Evaluering af medborgercenterprojekter – mål, midler og motiver

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inspirationstema: Børns rettigheder
Advertisements

Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Kristian Delica, Evaluator og ph.d. studerende Plan, By og Proces, ENSPAC, 1.
Fundraising i Favrskov Kommune Møde i Grønt Råd 14. november 2013.
Date :31 1.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Kulturforvalterkonference Strategisk ledelse i netværkssamfundet Kulturforvalterne, BF og CBS, Kilen, Ledelse af politisk styrede kulturorganisationer.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Fælles forældremøde Thurø
Chefanalytiker, Oxford Research
Tillid Temadag for AMIR
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Styring af styregrupper
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Kodeks for offentlig topledelse
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
John Andersen Empowermentbegrebet
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
»Vi åbner os for verden over nettet«
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Landsbyudvalg Bidrager til at igangsætte og understøtte udviklingstiltag i Skive Kommunes landsbyer og landområder - med fokus på, at der sker en udvikling.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Specialisering: Det civile samfund og sociale bevægelser Ann-Dorte Christensen & Lars Skov Henriksen.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Kristian Nagel Delica, Adjunkt RUC Kulturstyrelsens årsmøde OUTREACH OG ORGANISATORISK HYBRIDITET: DILEMMAER OG POTENTIALER.
Specialisering: Det civile samfund og sociale bevægelser Lars Skov Henriksen.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Vidensbaseret praksis i botilbud
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Evaluering af medborgercenterprojekter – mål, midler og motiver Oplæg til temadag i Herredsvang 9.9.09 Kristian Delica (kdelica@ruc.dk) Ph.d.studerende, ENSPAC, RUC

Oplæggets struktur Lidt om mig Kort om projektets forhistorie: Evaluering af CCG Delt i 2: 1.del: Indkredsning: Hvad et er medborgercenter? 2.del: Konkrete evalueringsprincipper og om hvorfor projekterne skal evalueres Afrunding og evt. spørgsmål

Hvad er et medborgercenter? Ingen universel formel, men: En ’hybrid’ organisation: Relationer til både stat, marked og civilsamfund Mange forskellige opgaver Mange forskellige medarbejdere Mange forskellige brugere = Både en stor udfordring men også en potentiel platform for social innovation, et andet rum, et andet bud…

Medborgercentrene og ’de andre’1 Kulturhuse Sundhedscentre Beboerhuse Frivillighedscentre Borgerservicecentre Flere? Tese: => Konstruktiv konkurrence eller indædt kamp om de samme ’kunder’? Jf. Dorrits eksempel fra Vollsmose, hvor ungdomsskolen syntes det var underligt, at medborgercenteret nu skulle til at udbyde ’undervisning’ og kurser for borgerne – det var jo deres gebet. Der er også eksempler fra Nørrebro, hvor borgerne er så vant til ’projektmageriet’, at de dårligt kan skelne de forskellige tilbud fra hinanden…

Medborgercentrene og de andre – et forsøg på en umulig typologi 1 Styringsmodel /ledelsesform Relation til civilsamfunds- og frivilligorganisationer Myndigheds-udøvelse? Sagsbehandling? Relation til kommunalt niveau/ forvaltning Kulturhuse Brugerstyret oftest med valgt bestyrelse Skaber platforme for organisationer yder kontorbistand sparring ved udarbejdelse af ansøgninger Nej Oftest støttet kommunalt, oftest direkte under kultur- og fritidsforvaltningerne men fx også i form af lån af lokaler Sundhedscentre Del af den offentlige forvaltning – refererer direkte til forvaltningen Samarbejder med patientforeninger, lokale idrætsforeninger, DGI Umiddelbart ikke – oplysning, rådgivning og behandling 100 % offentlig, dog ikke lovbestemt – kommuner ’kan’ oprette sundhedscentre

