4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi
Økonomi-principper Fastholde boligsocialt lejeniveau Undgå pludselige lejestigninger Der må principielt ikke budgetteres med overskud i boligorganisationen Et eventuelt overskud i afdelingen bør vende tilbage til lejerne i form af lavere husleje Indtægter og udgifter skal balancere Udgifterne skal holdes på så lavt niveau som muligt 2 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Realiteterne Behov for en vis egenkapital bla. til: Igangsætning af nye aktiviteter Afdækning af risici i f.m. byggesager Uforudsete udgiftsstigninger Arbejdskapitalen skal fungere som pengebeholdning til daglige forretninger, herunder dækning af tab ved administrationen Dispositionsfonden skal som udgangspunkt disponeres til afdelingerne (stødpude i f.m. tab, fremtidssikring mm.) 3 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Arbejdskapital LAB § 19.stk 1 ”Almene boligorganisationer, herunder administrationsorganisationer, kan opbygge en arbejdskapital af overskud fra organisationens drift og særlige bidrag fra afdelinger og administrerede organisationer” 4 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Arbejdskapitalen Kommunens adgang til at fastsætte et maksimum er ophævet Fremover kan boligorganisationen beslutte, at der over lejen skal opkræves et bidrag til arbejdskapitalen (bkg. om drift af almene boliger § 36) Gælder også administrationsorganisationer Bidrag højst 144 kr. pr. lejemålsenhed, indtil arbejdskapitalen som helhed udgør 2.786 kr. pr. l.m.e. For administrationsorganisationer kan bidraget fordeles mellem boligorganisation og administrationsorganisation Maksimum gælder for summen af de 2 organisationer 5 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Dispositionsfonden – mere fleksibilitet LAB §20 stk. 3 ”Udover stk. 2 (tab som følge af lejeledighed) anvendes dispositionsfondens midler til at sikre afdelingernes fortsatte beståen som tidssvarende og velfungerende bebyggelser ved at medvirke til fysisk, økonomisk og social opretning af afdelingerne. Medgår midlerne til at nedsætte lejen i afdelingerne, skal den efterfølgende leje stå i rimeligt forhold til lejen i sammenlignelige boliger.” ”Stk. 4. Dispositionsfonden kan endvidere i særlige tilfælde medvirke til at sikre boligorganisationens fortsatte beståen, herunder i forbindelse med etablering af nye afdelinger samt i forbindelse med ekstraordinære tab.” 6 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Dispositionsfonden – opkrævning Bkg. om drift § 40: Årlige henlæggelser kr. 216 pr. lejemålsenhed indtil fonden i likvide midler udgør kr. 4.179 pr. lejemålsenhed (2009-niveau) Hvis fonden overstiger dette beløb, ophører de årlige henlæggelser Hvis fonden nedbringes under niveauet, genoptages henlæggelserne 7 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Fordeling af renteindtægter Afdelingernes henlæggelser skal forrentes optimalt, hvorfor afdelingsmidler i fællesforvaltning skal tilskrives den fulde forrentning (Bkg. om drift § 50) Kan også betyde, at forrentningen, i perioder hvor markedsrenten ligger under tidligere minimumsrente, vil blive lavere end hidtil Gælder også for administrationsorganisationer 8 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Byggefonden Ophæves – kun regnskabsteknisk post Hidtil også brugt til gennemgangsled for indbetaling af pligtmæssige bidrag og for tilskud fra trækningsretten Fremover konteres direkte i afdelingsregnskabet og dispositionsfonden 9 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Beboerindskud, LLA § 48, stk. 2: Boligorganisationen kan for nye lejere forhøje beboerindskuddet uden kommunalbestyrelsens godkendelse, hvis det ikke efter forhøjelsen overstiger kr. 204 pr. m2 (2009 niveau) 10 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Afdelingens resultatkonto Overskud ved en afdelings drift skal: anvendes til dækning af underfinansiering anvendes til dækning af underskud på resultatkontoen overføres til resultatkontoen betales tilbage over 3 år Overskud som skyldes at betaling til realkredit er mindre end budgetteret (eller afdragsfri termin) overføres til fælles reguleringskonto Bkg. om drift § 74 11 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Årsberetning Boligorganisationens bestyrelse afgiver i tilslutning til regnskabet en årsberetning. Der skal redegøres for: den økonomiske udvikling i boligorganisationen og dens afdelinger eventuelle særlige økonomiske problemer i organisation og afdelinger hvilke foranstaltninger der er eller påtænkes iværksat til løsning af sådanne problemer forhold, revisor måtte have påtalt mål og opnåede resultater på baggrund af gennemført forvaltningsrevision 12 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Godkendelse af lejeforhøjelser Forbedringer/renoveringer skal kun godkendes af kommunalbestyrelsen, hvis forhøjelsen overstiger 5 % inden for et regnskabsår (Bkg. om drift af almene boliger § 76, stk.4) 13 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Afdelingssammenlægning – lejeudligning, Bkg. om drift af almene boliger § 77, stk. 2: Drift og vedligeholdelsesudgifter skal udlignes over en periode på max 10 år Forskelle i boligernes indbyrdes brugsværdi opretholdes Men lejeforskelle, der skyldes forskellige kapitaludgifter i de afdelinger, der lægges sammen, kan opretholdes 14 03.04.2017 Ny lovgivning 2010
Byggesagshonorar og bestyrelsesvederlag Følgende afdelinger skal betale (Bkg. om drift § 31) : Afdelinger under opførelse I afdelinger, hvori der gennemføres arbejder og aktiviteter efter reglerne i § 37 og 37b. i LAB, som medfører lejeforhøjelse Der kan ikke opkræves byggesagshonorar og bestyrelsesudgifter i forbindelse med andre arbejder Kommunalbestyrelsen kan dog godkende honorar i særligt omfattende og komplicerede vedligeholdelses- og fornyelsesarbejder 15 03.04.2017 Ny lovgivning 2010