Lederforum Dagsorden: Branding og den gode historie

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Eventudvikling i Rebild Kommune
Præsentation af materialer på personalemøde
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Administrative pejlemærker i BUF
Visionsproces Fra ord til handling.
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
Udviklingsplaner Sønderborg
Intern survey uge 45.
Lederforum Dagsorden: Velkommen og generel orientering Aftaler 2008
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Arbejdsmodel for RED BARNET. Ny Arbejdsmodel For Red Barnet OVERORDNET MÅL Fastlægge hvordan Red Barnet skal arbejde fremover for at opfylde målsætningerne.
Boligkontoret Danmark
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Præsentation af materialer på personalemøde
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Medalje til Høje-Taastrup
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
Lederforum Dagsorden: Generel orientering Årsplan for Lederforum
Organisation og kommunikation
Standardregulativer Dialogmøde 18. september 2007 velkommen til Miljøstyrelsen.
Biblioteket som læringscenter
Lederforum Torsdag den 31. januar 2008 TEMA: Vores organisationsform FMK’s organisationsform Præsentation af lederpræsentationer Hvordan er det at være.
Vækstpolitik Byrådets seminar d Program 17.00Velkomst og intro v/borgmester Michael Ziegler 17,05Præsentation af vækst- analysen V/vicedirektør.
Lederforum Torsdag den 27. november 2008 Dagsorden: Dagens tema God ledelse – Søren Brandi Generel orientering Evaluering af lederforum Sandwich Budgetopfølgning.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Facebook 2014 Byrådscentrets personalemøde 4. april 2014.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Lederforum Dagsorden: Generel orientering
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Orientering om fremtidig struktur i skolen
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Randers Kommune Evaluering af Randersmodellen Kick off møde for med-repræsentanterne i Randers kommune.
Koncernmål: medarbejdertrivsel
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Aftaler 2008 – proces fokus på indsatsområder v. Finn G. Johansen Fag/stabschef d. 14. maj 2007.
Lederevalueringens betydning  Det forberedende arbejde – visioner og værdier – meget spændende proces  Den 17. marts 2003 afleverede jeg 3 spørgeskemaer.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Randers Kommune Evaluering af Randers Modellen 2. December 2009.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Lederforum Torsdag den 25. september 2008 Dagsorden: Værdisættende ledelse ( ) Pause ( ) Generel orientering ( ) Koncernmål.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Den røde tråd fra vision til handling
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Områdeledelse Tidsramme: Notat skal udarbejdes og afleveres til BSU møde 15. maj 2007 Notat sendes til udtalelse i alle bestyrelser De selvejende institutioners.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Borgerne som medspillere -. Tidspunkt for og formål med inddragelsen Ide Analyse og planlægning Formål Udvikling og styring Implementering Evaluering.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Lederforum Dagsorden: Branding og den gode historie Torsdag den 26. februar 2009 Dagsorden: Branding og den gode historie Generel orientering Rapport om evaluering Organisationsændringer Månedens gode historie Kommunikationspolitik Ny hjemmeside Lederudvikling

Dagens tema v/Benny Balsgaard

Branding og den gode historie v/Bo Søby Kristensen & Klaus Rothstein, Bysted

PAUSE 10 min.

Generel orientering v/Benny Balsgaard

Evaluering af styreform, organisering og MED-struktur v/Benny Balsgaard

Evaluering af politisk styreform, organisations-model og MED

Hvor er vi nu og hvad skal der ske? Evalueringen er færdig – rapporten ligger på hjemmesiden Direktionen har udarbejdet sit forslag til hvad der skal ske (ØU’s dagsorden) Politisk behandling den 2.3 i økonomiudvalg og 10.3 i kommunalbestyrelse

Hvor er vi nu og hvad skal der ske? - fortsat Præsentation af kommunalbestyrelsens forslag den 11. marts (i store sal på Ringe bibliotek) for: lederforum kl. 9.00 hovedudvalg kl. 10.00 pressen kl. 11.00 Høring fra den 11. – 20. marts Endelig politisk behandling i ØU den 30. marts og KB den 14. april

