4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Offentligt budgetsamråd
Advertisements

Temadag om den nye lovgivning
8. december 2010 på Egegård Skole
Aftaler og beskatning af den danske olie og gas i Nordsøen.
Hvilke typer af budgetposter har boligafdelingen indflydelse på ?
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
ADVOKATIRMAET BOEL A/S - TLF: KONFERENCE OM UDLEJNINGSEJENDOMMES ENERGI, ÅRHUS DEN 9. NOVEMBER 2009 Hvem skal betale for de energibesparende.
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
Folkeoplysningsloven •En frivillig folkeoplysende forening, der er godkendt i henhold til Folkeoplysningslovens bestemmelser i § 4 stk. 2, er berettiget.
GÆLD •Lån i ejendom (151): - max. 80% af værdi. - max. 30 år i løbetid. •Lånetyper: - Kontantlån. - Flex-lån. - Obligationslån. •Udbyder af lån: - Kreditforening.
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
Beboermøde
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
GF Brødeskovparken Generalforsamling 2010 Brødeskovparken 18. marts 2010.
Landbo-Limfjord Pressemeddelelse fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, den 17. marts 2009 Pulje på 1,5 mia. kr. skal sikre vækst i byggeriet og mere energirigtige.
Hvordan bliver en boligsocial helhedsplan til ?
Fællesmøde april punkt 6 1 Berettigede forventninger til huslejen i Kløvermarken •Fællesmøde nr 140 pkt 6 •Notat af Niels Peter Rasmussen.
Finansiering af behandlingen Møde den 21. juni 2006.
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
Takstberegning RAMMEAFTALE 2015.
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
AlmenBolig + …et forsøgsprojekt Rummelige boliger til en rimelig leje.
Styringsdialog og almenreform Oplæg ved BL kredskonference den 20. marts 2010.
Dansk Gas Forening DGF årsmøde 2005 Dansk Gas Forenings årsregnskab 2004/2005 Ved kasserer Carsten Werner Hansen.
Dansk Gas Forening DGF årsmøde 2004 Dansk Gas Forenings årsregnskab 2003/2004 Ved kasserer Carsten Werner Hansen.
Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Den lange forhistorie. Fra aftale til nye love Boligaftalen mellem V + C + DF + RV ”Den almene boligsektors fremtid” 2006 Boligaftale
Pengestrømsopgørelser
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
Advokat J. Bertel Rasmussen (H)
Affaldsdatamodel høringsmøde - Organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Weekendkonference 3. kreds 4. november Landsbyggefondens (LBF’s) opgaver.
Ekstraordinær Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent (Mikael) 2.Orientering om Fonden ”Den selvejende.
Almene boliger og tilgængelighed
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Gebyrer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Temadag: Ny lovgivning ”De nye udlejningsregler”.
Over-/underskudsopgørelse 2009 samt Rammeaftale 2011 Carsten Tinggaard Nielsen, Koncernøkonomi.
Oplæg om danskuddannelse
Ny friplejeboligordning. Evaluering af friplejeboligordningen pegede på: Uhensigtsmæssigt med genudbud hvert 10. år Et ufleksibelt afregningssystem Nogen.
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
Ved Peter Petersen Formand for Oksbøl Vandværk 24. marts 2015.
Dispositionsfonden Udamortiserede lån 100 % 1999.
Inklusionsboliger Bolignetværksmøde den 24. februar 2016.
Bolignetværksmøde i unge hjemløse Program for temadag.
Lejerbo / EY Hvad kan vi bruge revisionen til? Jesper Jørn Pedersen og Christian Thuesen 14. november 2015.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Ny Årsberetning Hvorfor en ny årsberetning? Beboerdemokrati og bestyrelsesarbejde i fokus Udvalgte redskaber (værktøjer) - Indhold Strategier og målsætninger.
GENERALFORSAMLING Valg af dirigent 2.Formandens beretning 3.Kassererens fremlæggelse af regnskab 4.Behandling af evt. indkomne forslag 5.Valg.
Baldershus Forslag til budget 2017.
Københavns Kogræsserlaug
IFF GENERALFORSAMLING 16. maj 2017
Kursus i drift og økonomi 2017
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
AlmenBolig + …et forsøgsprojekt Rummelige boliger til en rimelig leje
Baldershus Forslag til budget 2018.
Økonomi- gennemgang 14. Oktober :00-10:30, Gadsbølle.
Repræsentantskabsmøde BS’61
Lov Lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret Medlemmer, som opbruger dp-ret i uge – uge , får ret.
Orientering omkring Budget
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Præsentationens transcript:

