Udfordringer for Fremtidens Folkebibliotek Herning Bibliotekerne Maj 2011 Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi - IVA.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan bidrager litteratursiden
Advertisements

- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Hvad er internationalisering
Digitalisering og medialisering
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Socialisation og identitet
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lærerprofessionen.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Den brændende platform
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Tillid Temadag for AMIR
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
En ny model for bibliotekernes rum
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Digitalisering og medialisering
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Folkebibliotekerne i vidensamfundet Next steps Sandbjerg konferencen 2010 Jens Thorhauge.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Oplæg på national konference 24. maj 2011 v/ centerleder Mette Boel Etnisk Erhvervsfremme i Danmark Hvad er det?
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Inklusion og Specialviden
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Vision mission værdier handleplaner
Biblioteket Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Kulturrådet i Slagelse Hvordan sikre vi de bedste rammer? Næstformand Troels Brandt Diplom i ledelse Master i ledelse af forandringer - Erfaringerne fra.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
It i folkeskolens matematikundervisning
Kvalitet i folkeoplysningen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Udfordringer for Fremtidens Folkebibliotek Herning Bibliotekerne Maj 2011 Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi - IVA

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Min baggrund

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Bibliotekets aktuelle situation Biblioteket – en unik kulturinstitution Omstillingsproces bl.a. fordi: Eksplosiv udvikling i teknologi og medier Biblioteket mellem det virtuelle og det fysiske Biblioteket i konkurrence Biblioteket i det senmoderne samfund

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Bibliotekets aktuelle situation Tidligere var det folkebiblioteket opgave at konditionere det enkelte menneske til modernitetens vilkår. Det vil sige: Skærpe dømmekraften og give det enkelte menneske myndighed gennem (bogens) kundskab, oplysning og dannelse.

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Bibliotekets aktuelle situation Konkrete problemstillinger Faldende udlån Færre børn og unge Flere nydanskere Kommunale nedskæringer Filiallukninger Etc. Etc.

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Disposition Udfordringer for biblioteket En ny model for fremtidens folkebibliotek i videns- og oplevelsessamfundet Pause Diskussion

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Det aftraditionaliserede samfund A. Giddens: Der eksisterer ingen traditioner længere Alt er til diskussion Den radikaliserede refleksivitet Personlig og institutionel usikkerhed Folkebiblioteket: Hvad er et folkebibliotek? Hvilke tilbud skal der være på folkebiblioteket? Behovet for at formulere mission og vision Man løber efter alle pølsepinde

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek De store fortællingers død J.F. Lyotard: Ingen store sandheder længere Ingen forestillinger om frigørelse Performativ rationalitet Folkebiblioteket: Hvad skal legitimere folkebiblioteket i fremtiden? Hvad med oplysningstanken? Hvad med ikke-brugerne? Hvad er kvalitet? Er høje udlånstal et mål i sig selv?

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Det multikulturelle samfund Fra monokultur til diversitet: Generationer Etnicitet Socialgrupper/klasser etc. Køn Religion Folkebiblioteket: Skal folkebiblioteket understøtte integration? Skal det understøtte mangfoldighed? Kan det være et (lavintensivt) 3. sted? Kan det understøtte tillid og social kapital af ”brotypen”?

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Oplevelsessamfundet G. Schulze: Publikum/brugerne søger oplevelser Relaterer sig både til identitetsdannelse og forbrug J. Pine og J. Gilmore: Virksomheder i øget global konkurrence Oplevelse og storytelling bliver afgørende Folkebiblioteket: Hvad betyder det for indhold i og tilrettelæggelse af biblioteket? Er der et modsætningsforhold mellem fordybelse og oplevelse? Hvad med autenticitet og iscenesættelse?

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Videnssamfundet S. Wackerhausen Livslang læring og –uddannelse er blevet grundvilkår Reflektionsfærdigheder Prioritere normativt Både 1. og 2. ordens erkendelser Folkebiblioteket Hvordan kan biblioteket understøtte disse opgaver uden at de koloniserer resten af bibliotekets virke?

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Kundesamfundet og de nye brugere Folkebiblioteket: Ny relation mellem bibliotek og bruger (kunde)? Øget vægt på service og brugernes behov? Borgerinddragelse og brugerdreven innovation? I. Frønes og R. Brusdal: Vi opfatter os i stadig flere sammenhænge som kunder Stiller krav til pris, kvalitet og ikke mindst service Men: Brugerne har også en række nye kompetencer (prosumers)

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek IT-udviklingen Eksplosiv udvikling i forhold til bl.a.: Web. 2.0 Nye medieplatforme Multimodale kompetencer New literacy Digitale netværk Etc., etc. Folkebiblioteket: Hvad skal forholdet mellem det det virtuelle og det fysiske bibliotek være? Hvad skal legitimere det fysiske bibliotek? Er det f.eks. forholdet til lokalsamfundet, og herunder arrangementer, bruger-inddragelse og frivillighed?

