Ø K O N O M I.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Arbejdspladsudvikling
Opgaven jeg fik stillet
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Brug af tablets/mobiltelefon i undervisningen foråret 2014
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
International Økonomi A
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velfærd kontra fattigdom
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
IT i undervisningen.
Vt-speciale, 1. Møde program
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Økonomiske politikker
SF Ungdom Ved..
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
5.lektion: Økonomisk politik
Præsentation & dagens gæst fra Randers bibliotek
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
Generel introduktion til EC
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Værkstedsundervisning
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer.
SKABELON.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Velfærdsstaten Samfundsfag C Anne Rosendahl Kristiansen.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
SUF - gevinstrealisering
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Ø K O N O M I

Beskrivelse af forløbet Dette er et forløb omkring økonomi i faget samfundsfag. Med udgangspunkt i elevernes egen livsstatus i forhold til økonomi, job, hverdag og fremtidsdrømme, skal de interaktivt simulere deres eget livsforløb. Simuleringen vil inkludere dilemmaer, der skal tages stilling til, såsom f.eks. skattespørgsmål i forhold til velfærdsstaten, samt relevant videnserfaring, resulterende i en konstant opdateret videodagbog med status i deres liv anno 20XX. Projektet er inddelt i 5 faser. Hver fase er et konkretiseret dilemma både i forhold til dem selv hvor de står i livet, og økonomiske dilemmaer, de skal tage stilling til. Hver fase indeholder en drømmende/fantaserende del med berørte emner der skal gennemarbejdes og beskrives, samt en bunden problemstilling som der skal tages stilling til. Relevant viden indhentes fra internettet, fagbøger, eller digitale læringsmidler med licens som f.eks. www.samfundsfaget.dk. Alle elever skal i hver fase producere et produkt, evt. med udgangspunkt i et gruppearbejde i forhold til forståelsen af det bearbejdede. 2

I forløbet indgår følgende trinmål: Eleven skal kunne… Eleverne opnår viden og forståelse for de forskellige berørte emner igennem deres interaktive tilgang til faserne. I forløbet indgår følgende trinmål: Eleven skal kunne…   redegøre for de forskellige positioner i det økonomiske kredsløb  redegøre for udbuds- og efterspørgselssiden i en markedsøkonomi redegøre for hovedprincipperne i markeds- og planøkonomi redegøre for den økonomiske globalisering forklare sammenhængen mellem aktørers økonomisk position og aktøren interesser og ideologier i det danske og globale samfund redegøre for centrale velfærdsprincipper og velfærdsmodeller  redegøre for, hvordan stat, regioner og kommuner varetager opgaver i forhold til den danske velfærdsstat Emner der bliver berørt: Udbud og efterspørgsel, penge som byttemiddel, markedsøkonomi, planøkonomi, skat, velfærdsstaten, den skandinaviske velfærdsmodel, den angelsaksiske velfærdsmodel, finanspolitik, indkomstpolitik, lavkonjunktur, højkonjunktur. 3

Arbejdsproces: Forløbet indledes med et oplæg, der sikrer en fælles forforståelse hos eleverne. Dette oplæg kan være alt fra et mundtligt læreroplæg, en brainstorm eller se en fælles sekvens fra fx Økonomi for dummies fra dr.dk. Derefter introduceres første fase. I introduktionen af fasen og kommende faser, introduceres de emner/begreber som der bliver berørt i fasen, samt de problematiserende spørgsmål der skal tages stilling til. Tillige konkretiseres de krav om faglighed og struktur, der er altafgørende for at fagligheden holdes i top. Efter hver fase afleverer hver elev et digitalt produkt til fx den fælles dropbox, skoleblogs eller upload til fælles kanal i skoletube. Inden opstart til de kommende faser starter klassen med respons fra tidligere fases arbejde samt med et nyt fælles afsæt, der tager udgangspunkt i de fokuspunkter, der er relevante i forhold til den aktuelle fase. I respons tages udgangspunkt i om og hvordan eleverne fik besvaret de problematiserede spørgsmål, løst den konkrete opgave og bearbejdet de berørte emner i deres digitale præsentationer. Efter sidste fase ser eleverne de samlede livsforløb, og med udgangspunkt i disse evalueres hele forløbet ud fra de givne mål. Varighed: Forløbet varer 5-8 dobbeltlektioner og kan evt foregå i et tværfagligt samarbejde med andre fag. Hvis der er tid og motivation for det kan man oplagt udvide forløbet fra de nedskrevne faser ved at tilføje nye aktuelle faser, der fx behandler et bryllup, akut arbejdsløshed, sygdom eller lign. 4

Teknik: Omkring valg af redskab er det ret åbent, hvad man vælger. Valget afhænger af om man bruger pc eller tablets. Det eneste der dog er vigtigt er, at det giver mening, stimulerer den interaktive læring, har faglig relevans og opfylder de specificerede mål. Vi har dog valgt følgende programmer/apps, som vi kan anbefale: Tablets: Morfo Agingbooth iMovie Explain everything GarageBand PC’er: Movie Editor (www.creaza.dk) Audio Editor (www.creaza.dk) Windows movieMaker Prezi Mindomo (www.creaza.dk) GoAnimate (www.creaza.dk) PowerPoint Soundation (www.creaza.dk) Videovejledninger kan ses på: www.flippedclassroom.dk, www.laerit.dk samt www.skoletube.dk Vi anbefaler at alle produkter samles i en fælles dropbox eller skoleblog. 5

