LYS laboratoriet Forskningscenter for Arkitektonisk Belysning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Dias 1 Datalogisk Institut DIKUs virksomhedsklub Klubmøde 25. november 2010 DIKU Nørre Campus Vært: Billedgruppen.
Dias 1 Datalogisk Institut DIKU Business Club Klubmøde 3. feb 2011 DIKU Søndre Campus Vært: HCC-gruppen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
IT i byggeriet Kristian Birch Sørensen
ErhvervsPhD initiativet
TEGNINGENS DAG 9 september 2013.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Kom og mød fremtiden IVA den 25. oktober 2011 v. Nina Hallgren Steinrud, DM.
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
Kvalitetssikring og Teknologi
Ph.D. Hvem, Hvad, Hvordan?. Msc. Christian Brandt 2 Oversigt □ Min vej til phd studiet □ Hvad laver jeg □ Fremtidsplaner.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
KOMpetenceMål i PraksIS
Diagnostisk Center FORSKNINGSSEMINAR FOR PROFESSORER OG KLINIKLEDELSER 9 Januar 2014 Bernstorff slot Koordinerende professor Peter Garred Centerdirektør.
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Branding Hvad kræver det og giver det at brande en by?
Velkommen. Per Roholt Praktisk Tidsplanen Tilmelding til workshops Pauser Rygning Frokost Toiletter Og husk, Mobiletelefoner skal være tændt!
Dramatiseret formidling Små tings museumsdramatiseringer Connie Svabo, RUC Adjunkt i oplevelse og rumligt design Ph.d. om besøgendes oplevelser på naturhistorisk.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ph.d.-studium: i udlandet, i det offentlige eller i en virksomhed? , kl
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Forum Budget
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Digitale biblioteker og web 2.0
Hvad er design og hvordan studerer vi det?
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Råstofindvinding De nye miljøvurderings redskaber 21. August 2013 Anne Merrild, MSc, PhD DCEA, Institut for Planlægning Aalborg Universitet Miljøvurderingsdag.
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
21. NOVEMBER 2011 UDDANNELSESMINISTER MORTEN ØSTERGAARD BESØGER AARHUS UNIVERSITET VELKOMST VED REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN.
og eksperimentelle engagementer VISPER Connie Svabo
Välkommen till CareSam - Kvalitetssikring i den offentligeældreomsorg/äldrevård og uddannelse/utbildning i Øresunds regionen Vi bliver flere ældre & færre.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Design af interaktion til interaktion i cscw
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
IT i Byggeriet Semester 6 4. februar 2003 Per Christiansson Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Temadag den 2. februar 2012 Velkommen til FORSKNING, Videnskab, Fremtid og State of the Art.
Ph.d. i Idrætsmedicin som yngre læge Overvejelser inden og betydningen for den videre karriere Cand. med. Rie Harboe Nielsen Ph.d. studerende ved Institut.
Kvalitative metoder, forår kursusgang
It i folkeskolens matematikundervisning
Baggrund: udstyrsinvesteringspulje skal forvaltes
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Uddannelsesudvalg- strategisk retning
Præsentationens transcript:

LYS laboratoriet Forskningscenter for Arkitektonisk Belysning . LYS laboratoriet Forskningscenter for Arkitektonisk Belysning Institut 2 • Institut for Teknologi Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler Arkitektskolen

Program Om Arkitektskolen Om LYSlaboratoriet •. Forskerne • Program Om Arkitektskolen Om LYSlaboratoriet • Forskerne • Faciliteterne • Undervisningen

Arkitektskolen Institut for Planlægning 1 Institut for Teknologi 2 Institut for Bygningskultur 3 Institut for Design & Kommunikation 4 Arkitektskolen Arkitektskolen har 4 forskningsinstitutter og 9 studieafdelinger. Institutternes opgave er at forske og formidle denne. Institutterne står for den primære kursusundervisning I henhold til skoleordningen og tilbyder derudover specialudviklede kuser til studieafdelingerne og endelig konsulentvejledning til de studernedes projektarbejde. Det betyder at kursusundervisning I lys varetages af Institut for teknologi hvor LYSlaboratoriet hører under. Når studerende ønsker at arbejde specifikt med lys I deres projekter sker dette på studieafdelingerne men konsulent vejledning fra Lyslaboratoriet medarbejdere. By og landskab Bygning Design PhD Kandidat Bachelor Afdeling 1 2 3 5 6 7 8 10 11 1:20 1:1 1:10.000 1:1.000