Politikerne skal tættere på institutionerne Godkendelsen flyttes ud i udvalgene, som dermed skal fokusere på de institutionsaftaler, der hører under det pågældende udvalg Udvalgspolitikerne får: Mere indsigt i aftaleområderne og de bliver styrket i dialogen med de decentrale aftaleholdere. Øget ejerskab til aftalerne og et forstærket incitamentet til at formulere politik og mål, følge op, give feedback, til at efterspørge viden og dokumentation for de opnåede resultater hos fagchefen

Administrationen skal styrke understøttelsen af politikerne Fremover sikre en tættere kobling til de enkelte udvalg Synliggøre sammenhængen mellem de vedtagne mål/politikker og de afledte konsekvenser – både i den fase, hvor mål/politikker drøftes og udformes samt i den efterfølgende fase, hvor mål/politikker udmøntes Videreudvikle arbejds- og samspilformer

Kompetencefordelingsplan for politisk og administrativt niveau Roller og ansvarsfordeling skal give mening for alle aktører Det skal kunne genkendes i vores adfærd

Fælles ansvar for dialog – på alle niveauer Alle tager ansvar for en åben og ærlig dialog Anerkende de forskelle, der er fagområderne i mellem Blive bedre til at afstemme forventninger med hinanden – det gælder især: Når fagchefen udformer faglige mål i forhold til institutionerne Når politikerne udarbejder politiske mål og politikker I samspillet mellem administration og politikere

MED-strukturen/aftalen Flot resultat Godt grundlag til at arbejde videre med at: Styrke samspillet mellem hovedudvalg og økonomiudvalg Overveje at etablere elektroniske dialog- fora Styrke kontakten mellem lokale udvalg og hovedudvalget

Organisationsændringer Vi har tre fagchefer, der stopper i løbet af de kommende måneder. Derfor bliver fagchefstillingerne ledige på følgende områder: Dagtilbud Børn Veje og Forsyning Byggeri og Miljø

Dagtilbud Børn I forhold til den fremtidige organisation kan der opstilles 2 scenarier for fagsekretariatets fremtid: Der ansættes en ny fagchef og fagsekretariatet opretholdes med den nuværende portefølje. Fagsekretariatet sammenlægges med et andet fagsekretariat inden for børneområdet; eksempelvis fagsekretariatet Undervisning. Direktionen har indstillet til økonomiudvalget, at stillingen som fagchef genbesættes, og at dette sendes til høring i Hovedudvalget og lokale MED- udvalg. Økonomiudvalget holder møde på mandag.

De to tekniske fagsekretariater Direktionen indstiller til økonomiudvalget, at: Byggeri og Miljø samt Veje og Forsyning lægges sammen til et fagsekretariat under en fagchefs ledelse. Forsyningen lægges sammen med Miljøafdelingen. Klimaområdet anbefales organiseret som en projektorganisation med koordinationsansvaret placeret i Miljøafdelingen. Den nye fagchef skal sammen med fagchefen for Plan og Kultur lave et forslag til organisatoriske tilpasninger, der afklarer snitfladeproblemer mellem de to tekniske fagområder.

Månedens gode historie v/Ivan Underlin, Solskrænten

Sandwich – pause i 20 min.