Medborgercentrene og de andre – et forsøg på en umulig typologi 2 Frivillighedscentre Foreninger med valgt bestyrelse Er en platform herfor, indgår aktivt i civilsamfundet og er ’ventil’ for spredning af frivilligt arbejde heri Nej SATS-puljemidler de sidste 4 år – og flere steder 50% kommunal støtte og 50% statsstøtte. Borgerservicecentre Servicefunktion i den offentlige sektor Ingen umiddelbar relation Ja, oftest i den lettere ende (pas, kørekort, blanketter osv.). 100% offentligt finansieret Beboerhuse Som kulturhuse, dog oftest uden separate iboende organisationer Økonomisk støtte fra kommunen i et eller andet omfang, og støtte fra boligforeninger Medborgercentre ’Hybridstyring’ eller? - lederne af enkeltinteresser/organisationer indgår i en samlet styregruppe, som fx i Gellerup - Lokale forskelle? Går på tværs af stat, marked, civilsamfund Typisk ikke, men: - fx UUE kan ’sagsbehandle’ (Vollsmose) - Dog mulighed for fuldstændig anonymitet - Biblioteksdelen kan udøve myndighed Vil i praksis i projektperioden modtage støtte flere forskellige steder fra: Efter projektperioden? Hvad så?

Medborgercentre og biblioteker Mere end et bogdepot! Også et indspil i den (altid?) verserende debat om bibliotekets samfundsmæssige funktion… En del biblioteker er i forvejen opsøgende og åbner sig ud ad til i relation til lokalsamfundet Et særligt ’rum’ – udnyttelsen heraf Frivillighedsfaktoren: Inddragelse af medborgere Muligheden for anonymitet

Hvorfor evaluere? Hvad sker der når projekterne skal blive til drift? Strategiske formål: ’Synliggørelse’ af effekter? ’Symbolsk empowerment’, påvirkning nedefra og op Spille aktivt ind i politikarbejdet og øge muligheden for indflydelse på rammerne for eget arbejde (jf. fx frivilligcentrene) Generel styrkelse af bibliotekerne, et nyt koncept for biblioteksdrift?

Om evalueringen – basic 1 Helt generelt om evalueringskoncepter: Top- down eller bottom-up? Her: Et sted midt i mellem, en balanceakt Ser overordnet på, hvad der sker med udviklingen i aktiviteter i bevægelsen fra bibliotek til medborgercenter Mål: At samle erfaringerne fra de enkelte projekter og gå fra et horisontalt til vertikalt perspektiv De enkelte projekter er unikke, om end der vil være fællestræk (udgangspunkt for evaluering)

Om evalueringen – basic 2 Skal være operativ i en travl dagligdag Skal kunne anvendes også efter endt projektperiode Skal ikke kræve særlige forudsætninger Skal kunne rumme lokale karakteristika/særpræg/forhistorier Erfaringerne skal gerne kunne bruges i forhold til en implementering/nyorientering af praksis

Data til brug i evalueringen De enkelte projekters opgørelser Halvårlige tilbagemeldinger Aktiviteter: Hvad sker der? Sættes der nye ting i sving? Lokale succesmål, lokale måder at arbejde frem mod disse på Sparring hermed både før og under projektperioden

Muligheder og begrænsninger i den valgte metode 1 Sensitiv overfor og synliggørelse af lokale forskelle: Hvad prioriteres, hvad ses som mindre vigtigt? At projekterne selv skal melde tilbage åbner i sig selv for refleksion over projektet (processen er vigtig) Mulighed for løbende justering af målsætninger og fremgangsmåder Generelle mønstre på tværs Åbner for mere dybtgående casestudier: Her er noget spændende vi/jeg må se nærmere på…

Muligheder og begrænsninger i den valgte metode 2 Det er netop projekternes ’egne’ tilbagemeldinger – ingen ekstern kontrol med reliabilitet (dog er det ikke evalueringens mål at udpege ’gode’ eller ’dårlige’ projekter) Minus nuancer og detaljer (men dog også åben for mere kvalitative tilbagemeldinger) Ikke et udtømmende billede, men fokus på dele af medborgercentrenes virksomhed

Evalueringen og afhandlingen 1 Evaluering som helikopterperspektiv: Hvad sker der helt generelt og i bredden Afhandlingen skal yde et forskningsmæssigt (empirisk og teoretisk) bidrag: Fokusering, afgrænsning og indkredsning er vigtig Derfor: Hvad sker der i dybden med udvalgte problemstillinger (socialt arbejde i medborgercenterrammen)