LYS laboratoriet: Medarbejdere • Forskning • Undervisning LYS laboratoriet: består af : Medarbejdere, forskning Undervisning og en lang række faciliteter Medarbejdere • Forskning • Undervisning Faciliteter: • Dagslyslaboratoriet • Kunstlysstationer • Modelværksted • Studierum • Forskerrum • Inst. Kontorer Netværk • Undervisnings/Forskningsinstitutioner • Erhverv • Interesseorganisationer

LYS laboratoriet Faste medarbejdere: Karin Søndergaard Lektor, ph.d., leder af LYSlaboratoriet Katja Bülow Adjunkt, ph.d. Nanet Krogsbæk Mathiasen Ph.d.-studerende Karina Mose Lektor Karina Madsen Akademisk medarbejder + div. gæstelærere, asistenter, tutorer, mm LYS laboratoriet Faste medarbejdere:

LYS laboratoriet Forsknings projekter: • LYS laboratoriet Forsknings projekter: • Nordic Light – and its impact on the design of apertures in Nordic architecture. • The Cube – investigation of daylight distribution and control within a scale 1:1 laboratory. • LED – a lighting component with architectural perspectives. • The experience of light zones. • The relation between tools in architectural daylight planning. • Urban light – from strategy to design

LYS laboratoriet Undervisning i LYS Dagslyslaboratoriet — introduktionskurser Lys & performativt engagement projektvejledning Sådan gør lyset Forelæsninger Dagslys Event Lys oplevet & håndteret Konsulent/ TEK 5 TEK 1 TEK 3 LYS laboratoriet Undervisning i LYS K2 K1 B3 B2 B1

TEK 1 - obligatorisk BA1 TEK 3 - obligatorisk BA3 • Lys og rum. • Lys og perception, • Arkitektonisk anvendelse af dagslys • Redskaber til brug for en belysningsarkitektonisk analyse TEK 3 - obligatorisk BA3 • LYS Temadag • Sammenhængen mellem bygningsfysik, indeklima og lys • Etablerer forudsætninger for at arbejde med et større teknisk indhold i projektopgaverne TEK 5 - obligatorisk KA1 • Lys – kompositionsprincipper og netværks-strategier • Lys - Forskning • Lys - Praksis TEK 1 - obligatorisk BA1 Lys og rum. Lys og rum er del af en samlet undervisningsblok i TEK1 om klimatisk bygningsanalyse. Undervisningsblokken opdeles tematisk i termisk indeklima, lys og lyd og de studerende indføres i de indeklimatiske fag gennem forelæsninger og udfører en rumlig analyse i et specifikt rum indenfor hvert fagfelt, som samles i en bygningsanalytisk besvarelse. LYS Temadag Kursets formål er at give en dybere forståelse for bygningen som en kompleks organisme af fysiske og klimabetingede omstændigheder samt at styrke de studerendes forudsætninger for at befordre deres egne projektopgaver med en større teknisk indsigt. TEK 3 obligatorisk på BA3 LYS Temadag er tilrettelagt ved hjælp af LYSnET netværket og sponsoreret af VKR Holding. LYSnET er et tværfagligt netværk, der er etableret med det formål at styrke forskning og undervisning indenfor lys. Netværket er sammensat af undervisere og forskere på tværs af landets byggefaglige uddannelses- og forskningsinstitutioner samt eksperter fra byggeindustrien, alle med speciale i lys. TEK 5:obligatoris på kandidatdelen I lysdelen introduceres de studerende til lys og perception, arkitektonisk anvendelse af dagslys samt redskaber til brug for en belysningsarkitektonisk analyse. Lys – kompositionsprincipper og netværks-strategier De studerende introduceres til state-of-the-art forskning indenfor dagslys og hvordan man i praksis anvender forskningsrelateret Ill. Sophus Frandsen i artiklen ”Lyset i rummet og lyset på tingene, LP NYT nr. 492 1985 Tegninger fra bogen: Arkitekt Klas Anshelm, samlade arbeiten. Quarnström, Per. 1998

