Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kristian Delica, Evaluator og ph.d. studerende Plan, By og Proces, ENSPAC, 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kristian Delica, Evaluator og ph.d. studerende Plan, By og Proces, ENSPAC, 1."— Præsentationens transcript:

1 Kristian Delica, kdelica@ruc.dk, Evaluator og ph.d. studerende Plan, By og Proces, ENSPAC, RUCkdelica@ruc.dk 1

2  Introduktion  Aktuelle udfordringer  Potentialer  Resultater og erfaringer  Konsolideringstrategier 2

3  Strukturelle udfordringer for: 1. Bibliotekssektoren 2. De udsatte boligområder 3. Den ’traditionelle’ socialforvaltning 4. Det boligsociale arbejde 5. Den frivillige sektor/civilsamfund 3

4  Arbejder med borgernes ’sociale og kulturelle behov’ på tværs af: 1) Faggrænser og i partnerskaber 2) Sektorer og forvaltningssøjler 3) Skala – område, by, region, stat • Arbejder kognitivt/symbolsk med ændring af områdernes ’territorielle stigma’ • Innovation i sociale relationer • At være detektiv og advokat i et kompliceret/fragmenteret offentligt system(se Delica 2011) 4

5 Set fra bibliotekssektoren:  Projektet åbner bibliotekets fysiske rammer, skaber øget interesse og flere kunder i butikken  De biblioteksbaserede medborgercentre er en udvikling af og en udfordring for det klassiske biblioteksarbejde (fx via partnerskaber)  Mange aktiviteter har synergieffekter( ’Nu læser jeg også bøger’…)  Øget informationskompentence (fx adgang til it)  Platform for læring, kreativitet og performance 5

6 Set fra boligområdet/den sociale forvaltning:  Det biblioteksbaserede medborgercenterarbejde bidrager til kapacitetsopbygning i lokalområdet  Det bidrager til at ’linke’ ellers adskilte initiativer og indsatser lokalområdet (og i den offentlige sektor)  Hjælper borgere med ’nederlagsfortællinger’ i bagagen videre  Uvildig/anonym hverdagsrådgivning  Medarbejderne er både detektiver og advokater (én mulig strategi i det daglige arbejde)  Fremskudt indsats – at nå ud til folk… 6

7 I relation til det boligsociale arbejde og de frivillige:  Der er etableret i nyt mulighedsskabende rum (en innovativ platform), der (potentielt) linker forskellige indsatser  Et fast samlings- og holdepunkt for frivillige  En åbning af området over for omverdenen via fx læringsaktiviteter (symbolsk/kognitivt arbejde med territoriel stigma) 7

8  Det er fortsat en udfordring at definerer en profil – videreførelse af projektet kræver en klar profil  Det er en udfordring af få alle medarbejdere engageret i projektet – det kan være nødvendigt  Om at trække (flere) aktiviteter ind i huset vs. aktivt udadgående arbejde  Medborgercentrene udvikler sig generelt meget i takt/samspil med samarbejdspartnere 8

9 At være kompas for/over lokalområdet:  Facilitering/koordinering/’linking’  Frivillige  Foreningsliv  Partnerskabelse  For borgeren: ’Mellemrum’ mellem kommunale og boligsociale indsatser (jf. Jensen, Andersen og Højring 2010) 9

10  Generelt medvirke til at øge områdets institutionelle kapacitet  At være ét stabilt punkt i et område præget af ’løst koblede’ relationer, indsatser og institutioner  Forstærker og cementerer allerede etablerede netværksrelationer  Faciliterer og tager initiativ til nye partnerskaber  At blive en del af/skrevet ind i helhedsplanerne 10

11  Brug ’hårde’ og ’bløde’ data strategisk, synliggør effekterne, fx:  Udlån og besøgstal  Netværksmatrix – partnerskaber!  Solstrålehistorier: Hvordan hjælpes borgerne videre med alt fra ’kulturel oplysning’ til navigering i en kompleks offentlig sektor 11

12  Fang de aktuelle strømme (ny regering, ny kulturminister – nye muligheder?) og brug disse taktisk:  ’Medborgerskab i Danmark’: Lokale foreningssekretariater fx ”forankret i medborgercentre” (s.185)  Deltagelse i/lægge hus til uddannelsen af ’frivilligledere’ (som bydelsmødreprojekterne) (s.192)  Den strategiske placering af institutioner ”i områder hvor der er behov for en styrket indsats [vil] potentielt medvirke til, at institutionerne i højere grad opretter behovsorienterede tilbud og dermed formår at inddrage grupper, som ellers ikke deltager i tilbuddene” (s.200)  Medborgercentrene kunne deltage i ’styringsdialogen’ mellem kommunen og den boligsociale indsats (jf. CFBU 2010:33) og være med i evt. ’permanente enheder’ til organisering af helhedsplansarbejdet (jf. anbefalinger fra CFBU 2010:8)  Regeringsgrundlaget: ”…det et mål for regeringen, at endnu flere borgere kommer i kontakt med kulturelle institutioner. Regeringen vil i samspil med de kulturelle institutioner udarbejde en fokuseret strategi herfor” (Regeringen 2011:70). 12

13  CFBU (2010): Tid nok til varige forandringer? Ufordringer ved tidsafgrænsninger af boligsociale indsatser. www.cfbu.dk.www.cfbu.dk  Delica, Kristian (2011): Social innovation og områdebaserede indsatser – mod en kritisk socialvidenskab om innovation. I Kristensen & Voxted (red.): Innovation og entreprenørskab. Hans Reitzels forlag.  Højgaard mfl (2010): Boligsocialt arbejde – et historisk overblik. Uden for nummer, nr. 20, 11. årg.  Integrationsministeriet (2011): Medborgerskab i Danmark. Regeringens arbejdsgruppe for bedre integration.  Regeringen (2011): Et Danmark der står sammen. Regeringsgrundlag oktober 2011 13


Download ppt "Kristian Delica, Evaluator og ph.d. studerende Plan, By og Proces, ENSPAC, 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google