1. gang: Inspirationsoplæg evt. lille filmsekvens. 1. fase begyndes Arbejdsproces: 1. gang: Inspirationsoplæg evt. lille filmsekvens. 1. fase begyndes 2. gang: Respons fra sidste gang. Evt. et kort oplæg til ny fase. 2. fase begyndes. 3. gang: Respons fra sidste gang. Evt. et kort oplæg til ny fase. 3. fase begyndes. 4. gang: Respons fra sidste gang. Evt. et kort oplæg til ny fase. 4. fase begyndes. 5. gang: Respons fra sidste gang. Evt. et kort oplæg til ny fase. 5. fase begyndes. 6. gang: De færdige produktioner ses af alle efterfulgt af teoretisk opsamling 6

Problematiseret spørgsmål: Hvilke aspekter afgør en vares pris? 1. fase: Præsentation af dig selv. Du har nogle ting, du godt kunne tænke dig. Hvordan vil du få penge til det. Kan du finde varerne billigere. Problematiseret spørgsmål: Hvilke aspekter afgør en vares pris? Virker alle økonomier på den måde? Berørte emner: Knaphedsprincippet Udbud og efterspørgsel Penge som byttemiddel Markedsøkonomi og planøkonomi Anbefalede arbejdsredskaber: Tablet : Explain everything PC : Powerpoint, Prezi, Mindomo (creaza.dk) 7

Problematiseret spørgsmål: 2. fase: Du skal videre i uddannelsessystemet. Hvordan går det med din økonomi. Du får gratis uddannelse og penge for at studere. Hvordan kan det lade sig gøre. Problematiseret spørgsmål: Hvad synes du om at de bredeste skuldre tager det største læs ? Hvilke positive og negative aspekter synes du der ved den skandinaviske velfærdsmodel ? Synes du det er rimeligt at man bliver betalt for at studere ? Berørte emner: Den skandinaviske velfærdsmodel Anbefalede arbejdsredskaber: Tablet : Explain everything PC : Powerpoint, Prezi, Mindomo (creaza.dk) 8

Problematiseret spørgsmål: 3. fase Du er færdiguddannet og arbejder med det du har drømt om. Måske har du børn og familie. Måske har du hus og lån. Du betaler en del i skat. Hvorfor gør du det. Hvad får du/din familie for pengene. Problematiseret spørgsmål: Hvad synes du om et samfund hvor man i en stor grad er sin egen lykkes smed ? - på godt og ondt. Hvordan ville samfundet være, hvis du betalte mindre i skat ? Kan du nævne et godt eksempel på et land, der har bygget deres velfærdsmodel op omkring den angelsaksiske ? Berørte emner: Den angelsaksiske velfærdsmodel Skat Anbefalede arbejdsredskaber: Tablet: Explain everything PC: Powerpoint, Prezi, Mindomo (creaza.dk) 9

Problematiseret spørgsmål: 4. fase Du er 45 år gammel. Det går ikke så godt økonomisk i samfundet. Vi er i en lavkonjunktur. Du er blevet arbejdsløs. Hvilke konsekvenser har det for dig og din familie? Hvad kan der gøres for at du kan få arbejde igen? Problematiseret spørgsmål: Hvilken form for politik synes du at samfundet skal føre i en lavkonjunktur som vi ser nu? Synes du at alle har krav på offentlige forsørgelser ? Berørte emner: Dagpenge Kontanthjælp Finanspolitik Indkomstpolitik Lavkonjunktur Højkonjunktur Anbefalede arbejdsredskaber: Tablet: Aging booth, Morfo, Explain everything PC: Powerpoint, Prezi, Mindomo (creaza.dk) 10

Problematiseret spørgsmål: 5. fase Du er blevet pensioneret. Hvor gammel er du? Hvordan vil din økonomi være? Hvordan har du sikret din alderdom? Hvordan er du sikret. Problematiseret spørgsmål: Hvornår synes du at man skal kunne trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet ? Synes du at samfundet skal betale finansiere de ældre i form af pension ? Berørte emner: Forsørgerbyrden Arbejdskraft Efterløn Pension. Anbefalede arbejdsredskaber: Tablet: Aging booth, Morfo, Explain everything PC: Powerpoint, Prezi, Mindomo (creaza.dk) 11

Links til inspiration/viden : http://www.samfundsfaget.dk/okonomi/ http://www.dr.dk/tv/program/oekonomi-for-dummies http://www.wikipedia.dk http://viden.jp.dk/undervisning/sites/penge/ http://www.finansraadet.dk/media/217942/ung_oekonomi_et_undervisningsmateriale_for_gymnasieelever_web_februar_2010.pdf grundbog 12