Dagslys oplevet & håndteret • tilvalgskursus • Sansning af dagslysets indflydelse på rum og menneske • Grundlæggende belysningsteori og praksis Sådan gør lyset • obligatorisk BA2 • Lyset indvirken på visuelle oplevelser • Lysets gengivelse i digitale repræsentationen af rum og genstande Dagslyslaboratoriet • introduktionskurser • Anvendelse af Dagslyslaboratoriet • Studie og analysemetoder Dagslys – oplevet og håndteret - et tilvalgsfag for studieafdelinger Kurset har til formål at træne de studerende i at sanse dagslysets indflydelse på rum samt at anvende grundlæggende belysningsteori og redskaber til at forme dagslyset efter en ønsket målsætning. Kurset finder sted i LYSlaboratorierne på Fabriksmestervej og kan med fordel tilpasses igangværende øvelsesopgaver på BA-delen. Sådan gør lyset - forelæsning i samarbejde med institut 4; Lys og materialer Forelæsningen introducerer til hvordan lys og materialer indvirker på den visuelle oplevelse og hvordan oplevelsen af lys og materialer gengives i forskellige visuelle medier. DagslysEvent Kurset tager udgangspunkt i dagslyset som en dynamisk faktor og udforsker mulige udformninger af dagslys-åbninger, samt hvordan dagslys-indfaldet kan tænkes som kompositioner af lysrum i en bygning. Med afsæt i analyser af eksemplariske arkitektoniske værker er kurset en hands-on workshop, hvorigennem de studerende vil få underbygget deres forståelse af dagslyset som arkitektonisk komponent, og derved opnå et højt refleksivt niveau i deres arbejde med dagslyset. Dagslyseventen er sponsoreret af Velux dk, og vil finde sted hvert år under en ny tittel. 2010: The Cantina Event 2011: The Capture of Daylight Lys og performativ engagement Det arkitektoniske rum performer, dagslyset interagerer dynamisk i dette rum, – hvordan engagerer vi os performativt med og i dette rum? Gennem psykofysiske øvelser og performative improvisationer arrangeret i særlige kunstlys set-ups eller i found locations, undersøges, – hvordan den rumlige belysning har indvirkning på vores bevægelser og adfærd, – hvordan rummet og dets belysning afstedkommer en iscenesættende effekt som bliver instruktiv både i forhold til den enkelte og i et forhold til hinanden. De studerende får efterfølgende til opgave at komponere en selvbestemt specifik belysning i lyslaboratoriets studierum – eller på en found location. Kurset giver den studerende indsigt i, hvordan og hvorfor belysning påvirker os, vores relationelle forhold og sociale aktiviteter.

Lys & performativt engagement Dagslys Event • Workshop om dagslys som arkitektonisk komponent • Studie, analyse og modellering af lysrum. Lys & performativt engagement • Psykofysiske øvelser og performative improvisationer • Studie og analyse af rumlig belysning indflydelse på adfærd • Komposition af specifikke kunstlysrum Konsulentbistand • Til projekter på alle studieafdelinger Projektvejledning • Fast tilknytning til særlige studieafdelinger/studerende DagslysEvent Kurset tager udgangspunkt i dagslyset som en dynamisk faktor og udforsker mulige udformninger af dagslys-åbninger, samt hvordan dagslys-indfaldet kan tænkes som kompositioner af lysrum i en bygning. Med afsæt i analyser af eksemplariske arkitektoniske værker er kurset en hands-on workshop, hvorigennem de studerende vil få underbygget deres forståelse af dagslyset som arkitektonisk komponent, og derved opnå et højt refleksivt niveau i deres arbejde med dagslyset. Dagslyseventen er sponsoreret af Velux dk, og vil finde sted hvert år under en ny tittel. 2010: The Cantina Event 2011: The Capture of Daylight Lys og performativ engagement Det arkitektoniske rum performer, dagslyset interagerer dynamisk i dette rum, – hvordan engagerer vi os performativt med og i dette rum? Gennem psykofysiske øvelser og performative improvisationer arrangeret i særlige kunstlys set-ups eller i found locations, undersøges, – hvordan den rumlige belysning har indvirkning på vores bevægelser og adfærd, – hvordan rummet og dets belysning afstedkommer en iscenesættende effekt som bliver instruktiv både i forhold til den enkelte og i et forhold til hinanden. De studerende får efterfølgende til opgave at komponere en selvbestemt specifik belysning i lyslaboratoriets studierum – eller på en found location. Kurset giver den studerende indsigt i, hvordan og hvorfor belysning påvirker os, vores relationelle forhold og sociale aktiviteter.

LYS laboratoriet Perspektiver • Fælles forskningsprojekter og undervisnings-udvikling med Designskolen …… Forskningsinitiativer indenfor skolen og med andre institutioner …. • Netværk, forskningsnetværk, interessefællesskaber … Lys-linie på KA niveau …..

LYS laboratoriet Forskningscenter for Arkitektonisk Belysning prøv at vise hvordan man kommer ind på vores hjemme side Institut 2 • Institut for Teknologi Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler Arkitektskolen http://www.karch.dk/inst2/Menu/Forskning/Klima+og+komfort/LYSlaboratoriet