Evalueringen og afhandlingen 2 - Mit perspektiv Medborgercentrene indgår i et felt => Kan ikke ses som en enhed ’i sig selv’ [relationel tilgang] Der vil være relationer til andre huse og centre, til den kommunale forvaltning og til mere nationale politikker indenfor visse områder (kultur, social og arbejdsmarkedspolitik fx) Stærk eller svag vertikal og horisontal integration ’Rummet’ kan noget særligt: Muligheder og begrænsninger i udviklingen af en ’kritisk praksis’ eller måske en særlig medborgercenterhabitus? Medborgercentre som platforme for social innovation?

Afrunding – pointer til debat, proces og refleksion 1 Medborgercenterrammen kan noget særligt, er ganske unik i en dansk sammenhæng: Blender forskellige funktioner (rådgivning, folkeoplysning, læring osv.) Potentiale for at understøtte lokale aktiviteter, græsrødder osv. Et regulært alternativ til mainstream organisering i den offentlige sektor???

Afrunding – pointer til debat, proces og refleksion 2 Det er afgørende at de lokale forandringsagenter og stakeholders kommer ’ud over rampen’ set processuelt Forpligtende samarbejde og ikke bare ’gratis’ interessefællesskaber Forandring med respekt for kerneydelsen (det er ikke enten bøger eller CC, men netop bøger og CC) Hvorfor ikke bredere netværk? Fælles løbende diskussion mellem de enkelte projekter (og ikke blot internt i de enkelte projekter) Udvikling af en strategi for forankring… et projekt bliver ikke automatisk til drift!

Referencer og inspirationer Andersen, J., & Frandsen, M. (2007b). Fra bibliotek til lokalsamfundscenter: - evaluering af Community Center Gellerup (nr1/07 udg.). (Research paper; 1/07). RUC: Research Papers fra MOSPUS. Due, Tina Drud, Waldorff, Susanne Boch, Aarestrup, Anne Kristine, Lauersen, Bjarne og Curtis, Tine (2008): Sundhedscentre i Danmark – organisering og samarbejdsrelationer. Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet, København. Evers, Adalbert (2005): Mixed Welfare Systems and Hybrid Organizations: Change in the Governance and Provision of Social Service. International Journal of Public Administration, 28:9. Evers, Adalbert (2008): Hybrid organizations. Background, concepts, challenges. In, Stephen P. Osborne (Ed.): The Third Sector in Europe. Prospects and Challenges. Routledge. Frandsen, Martin, Delica, Kristian & Andersen, John (2008): ”Fra biblioteker til medborgercentre – socialt entreprenørskab og empowermentevaluering i udsatte boligområder”. Center for Socialt Entreprenørskabs Årsrapport. Holm Pedersen, Lene (2009): Med borgeren i centrum. Politisk forankring, forvaltningsmæssige hensyn og fordelingsmæssige konsekvenser af borgerservicecentrene i Danmark. Working Paper, AKF Salamon, Karen Lisa (2009): En etnografisk montage om huses lokale kultur og forankring. Huse i Danmark. Skov Henriksen, Lars (2008a): Udviklingsmål for og selvevaluering af frivilligcentre. Anden delrapport vedrørende evalueringen af puljen til oprettelse af nye og styrkelse af eksisterende frivilligcentre i Danmark. Ålborg Universitet, Institut for Sociologi, Socialt arbejde og Organisation. Skov Henriksen, Lars (2008b): Frivilligcentre – knudepunkter i den lokale velfærdsarkitektur? Tredje delrapport vedrørende evalueringen af puljen til oprettelse af nye og styrkelse af eksisterende frivilligcentre i Danmark. Ålborg Universitet, Institut for Sociologi, Socialt arbejde og Organisation. Skov Henriksen, Lars (2009): Frivilligcentrene i Danmark. Fjerde delrapport vedrørende evalueringen af puljen til oprettelse af nye og styrkelse af eksisterende frivilligcentre i Danmark. Ålborg Universitet, Institut for Sociologi, Socialt arbejde og Organisation