Folkeskoler 4,2 Social kapital 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 4,7 4,8 4,9 5,0 Trivselsundersøgelsen i BUF, 2008

Social kapital og arbejdsglæde i skoler

23 skoler: Engagement og job tilfredshed Tre skoler med lav social kapital

Summe Skriv nogle stikord på en gul lap. Noget, som du kunne bruge i oplægget. Rejs dig så op og find en kollega. I fortæller hinanden, hvad I har noteret ned. Udveksler jeres tanker. Så finder du en anden, som du måske ikke kender. I gør det samme. Efter cirka 5 minutter går du til kaffe. PÅ vejen sætter du din gule lap på væggen ved døren.

Social kapital, rekruttering, personaleomsætning og fravær

Jeg føler mig vældig veloplagt til morgen – jeg tror, jeg bliver hjemme fra arbejde i dag….

Fravær på de ”50 bedste arbejdspladser” i Danmark i 2009 5 10 15 20 25 Antal arbejdspladser 0-1,9 % 10 2,0-2,9 % 21 3,0-3,9 % 9 4,0-4,9 % 4 (Uoplyst: 6) Middel-fraværet var på 2,5 % Oxford, 2009.

Radisens fravær Sygefraværet blandt medarbejderne er faldet fra 18 % til 3 %. Nu har man indført gratis massage, gratis frugt, akutte afspadseringsdage m.v. Sygefraværet kostede 200.000 kr per år til vikarer. Massagen koster 18.000 kr per år.

Personaleomsætningen på de ”50 bedste arbejdspladser” i Danmark i 2009 5 10 15 20 Antal arbejdspladser 0-4 % 13 5-9 % 19 10-14 % 11 15-19 % 4 20-29 % 2 30 % + 1 Middelværdi 8 % Oxford, 2009.

Social kapital og anbefaling af eget arbejde til andre Trivselsundersøgelsen i BUF, 2008

Planer om at sige op score Social kapital og planer om at sige op i døgninstitutioner og på et hospital Planer om at sige op score Odense kommune og Bispebjerg Sygehus 60 A 50 G H F B E 40 30 D C 20 Social kapital 50 60 70 80 ”Det stærke fællesskab” 2009. 53

Produktivitet, kvalitet, effektivitet og bundlinjen

De tre nøglebegreber Kvalitet Produktivitet Innovation

Hvad er kvalitet? Tre sider af kvalitet: Organisatorisk kvalitet. Effektiv organisering uden flaskehalse og med optimal udnyttelse af kompetencer. Faglig kvalitet. Kvalitet ud fra anerkendte faglige kriterier. Oplevet kvalitet. Brugernes og de ansattes oplevelse og vurdering af ydelsernes kvalitet.

Den fremragende skole Det optager mig meget, hvad der får en organisation til pludseligt at træde ud af almindeligheden, genopdage sig selv og sine muligheder, beslutte sig for at blive fremragende og blive det? Eksempelvis en folkeskole. Der er cirka tusind folke-skoler i Danmark. Mange er gode, nogle er svage, og nogle er fremragende. Hvis vi ser på de fremragende og spørger, om der er objektive kriterier, ressourcer, børnenes baggrund eller tilsvarende, der er fælles for de fremragende skoler i forhold til de øvrige, så er svaret nej. Lars Goldschmidt, DI. Ny Nordisk Skole blog.

Faldende kvalitet i den offentlige service? Andelen der mener, at kvaliteten ar været faldende i den sektor, de arbejder i. 10 20 30 40 50 60 70 % SOSU'er 72,3 % Chauffører 62,0 % Pædagoger 60,9% Socialrådgivere 59,9 % Sygeplejersker 58,2 % Folkeskolelærere 53,7 % Politi/forsvar 38,8 % Kontorfunktionærer 34,1 % Akademikere 31,4 % Alle 46,9 % (Uændret: 29 %. Stigende: 23,4 %). Svar fra 1.511 offentligt ansatte. Kilde: A4. Januar 2008.

Kerneopgaven er truet? Limborg m.fl. Engagement eller mistillid, 2012

Social kapital og unødvendigt papirarbejde i skoler Limborg m.fl. Engagement eller mistillid, 2012

Social kapital og forbedringer

Social kapital og skolekarakterer En undersøgelse af 88 amerikanske skoler (2.167 lærere, 5.130 forældre og 88 ledere) Elevernes sociale baggrund 0,31 Karakterer i mundtlig engelsk Lærernes erfaring (0,16) 0,46 Karakterer i matematik 0,40 Skolernes sociale kapital 0,30 Leana & Pil. Organization Science 2006;17:353-366.

