Fra undersøgelse til forandring Formidlingskonferencen 7.–8. marts 2006.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Advertisements

Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Udfordringer ved implementeringen af SAP hos Region Midtjylland
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Lederudvikling.
Illustrationer til undervisningsbrug
Frøslev-Padborg skole
Vi gennemførte en række interview ifm
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
Medarbejdertrivsel.
Skabelon til strategisk plan
Velkommen Niels Møller.
Nyt ansvar.
Ledelse af forandringer
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
MAKING A DIFFERENCE Investor in people Janne & Malene.
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Ledelse af innovative medarbejdere
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
CSI i forsvaret.
Kapitel 3.
Årsberetningen For Høng Skole.
EA og mig! En historie fra en Gøtze-discipel Maria Baun Lauridsen 23. april 2008.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Empowerment og sundhed
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
Nykredit og EU-projektet 7. marts Hvem er vi? Nykredits single-point-of-contact –med ansvar for betjening af telefoniske og elektroniske kundehenvendelser.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Sydøstsjællands Landboforening Onsdag d. 5. marts 2014 Mogens Haugaard Nielsen.
Procesværktøjer.
Problemformulering Indeholder:
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Ansvar, indflydelse og udvikling i Nykredits Kundekontaktcenter
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
En attraktiv arbejdsplads
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Rødekro Kommune Præsentation af Rødekro Kommunes Indkøbsnet Eva Minke Andersen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Direktoratet for Kriminalforsorgen
BAR Jord til Bord Psykisk arbejdsmiljø i landbrug, skovbrug og anlægsgartnerier Undersøgelsen er gennemført for Bar Jord til Bord i perioden september.
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Lærings- og praksisfortælling
Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Teamorganisering og –udvikling i Nykredit 7. og 8. marts 2006.
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Inspiration spørgsmål og Billeder
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Fra undersøgelse til forandring Formidlingskonferencen 7.–8. marts 2006

Kort om Kundekontaktcenteret •Ca. 225 medarbejdere •Fordelt på 9 teams •Ca. 2,3 mio. telefonkald, mails, chat og breve om året •Dækker både bank, forsikring og realkredit

Kort om EU-projektet i Nykredit 1 fase: •Spørgeskemaundersøgelse primo 2003 •Vision for projektet formuleret medio 2003 •Implementering af ny organisation i april fase: •Konsolidering sommer 2004 •Teamudvikling 2004/2005 •Ledelsesudvikling hele 2005 •Kompetenceudvikling 2004-

Struktur før kultur •Medarbejderne ønskede indflydelse, udvikling og ansvars •Den nuværende struktur med produktgrupper inden for bank, forsikring og realkredit begrænsede udviklingsmulighederne •En ledelsesform baseret på kontrol begrænsede muligheden for at tage ansvar •En beslutningsstruktur uden medarbejderinvolvering begrænsede indflydelsen •Ledelsesgruppen besluttede at de strukturelle barrierer derfor skulle fjernes først

Ingen beslutninger uden medarbejderinvolvering Fra start vedtog ledergruppen at medarbejder- involvering var en grundpræmisse •Ingen masterplan – vi lægger skinnerne mens vi kører •Traditionelle projektplaner kunne ikke følge med •Usikkerhed hos alle •I skulle ha’ sagt at I mente det… •I en fragmenteret proces føler nogen at beslutninger var truffet på forhånd

Ingen beslutninger uden medarbejderinvolvering Vi lærte: •Information er vigtig •Ugentlige nyhedsbreve, intranet, møder m.v. •Projektplaner er beslutningsstrukturen •Beslutningsstruktur skal være kendt og gennemskuelig •Metodegennemgang ved opstart af alle projekter •…og så skulle vi have fortalt at vi mente det! •Involveringer tager tid at lære – for både ledere og medarbejdere

Teamdannelse er en fælles sag I forbindelse med organisationsændringen blev alle kastet op i luften og landede som 9 helt nye team •Medarbejderprofiler på baggrund af selvevaluering •Teamdannelse med smilies  •Annoncering af teams ved afskeds-/velkomstfest 2 uger før implementering •Teamudviklingsforløb efter klippekortsmodel •Skepsis og bekymring inden •Stor glæde efter

Vi ændrer rammerne – og udfylder dem så hen ad vejen Organisationsændring i april 2004 som big bang: •Uden præcist afklarede ansvarsområde ved målstyring •Uden præcis beskrivelse af nye roller i teamet •Uden præcise snitfalder på opgaver •Uden at have defineret ledernes nye rolle klart Det gik forbløffende godt! •Der var et engagement og ansvarstagen, der sikrede at dagligdagen hang sammen på trods af uklarheder •Det var hårdt for alle og efter sommeren skulle der pustes liv i processen •Konsolideringen var flugten fra en rullende snebold