4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi

Økonomi-principper Fastholde boligsocialt lejeniveau Undgå pludselige lejestigninger Der må principielt ikke budgetteres med overskud i boligorganisationen Et eventuelt overskud i afdelingen bør vende tilbage til lejerne i form af lavere husleje Indtægter og udgifter skal balancere Udgifterne skal holdes på så lavt niveau som muligt 2 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Realiteterne Behov for en vis egenkapital bla. til: Igangsætning af nye aktiviteter Afdækning af risici i f.m. byggesager Uforudsete udgiftsstigninger Arbejdskapitalen skal fungere som pengebeholdning til daglige forretninger, herunder dækning af tab ved administrationen Dispositionsfonden skal som udgangspunkt disponeres til afdelingerne (stødpude i f.m. tab, fremtidssikring mm.) 3 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Arbejdskapital LAB § 19.stk 1 ”Almene boligorganisationer, herunder administrationsorganisationer, kan opbygge en arbejdskapital af overskud fra organisationens drift og særlige bidrag fra afdelinger og administrerede organisationer” 4 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Arbejdskapitalen Kommunens adgang til at fastsætte et maksimum er ophævet Fremover kan boligorganisationen beslutte, at der over lejen skal opkræves et bidrag til arbejdskapitalen (bkg. om drift af almene boliger § 36) Gælder også administrationsorganisationer Bidrag højst 144 kr. pr. lejemålsenhed, indtil arbejdskapitalen som helhed udgør 2.786 kr. pr. l.m.e. For administrationsorganisationer kan bidraget fordeles mellem boligorganisation og administrationsorganisation Maksimum gælder for summen af de 2 organisationer 5 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Dispositionsfonden – mere fleksibilitet LAB §20 stk. 3 ”Udover stk. 2 (tab som følge af lejeledighed) anvendes dispositionsfondens midler til at sikre afdelingernes fortsatte beståen som tidssvarende og velfungerende bebyggelser ved at medvirke til fysisk, økonomisk og social opretning af afdelingerne. Medgår midlerne til at nedsætte lejen i afdelingerne, skal den efterfølgende leje stå i rimeligt forhold til lejen i sammenlignelige boliger.” ”Stk. 4. Dispositionsfonden kan endvidere i særlige tilfælde medvirke til at sikre boligorganisationens fortsatte beståen, herunder i forbindelse med etablering af nye afdelinger samt i forbindelse med ekstraordinære tab.” 6 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Dispositionsfonden – opkrævning Bkg. om drift § 40: Årlige henlæggelser kr. 216 pr. lejemålsenhed indtil fonden i likvide midler udgør kr. 4.179 pr. lejemålsenhed (2009-niveau) Hvis fonden overstiger dette beløb, ophører de årlige henlæggelser Hvis fonden nedbringes under niveauet, genoptages henlæggelserne 7 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Fordeling af renteindtægter Afdelingernes henlæggelser skal forrentes optimalt, hvorfor afdelingsmidler i fællesforvaltning skal tilskrives den fulde forrentning (Bkg. om drift § 50) Kan også betyde, at forrentningen, i perioder hvor markedsrenten ligger under tidligere minimumsrente, vil blive lavere end hidtil Gælder også for administrationsorganisationer 8 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Byggefonden Ophæves – kun regnskabsteknisk post Hidtil også brugt til gennemgangsled for indbetaling af pligtmæssige bidrag og for tilskud fra trækningsretten Fremover konteres direkte i afdelingsregnskabet og dispositionsfonden 9 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Beboerindskud, LLA § 48, stk. 2: Boligorganisationen kan for nye lejere forhøje beboerindskuddet uden kommunalbestyrelsens godkendelse, hvis det ikke efter forhøjelsen overstiger kr. 204 pr. m2 (2009 niveau) 10 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Afdelingens resultatkonto Overskud ved en afdelings drift skal: anvendes til dækning af underfinansiering anvendes til dækning af underskud på resultatkontoen overføres til resultatkontoen betales tilbage over 3 år Overskud som skyldes at betaling til realkredit er mindre end budgetteret (eller afdragsfri termin) overføres til fælles reguleringskonto Bkg. om drift § 74 11 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Årsberetning Boligorganisationens bestyrelse afgiver i tilslutning til regnskabet en årsberetning. Der skal redegøres for: den økonomiske udvikling i boligorganisationen og dens afdelinger eventuelle særlige økonomiske problemer i organisation og afdelinger hvilke foranstaltninger der er eller påtænkes iværksat til løsning af sådanne problemer forhold, revisor måtte have påtalt mål og opnåede resultater på baggrund af gennemført forvaltningsrevision 12 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Godkendelse af lejeforhøjelser Forbedringer/renoveringer skal kun godkendes af kommunalbestyrelsen, hvis forhøjelsen overstiger 5 % inden for et regnskabsår (Bkg. om drift af almene boliger § 76, stk.4) 13 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Afdelingssammenlægning – lejeudligning, Bkg. om drift af almene boliger § 77, stk. 2: Drift og vedligeholdelsesudgifter skal udlignes over en periode på max 10 år Forskelle i boligernes indbyrdes brugsværdi opretholdes Men lejeforskelle, der skyldes forskellige kapitaludgifter i de afdelinger, der lægges sammen, kan opretholdes 14 03.04.2017 Ny lovgivning 2010

Byggesagshonorar og bestyrelsesvederlag Følgende afdelinger skal betale (Bkg. om drift § 31) : Afdelinger under opførelse I afdelinger, hvori der gennemføres arbejder og aktiviteter efter reglerne i § 37 og 37b. i LAB, som medfører lejeforhøjelse Der kan ikke opkræves byggesagshonorar og bestyrelsesudgifter i forbindelse med andre arbejder Kommunalbestyrelsen kan dog godkende honorar i særligt omfattende og komplicerede vedligeholdelses- og fornyelsesarbejder 15 03.04.2017 Ny lovgivning 2010