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Ny samfundsmæssig kontekst Aftraditionalisering Kulturel frisættelse Vidensamfund Oplevelsessamfund Kundesamfund og ”nye brugere” Multikulturelt samfund Etc.

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek - en ny model for… Biblioteket som fysisk og virtuelt rum i videns og oplevelsessamfundet

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek - en ny model Erkendelse/erfaring - at vide hvem jeg er, og hvad jeg kan Engagement - lysten til at deltage og udtrykke sig kreativt Empowerment - understøtte stærke og selvstændige medborgere, der selv kan løse hverdagens problemer og deltage i fællesskabet Innovation - give nye svar på praktiske problemer eller at udvikle helt nye koncepter, metoder eller kunstneriske udtryk

Erkendelse/erfaring Inspirationsrum Læringsrum Opleve Opdage Innovation Empowerment Deltage Skabe Performativt rum Møderum D.Skot-Hansen C.H. Rasmussen H. Jochumsen Engagement

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek - en ny model … Inspirationsrum Rummet for meningsfulde oplevelser gennem fortælling og andre kunstneriske og æstetiske udtryk inden for alle medier, kulturformer og -genrer. Biblioteksrummet kan også være en oplevelse i sig selv og en scene for live events og kulturelle arrangementer.  Inspirationsummet understøtter især erkendelse/erfaring og innovation.

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Inspirationsrum

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Inspirationsrum

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek - en ny model … Læringsrum Rummet, hvor børn/unge/voksne kan opdage og udforske verden og dermed styrke deres kompetencer og muligheder gennem fri og uhindret adgang til information og viden. Herunder f.eks. lektiecafeer, studiepladser, åbne kurser og eksperimentarier. Læringsrummet understøtter især erkendelse/erfaring og empowerment

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Læringsrum

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Læringsrum

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek - en ny model … Møderum Et åbent, offentligt rum, hvor borgerne som et tredje sted mellem arbejde og hjem kan møde andre, der er som dem selv og forskellige fra dem selv, og møde meninger, der bekræfter dem og udfordrer dem gennem diskussion og debat. Møderummet understøtter især empowerment og engagement

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Møderum

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Møderum Ageforce.dk Brug biblioteket Hvis du vil mødes med dine venner fra AgeForce.dk, så brug dit lokale bibliotek. Her er altid plads, og uanede mængder af viden er lige ved hånden

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek - en ny model … Performativt Rum Et rum hvor brugerne i samspil med andre kan skabe nye kreative udtryk i mødet med kunst og kultur gennem interaktive spil, skrive-, lyd- og videoværksteder og andre kreative udfoldelser. Det performative rum understøtter især engagement og innovation

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Performativt rum

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek Performativt rum

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek - en ny model … Det nye ved modellen er bl.a. at den: Giver nyt bud på bibliotekets overordnede formål (rationaler), nemlig erkendelse/erfaring, empowerment, engagement og innovation. Understreger at biblioteket er et både fysisk og virtuelt rum. Understreger at biblioteket består af fire overlappende rum: Inspirationsrummet, læringsrummet, møderummet og det performative rum. Indarbejder aktuelle tendenser og begreber.

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek - en ny model … Den nye model kan bl.a. anvendes som/til: Ramme om diskussion af bibliotekets overordnede formål og legitimitet. Mapping af bibliotekets konkrete tilbud og funktioner. Prioritering af de enkelte rum. Udvikling af programmer, der understøtter de enkelte rum.

Udfordringer for fremtidens folkebibliotek ”Biblioteket overlever kun hvis det lever i folks bevidst- hed”. Tak! hjo@iva.dk

Hvorfor al den snak om brugerne? – et senmoderne paradigmeskift Borger Klient Kunde Fokus på: Rettigheder og pligter Afhængighed og rettigheder Pris/kvalitet Kundens rettigheder Mål: Den fælles bedste løsning Retfærdighed mellem klienter Den bedste løsning for den enkelte Rolle: Ligeværdig dialog Underlagt eksperten - formynderisk Enerådende – kunden ved bedst Udgangspunkt: Civilsamfundet Staten Markedet