Undervisningens kvalitet er højere i stater med høj social kapital Robert Putnam. Social capital. Measurement and consequences.

Irmas økonomiske udvikling 1996-2008 Nyere tal: 2009: 50,6 mio 2010: 78,5 mio Overskud før skat (mio. kr.) 74 75 70 60 54 Josefsen tiltræder 50 44 40 32,7 29,7 30 26,5 20 6,9 10 0,9 År -10 -5,9 -20 -30 -29,0 -40 -34,8 1996 97 98 99 2000 01 02 03 04 05 06 07 08 Kilde: ”Kære Irma” og diverse årsregnskaber.

Kumulative udbytter over 6 år i virksomheder med høj social kapital Hvad fik aktionærerne ud af deres aktier i de ”100 bedste” virksomheder? Kumulative udbytter over 6 år i virksomheder med høj social kapital % 1995-2000 i alt 421 % 400 376 % 300 247 % 193 % 200 Matchede virksomheder 100 Andre virksomheder Fulmer et al. Personnel Psychol 2003;56:965-93.

Tilfredshed hos kunder/brugere

Radisen ”I er en levende organisation, som udvikler sig hele tiden, som har fingeren på pulsen og har forståelse for, hvad børn, forældre og personale har brug for. Hvor er jeg glad for, at vores datter var så heldig at få en plads hos jer! Tak fordi I gør så meget ud af det hele og for, at vi som forældre føler os så trygge og glade ved at aflevere hende hos jer.” (Forældrebrev på Radisens opslagstavle)

Social kapital og elevernes trivsel i skolen En analyse af københavnske skoler Hvor tilfreds er du samlet set med din skole? (Meget) tilfreds Hvad synes du om at gå i skole for tiden? (Meget) godt Skoler med lav social kapital 54% 45% Skoler med høj social kapital 71% 52%

Krisetegn for folkeskolen? Brugen af privatskoler er steget fra ca. 6% i 1970 til 14,2% i 2010. I 1990 var 60% af forældrene meget tilfredse med folkeskolen. I 2007 var kun 29% meget tilfredse med folkeskolen. Kilde: Rekruttering og fastholdelse af Skoleledere. DPU, 2011

Den stærke trekant Kunde/borger tilfredshed eller loyalitet Høj social kapital og trivsel på arbejdspladsen Høj produktivitet, kvalitet og innovation

Veje til højere social kapital

Veje til social kapital: Tillidsbaseret ledelse At være troværdig. Dvs. at sige hvad man gør, og gøre hvad man siger. At uddelegere opgaver og ansvar. Dvs. at have tillid til, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde uden at blive kontrolleret. At lytte til medarbejderne. Dvs. at tro på, at medarbejderne har noget vigtigt at meddele. At være tillidsfuld. Dvs. at betragte medarbejderne som troværdige. Kristensen. Lederne. Nr. 2, 2010.

Veje til social kapital: Samarbejde baseret på respekt og anerkendelse At praktisere både fordelings- og procesretfærdighed At anerkende og værdsætte medarbejdernes kompetencer og forskelligheder At betragte uenighed og kritik som legitimt og som kilde til udvikling At give stor indflydelse inden for klare rammer Kristensen. Lederne. Nr. 2, 2010.

Veje til social kapital: Fokus på kerneydelsen og kvalitet for kunder/borgere At have klare mål for kvalitet og service At lægge stor vægt på højt serviceniveau og på tilfredshed, loyalitet og medejerskab hos kunder/borgere At gøre høj kvalitet i produkter og ydelser synligt for de ansatte At anerkende, værdsætte og fejre høj kvalitet og god service Kristensen. Lederne. Nr 2, 2010.

Tre vigtige pointer Arbejdspladser med samme ydre betingelser (type arbejdsplads, kommune, overenskomst, økonomi) har meget forskellig social kapital. Det er det lokale samarbejde, der gør en forskel. Social kapital hænger altid sammen med god ledelse og høj trivsel. Den sociale kapital kan forøges gennem en målrettet indsats.

Tag en rask beslutning: Hop ud i det!

Virksomhedens sociale kapital: Verdens korteste spørgeskema 1. Kan man stole på de udmeldinger, der kommer fra ledelsen? 2. Stoler ledelsen på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde? 3. Bliver konflikter løst på en retfærdig måde? 4. Bliver arbejdsopgaverne fordelt på en retfærdig måde? 5 svarmuligheder per spørgsmål (0-4). I alt: 0-16 points.