Kommunikationspolitik og indsatsområder i 2009 v/Aino Faldborg, Fællessekretariatet

Kommunikationspolitik Udkastet til kommunikationspolitikken er formuleret af en arbejdsgruppe, der består af: Benny Balsgaard Inge Dam Charlotte Hervit Ivan Underlin Jørgen Kej Aino Faldborg For at bruge kommunikation som et strategisk værktøj i arbejdet med at nå vores mål skal kommunikationspolitikken indeholde en række principper for god kommunikation – overordnede holdninger og retningslinier, som skal følges for at understøtte mål og beslutninger i kommunen. Kommunikation er et middel til at nå målet – aldrig et mål i sig selv. Ansvar for kommunikation: Decentralt, fordi det er nødvendigt for at sikre forankring og opbakning, målrettethed (hverdagens eksempler), tilstrækkelig informationsdybde, sammenhæng til kerne”produktionen”. Under kommunikationspolitikken skal der på strategisk niveau identificeres en række indsatsområder, hvor der skal udarbejdes mere detaljerede guidelines eller regler i form af delstrategier på udvalgte indsatsområder. Indsatsområderne kan f.eks. Omfatte intern kommunikation, pressehåndtering, design, sprog, markedsføring, elektroniske medier m.v.

Kommunikation på flere niveauer Indhold Udgangspunkt Tidshorisont Politik Holdninger Central Langt sigte Delpolitikker/ strategier Handlinger Central/decentral Et par år Handlingsplan/ Kommunikations-plan Decentral/ projektniveau Årlig/tidsbegrænset Strategien – viser vores prioriteringer – hvor vi især vil sætte ind. På strategisk plan identificeres således en række indsatsområder, hvor der skal udarbejdes mere detaljerede guidelines eller regler i form af delstrategier. Indsatsområderne kan f.eks. omfatte intern kommunikation, pressehåndtering, design, sprog, branding, elektroniske medier mv. På samme måde skal der decentralt arbejdes med kommunikationsplaner for konkrete projekter mv. Jeg foreslår, at vi arbejder med kommunikation på værdiniveau i kommunikationspolitikken – og så bliver konkrete og målformulerende på strateginiveauet.

Strategisk udgangspunkt Det er vigtigt, at der går en rød tråd fra kommunens strategiske udgangspunkt til kommunikationspolitikken. De strategiske områder, som primært har relevans for vores kommunikation er: Åben og proaktiv kommune Ledelses- og organisationsværdier: bl.a. dialog og sjovt at gå på arbejde Udviklingsstrategi – bl.a. digital kommune Brandingindsats - kommunikationsplatform Koncernmål for 2008 om kerneværdi for borgeren og medarbejdertrivsel/sygefravær Kommunens overordnede mål og værdier skal afspejle sig i kommunikationspolitikken. Hvis ikke disse ting skinner igennem i vores kommunikation vil de blot være tom retorik. En værdi om åbenhed skal selvfølgelig komme direkte til udtryk i vores kommunikation. Reglen om, at man skal gøre det, man siger, man vil gøre, er et vigtigt element i en kommunikationspolitik, der vil signalere troværdighed.

Hvad indeholder kommunikationspolitikken? Vision for kommunikation i Faaborg-Midtfyn Kommune – kobling til det strategiske grundlag 3 principper for god kommunikation Hvad vil vi med vores kommunikation? Hvor ligger ansvaret for kommunikation? For at bruge kommunikation som et strategisk værktøj i arbejdet med at nå vores mål skal kommunikationspolitikken indeholde en række principper for god kommunikation – overordnede holdninger og retningslinier, som skal følges for at understøtte mål og beslutninger i kommunen. Kommunikation er et middel til at nå målet – aldrig et mål i sig selv. Ansvar for kommunikation: Decentralt, fordi det er nødvendigt for at sikre forankring og opbakning, målrettethed (hverdagens eksempler), tilstrækkelig informationsdybde, sammenhæng til kerne”produktionen”. Under kommunikationspolitikken skal der på strategisk niveau identificeres en række indsatsområder, hvor der skal udarbejdes mere detaljerede guidelines eller regler i form af delstrategier på udvalgte indsatsområder. Indsatsområderne kan f.eks. Omfatte intern kommunikation, pressehåndtering, design, sprog, markedsføring, elektroniske medier m.v.

3 principper for god kommunikation Kommunikation indgår i alle aktiviteter Modtageren i fokus Åbenhed og dialog er en forudsætning for udvikling For at bruge kommunikation som et strategisk værktøj i arbejdet med at nå vores mål skal kommunikationspolitikken indeholde en række principper for god kommunikation – overordnede holdninger og retningslinier, som skal følges for at understøtte mål og beslutninger i kommunen. Kommunikation er et middel til at nå målet – aldrig et mål i sig selv. Ansvar for kommunikation: Decentralt, fordi det er nødvendigt for at sikre forankring og opbakning, målrettethed (hverdagens eksempler), tilstrækkelig informationsdybde, sammenhæng til kerne”produktionen”. Under kommunikationspolitikken skal der på strategisk niveau identificeres en række indsatsområder, hvor der skal udarbejdes mere detaljerede guidelines eller regler i form af delstrategier på udvalgte indsatsområder. Indsatsområderne kan f.eks. Omfatte intern kommunikation, pressehåndtering, design, sprog, markedsføring, elektroniske medier m.v.

Den videre proces Kommunikationspolitikken er sendt i høring i: Hovedudvalget Lederforum De lokale MED-udvalg/personalemøder med MED-status På baggrund af input herfra udarbejder arbejdsgruppen et endeligt bud på en kommunikationspolitik, som sendes til godkendelse i direktionen og derefter til økonomiudvalg/kommunalbestyrelse. For at bruge kommunikation som et strategisk værktøj i arbejdet med at nå vores mål skal kommunikationspolitikken indeholde en række principper for god kommunikation – overordnede holdninger og retningslinier, som skal følges for at understøtte mål og beslutninger i kommunen. Kommunikation er et middel til at nå målet – aldrig et mål i sig selv. Ansvar for kommunikation: Decentralt, fordi det er nødvendigt for at sikre forankring og opbakning, målrettethed (hverdagens eksempler), tilstrækkelig informationsdybde, sammenhæng til kerne”produktionen”. Under kommunikationspolitikken skal der på strategisk niveau identificeres en række indsatsområder, hvor der skal udarbejdes mere detaljerede guidelines eller regler i form af delstrategier på udvalgte indsatsområder. Indsatsområderne kan f.eks. Omfatte intern kommunikation, pressehåndtering, design, sprog, markedsføring, elektroniske medier m.v.

Kommunikationspolitik i høring Kommunikationspolitikken er i høring i hele marts måned. Høringssfristen er den 31. marts Høringssvar sendes til Aino Faldborg på aif@faaborgmidtfyn.dk For at bruge kommunikation som et strategisk værktøj i arbejdet med at nå vores mål skal kommunikationspolitikken indeholde en række principper for god kommunikation – overordnede holdninger og retningslinier, som skal følges for at understøtte mål og beslutninger i kommunen. Kommunikation er et middel til at nå målet – aldrig et mål i sig selv. Ansvar for kommunikation: Decentralt, fordi det er nødvendigt for at sikre forankring og opbakning, målrettethed (hverdagens eksempler), tilstrækkelig informationsdybde, sammenhæng til kerne”produktionen”. Under kommunikationspolitikken skal der på strategisk niveau identificeres en række indsatsområder, hvor der skal udarbejdes mere detaljerede guidelines eller regler i form af delstrategier på udvalgte indsatsområder. Indsatsområderne kan f.eks. Omfatte intern kommunikation, pressehåndtering, design, sprog, markedsføring, elektroniske medier m.v.

Indsatsområder i 2009 Ingen kan spise en elefant på en gang – men de fleste kan spise den stykke for stykke

Den gode historie Dialog og samtale Indsatsområder i 2009 Den gode historie Dialog og samtale

Indsatsområder i 2009 Inden for disse indsatsområder vil vi fra central hold udvikle eksempelvis: værktøjer interne kurser succeskriterier for området fremhævelse af de gode eksempler

Præsentation af ny hjemmeside v/Lotte Holm, Fællessekretariatet

Lederevaluering v/Charlotte Hervit, HR